Hur F-N håller man katter ifrån frontskydden???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Legion

Hur F-N håller man katter ifrån frontskydden???

Inläggav Legion » 2012-01-23 16:23

Ja..hur gör man?
Här hemma finns 4 katter, och det verkar inte finnas någon bra lösning som funkar på alla.
Vitpeppar har testats. Det funkar hjälpligt på två av dem, men har ingen verkan på de andra. Sedan förefaller det flyktigt. Man får peppra varje morgon och kväll om det ska hjälpa.

Fy-spray funkar på de andra två, men samma sak där med flyktigheten. Man får spraya in absurdum och till skillnad ifrån pepparn så luktar det rätt illa även för folk i rummet.

Hur löser ni problemet? Att helt sonika ta bort skydden är såklart ett alternativ, men jag har småbarn så vid allt annat än finlyssning (och i synnerhet när jag inte är hemma..) så vill jag ha dem på.

Tips?
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 16:26

Frontskydd i metall med högspänning i?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 16:31

Nattlorden skrev:Frontskydd i metall med högspänning i?

Frugan har investerat mer i katterna (stamtavlor till Hedenhös..) än jag har gjort i anläggningen, så det vore ett ekonomiskt ofördelaktigt tilltag. Sedan misstänker jag att grillad katt inte luktar bättre än Fy-spray..

Iofs ett mer kortvarigt bekymmer..

Att barnen grillas har dock även JAG bekymmer med. För det mesta..
—Charles F. Kettering

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-23 16:38

Har du provat att ställa en klöspelare/klösbräda vid varje högtalare, som prepareras med kattmynta? Detta skulle säkert bli mycket intressantare för kissarna. Någon enklare typ.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 16:47

Problemet måste uppenbarligen vara kattberoende också. Vår katt går inte i närheten av mina högtalare, trots att de står på golvet inom räckhåll för tassarna. Hon är gärna där och lyssnar med någon annan, dock!

Katten är en utekatt, vilket väl kanske har med saken att göra: äppelträd är nog bättre än högtalare. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 16:52

+1

Mina var från början innekatter, men de fick tidigt lära sig att man håller sig ifrån högtalare och jag lekte mycket med dem för att få bort överskottsenergin.

Kan tänka mig att det är klurigare om de är äldre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-23 17:08

För mig är problemet med att min katt rafsar direkt på elementen till mina
i14, att jag sover i samma rum. Han kan effektivt väcka både mig och min
uppmärksamhet med lite tasskrap på dessa. Med så dyra element är det svårt
att inte flyga upp som en fjäder.

Detta var inget som helst problem när jag bodde i en större lägenhet där
högtalarna var i ett annat rum än sängen. Då hittade han på andra satyg
som drev mig till vansinne istället, men där faran med dem inte var fullt lika
kostsamma.

Det Magnus skriver om överskottsenergin tror jag också är viktigt. Min katt
vill i regel väcka mig tidigare om han fått sova mycket på kvällen innan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 17:10

Stor stålpapperskorg över dem på nätterna?
Jag saknar dig.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 17:16

Våra katter är stora (Main Coon) och fullvuxna så lärandet verkar de ha gett upp.. Det där med en klöspelare bredvid är ingen dum ide. Kruxet är att jag har ett par högtalare på ingång som jag absolut inte vill ha skador i, och för att i synnerhet Mozart, en stooor hane, ska begripa att pelarna är behagligare så vill han nog ändå känna pä högtalarna en gång.. Tänk tass i storlek manshand.. Det räcker med en snabb testomgång för att det ska bli rätt rejäla skador. Vi snackar inte repor här, utan 3mm djupa spår..och ett frontyg blir inte små hål i utan det är revor. Han fick för sig att hoppa upp på en högtalare för nåt år sedan men hamnade med bakbenen utanför utmed baffeln. Han tog tag med baktassen och där ändade livet för en P17WJ.. Klon gick rätt igenom konen och skar upp duktigt..
Så något ofelbart vore trevligt...om sådant ens existerar.
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-23 17:22

Legion skrev:
Nattlorden skrev:Frontskydd i metall med högspänning i?

Frugan har investerat mer i katterna (stamtavlor till Hedenhös..) än jag har gjort i anläggningen, så det vore ett ekonomiskt ofördelaktigt tilltag.

1. Skaffa dyrare anläggning så den blir mer värderfull än katterna

2. Byt högtalare till grejjor som håller för katter, t.ex. Sound Precission eller Stage Accompany. Låter bra och tål tuffa tag. JBL kanske också ha nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-23 17:43

Ja detta är minst sagt ett knepigt problem...

En kompis har en katt som har ett väldigt roligt förhållande till hans högtalare.
Han brukar ligga och mysa ovanpå någon av dom, helt omöjligt att få honom att inte ligga där, han har govit upp...
Lösningen va dock simpel underlätta för honom att kunna hoppa upp på dom och tillverka en "mössa" som skyddar toppen.

Nu ligger han där uppe mest helatiden :)

Och det roliga är att han aldrig har fårt för sig att göra åverkan på dom, han har sedan första dag dom kom in i boendet bara haft som mål att ligga och sova på dom ....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-23 17:43

MagnusÖstberg skrev:Stor stålpapperskorg över dem på nätterna?

Jag vred dem helt sonika mot väggen igår kväll faktiskt, även om det inte är
någon hållbar lösning alls. Kommer skaffa elementskydd, men det är ändå
ett gissel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-23 17:45

Kanske en vakthund bredvid varje högtalare skulle göra susen :wink:. Våra schäfrar är tränade att inte ens gå i närheten av mina Maggisar men jag förstår att det är lite svårare att få till med en katt. Har hört om katter som lyckats välta fåtöljer och alla (o)möjliga saker 8O .
En mardröm för en ägare av ett par nya 3.7 :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-01-23 17:53

Jag har specialformade metallgaller monterade på mina pi60, dom tar sig varken katter eller barnfingrar igenom. Dom är ordentligt fastskruvade också. Ena sidan är vass som attan så försöker nån sticka in fingrarna där så försöker dom inte det igen. Och katter skulle förmodligen fastna med klorna om dom försökte klättra på dom. Så elementen klarar sig i alla fall, även om lådan fortfarande är utsatt. Klä in hela högtalaren i finmaskigt metallgaller :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-23 18:03

Antikatt-spray? Finns i välsorterade zoo-butiker.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 18:48

MagnusÖstberg skrev:Stor stålpapperskorg över dem på nätterna?

Jo, kunde man hitta något som dels inte ser helt galet ut, och dels är stort nog så kunde det ju vara det smidigaste (och säkraste). Problemet är att högtalarna är metern höga och över halvmetern djupa, så en papperskorg förslår inte.

"Objektivisten"

Antikatt-spray är nog samma sak som det jag kallar Fy-spray. Det har som sagt bara verkan på två av katterna, och en halvtimma efter att man sprayat är effekten borta och man måste spraya igen..och sprayen är dels rätt dyr, och dels så tycker även vi tvåbeningar som vistas i rummet att det luktar illa..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-01-23 18:56

shifts skrev:För mig är problemet med att min katt rafsar direkt på elementen till mina
i14, att jag sover i samma rum. Han kan effektivt väcka både mig och min
uppmärksamhet med lite tasskrap på dessa. Med så dyra element är det svårt
att inte flyga upp som en fjäder.

Detta var inget som helst problem när jag bodde i en större lägenhet där
högtalarna var i ett annat rum än sängen. Då hittade han på andra satyg
som drev mig till vansinne istället, men där faran med dem inte var fullt lika
kostsamma.

Det Magnus skriver om överskottsenergin tror jag också är viktigt. Min katt
vill i regel väcka mig tidigare om han fått sova mycket på kvällen innan.

Klöspelare var lösningen för min del, min katt klöste på ALLT innan jag skaffade den (79kr på Ö&B). Sen jag skaffade den har han inte rört något annat än den, den från Ö&B har en liten boll i ett snöre längst upp så det gick ganska fort att få han att börja leka med den och förstå att han inte skulle få en utskällning om han klöste på den.

Brukade också vakna av hans klösande och man var ju livrädd att han skulle ge sig på högtalarna! 8O

Visst kattpelaren är väl kanske inte världens snyggaste pjäs, men för 79kr så är det en tämligen kostnadseffektiv lösning :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 20:30

lösningen är enkel. ta bort frontskydden.
Mvh
Magnus

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 20:38

Kraniet skrev:lösningen är enkel. ta bort frontskydden.

Som skrivet i första inlägget har jag småbarn.. Inga större problem när jag är hemma, men när jag jobbar eller är iväg nånstans så måste skydden vara på. Jag vet inte vad det är med dammkåpor och diskantkalotter som gör dem oemotståndliga för barnfingrar men så verkar det i alla fall vara. Trasiga element tar jag ännu allvarligare än trasiga frontskydd...
Att ta bort skydden hade såklart varit det som skulle gjorts annars.
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-01-23 20:44

Ta en veckas semester när du får hem högtalarna. Sätt dig med blomsprutan eller fy-sprayen framför och attackera dem när de kommer för nära, efter någon dag eller så har även ett så dumt djur som en katt lärt sig vad som är rätt och fel.

Jag tog över två fullvuxna katter i ett par år, och de gick att uppfostra ganska väl med med blomspruta.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 21:01

mzi skrev:Ta en veckas semester när du får hem högtalarna. Sätt dig med blomsprutan eller fy-sprayen framför och attackera dem när de kommer för nära, efter någon dag eller så har även ett så dumt djur som en katt lärt sig vad som är rätt och fel.

Jag tog över två fullvuxna katter i ett par år, och de gick att uppfostra ganska väl med med blomspruta.

Ett konstruktivt förslag. I alla fall med vatten i blomspruta.. Fy-spray rätt i nunan på dem känns väl hårt.. Jag vill dem inte illa. Att ta semester är dock inget alternativ, och jag kan inte sitta och passa på dem konstant heller, vilket skulle krävas. Att sätta klorna i skydden är ett ögonblicksverk, och med annat än något katterna skyr såpass att de inte går dit men samtidigt inte stör oss tvåbeningar verkar det vara omöjligt att bli säker. Så länge man inte får nys om en dylik substans får man väl helt enkelt acceptera att skydden är förgängliga, och istället se dem som det som kan komma att rädda själva lådorna. Skydden kan ju om det kniper kläs om.
Jag sökte väl i min enfald "mirakelmedlet" som, som sagt, katterna skyr men som inte stör oss andra. Det verkar dock inte finnas ett sådant medel på denna sidan om extrakt utvunnet ur vargpiss (det finns faktiskt, där det som luktar illa för oss människor på något vis är bortplockat..) men dels är det svårt att komma över, och dels känner jag mig inte bekväm med att hälla vargpiss i vardagsrummet om det så luktade en kombination av rosor och nyslaget gräs..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 21:03

Småbarn håller man borta med staket. Tog bort mitt för ett halvår sedan då minstingen börjar nollan senare i år, så då tyckte jag det var dags.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-01-23 21:19

På ett par tidigare DIY-högtalare hade jag helt enkelt galler för elementet. Alltså åkte till en riktig järnvaruhandel. Köpte en bit grovt nät av järn. Varje "kvadrat" var över 1 cm på sidorna. Finns nog kvar i källaren. Har aldrig slängt högtalarna. De står i källaren.

Det var lätt att bocka de grova trådarna med hjälp av vanliga tänger. Sprutade dem svarta. Behövde aldrig skruva fast dem. Lät dem gå över ytterkanterna på högtalarna. Lite spänn så satt de fast. Hade lösningen eftersom det fanns ruggigt små barn. Framförallt pojken var på allt. Idag är han 30 år.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-01-23 21:20

Legion skrev:Att ta semester är dock inget alternativ, och jag kan inte sitta och passa på dem konstant heller, vilket skulle krävas.

Det funkar med lågintensiv krigföring också. Ställ blomsprutan på soffbordet och attackera dem när de försöker och du är där samtidigt. Bäst effekt får du om du kan få frugan och ungarna med på "leken" också. Du har ju förlikat dig med tanken på att offra ett par skydd så det här kan ju få ta sin lilla tid.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-01-23 21:25

Nefilim skrev:Har du provat att ställa en klöspelare/klösbräda vid varje högtalare, som prepareras med kattmynta? Detta skulle säkert bli mycket intressantare för kissarna. Någon enklare typ.

Bild

Håller med ! Jag har varit kattvakt åt en katt i 3-4 månader. Jag hade en klöspelare i köket under denna tid, det enda katten klöste på var just denna klöspelare ! Tydligen väldigt effektivt på denna katt iaf !

Ett annat problem är att katter gärna hoppar upp på högtalare. Sedan tar dom avhopp i full kraft. Detta kan välta ganska stora högtalare ! :twisted:

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-23 21:28

mzi skrev:Jag tog över två fullvuxna katter i ett par år, och de gick att uppfostra ganska väl med med blomspruta.

Den har jag kört med också! Funka fint. Räcker med att lyfta blomsprutan efter några dagar för att de skall ge sig av från området.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-01-23 21:28

Du får tillverka ett sånt där överdrag till högtalarna annars, i något tjockt tyg som tål lite kattklor. Allra bäst vore det om du kunde täcka hela utsidan av det med typ dubbelhäftande matt-tejp, katter brukar avsky när dom fastnar i tejp.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-23 21:56

Många bra förslag.. Grejen är att högtalarna kommer att placeras i vad som även är vardags/tv/sällskapsrum så jag tror att alltför extravaganta lösningar knappast kommer att gå hem hos frugan. Hon har ofta vänner över på dagarna, och högtalarna insvepta eller bakom staket känns inte aktuellt rent estetiskt. Samtidigt är frugan om inte intresserad av hårdvaran så mycket musikintresserad och hon kommer att vilja kunna använda sig av dem även när jag inte är hemma. Att täcka för dem eller svepa in dem är alltså inget bra alternativ.
Jag får testa vattenflaskan, och funkar det inte så funkar det inte. Alternativt skaffa ett par små, billiga högtalare att sätta på väggen för det vardagliga tv-skvalet, en hätta av något slag som ser bra ut och helt enkelt bara använda dem för finlyssningen. Ett par småprylar och kanske en liten sub kan ju utan vidare fixa frugans bakgrundsmusik och melodifestivalen.
—Charles F. Kettering

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-01-23 22:46

Men ni har väl en klöspelare ?

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-23 22:51

Jag röstar för vakthund!
Alea iacta est.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi