av Legion » 2012-01-19 08:44
Det är högtalare som ska fyllas.
De är specade till att väga 78lbs, vilket jag får till 35.5 kilo ungefär, och då de kralligaste SD-fötterna jag sett är specade till 28-50kg så har jag 15kg marginal i varje. Högtalarna skulle nog må bra av ännu mer fyllning men jag vet inte hur allvarligt det är att överstiga specifikation på SD-kuddarna.
Jag vet inte heller riktigt hur det fungerar, mer än vad jag läst om de aktuella högtalarna. Ju mer fyllning, desto stramare bas (men samtidigt mindre i nivå) men inte vad det är som gör nytta. Alltså om tyngden i botten i sig är grejen, eller om det också ska fungera som en vibrationsdämpare i kabinettet.
Säljaren har meddelat att det följer med x antal kilo "blytyngder" att lägga i botten, men det skulle inte ha någon funktion mer än att göra högtalaren tyngre. Med sand eller blyhagel kan jag se en effekt när det kommer till att dämpa ut eventuella ringningar i kabinettet men knappast när man slänger i solida stycken.
Tänkte på det där med plastpåsar.. Ger det samma effekt när det kommer till att just dämpa ut ringningar om sanden ligger i plastpåsar typ fryspåsar? Det skulle göra det en hel del smidigare..
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering