meanmachine skrev:Det är ju väldigt vanligt i typ Japan tror jag det är, någonstans i ASIEN iaf att man kör 12v system. Det är heligt att man just kör med Accar för att det anses att strömmen i uttagen är hemsk. De stoppar ned ett 20tal batterier av Optimaklass i golvet och laddar dem med laddare men ett 20tal batterier räcker ju ett tag om man finlyssnar.
Det skall iaf i teorin vara väldigt bra. Jag har beordrar min bror att testa då han har en del fina bilstereosteg.
Det där skulle jag kunna tycka är vettigt lite beroende på
Jag skulle säga att bilslusteg är en nödlösning för användning i bil, eller på andra platser med 12V-system. I hemmiljö känns det inte så motiverat.
Med 12V drivspänning till ett normalt förstärkarsteg når man endast några få watt med normal högtalarlast.
Därför måste man trixa lite för att nå upp till de höga effekterna som tillverkarna av bistereoprylar utlovar.
12VDC-spänningen går in till till en såkallad DC/DC-converter. Den omvandlar alltså batteriets 12V likspänning till en högre likspänning som sedan slutstegets utgångstransistorer matas med.
En DC/DC hackar upp den fina spänningen från bilbatteriet till en högfrekvent puls som den kör genom en ganska liten transformator som transformerar upp spänningen varpå man sedan likriktar och glättar.
Då gäller det att sedan filtrera bort högfrekventa övertoner från matningen orsakad av switchtransistorn.
Det finns exempel på nätdelar som gör detta bra, och de som gör det dåligt.
Det finns även nätdelar som kan störa annan närliggande utrustning.
Det är sant att batterier lämnar ren matning. Dock känns det som man sabbat allt om kan kopplar på en dålig DC/DC efteråt.
Då tycker jag att elnätet funkar lika bra!
Dock är det ju mycket enkelt att bygga ett försteg med batterimatning där det inte finns något behov av DC/DC, utan där spänningen redan är lagom.
Där har man istället lyckats ta tillvara på batteriernas goda egenskaper.
Dessutom bör tilläggas att det finns bra lågbrusiga välfiltrerade switchade nätaggregat också.
Frågan är om man sätter sådana i bilstereosteg där det tycks handla om effekt och utström?
Förmodligen är switchagget i B&O:s ICE-moduler någorlunda hyggligt

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.