Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Ja man har en fin tonkurva on-axis
Men vid 22 o 44 grader uppvisar kurvan en urgröpning kring delningsfrekvensen på säg 6db.
På vilket sätt påverkar detta den upplevde tonkurvan i rum?
Är det hörbart? Vad kan det tänkas påverka?
Är det bättre* att ordna till delningen så att man får en tonkurva som är mycket jämnare i alla vinklarna?
Ska man forma off-axis responsen så att den får en sluttning?
*bättre som i vad som är bättre för just dig, förklara gärna!
petersteindl skrev: snip ...Nu är det så att om man har en frekvensolinjär absorption och/eller frekvensolinjär diffusion på reflexer i väggar och tak så påverkar det likväl.
MvH
Peter
celef skrev:10 cm+ glasfiberisolering, 96 kg/m³
hur kom du fram till att använda den densiteten på (vad jag tror du menar) glasullen?
schmutziger skrev:Tack för svaren!
Men om man kör med invinkling ala korsning .5m framför lyssnaren.
Då spelar ju högtalaren mer "på" en med just denna urgröpning medan den raka tonkurvan adderas mer till det diffusa ljudfältet.
Borde inte detta blir mer o mer hörbart ju mer off center man sitter?
Är det viktigare att "45° vertikalt/45° horisontellt, eller 45° vertikalt/22,5° horisontellt." mäter bättre än enbart de hoisontella/vertikala eller är alla lika viktiga?
Adhoc skrev:petersteindl skrev: snip ...Nu är det så att om man har en frekvensolinjär absorption och/eller frekvensolinjär diffusion på reflexer i väggar och tak så påverkar det likväl.
MvH
Peter
Så tror jag det är för de flesta, -frekvensolinjär absorbtion. Efter att högtalare och filter redan existerar; var högtalarna placeras gentemot omgivande väggar spelar stor roll för mig. En simplare mätning mätt ca 30 cm rakt framför högtalarkonen ger en ”skapligt rak” kurva men vid lyssningsplats ca 3,5 m bort (med invinklad högtalare) fås dippar vid ca 200 och 235 Hz som ligger ca 11 resp 8 dB ned jämfört med omkringliggande frekvenser. Kurvan rätades upp till en diff på ca 3 dB vid problemfrekvenserna genom att maka ut fronthögtalarna från sidoväggen med ca 2 dm. 200 Hz-dippen tycks vara så gott som helt beroende på avstånd till sidovägg, 235 Hz tycks kopplad till rumshöjd + bredd i kombination. (Mitt rum, ca 72 m³, har ganska mycket dämpning, med en enkel mätning med XTZ:as senaste variant fås efterklang om ca 0,3 s vid 125 Hz och 0,14-0,18 s däröver. 10 cm+ glasfiberisolering, 96 kg/m³, utefter sidoväggarna räcker inte långt för lägre frekvenser, vid bak- och frontvägg är det ca 30 cm isolering.)
petersteindl skrev:schmutziger skrev:Tack för svaren!
Då spelar ju högtalaren mer "på" en med just denna urgröpning medan den raka tonkurvan adderas mer till det diffusa ljudfältet.
Är det viktigare att "45° vertikalt/45° horisontellt, eller 45° vertikalt/22,5° horisontellt." mäter bättre än enbart de hoisontella/vertikala eller är alla lika viktiga?
Finns denna urgröpning off-axis även 0 grader vertikalt? Det är inte brukligt om bas och diskant är monterade på linje vertikalt.
Om du vinklar in högtalarna och sätter dig off-center så konner du mer on-axis från motstående högtalare och mer off-axis från närliggande högtalare. Jag tror inte det är bra med urgröpning i horisontalled med vertikalvinkel 0 grader.
Förrutom frekvensgång och möjligtvis fasgångsskillnader mellan kanalerna i off-centerlyssning så har man även stereoperspektivet att tänka på.
Några enkla tumregler blir svårt att ge förrutom att se till så att man inte får urgröpning i horisontalled med vertikalvinkel 0 grader.
Jag har i alla fall alltid tyckt att symmetri mellan kanalerna är en klar fördel ljudmässigt med avseende på upplevd ljudbild. Den kan vara viktigare än frekvensgången.
Direktljudet vill jag ha rakt. Vilka andra vinklar som påverkar mest låter jag vara osagt, men den första takreflexen vill jag ha rak och de första sidoväggsreflexerna likaså. Reflexer som kommer från lyssnarens bakre vägg vill jag ha med lägre amplitud och helst tidsfördröjd fast med hyfsat rak tonkurva d v s man kan flytta sig från bakväggen och går inte det så har jag fått hysat resultat med stora diffusorer bakom mig.
Golvreflexen är jag inte heller så förtjust i.
MvH
Peter
schmutziger skrev:petersteindl skrev:schmutziger skrev:Tack för svaren!
Finns denna urgröpning off-axis även 0 grader vertikalt? Det är inte brukligt om bas och diskant är monterade på linje vertikalt.
Om du vinklar in högtalarna och sätter dig off-center så konner du mer on-axis från motstående högtalare och mer off-axis från närliggande högtalare. Jag tror inte det är bra med urgröpning i horisontalled med vertikalvinkel 0 grader.
Förrutom frekvensgång och möjligtvis fasgångsskillnader mellan kanalerna i off-centerlyssning så har man även stereoperspektivet att tänka på.
Några enkla tumregler blir svårt att ge förrutom att se till så att man inte får urgröpning i horisontalled med vertikalvinkel 0 grader.
Jag har i alla fall alltid tyckt att symmetri mellan kanalerna är en klar fördel ljudmässigt med avseende på upplevd ljudbild. Den kan vara viktigare än frekvensgången.
Direktljudet vill jag ha rakt. Vilka andra vinklar som påverkar mest låter jag vara osagt, men den första takreflexen vill jag ha rak och de första sidoväggsreflexerna likaså. Reflexer som kommer från lyssnarens bakre vägg vill jag ha med lägre amplitud och helst tidsfördröjd fast med hyfsat rak tonkurva d v s man kan flytta sig från bakväggen och går inte det så har jag fått hysat resultat med stora diffusorer bakom mig.
Golvreflexen är jag inte heller så förtjust i.
MvH
Peter
Det fanns urgöpningar, inte längre
Tyckte det blev betydligt bättre släpp efter jag korrigerat detta i filtret.
Ska kolla 45g upp när jag kommer hem.
Tänkte lite,
om man istället får en "bulle" offaxis. Kan detta få högtalaren att "låta" vassare, ljusare än vad den leder en att tro om den mäter rakt on axis?
Typ en sån här? (flyttar högtalaren istället för mikrofonen iofs)Nattlorden skrev:Känns som man skulle fundera över att bygga en portabel mätrigg som man på ett enkelt sätt skulle kunna flytta mätmick till ett antal standardpositioner för repeterbara mätningar...
Frågan är bara hur man får det lätt, nedmonterbart samt tillräckligt stabilt samtidigt...
LasseA skrev:Lägg högtalaren på sidan på stativet...Nattlorden skrev:Fast den hjälper inte ett dugg för mikrofonförflyttning i höjdled, det måste hanteras av något annat.
Man mäter ju oftast med gatingteknik, då spelar det inte så stor roll. Vet man vad man håller på med så är det inget större problem.Nattlorden skrev:Som sagt, funkar bara i en ekofri omgivning... Annars kommer plöstligen marken att agera som en nära sidovägg.
LasseA skrev:Man mäter ju oftast med gatingteknik, då spelar det inte så stor roll. Vet man vad man håller på med så är det inget större problem.Nattlorden skrev:Som sagt, funkar bara i en ekofri omgivning... Annars kommer plöstligen marken att agera som en nära sidovägg.
Nattlorden skrev:LasseA skrev:Man mäter ju oftast med gatingteknik, då spelar det inte så stor roll. Vet man vad man håller på med så är det inget större problem.Nattlorden skrev:Som sagt, funkar bara i en ekofri omgivning... Annars kommer plöstligen marken att agera som en nära sidovägg.
Om man nu är intresserad av det, är man intresserad av att inkluderas vissa begränsningsytor i det man mäter så funkar inte gating lika bra.
petersteindl skrev:Detta är en väldigt bra invändning som många borde ta efter.
Absolut, om man vill mäta utan att se påverkan från en vägg så bör man mäta långt från omkringliggande väggar. Om man tvärt om vill mäta med en närliggande begränsningsyta så är det bara att ställa högtalaren (och jiggen) nära en begränsningsyta. Ser inte problemet alls här faktiskt...Nattlorden skrev:LasseA skrev:Man mäter ju oftast med gatingteknik, då spelar det inte så stor roll. Vet man vad man håller på med så är det inget större problem.Nattlorden skrev:Som sagt, funkar bara i en ekofri omgivning... Annars kommer plöstligen marken att agera som en nära sidovägg.
Om man nu är intresserad av det, är man intresserad av att inkludera vissa begränsningsytor i det man mäter så funkar inte gating lika bra.
Det beror ju på vad man bygger för... ta fram en modell för försäljning, eller för att optimera ett hemmabygge för ett specifikt rum.
Edit: ett "s" för mycket bortplockat.
LasseA skrev:Absolut, om man vill mäta utan att se påverkan från en vägg så bör man mäta långt från omkringliggande väggar. Om man tvärt om vill mäta med en närliggande begränsningsyta så är det bara att ställa högtalaren (och jiggen) nära en begränsningsyta. Ser inte problemet alls här faktiskt...
Spelar nog ganska liten roll i den del av konstruktionen som du kan påverka med filtret oavsett men om du nu envisas så är det bara att bygga en motsvarande jigg fast med mikrofonfäste istället (på en 1m lång utlöpare).Nattlorden skrev:Har du en begränsningsyta, t.ex. vägg bakom, så är det inte optimalt att vrida högtalaren ur den position den är tänkt att ha - då är det mic:en som behöver flyttas. Annars får du ju olika vinkel relativt väggen i varenda mätning.
schmutziger skrev: Ska kolla 45g upp när jag kommer hem.
petersteindl skrev:schmutziger skrev: Ska kolla 45g upp när jag kommer hem.
Hur gick det?

LasseA skrev:Spelar nog ganska liten roll i den del av konstruktionen som du kan påverka med filtret oavsett men om du nu envisas så är det bara att bygga en motsvarande jigg fast med mikrofonfäste istället (på en 1m lång utlöpare).
Så en bom när jag föreslår det är inte bra men du ska göra en mätjigg med en... halvcirkelformad bom?Nattlorden skrev:LasseA skrev:Spelar nog ganska liten roll i den del av konstruktionen som du kan påverka med filtret oavsett men om du nu envisas så är det bara att bygga en motsvarande jigg fast med mikrofonfäste istället (på en 1m lång utlöpare).
'nog' försöker jag i längsta mån undvika. En bom som sticker ut kan bli svår att både rotera runt och höja och sänka. Dessutom som Svante med stor tydlighet lyckades visa på LTS-möte i Malmö (minst) så kan en sådan sak som en bom göra stor påverkan på mätkurvan - i det fallet var det ett av benen på mätstativet som gav stort utslag.
Så jag funderar snarare på en halvcirkelformad bom med radie på en meter som kan snurras och sedan mikrofonen flyttas upp och ned längs med för vinkeländingar i höjdled.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster