Bitpeeping - eller, Vad görs med musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Bitpeeping - eller, Vad görs med musiken?

Inläggav eksund » 2012-01-27 09:21

Har varit på en demo av förstärkare och högtalare, gjord av generalagenten i Sverige.
Temat för kvällen var ”Livet efter cd:n”.

För tekniknördar måste det ha varit en höjdpunkt, när nästa steg är att bryta ner
musiken i 24 bitar, där varje bit noga analyseras innan den går ut genom högtalaren.
För mig blev det en aha-upplevelse, fast inte som ni tror.
Inom foto/bild talar man om pixelpeeping, - där varje bildpixel analyseras innan bilden godkänns.
Den upplevelsen fick jag under demonstrationen. Det gäller att ha utrustning så att varje enskild bit kan analyseras.

Följande måste göras enligt representanten för att nå nirvana.

Kasta ut LP skivor och skivspelare, att spela vinyl och tro på vad du hör, glöm det, grötigt och kass.
Dessutom inte verklighetstroget.
Du måste köpa en speciell CD spelare och spela dina disc:ar på. Men ändå inte, för inte ens den
dyraste spelaren är bra nog.
Du måste rippa dina disc:ar med en programlogik som endast den här leverantören har.
Sedan måste du absolut ha en mycket bra och dyr DAC för att spela upp dina rippade nyinköpta
cd-discar.
Nästa steg är att skaffa sig en ”electronic crossover” från leverantören och 6 separata slutsteg som
kan driva speciellt utvecklade högtalare som kan hantera signalen som analyserats, slagits isär, satts
ihop av någon liten programvara, för att låta.

Ja just det låta. Ingen vet om det låter som originalet, eller hur mycket bitarna är ändrade för
att skapa ett speciellt ljud, som låter.

Hur vet jag att all dyr utrustning inte ändrar musiken? Vem kan man lita på när dessa ”Bitpipande”
leverantörer städar bort skräp ur musiken. Gör man verkligen inget annat än försöka städa. Finns
det möjligen någon väl bevarad hemlig undersökning, där tillverkare noga tagit reda på
”Så Ska Det Låta – för att sälja” . Men att ”Så Ska Det Låta” inte låter som det gör i verkligheten är
det ingen som bryr sig om, bara det går att sälja.

Fortfarande är det ju analogt in – analogt ut, eller?

P.S Det här är ett inlägg som jag försökt skriva med glimten i ögat. Om jag lyckats glimta, har jag ingen aning om.
Jag tänker heller inte kommentera eller diskutera. Det här är en liten reflektion från en demokväll. D.S

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-27 09:37

Hur vet jag att all dyr utrustning inte ändrar musiken?

Det gör den. Det gör all utrustning. Frågan är om det härbart eller inte.
Jag vet inte vad "bitpeeping" är. Analyser alla bitar? En bit är en bit. 1 eller 0. Det finns i det avseendet inte något analysera.

Men självklart vill leverantören sälja så mycket som möjligt av sina prylar. Det måste dom göra, annars går dom i konkurs.
Märkligt att det låter så bra som det gör hemma hos mig då, med hemma byggda grejjor som delvis konstruerats bakom ryggen, relativt billig CD-spelare med multibit DAC-chips och av och till vinyl!

Försäljarsnack. Hit med vettiga mastringar. Det hjäpler inte att skaffa världens finaste utrustning när det som skall spelas upp avsiktligt förstörts av skivbolagen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-01-27 21:03

Max_Headroom skrev:Försäljarsnack. Hit med vettiga mastringar. Det hjäpler inte att skaffa världens finaste utrustning när det som skall spelas upp avsiktligt förstörts av skivbolagen.

Sant. Som om orden kom från mina fingertoppar. :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-28 17:33

Max_Headroom skrev:
Hur vet jag att all dyr utrustning inte ändrar musiken?

Det gör den. Det gör all utrustning. Frågan är om det härbart eller inte.
Jag vet inte vad "bitpeeping" är. Analyser alla bitar? En bit är en bit. 1 eller 0. Det finns i det avseendet inte något analysera.

Men självklart vill leverantören sälja så mycket som möjligt av sina prylar. Det måste dom göra, annars går dom i konkurs.
Märkligt att det låter så bra som det gör hemma hos mig då, med hemma byggda grejjor som delvis konstruerats bakom ryggen, relativt billig CD-spelare med multibit DAC-chips och av och till vinyl!

Försäljarsnack. Hit med vettiga mastringar. Det hjäpler inte att skaffa världens finaste utrustning när det som skall spelas upp avsiktligt förstörts av skivbolagen.

Jag lovade att inte kommentera, men, men....

En bit, låt oss säga en etta, kan vara allt från t.ex 3,5 volt till 6,5 volt, fast det nominella är 5 volt. På samma sätt kan en Nolla, 0 volt vara allt mellan 3,4 volt och -3,4 volt, allt beroende på hur ADC programmet gör. Nog finns det en massa att analysera i den digitala värden. En etta är en etta, men varifrån kommer den??

Analogt in - analogt ut!!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-28 19:24

Man bör nog inte köra ettorna och nollorna i samma kabel, bättre att skilja dom åt några meter. Dessutom kan man köra dom olika dagar för att inte få internmodulation. Med olika dagar blir modulationen extern istället, den hamnar nån annanstans. För att vara på den säkra sidan så kör man sedan nollorna i vänsterhögtalaren och alla ettor i höger högtalare. Det är antagligen det som elektroniken i bitpeepinglådan fixar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-28 19:28

eksund skrev:

En bit, låt oss säga en etta, kan vara allt från t.ex 3,5 volt till 6,5 volt, fast det nominella är 5 volt. På samma sätt kan en Nolla, 0 volt vara allt mellan 3,4 volt och -3,4 volt, allt beroende på hur ADC programmet gör. Nog finns det en massa att analysera i den digitala värden. En etta är en etta, men varifrån kommer den??

Jag håller inte med. Inte alls.
En nolla är en nolla, en etta en etta. Om gränsen går vid låt säga 3V så är det helt ointressant om det är 3,1V eller 18.

På vilket sätt skulle det uppstå ojämnheter i signalstyrkan på 1or och 0or. Har säljaren dokumenterat att det förekommer, och att det är ett problem?

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-01-28 20:12

Max_Headroom skrev:
eksund skrev:

En nolla är en nolla, en etta en etta. Om gränsen går vid låt säga 3V så är det helt ointressant om det är 3,1V eller 18.

På vilket sätt skulle det uppstå ojämnheter i signalstyrkan på 1or och 0or. Har säljaren dokumenterat att det förekommer, och att det är ett problem?

Var och en är salig i sin tro

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-28 20:14

(Triggningstiden är ett större problem om det inte tas om hand ordentligt.)

Det där låter som en utmärkt försäljningsstrategi att blocka en påbörjad kund på pengar efter hand. Det man kan undra över är ju om tillverkaren i så fall verkligen gjort så bra de kunnat på de enklare sakerna, eller medvetet gjort dem lite sämre.

Det är inte så svårt att nå nirvana om man hittar någon med samma mål som en själv att fråga som varit igång länge... annars lär man göra ungefär lika många felköp på vägen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-28 21:57

Låter som det kan vara ett digitalt delningsfilter bara.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Bitpeeping - eller, Vad görs med musiken?

Inläggav hifikg » 2012-01-28 22:55

eksund skrev:Har varit på en demo av förstärkare och högtalare, gjord av generalagenten i Sverige.
Temat för kvällen var ”Livet efter cd:n”.

För tekniknördar måste det ha varit en höjdpunkt, när nästa steg är att bryta ner
musiken i 24 bitar, där varje bit noga analyseras innan den går ut genom högtalaren.
För mig blev det en aha-upplevelse, fast inte som ni tror.
Inom foto/bild talar man om pixelpeeping, - där varje bildpixel analyseras innan bilden godkänns.
Den upplevelsen fick jag under demonstrationen. Det gäller att ha utrustning så att varje enskild bit kan analyseras.

Följande måste göras enligt representanten för att nå nirvana.

Kasta ut LP skivor och skivspelare, att spela vinyl och tro på vad du hör, glöm det, grötigt och kass.
Dessutom inte verklighetstroget.
Du måste köpa en speciell CD spelare och spela dina disc:ar på. Men ändå inte, för inte ens den
dyraste spelaren är bra nog.
Du måste rippa dina disc:ar med en programlogik som endast den här leverantören har.
Sedan måste du absolut ha en mycket bra och dyr DAC för att spela upp dina rippade nyinköpta
cd-discar.
Nästa steg är att skaffa sig en ”electronic crossover” från leverantören och 6 separata slutsteg som
kan driva speciellt utvecklade högtalare som kan hantera signalen som analyserats, slagits isär, satts
ihop av någon liten programvara, för att låta.

Ja just det låta. Ingen vet om det låter som originalet, eller hur mycket bitarna är ändrade för
att skapa ett speciellt ljud, som låter.

Hur vet jag att all dyr utrustning inte ändrar musiken? Vem kan man lita på när dessa ”Bitpipande”
leverantörer städar bort skräp ur musiken. Gör man verkligen inget annat än försöka städa. Finns
det möjligen någon väl bevarad hemlig undersökning, där tillverkare noga tagit reda på
”Så Ska Det Låta – för att sälja” . Men att ”Så Ska Det Låta” inte låter som det gör i verkligheten är
det ingen som bryr sig om, bara det går att sälja.

Fortfarande är det ju analogt in – analogt ut, eller?

P.S Det här är ett inlägg som jag försökt skriva med glimten i ögat. Om jag lyckats glimta, har jag ingen aning om.
Jag tänker heller inte kommentera eller diskutera. Det här är en liten reflektion från en demokväll. D.S

Vem var leverantören/representanten? Vilket märke anser sig ha nått Nirvana?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-28 23:03

Nogann bitanalys är ju ett måste när man spelar sina punkplattor. Säkert brist på sådan analys som göra att "Never Mind the Bollocks" låter så sunkigt här hemma.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-28 23:32

eksund skrev:
Max_Headroom skrev:
eksund skrev:

Var och en är salig i sin tro

Jag vet ju inte hur du tänkt dig att din kommentar skulle tas emot och
uppfattas... Men bara för din information - När jag läser det du skriver
så ser jag:

1. Att du inte tycks ha hittat några som helst invändningar i sak mot det
som Max_Headroom skrev. Du erindrar i varje fall inte om något som ser
ut som ett motargument.

2. Att det ser ut som om du vill nedvärdera det han skrev på annat sätt
(då du inte hittar något sak-argument mot det) och då väljer du att kalla
det han skrev för en tro, och sen så tillskriver du ju honom dessutom det
lite nedvärderande religiösa begreppet "salighet" (upprymd, hög, euforisk)
av sin tro.

Kanske så var det det du avsåg förmedla?

Eller också kanske du menade att det skulle uppfattas som sagt lite med
glimten i ögat? Men om du inte håller med honom så hade jag ju tyckt att
det varit mera intressant med sakinvändningar mot det som han skrev, om
du har några sådana alltså.

- - -

Ditt förstainlägg var intressant såtillvida att du på ett bra sätt förmedlade
hur du kände och inte minst vad du kände dig osäker på, av det som hade
berättats för dig. Du får gärna spinna vidare på det och berätta lite mera
om hur du upplevde det du hörde - och du får förstås gärna även berätta
vad det var för några apparater som du lyssnade på.

Det är som jag ser det ett intressant ämne, och mycket av det skulle ju,
av allt att döma, gå att mera konkret säga saker om, om man bara finge
veta lite mera specifikt vad det de gjorde med den digitala informationen
från CDn, och vad det avsåg resultera i för fördelar framför en vanlig av-
spelning med sinc-interpolering*.

Om du berättar om det så tror jag säkert att du kommer att få en massa
intressanta kommenterer om det hela.

Vh, iö

- - - - -

*En Nyquist/Shannon-trogen rekonstruktion åsätter för varje sample en
puls som i tiden ser ut som sinX/X*A.

(Där A är det 16-bitstal som beskriver samplets amplitud, och X är tiden
mätt i sekunder från samplet, multiplcerat med pi*samplingsfrekvensen.)

Musiksinalen är summan av alla samples sinc:ar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi