Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Om du kopplar in på A- och B-terminalerna så är det inte bi-ampning, utan endast parallellkoppling. Bi-wiring alltså. Din senare referens till zone2 fungerar dock.
Båda två är i mitt tycke ett slöseri med pengar. Jag har provat. Det hade varit en annan sak om du ville använda zone2 för att driva basar. Det fungerar riktigt bra.
Bi-ampfrågan har alltså inte någonting med ren ljudkvalitet att göra på låga till normala ljudtryck utan tanken är bara att dubbla effekten för de gången man vill spela Infected så att väggarna skakar.. Jag spelar inte så speciellt ofta, men jag vill KUNNA göra det om lusten faller på.
Martin skrev:Bi-ampfrågan har alltså inte någonting med ren ljudkvalitet att göra på låga till normala ljudtryck utan tanken är bara att dubbla effekten för de gången man vill spela Infected så att väggarna skakar.. Jag spelar inte så speciellt ofta, men jag vill KUNNA göra det om lusten faller på.
Du får samma maxeffekt som från ett av stereo-stegen (alltså 2x90W eller vad det motsvarar i volt i 8ohm) när du biampar. Det är bara om du blandar in aktiva filter på signalen innan slutstegen som du kan avlasta dem och få mer effekt. Ingen vinst i uteffekt eller ljudtryck alltså. Det enda som händer är att det går mindre ström i basen resp. övre registret på de olika stegen eftersom högtalarna har högre impedans i det register de inte spelar på men stegen kommer iaf spänningsklippa på samma sätt.
bomellberg skrev:Om du kopplar in på A- och B-terminalerna så är det inte bi-ampning, utan endast parallellkoppling. Bi-wiring alltså. Din senare referens till zone2 fungerar dock.
Båda två är i mitt tycke ett slöseri med pengar. Jag har provat. Det hade varit en annan sak om du ville använda zone2 för att driva basar. Det fungerar riktigt bra.
Den försärker spänningen i hela registret och kommer spänningsklippa vid samma tillfälle som om den hade kört hela registret ensam. Det är bara impedansen i högtalarna som är högre och då går det lite mindre ström just i det registret, men strömmen brukar ytterst sällan vara den begränsande faktorn för effekten om inte högtalarna redan är så svårdrivna med låg impedans att förstärkarna iaf skulle få problem, även biampat.Legion skrev:Martin skrev:Bi-ampfrågan har alltså inte någonting med ren ljudkvalitet att göra på låga till normala ljudtryck utan tanken är bara att dubbla effekten för de gången man vill spela Infected så att väggarna skakar.. Jag spelar inte så speciellt ofta, men jag vill KUNNA göra det om lusten faller på.
Du får samma maxeffekt som från ett av stereo-stegen (alltså 2x90W eller vad det motsvarar i volt i 8ohm) när du biampar. Det är bara om du blandar in aktiva filter på signalen innan slutstegen som du kan avlasta dem och få mer effekt. Ingen vinst i uteffekt eller ljudtryck alltså. Det enda som händer är att det går mindre ström i basen resp. övre registret på de olika stegen eftersom högtalarna har högre impedans i det register de inte spelar på men stegen kommer iaf spänningsklippa på samma sätt.
Delningen mellan basdelen och överdelen sker passivt vid 200hz i högtalaren. Du menar alltså att de steg som endast behöver driva området över 200hz inte gör det på ett bättre sätt än om de hade behövt driva hela området ner till 20hz?
Det motsäger att jag lärt mig, men jag vet iofs inte om jag lärt mig på rätt ställen..*s*
Legion skrev:Planen är att i så fall låta 2105 driva toppen, som i sig själv är filtrerad neråt vid 200hz (ca) utan att lägga på något filter utan fullrange. Och att sedan låta steget driva basarna ifrån receiverns front pre-out snarare än sub pre-out och alltså även där låta de filter som finns inbyggt i högtalaren svara för delningen. Det blir alltså inte filter på filter. Även om man skickar fullrangesignal ifrån 2105 så blir det ju ändå ingen belastning i de lägre registren om de är bortfiltrerade i högtalaren, eller?
i skrev:Legion skrev:Planen är att i så fall låta 2105 driva toppen, som i sig själv är filtrerad neråt vid 200hz (ca) utan att lägga på något filter utan fullrange. Och att sedan låta steget driva basarna ifrån receiverns front pre-out snarare än sub pre-out och alltså även där låta de filter som finns inbyggt i högtalaren svara för delningen. Det blir alltså inte filter på filter. Även om man skickar fullrangesignal ifrån 2105 så blir det ju ändå ingen belastning i de lägre registren om de är bortfiltrerade i högtalaren, eller?
Om jag förstått dig rätt tänker du använda det effektstarkare slutsteget till basen. Tänk på att det kan vara så att det är de höga frekvenserna som är den "trånga sektorn", dvs det krävs en högre toppeffekt för dem.
Legion skrev:Märkligt.. Flera här på forumet har sagt att 2105 är bra men att den brinner upp om man försöker få den att köra låga impedanser..och då snackade vi 3-4ohm och inte Infintys galna laster..
Vad ska man tro på?
2105 är ju inte så lätta att få tag på längre så jag vill verkligen inte att den ska gå sönder..
Legion skrev:Märkligt.. Flera här på forumet har sagt att 2105 är bra men att den brinner upp om man försöker få den att köra låga impedanser..och då snackade vi 3-4ohm och inte Infintys galna laster..
Vad ska man tro på?
2105 är ju inte så lätta att få tag på längre så jag vill verkligen inte att den ska gå sönder..
Beakungen skrev:Legion skrev:Märkligt.. Flera här på forumet har sagt att 2105 är bra men att den brinner upp om man försöker få den att köra låga impedanser..och då snackade vi 3-4ohm och inte Infintys galna laster..
Vad ska man tro på?
Bor du i närheten av halmstad så kan du själv få provlyssna
Kan säga att jag var lite smått chockad över hur bra det gick. Även min far som sysslar med tung hifi var chockad. Han trodde aldrig det skulle gå så bra som det går. Det enda jag kunde anmärka på var något tunn bas så fort volymen åkte upp lite och spelade man lite högre blev toppen något vass och hård. Men det berodde mer på musikval. Infected gick att köra tills förstärkaren gick i skyddsläge med stor behållning och då var det faktiskt högt. Högre än vad grannar och normala människor uppskattar
Vad ska man tro på?
MagnusÖstberg skrev:Legion skrev:Märkligt.. Flera här på forumet har sagt att 2105 är bra men att den brinner upp om man försöker få den att köra låga impedanser..och då snackade vi 3-4ohm och inte Infintys galna laster..
Vad ska man tro på?
Förresten, du inser att när du använder "A" och "B" så bi-ampar du inte!
De är kopplade till samma slutsteg.
De finns där för att man ibland vill använda kökshögtalarna bara, eller ibland bara vardagsrumshögtalarna. Ibland vill man köra ljud i både kök och vardagsrum och då använder man "A+B", men det är det samma som att koppla in högtalarna parallellt på te x "A". Använder man dem samtidigt står det på baksidan vilken impedans de får ha.
2105 accepterar helst inte under 6 ohm nominell belastning, åtminstonde har de vägrat garantirep om man kört under det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster