Att vrida eller inte vrida - det är frågan....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Att vrida eller inte vrida - det är frågan....

Inläggav Bamsefar » 2005-01-08 14:46

Så jag har ett toppsystem med separata basmoduler. Just nu är det ett par Ino Audio pi18 i kombination med ett par Ino Audio Profundus-X.

Fram tills häromdagen, innan jag plockade isär allt i sina beståndsdelar :lol: :lol: så har alltid basmodulerna stått jämt med väggarna och ovanpå basmodulerna har topparna stått invinklade (såklart) mot lyssningspositionen.

Nu är frågan, när jag börjar montera ihop allt igen senare i nästa vecka (har målat olika detaljer, torktid således), skall det placeras som innan, eller skall jag även vinkla in basmodulerna mot lyssningspositionen ??? Eller skall man prova å vrida på den ena modulen så den spelar i en annan riktning ??? Bra frågor eller hur ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-08 14:50

Hej!

FöredrA* gör mot lyssningspositionen. (å andra sidan bo ju A* innunder Bro (eller om denuvar uti 1st GrottA*?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-01-08 15:06

Det här låter som ett klassiskt fall för ÖRONEN :) Vi testade nog i tre fyra dagar olika vinklingar på B&W 802 Matrix3 (med många öron inblandade) innan det blev bra. Resultatet är basarna vinklade mot sötläget och mellan,diskant lådorna vinklade något mindre. (alltså mellan parallellt med vägg och mot sötläge) Varje gång vi testade olika avstånd mot bakväggen ändrades allt... (fastnade för ca 30cm från bakre vägg till bakersta hörnet på h-ta*lare;)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Återgå till Generellt om hifi