Moderator: Redaktörer
Legion skrev:Att kunna få 2x200 strömstarka watt för 2-3000:- känns ju lockande, men inte om det skulle bli hörbart sämre resultat än med min nuvarande stärkare (2105) spelande ensam.
sprudel skrev:På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:
Bryston 4B-ST är 8
ASR Emitter är 7
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 3
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.
Stereotypen skrev:Jag driver mina högtalare med 2 st Dynamic Precision PA-402 steg.
När det gäller ljudkvaliteten så kan man nog inte säga något generellt om PA kontra HiFi-steg. Man får nog vad man betalar för i båda fallen.
bakerman22 skrev:A500 är det väl någon på forat som kör med och är nöjd.
RogerGustavsson skrev:Legion skrev:Att kunna få 2x200 strömstarka watt för 2-3000:- känns ju lockande, men inte om det skulle bli hörbart sämre resultat än med min nuvarande stärkare (2105) spelande ensam.
Strömstarka watt? Det går inte så många ampere om du syftar på 8 Ohms-last. Spelar förmodligen heller ingen roll om det är ström- eller spänningsklippning. Du menar kanske att den ska leverera flera watt vid lägre impedanser? Vad är det du tänker driva? Vet inte exakt vilken effekt 2105 ger men skillnaden mot 200 W är kanske mindre än vad du tror? Skillnaden är kanske 3-4 dB och det kan vara vad som behövs om man ligger på marginalen. Dock kan några av de billigare PA-slutstegen vara lite tveksamma för högre frekvenser, har ju testats en del av några forumdeltagare.sprudel skrev:På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:
Bryston 4B-ST är 8
ASR Emitter är 7
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 3
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.
Legion skrev:Ett exempel som jag tittat på är Mark&Daniel Ruby. 82.5db/1w/1m och i princip snörrät last på 3.2ohm över 120hz... Där har nog inte 2105 så mycket att komma med..
Nefilim skrev:bakerman22 skrev:A500 är det väl någon på forat som kör med och är nöjd.
Jag sitter iaf mycket nöjd med dubbla Beheringer A500 - bryggade.
500W/kanal. Platt? Njae, i mina öron duger det. Jag lyssnar på musiken.![]()
Under 2000:-/st hos thomann.de
Micke23 skrev:Nefilim skrev:bakerman22 skrev:A500 är det väl någon på forat som kör med och är nöjd.
Jag sitter iaf mycket nöjd med dubbla Beheringer A500 - bryggade.
500W/kanal. Platt? Njae, i mina öron duger det. Jag lyssnar på musiken.![]()
Under 2000:-/st hos thomann.de
Ur Behringer A500-manualen:
Power output, bridged mono: 8 Ohms, 1 kHz @ 1% THD: 375 W.
Mitt Yamaha-slutsteg ger enligt manualen 800 W bryggat vid 8 Ohm, men den uppgiften anges för 20-20 000 Hz och med mindre än 0,05% THD. Med Behringers sätt att ange effekt hade man kunnat uppge en betydligt högre siffra.
Ibland är det rätt stor variation mellan sätten att ange effekt, inte minst när det gäller PA-produkter. Det kan vara värt att tänka på när man jämför priser och prestanda.
Ultra-linear power amplifier for recording studios, post-production, live sound and HiFi application
2 x 300 Watts into 4 Ohms, 600 Watts into 8 Ohms in bridged mono operatio
Legion skrev:Jo, jag känner till de svenska alternativen..men jag klarar inte av utseendet på den ena (och vill heller inte klä vardagsrummet i madrasser)
adzer skrev:Legion skrev:Jo, jag känner till de svenska alternativen..men jag klarar inte av utseendet på den ena (och vill heller inte klä vardagsrummet i madrasser)
Om det är ino du syftar på så kräver dessa INTE mer dämpning i rummet än någon annan högtalare. Sen vad man tycker om utseendet så är det självklart upp till var och en.
Legion skrev:Syftar på piP..och just utséendet är vad jag menar. Har svårt för formen, och att diskanten ser ut som något ur en högtalare som följer en ministereo á 695:-..
Guru QM10Two är en annan femma.. Men för 17k ligger de minst 5k över budget och det dräller inte precis av dem på begmarknaden..
adzer skrev:Legion skrev:Syftar på piP..och just utséendet är vad jag menar. Har svårt för formen, och att diskanten ser ut som något ur en högtalare som följer en ministereo á 695:-..
Guru QM10Two är en annan femma.. Men för 17k ligger de minst 5k över budget och det dräller inte precis av dem på begmarknaden..
Ja piP är kanske inte den snyggaste högtalaren. Tycker jag iof inte QM10 är heller.
Jag bryr mig mer om ljudet än utseendet faktiskt.
Legion skrev:Krav på starka nivåer föreligger inte, men jag spelar gärna välinspelad musik och det lär bli svettigt för en 2105 med dynamiskt material även om nivåerna inte är höga. Och i fallet M&D så är den dynamiska effekten väldigt mycket högre än den specade, kontinuerliga.
adzer skrev:
Ja piP är kanske inte den snyggaste högtalaren. Tycker jag iof inte QM10 är heller.
Legion skrev:Jag hade stått ut med piP om det inte vore för diskanten..
Ingvar, var snabb nu och fixa till en piP med en snyggare diskant (och lika bra, förstås..)
Legion skrev:adzer skrev:
Singel?
Jag har inte den lyxen..*s*
Guru har av någon anledning gått hem hos frugan, förmodligen just för att den inte ser ut som högtalare gör normalt..
Jag hade stått ut med piP om det inte vore för diskanten..
Ingvar, var snabb nu och fixa till en piP med en snyggare diskant (och lika bra, förstås..)
KarlXII skrev:Tillbaka till slutsteg dårå.
Är det någon som testat eller provlyssnat InterM R500 Plus?
Det är vad jag har hört av andra ett sådant guldkorn i PA-träsket.
Ragnwald skrev:Lät du fläktarna gå på PA-stegen, medan du lyssnade på Nadden?
Blir annars lite orättvist.
Legion skrev:adzer skrev:
Singel?
Jag har inte den lyxen..*s*
Guru har av någon anledning gått hem hos frugan, förmodligen just för att den inte ser ut som högtalare gör normalt..
Jag hade stått ut med piP om det inte vore för diskanten..
Roger:
Du har säkert rätt i att det kommer att fungera utmärkt men jag är orolig för att den ska gå sönder. Det skulle iofs vara billigare att skaffa en annan 2105 än ett aldrig så billigt PA-steg, men de växer inte ur asfalten längre. Vidare vet jag inte hur mycket man ska tro på vad som skrivs. Jag är ingen expert men ofta läser man att "Högtalare A fungerade inte alls med 2x40w men jäklar vad den blommade ut med 2x200".. Detta verkar i synnerhet gälla just den typ av högtalare jag söker, som t.ex M&D och Dynaudio Focus 140. Man kan ju tycka att när det spelas på nivåer där effekten inte begränsar borde det inte spela någon roll om man har 2x40 eller 2x200w men tydligen gör det ju det.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster