Hur bra är PA-stegen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Legion

Hur bra är PA-stegen?

Inläggav Legion » 2012-01-16 10:03

Jag har en bra stärkare vars enda egentliga nackdel är effekten. Inom en snar framtid känner jag att jag kan komma att behöva mer effekt. Att söka effekt i hifi-svängen brukar normalt innebära dyra prylar, men tittar man på PA-steg så får man höga effekter för småpengar.
Jag har sett att många (de flesta?) använder sina PA-steg för att driva basar, och det förstår jag, men hur fungerar de rent ljudkvalitetsmässigt vid drift av hela frekvensomfånget? Att kunna få 2x200 strömstarka watt för 2-3000:- känns ju lockande, men inte om det skulle bli hörbart sämre resultat än med min nuvarande stärkare (2105) spelande ensam.

Har någon erfarenhet av att använda PA-steg för fullregisterdrift, eller sitter på kunskap nog att kunna bedöma lämpligheten baserat på andra grunder, är jag idel öra.
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-01-16 12:28

Jag driver mina högtalare med 2 st Dynamic Precision PA-402 steg.
Det enda som jag ser som en nackdel med dessa är att det sitter 2 st fläktar i varje steg. Dessa får man tweaka lite för att de ej skall höras. Inga svåra ingrepp dock. Sedan sitter det speakon-kontakter på baksidan. Detta gör det krångligt att använda "vanliga" terminerade högtalarkablar. Dessa kontakter tycker jag annars är helt kanon, varför har inte alla steg dessa som standard?

När det gäller ljudkvaliteten så kan man nog inte säga något generellt om PA kontra HiFi-steg. Man får nog vad man betalar för i båda fallen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-16 12:35

A500 är det väl någon på forat som kör med och är nöjd. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-16 12:38

En par saker kan man nog säga generellt;
fläktar i PA/Studio-grejor är inte valda för att vara i princip ljudlösa.
Snarare har man valt något billigt som låter hörbart. Man behöver heller kanske inte ens ha fläkten inkopplad i hemmamiljö där apparaten inte skall stå i en 19" rack ihop med en mängd andra apparater men begränsade luftningsmöjligheter.

Det mesta är gjort i 19" hyfsat enkla lådor och har ingen matchning utseendemässigt mot annat. Vilket gör lådorna klart billigare än årsmodelss-Hifi med klart dyra lådor att tillverka.

Ljudmässigt så går det inte att jämföra PA mot HiFi då inget inom HiFi låter exakt lika och heller kanske inget inom PA låter exakt lika. En sak är väl klar att man inte har använt F/E-lyssning som utbrett inom Kina PA design.

Men guldkorn lär man absolut kunna hitta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 12:46

Har ett Behringer PA1500 till mina subbasar, men har vid ett tillfälle testat det i fullrange och kunde verkligen inte förnimma några konstigheter, det förmedlade signalen alldeles utmärkt.
Man bör vara lika försiktig med att bunta ihop PA-steg (att alla är lika bra/dåliga), som vad gäller andra triss- eller rörsteg över huvud taget.

Smärre detekterbara skillnader finns mellan modeller av samma fabrikat, inte att förglömma.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur bra är PA-stegen?

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-16 12:53

Legion skrev:Att kunna få 2x200 strömstarka watt för 2-3000:- känns ju lockande, men inte om det skulle bli hörbart sämre resultat än med min nuvarande stärkare (2105) spelande ensam.

Strömstarka watt? Det går inte så många ampere om du syftar på 8 Ohms-last. Spelar förmodligen heller ingen roll om det är ström- eller spänningsklippning. Du menar kanske att den ska leverera flera watt vid lägre impedanser? Vad är det du tänker driva? Vet inte exakt vilken effekt 2105 ger men skillnaden mot 200 W är kanske mindre än vad du tror? Skillnaden är kanske 3-4 dB och det kan vara vad som behövs om man ligger på marginalen. Dock kan några av de billigare PA-slutstegen vara lite tveksamma för högre frekvenser, har ju testats en del av några forumdeltagare.

sprudel skrev:På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:

Bryston 4B-ST är 8
ASR Emitter är 7
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 3
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-16 13:49

Stereotypen skrev:Jag driver mina högtalare med 2 st Dynamic Precision PA-402 steg.

När det gäller ljudkvaliteten så kan man nog inte säga något generellt om PA kontra HiFi-steg. Man får nog vad man betalar för i båda fallen.

DP's PA-steg är ju i princip hifi-steg.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-16 13:51

bakerman22 skrev:A500 är det väl någon på forat som kör med och är nöjd. :)

Jag sitter iaf mycket nöjd med dubbla Beheringer A500 - bryggade.
500W/kanal. Platt? Njae, i mina öron duger det. Jag lyssnar på musiken. :)
Under 2000:-/st hos thomann.de

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 13:53

RogerGustavsson skrev:
Legion skrev:Att kunna få 2x200 strömstarka watt för 2-3000:- känns ju lockande, men inte om det skulle bli hörbart sämre resultat än med min nuvarande stärkare (2105) spelande ensam.

Strömstarka watt? Det går inte så många ampere om du syftar på 8 Ohms-last. Spelar förmodligen heller ingen roll om det är ström- eller spänningsklippning. Du menar kanske att den ska leverera flera watt vid lägre impedanser? Vad är det du tänker driva? Vet inte exakt vilken effekt 2105 ger men skillnaden mot 200 W är kanske mindre än vad du tror? Skillnaden är kanske 3-4 dB och det kan vara vad som behövs om man ligger på marginalen. Dock kan några av de billigare PA-slutstegen vara lite tveksamma för högre frekvenser, har ju testats en del av några forumdeltagare.

sprudel skrev:På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:

Bryston 4B-ST är 8
ASR Emitter är 7
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 3
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.

Det är just drift i låga impedanser jag oroar mig för. När man tittar på mätningar gjorda på just 2105 så det det ju ganska bra ut, men när man läser här på faktiskt så erkänns visserligen 2105 som varandes bra ljudmässigt men att den inte tycker om låga impedanser och rent av "brinner upp" i vissa fall..
Då jag gillar den vill jag gärna kunna ha den i livet ett tag till. I synnerhet som jag har förstått att den som försteg kan konkurrera en bra bit upp i prisklasserna.
Exakt vad som ska drivas är inte bestämt ännu, men jag tittar primärt på stativare av lite högre klass och de är av naturen tröga när man samtidigt begär att de ska kunna spela bas. Ett exempel som jag tittat på är Mark&Daniel Ruby. 82.5db/1w/1m och i princip snörrät last på 3.2ohm över 120hz... Där har nog inte 2105 så mycket att komma med..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-16 14:03

Legion skrev:Ett exempel som jag tittat på är Mark&Daniel Ruby. 82.5db/1w/1m och i princip snörrät last på 3.2ohm över 120hz... Där har nog inte 2105 så mycket att komma med..

Men inte väntar du dig väl att de ska kunna svälja flera hundra watt? De är specade till 80 W och med den låga känsligheten blir det nog inte så mycket till ljudtryck. Finns några svenska högtalare i den storleksklassen som har högre verkningsgrad och för storleken väldigt kapabla basar. De räcker heller inte långt för den som vill lyssna på hög ljudnivå i stora rum.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 14:15

Krav på starka nivåer föreligger inte, men jag spelar gärna välinspelad musik och det lär bli svettigt för en 2105 med dynamiskt material även om nivåerna inte är höga. Och i fallet M&D så är den dynamiska effekten väldigt mycket högre än den specade, kontinuerliga.

Jo, jag känner till de svenska alternativen..men jag klarar inte av utseendet på den ena (och vill heller inte klä vardagsrummet i madrasser) och vad gäller Desicive Audio så är ju Bi21 tagen ur produktion samtidigt som det inte finns någon tillgänglig info om efterföljaren.
Transmission Audio M1i är en mycket trevlig och relativt lättdriven, svensk högtalare men jag har inte lyckats hitta ett par på begmarknaden och nya blir för dyrt..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-01-16 14:31

Nefilim skrev:

Ur Behringer A500-manualen:
Power output, bridged mono: 8 Ohms, 1 kHz @ 1% THD: 375 W.

http://www.behringer.com/assets/A500_P0217_M_SV.pdf

Mitt Yamaha-slutsteg ger enligt manualen 800 W bryggat vid 8 Ohm, men den uppgiften anges för 20-20 000 Hz och med mindre än 0,05% THD. Med Behringers sätt att ange effekt hade man kunnat uppge en betydligt högre siffra.

Ibland är det rätt stor variation mellan sätten att ange effekt, inte minst när det gäller PA-produkter. Det kan vara värt att tänka på när man jämför priser och prestanda.
Senast redigerad av Micke23 2012-01-16 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-16 14:35

Micke23 skrev:
Nefilim skrev:

Ur Behringer A500-manualen:
Power output, bridged mono: 8 Ohms, 1 kHz @ 1% THD: 375 W.

Mitt Yamaha-slutsteg ger enligt manualen 800 W bryggat vid 8 Ohm, men den uppgiften anges för 20-20 000 Hz och med mindre än 0,05% THD. Med Behringers sätt att ange effekt hade man kunnat uppge en betydligt högre siffra.

Ibland är det rätt stor variation mellan sätten att ange effekt, inte minst när det gäller PA-produkter. Det kan vara värt att tänka på när man jämför priser och prestanda.

http://www.behringer.com/EN/Products/A500.aspx

Ultra-linear power amplifier for recording studios, post-production, live sound and HiFi application
2 x 300 Watts into 4 Ohms, 600 Watts into 8 Ohms in bridged mono operatio

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 14:47

Är det lämpligt för studiobruk borde man väl kunna anta att det inte har speciellt mycket egenljud..
Har något PA-steg någonsin F/E-lyssnats? (inte för att det skulle ha med ett köpbeslut att göra, utan enbart av nyfikenhet..)
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-16 15:22

Legion skrev:Jo, jag känner till de svenska alternativen..men jag klarar inte av utseendet på den ena (och vill heller inte klä vardagsrummet i madrasser)

Om det är ino du syftar på så kräver dessa INTE mer dämpning i rummet än någon annan högtalare. Sen vad man tycker om utseendet så är det självklart upp till var och en.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 15:36

adzer skrev:
Legion skrev:Jo, jag känner till de svenska alternativen..men jag klarar inte av utseendet på den ena (och vill heller inte klä vardagsrummet i madrasser)

Om det är ino du syftar på så kräver dessa INTE mer dämpning i rummet än någon annan högtalare. Sen vad man tycker om utseendet så är det självklart upp till var och en.

Syftar på piP..och just utséendet är vad jag menar. Har svårt för formen, och att diskanten ser ut som något ur en högtalare som följer en ministereo á 695:-..

Guru QM10Two är en annan femma.. Men för 17k ligger de minst 5k över budget och det dräller inte precis av dem på begmarknaden..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2012-01-16 15:37

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-16 15:37

piP är en ulv i fårakläder! Svårt att tro att en sådan liten
högtalare har så mycket muskler. Helt oslagbar i prisklassen!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-16 15:39

Legion skrev:Syftar på piP..och just utséendet är vad jag menar. Har svårt för formen, och att diskanten ser ut som något ur en högtalare som följer en ministereo á 695:-..

Guru QM10Two är en annan femma.. Men för 17k ligger de minst 5k över budget och det dräller inte precis av dem på begmarknaden..

Ja piP är kanske inte den snyggaste högtalaren. Tycker jag iof inte QM10 är heller.
Jag bryr mig mer om ljudet än utseendet faktiskt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-16 15:42

adzer skrev:
Legion skrev:Syftar på piP..och just utséendet är vad jag menar. Har svårt för formen, och att diskanten ser ut som något ur en högtalare som följer en ministereo á 695:-..

Ja piP är kanske inte den snyggaste högtalaren. Tycker jag iof inte QM10 är heller.

+ på det!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-16 16:35

Legion skrev:Krav på starka nivåer föreligger inte, men jag spelar gärna välinspelad musik och det lär bli svettigt för en 2105 med dynamiskt material även om nivåerna inte är höga. Och i fallet M&D så är den dynamiska effekten väldigt mycket högre än den specade, kontinuerliga.

Fast jag tror inte det blir så svettigt för en Denon 2105. De lämnar väl ca 170 W kortvarigt i 4 Ohm? Tror nog att högtalarna kroknar innan Denon 2105. Om det håller i längden vet jag inte men det är ju tveksamt med flera av de där Behringer och liknande också enligt vad som rapporterats här.

Har själv trögdrivna högtalare, ungefär 4 dB lägre känslighet än Ino piP, ungefär samma som de där M&D. Fungerar faktiskt långt över förväntan med en liten Denon DVD-receiver som lämnar ca 45 W kortvarigt i 4 Ohm. Mycket hänger på hur högtalarna kopplar till rummet. Ett par fristånde "fågelholkar" fungerar dåligt enligt min erfarenhet. Den placering som fungerar är nära vägg, gärna dämpad. Har haft/har en drös med sådana... MP Miniring, Audio Pro A2-2, Canton Plus Media 3, pK och Ino piP. Nu kör jag åter med Magnepan.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 17:18

adzer skrev:

Singel?
Jag har inte den lyxen..*s*

Guru har av någon anledning gått hem hos frugan, förmodligen just för att den inte ser ut som högtalare gör normalt..
Jag hade stått ut med piP om det inte vore för diskanten..
Ingvar, var snabb nu och fixa till en piP med en snyggare diskant (och lika bra, förstås..)

Roger:
Du har säkert rätt i att det kommer att fungera utmärkt men jag är orolig för att den ska gå sönder. Det skulle iofs vara billigare att skaffa en annan 2105 än ett aldrig så billigt PA-steg, men de växer inte ur asfalten längre. Vidare vet jag inte hur mycket man ska tro på vad som skrivs. Jag är ingen expert men ofta läser man att "Högtalare A fungerade inte alls med 2x40w men jäklar vad den blommade ut med 2x200".. Detta verkar i synnerhet gälla just den typ av högtalare jag söker, som t.ex M&D och Dynaudio Focus 140. Man kan ju tycka att när det spelas på nivåer där effekten inte begränsar borde det inte spela någon roll om man har 2x40 eller 2x200w men tydligen gör det ju det.
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 17:47

Legion skrev:Jag hade stått ut med piP om det inte vore för diskanten..
Ingvar, var snabb nu och fixa till en piP med en snyggare diskant (och lika bra, förstås..)

Är det diskanten du och din sambo ska sitta och titta på, ni har iofs varsin att titta på, så finns ju annars lilla i6 redan.
Tips: Om så inte är fallet, sätt tygfront på högtalarna i valfri vacker färg. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-16 17:51

Legion skrev:
adzer skrev:

Singel?

Guru har av någon anledning gått hem hos frugan, förmodligen just för att den inte ser ut som högtalare gör normalt..

Nepp inte singel.

Ja den ser ju inte ut som vanliga högtalare.

Ingvar har letat ny diskant till piP i många år så lär knapast hända bara för att du ber om det ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 17:59

Men vad är det som stör då?
Diskanten är en specialare, som bara till utseendet liknat en känd dito, som inte ens finns till allmän försäljning längre.

Inget fel på subjektiva värderingar, bara öronen får vara med och bestämma. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-16 18:08

Tillbaka till slutsteg dårå.

Är det någon som testat eller provlyssnat InterM R500 Plus?
Det är vad jag har hört av andra ett sådant guldkorn i PA-träsket.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-16 18:25

KarlXII skrev:Tillbaka till slutsteg dårå.

Är det någon som testat eller provlyssnat InterM R500 Plus?
Det är vad jag har hört av andra ett sådant guldkorn i PA-träsket.

Jag hade ett äldre InterM ref 500 för några år sedan, och jämförde både det och mitt EP2500, med mitt Nadsteg (c272).
Ingen av de 2 Pa stegen föll mig i smaken vid fullregister drift, jämfört med Nadsteget.
Det var min subjektiva konklusion :wink: !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 18:49

Lät du fläktarna gå på PA-stegen, medan du lyssnade på Nadden?
Blir annars lite orättvist. :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-16 19:03

Ragnwald skrev:Lät du fläktarna gå på PA-stegen, medan du lyssnade på Nadden?
Blir annars lite orättvist. :wink:

Inte på den volymen jag lyssnar på! :D
Edit: Jag tror inte att InterM hade någon fläkt...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-16 21:20

Legion skrev:
adzer skrev:

Singel?

Roger:
Du har säkert rätt i att det kommer att fungera utmärkt men jag är orolig för att den ska gå sönder. Det skulle iofs vara billigare att skaffa en annan 2105 än ett aldrig så billigt PA-steg, men de växer inte ur asfalten längre. Vidare vet jag inte hur mycket man ska tro på vad som skrivs. Jag är ingen expert men ofta läser man att "Högtalare A fungerade inte alls med 2x40w men jäklar vad den blommade ut med 2x200".. Detta verkar i synnerhet gälla just den typ av högtalare jag söker, som t.ex M&D och Dynaudio Focus 140. Man kan ju tycka att när det spelas på nivåer där effekten inte begränsar borde det inte spela någon roll om man har 2x40 eller 2x200w men tydligen gör det ju det.

Jag tycker att det går att få fason på piP !

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Generellt om hifi