Klippt och klistrat om nätkablar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Klippt och klistrat om nätkablar...

Inläggav Zzombie » 2012-01-23 12:03

I have done a lot of experimentation on this and find that a very large percentage of sound changes due to power cords are the effect the cords have on the transformer resonances in the box.

Almost all transformers have fairly high Q resonances in the ultrasonic area, right where switching supplies and silicon diodes emit noise, thus stimulating these resonances. This ultrasonic noise can wreak havoc in many pieces of equipment.

The power cords are an important part in determining the resonance frequency and Q of these resonances.

Not only does the result of these resonances cause problems in the device the cord is plugged into, but it can also travel through the cord into other boxes, stimulating THEIR transformer resonances. (this is not wild fancy, I have measured this many times)

The net result is that a power cord CAN have a significant affect on the sound of a stereo system. The problem is in correlating it to anything. Since each system is different with different combinations of transformers its very difficult to make recommendations as to which cord design is going to be "better" than another. An expensive cord may very well sound better than a cheap one, but it may also sound worse.

The best way to deal with this is to damp the transformer resonances in the boxes themselves, its not hard to do, but hardly any manufacturers DO it. I think primarily because nobody knows its a problem. Its a significant affect that for some reason seems to have completely flown under the radar of the audio design community.

So you can either damp the transformers in all your boxes, OR spend time playing with different power cords until you find a combination that reduces the resonance affects.

BTW these resonances are electrical, NOT mechanical, rubber washers and the like isolate mechanical resonances not electrical ones.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-23 12:17

Ligger dessa resonanser i så fall i de band man kan dämpa med konventionella nätfilter, alltså små billiga standardiserade "LC-burkar"?

Edit: istället för standardiserade kan jag skriva massproducerade.
Senast redigerad av darkg 2012-01-23 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Klippt och klistrat om nätkablar...

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 12:23

okänd skrev:Not only does the result of these resonances cause problems in the device the cord is plugged into, but it can also travel through the cord into other boxes, stimulating THEIR transformer resonances. (this is not wild fancy, I have measured this many times)

[s]OK. Can we have a look at your measurements?[/s]
Senast redigerad av PerStromgren 2012-01-23 15:22, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-23 12:27

Jag har inte gjort mätningar, bara citerar något som var intressant och i högsta grad tänkbart.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 15:21

Zzombie skrev:Jag har inte gjort mätningar, bara citerar något som var intressant och i högsta grad tänkbart.

Oops! Jag tyckte väl att jag läst något på svenska av dig!

Jag rekommenderar starkt att du redigerar inlägget och skriver ut citattecken och berättar vem du citerar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-23 15:24

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-23 15:31

Håller med Per. När man citerar någon så är det kutymt att man skriver detta inom citationstecken samt talar om vem man citerar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-23 15:46

Vore inte helt fel att tala om varför heller. Att bara citera gör inte artikeln automatiskt intressant.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-01-23 15:49

Jag vill påminna om vår policy:

Faktiskt.se policy skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-23 16:29

Ta bot den då om det inte passar...töntar.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-01-23 17:32

Zzombie skrev:Ta bot den då om det inte passar...töntar.

Är det inte enklare att du bara editerar ursprungsinlägget?

Att lägga quote-taggar runt citat och skriva källan är väl inte så vidare värst mycket begärt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 17:35

Zzombie skrev:Ta bot den då om det inte passar...töntar.

Den passar! Men du såg ju vilket misstag jag gjorde; det kan ju finnas flera idioter som inte fattar att du inte skrivit det! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-23 17:57

JohnSwenson skrev:I have done a lot of experimentation on this and find that a very large percentage of sound changes due to power cords are the effect the cords have on the transformer resonances in the box.

Almost all transformers have fairly high Q resonances in the ultrasonic area, right where switching supplies and silicon diodes emit noise, thus stimulating these resonances. This ultrasonic noise can wreak havoc in many pieces of equipment.

The power cords are an important part in determining the resonance frequency and Q of these resonances.

Not only does the result of these resonances cause problems in the device the cord is plugged into, but it can also travel through the cord into other boxes, stimulating THEIR transformer resonances. (this is not wild fancy, I have measured this many times)

The net result is that a power cord CAN have a significant affect on the sound of a stereo system. The problem is in correlating it to anything. Since each system is different with different combinations of transformers its very difficult to make recommendations as to which cord design is going to be "better" than another. An expensive cord may very well sound better than a cheap one, but it may also sound worse.

The best way to deal with this is to damp the transformer resonances in the boxes themselves, its not hard to do, but hardly any manufacturers DO it. I think primarily because nobody knows its a problem. Its a significant affect that for some reason seems to have completely flown under the radar of the audio design community.

So you can either damp the transformers in all your boxes, OR spend time playing with different power cords until you find a combination that reduces the resonance affects.

BTW these resonances are electrical, NOT mechanical, rubber washers and the like isolate mechanical resonances not electrical ones.

Källa: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?s=dee0decbab99d5b66333a0f8edeb13f6&p=574856#post574856

Vad tror vi om detta?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-23 18:18

Ja, säger John Swenson att det är så så är det säkert så... eller inte. Ett kombinerat nätfilter/åskskydd kan jag tänka mig ha i anslutning till ljudanläggningen, men superduperdyra nätkablar tror jag att jag står över.
Senast redigerad av hifikg 2012-01-23 23:00, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 18:27

Objektivisten skrev:
JohnSwenson skrev:I have done a lot of experimentation [...]

Källa: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?s=dee0decbab99d5b66333a0f8edeb13f6&p=574856#post574856

Vad tror vi om detta?

Samma som jag skrev första gången: det vore intressant att ta del av mätningarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-23 18:33

Letar man på ferroresonance finns det en hel del, kanske inte just hifi-relevant...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-23 18:48

PerStromgren skrev:
Objektivisten skrev:

Vad tror vi om detta?

Samma som jag skrev första gången: det vore intressant att ta del av mätningarna.

Fråga inte med mig, fråga Swenson. :P

Men nog tycker jag det ligger nåt i hans resonemang, eller snarare fallbeskrivning. Det här att det kan vara skillnader när man experimenterat själv, ibland till det bättre, ibland till det sämre och ibland inte alls. Tycker också rörförstärkare verkar vara okänsligare för dylika kablar. Kan det vara så?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-23 18:54

Det är snarare före likriktningen: http://forums.slimdevices.com/showpost. ... stcount=35, se länken i inlägget.
Eller här: http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f ... 42853&VT=T

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-23 20:56

hifikg skrev:Ja, säger John Swenson att det är så så är det säkert så... eller inte. Ett kombinerat nätfilter/åsksskydd kan jag tänka mig ha i anslutning till ljudanläggningen, men superduperdyra nätkablar tror jag att jag står över.

Jäklars läste nätfilter/åsiktsskydd . . . skulle inte va så
dummert iblander, kanske . . . :) hjärnskada på g kan tänka . . . :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-23 23:03

Laila skrev:
hifikg skrev:Ja, säger John Swenson att det är så så är det säkert så... eller inte. Ett kombinerat nätfilter/åsksskydd kan jag tänka mig ha i anslutning till ljudanläggningen, men superduperdyra nätkablar tror jag att jag står över.

Jäklars läste nätfilter/åsiktsskydd . . . skulle inte va så
dummert iblander, kanske . . . :) hjärnskada på g kan tänka . . . :?

He, he, ibland kanske just det är vad som skulle behövas, fast ändå, lite kul är det ju att vem som helst får tycka, uppleva och tro vad som helst. Blir alltid lika fascinerad av hur imponerade en del verkar bli även av en del hyfsat suspekta tweaks. Kan någon verkligen höra skillnad på om kablarna ligger längs golvet eller är uppallade med små träbitar t ex?

Mer än 1200 spänn skulle jag banne mig inte betala för en USB-kabel ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-23 23:06

Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:
Objektivisten skrev:

Vad tror vi om detta?

Fråga inte med mig, fråga Swenson. :P

Men nog tycker jag det ligger nåt i hans resonemang, eller snarare fallbeskrivning. Det här att det kan vara skillnader när man experimenterat själv, ibland till det bättre, ibland till det sämre och ibland inte alls. Tycker också rörförstärkare verkar vara okänsligare för dylika kablar. Kan det vara så?

Ingen aning om någon som helst teori. Men jag har skärmade strömkablar. Så är det. Medan jag faktiskt kör (åtminstone delvis) oskärmat på signalen. Låter säkert tokigt för många. Nu är jag ju ärlig.
Men kan inte uttala mig om rörförstärkare är okänsligare. Vad jag däremot upplevt är att högtalare/ Martin Logan reagerar på vilken strömkabel som används. Detta skett både ensamt på mina fd ML och tillsammans med andra på ett annat par. På mina nuvarande har jag inte undersökt detta. Sådant här vill man ju inte rapportera om för att inte verka oseriös. Nu är mina nuvarande ML helt passiva så jag kan inte uttala mig om dessa. Har inte provat någon förändring. Inget jag går och funderar över dagligen. Snarast lite misstänksam eftersom jag inte kan förstå fenomenet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-24 00:37

jag provade en gång att köra oskärmade signalkablar, i princip var det två svetstrådar kopplade till två rcakontakter, det blev riktigt uruselt och det brummade [s]faktiskt[/s] friskt, varför vet jag inte

efter det kör jag med gratiskablar

men jag har inte släppt tanken på att bygga en kabel av bromsrör, där bromsröret är skärmen och med +ledaren isolerad med bomullstrumpa inuti bromsröret, kan det bara bli bra tro, tätare skärm kan man väl knappt få, blyrör?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-24 00:39

celef skrev:men jag har inte släppt tanken på att bygga en kabel av bromsrör, där bromsröret är skärmen och med +ledaren isolerad med bomullstrumpa inuti bromsröret, kan det bara bli bra tro, tätare skärm kan man väl knappt få, blyrör?

sicket skit
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-24 01:03

blyrör funkar finfint! :)
Förutsatt då att man har problem med gamma eller röntgenstrålning?
Det kan ju vara nog så besvärligt, fråga Bruce Banner :?:
Då skulle jag nog hellre gjuta in allt i betong! Sedan sänka ned det i en vattenbassäng för bästa effekt.
Cherenkovstrålning ger ett sådär trivsamt sken med...

Blyrör är också bra om man vill bli tokigare än man redan är. :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-24 01:28

celef skrev:jag provade en gång att köra oskärmade signalkablar, i princip var det två svetstrådar kopplade till två rcakontakter, det blev riktigt uruselt och det brummade [s]faktiskt[/s] friskt, varför vet jag inte

efter det kör jag med gratiskablar

men jag har inte släppt tanken på att bygga en kabel av bromsrör, där bromsröret är skärmen och med +ledaren isolerad med bomullstrumpa inuti bromsröret, kan det bara bli bra tro, tätare skärm kan man väl knappt få, blyrör?

Hur var det med intermezzo-kablarna? Var inte dom gjorda av kopparrör? Hopplösa att hantera...

När det gäller nätkablar så finns det en gamla tråd där det redogörs för att dom faktiskt.se kan ha inverkan, i alla fall på vissa apparater under vissa omständigheter. Det förklaras också i korthet varför. Alltså, inget att avfärda rakt av så lätt som man kan tro, alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-24 08:33

Max_Headroom skrev:
Hur var det med intermezzo-kablarna? Var inte dom gjorda av kopparrör? Hopplösa att hantera...

Jag har haft sådana kablar, och vid jämförelse så är EKK en
dröm av smidighet. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Generellt om hifi