Skivspelartweak (för er som inte tjuvläser andra forum.)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Skivspelartweak (för er som inte tjuvläser andra forum.)

Inläggav adagio » 2012-01-14 18:48

Hur bra kan en StabiS bli?
Svar den kan bli svårslagen oavsett prisklass. Redan i sitt grundutförande är den mycket bra och låter bättre än alla konkurrenter i samma prisklass, förutsatt att man gillar Kuzmaljudet.

Bild
(stabiS i orginalutförande på en platform som nu tjäntgör under subwoofern)

Är den det slutgiltiga svaret? Nej, men den är faktiskt en oslipad diamant. Den får många konkurrenter att framstå som plastleksaker eller DIY.
Min första rekommendation är givetvis en bra PU min väg har gått från Benz MCgold, vidare till ACE L sedan BenzLP, samtidigt som allt bara blir bättre blir allt också mer kritiskt när upptagningsförmågan ökar.
Nästa steg är en extra platta och motorstyrning, detta resulterar i mycket bättre ljud i form av tystare bakgrund, ökad dynamik samt en lugnare mer stabil ljudbild.

Bild

Är man då framme?
Nej det finns fortfarande förbättringar att göra, hur är det möjligt? Jo det är ju så att en perfekt spelare går loss på några hundra tusen så man får ändå se denna som en spelare med en budget.
Vilka är då akkileshälarna?
Jo enligt mina erfarenheter, spelaren måste stå i absolut våg. detta är A och O. inga konstigheter iofs men spelaren saknar medel att uppnå detta. Nu finns det olika sätt att flå en katt.
Jag har sneglat på både Kuzmas mycket fina hylla i lönn samt lönnblocken från mapleshade i USA. Båda saknar dock den möjligheten, att ställa in spelaren i våg.
Dock skulle dessa plattformar vara mycket gynnsamma för ljudet enl samtliga rapporter. Mapleshade rapporterade dock att förutsättningen för att dra nytta av den extra massan var en hård koppling mellan Kuzman och plattformen.
First things first.
En hylla eller plattform om man så säger. Matrial? Lönn? Akryl? Pakkawood? Just här var det ekonomin som styrde, jag kom över en spill-bit av 3cm Akryl, vit.
Akryl används flitigt innom skivspelarbranschen så rent ljudmässigt kunde det inte vara fel iaf.
Val av ben, lätt samma matrial och dimension som spelaren dvs mässing samt aluminium.
En bekant som är verkmästare på en mek verkstad fixade till fräsning av akryl samt alla metalldelar enl mina önskemål.

Bild

Färdig!
Den invändiga gängstaven i syrafast rostfritt stål medger att konen kan ställas "on fly". Akrylplatformen gav ett majestätiskt lugn men forfarande kunde jag ana vissa små störmoment.
1a åtgärd- någon form av dämpning under mässingskopparna. Jag exprimenterade med motorpackningsark i kork/gummi från biltema samt o-ringar lagda under foten.
Kork/gummi ger ett briljant luftigt ljud och o-ringen ger en maffigare basåtergivning. O-ring är dagens val.
2a åtgärden- silikonolja i alla gängor samt i koppen mellan spetsen på konen och foten. De allra minsta metallringningarna tystnade.

Nirvana?
Ja här skulle jag lätt kunna stanna. Men hur var det nu, det där med massan och att o-ringarna skulle vara StabiS akkileshäl?
Jag funderade på lämpliga kopplingar, metall, trä, akryl. Valet föll på trä. Jag köpte rundstav i björk i samma tjocklek som O-ringarna, sen slipade jag den platt på den sida som skulle ligga nedåt, för att hamna i rätt nivå för motorblocket.
Jag var mycket skeptisk här, men det stämde resultatet var slående. Ytterligare brist på resonanser som jag inte tidigare anat, ökad dynamik, renare helt enkelt.

Bild

Nu skulle jag bara hitta en mer permanent lösning, julveckan i bastuträsk erbjöd inte många ljusa timmar och någon form av terapi behövdes.
Med hjälp av internets kunskapsbank samt min svärfars-aspirants kunnande i träslöjd föll valet på rönn, rowan eller moutain-ash som det också heter på engelska är bland värdens hårdaste, styvaste och sprödaste träslag men samtidigt relativt lätt.
Detta täljande och slipande resulterade i dessa vaggor, säkert tio timmars slipande med det absolut finaste slippapper som finns gav en finish som inte lämnade övrigt att önska.

Bild

Bild

Väl hemma skulle de provas, faktum är att dessa för mig endast skulle ha en kosmetisk funktion, jag var helt oförberedd på det som skulle hända.
Vilket lyft! Detta var enastående som den sista täningen på en trestegsraket i väljud.
Ett enormt rum av luft öppnade sig, instrumenten fick en makalöst naturlig torr klang med en myriad över och undertoner, graden av detaljer som sköljde över mig var överväldigande.
Siblianser var nu jättetydliga utan ett uns hårdhet, stråkarnas talkiga strävhet. Allt satt som en smäck. Från att tidigare ha varit återgiven musik förstår jag vad det verkligen är att ha den verkliga musikhändelsen på riktigt i realtid återskapad i tid och rum.

Bild

En avslutande bild på det hela.
Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-14 18:55

Snyggt jobb! :)
Men hade det inte varit lättare att ställa skivspelaren direkt på glasskivan? 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-14 19:13

Jo den har stått där ganska länge eftersom jag inte gillade den första hyllans inverkan på ljudet. Men glashyllan var inte ngt vidare den heller.
Det var svårt att få spelaren i våg eftersom man reglerar bänken vid golvet, varefter man lastar i grejer ändrar sig belastningen på golvet och då är det omöjligt att reglera fötterna, pga tyngden.
Första steget mot väljud var att sätta sd-fötter under glashyllan, de funkar inte alls ljudmässigt under spelaren.

Spelaren måste stå i våg.

Spelaren måste ha ett underlag med rätt klang.

Spelaren bör kopplas hårt och mekaniskt impedansanpassat till en större massa.

Bara att ta saken i egna händer mao.
(sen är det ju kul att pilla själv)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-14 19:38

Hur som helst är det väldigt snyggt!Och skivspelaren är väldigt vacker den också. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-01-14 22:34

Trestegsraket sa du? Hoppas furu funkar lika bra, för jag har några klabbar över som jag skulle kunna ställa min Telefunken LP på...
Ps. Grymt fin spelare du har!
HIFI är det nya varg.

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-15 00:14

Tack så mycket. Ja trestegsraket kanske är lite överdrivet, men det har gått från klarhet till klarhet. Det är väl det som gör vinylen kul, man tror att det inte kan bli bättre och sen visar det sig att det bara kan bli bättre o bättre.
Cd, NAS mm är ju lite mer statiskt om man så säger.
Vinylen har sina brister och förtjänster, det är därför jag gillar mediet.

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-15 00:14

Tack så mycket. Ja trestegsraket kanske är lite överdrivet, men det har gått från klarhet till klarhet. Det är väl det som gör vinylen kul, man tror att det inte kan bli bättre och sen visar det sig att det bara kan bli bättre o bättre.
Cd, NAS mm är ju lite mer statiskt om man så säger.
Vinylen har sina brister och förtjänster, det är därför jag gillar mediet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-15 01:13

Har lyssnat mycket på vinyl över julen och nu med ny 2M Black på tonarmen.
Jag frapperas över hur riktig stereobilden är på bra mixade och mastrade vinyler. På CD är det nästan standard med 1,5 meter breda munnar på sångarna, som ett exempel. Att höra instrumentalisternas exakta placering och avstånd i djupled, ett annat exempel där man kunde tycka att CD-mediet borde vara överlägset, men ingalunda.

Fin spelare du har.
Fläderstav ska vara oövervinnlig i duell, enl viss känd film. :D
Kunde inte låta bli. :oops:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-15 01:30

Snyggt jobbat, men spelaren kommer fortfarande att plocka upp allehanda störande vibrationer. Ta bort humbug-konerna och ersätt med något mjukt som faktiskt fjädrar och således i kombination med pjäsens massa skapar ett mekaniskt lågpassfilter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-15 10:04

Det sitter SD-fötter under glashyllan. Så jag får 25kg ytterligare med humbuggarna. Dessutom är dom snygga.
Nästa steg är att väga in det hela och skaffa viktanpassade Sd-fötter, de som sitter där nu är överbelastade.
Under "kopparna" har jag provat olika material, biltemas motorpackning i kork/gummi samt O-ringar. Faktum är att de ger olika signaturer.
Gummi O-ringen verkar vara mest allround, den ger tyngd och auktoritet i basregistret, kork/gummit däremot ger mer focus på de övre registren.
Eftersom jag kör med MC och inte MM tycker jag att det kan vara fint med lite extra tjong i basområdet. MC upplever jag som lite ljusare men samtidigt överlägsna upplösningsmässigt.

Japp fläder är det mäktigaste (dottern tyckte vi skulle se den filmen så jag vet) men jag törs nog inte använda fläder.
Alrot är vackert-al ska ha en fin klang.
Ebenholtz är alltid intressant.

https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=index&cPath=91_9
Här finns vackra träslag.

Skivspelare handlar om resonanser, vibrationer och mekanik. Olika material har olika inverkan på det ljudmässiga resultatet. Det verkar även som att övergången mellan olika material bör harmoniseras eller impedansanpassas mekaniskt.

Innom gitarr-byggarvärlden är sambandet mellan olika träslag och klang välkänt.
http://www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html
Lite kul läsning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Skivspelartweak (för er som inte tjuvläser andra forum.)

Inläggav paa » 2012-01-15 10:36

adagio skrev:Med hjälp av internets kunskapsbank samt min svärfars-aspirants kunnande i träslöjd föll valet på rönn, rowan eller moutain-ash som det också heter på engelska är bland värdens hårdaste, styvaste och sprödaste träslag men samtidigt relativt lätt.

Min morfar brukade göra pinnarna till räfsor av rönn.

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-15 10:48

Precis vad Mats sa, efter lite ggoglande visade det sig också att man gjorde sprintar och haspar samt amuletter.
Troligtvis för att rönn är så in i h****e hårt. För att inte tala om dess skydd mot trolldom :evil: enl folktro skyddade rönn mot onda (o)väsen :lol:
Om man hade sprintar av rönn kunde inte häxor troll o annat otyg forcera dörrar och hagar. Vidare hade man alltid en bit rönn på fartyg som skydd mot hårt väder o särskilt åska.
"Förr i tiden va man dum i huvit, nåt så djävelskt."

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-16 00:38

Kul med skivspelare.

Har lyssnat en del på Kuzma stabi med stogi tonarmen (dvs enklaste utförandet om jag minns namnen rätt) och det lät bra med Benz Ace som pickup.
Vid en direkt jämförelse mot en relativt välutrustad Linn föredrog jag dock den senare som hade en lite tyngre och mörkare ljudbild. Däremot var inte alla överens utan det är ju en smaksak.
Dessutom var det olika pickuper samt RIAA-steg (Linn Linto vs inbyggda i Luxman SQ-38u).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 00:59

Vinylcalle skrev:Dessutom var det olika pickuper samt RIAA-steg (Linn Linto vs inbyggda i Luxman SQ-38u).l

Pickup mot pickup och rör- mot trisskonstruktioner, med andra ord. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-16 02:43

Ragnwald skrev:
Vinylcalle skrev:Dessutom var det olika pickuper samt RIAA-steg (Linn Linto vs inbyggda i Luxman SQ-38u).l

Pickup mot pickup och rör- mot trisskonstruktioner, med andra ord. :wink:

Jo som sagt. Men förstärkare, högtalare m.m. var samma.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-16 11:39

En Iofs intressant jämförelse men snarare ett preferemstest. Olika pickuper är mycket olika, likaså RIAA. Spelarna är nog också olika, svårt att säga riktigt vad som var det som appellerade mest ljudmässigt.
Vinyl är ett kul pyssel, men som sagt minsta lilla förändring ändras drastiskt ljudet. Jag vet att denna arm kan driva en till vansinne, var Kuzman rätt inställd? För ljus ska den inte vara, snarare varm och mäktig i jämförelse med andra storheter som VPI scoutmaster som en kompis har. Även här kan jag eg inte uttala mig eftersom jag har Benz LP/Lukasheck PP-1 RIAA han har ortofon winfeld/Denon 103 samt div olika RIAA bl.a. Leben, audiospace, accuphase samt div små amerikanska rör RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-16 19:36

adagio skrev:En Iofs intressant jämförelse men snarare ett preferemstest. Olika pickuper är mycket olika, likaså RIAA. Spelarna är nog också olika, svårt att säga riktigt vad som var det som appellerade mest ljudmässigt.
Vinyl är ett kul pyssel, men som sagt minsta lilla förändring ändras drastiskt ljudet. Jag vet att denna arm kan driva en till vansinne, var Kuzman rätt inställd? För ljus ska den inte vara, snarare varm och mäktig i jämförelse med andra storheter som VPI scoutmaster som en kompis har. Även här kan jag eg inte uttala mig eftersom jag har Benz LP/Lukasheck PP-1 RIAA han har ortofon winfeld/Denon 103 samt div olika RIAA bl.a. Leben, audiospace, accuphase samt div små amerikanska rör RIAA.

Jag tänker absolut inte hävda något annat än att det är frågan om smak.

Den var absolut korrekt injusterad då det var jag som hade gjort det med hjälp av alla verktyg man kan tänkas behöva.

Tycker inte armen är jättebråkig ändå. Stött på många unipivot armar som varit värre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-16 19:57

Nej det kanske finns värre, men jag tycker det är retsamt att så små förändringar påverkar ljudet så himla mycket.
Klart att det är smaksak det handlar om, tycker bara att det lät konstigt att den var ljus?

Återgå till Generellt om hifi