Har varit på en demo av förstärkare och högtalare, gjord av generalagenten i Sverige.
Temat för kvällen var ”Livet efter cd:n”.
För tekniknördar måste det ha varit en höjdpunkt, när nästa steg är att bryta ner
musiken i 24 bitar, där varje bit noga analyseras innan den går ut genom högtalaren.
För mig blev det en aha-upplevelse, fast inte som ni tror.
Inom foto/bild talar man om pixelpeeping, - där varje bildpixel analyseras innan bilden godkänns.
Den upplevelsen fick jag under demonstrationen. Det gäller att ha utrustning så att varje enskild bit kan analyseras.
Följande måste göras enligt representanten för att nå nirvana.
Kasta ut LP skivor och skivspelare, att spela vinyl och tro på vad du hör, glöm det, grötigt och kass.
Dessutom inte verklighetstroget.
Du måste köpa en speciell CD spelare och spela dina disc:ar på. Men ändå inte, för inte ens den
dyraste spelaren är bra nog.
Du måste rippa dina disc:ar med en programlogik som endast den här leverantören har.
Sedan måste du absolut ha en mycket bra och dyr DAC för att spela upp dina rippade nyinköpta
cd-discar.
Nästa steg är att skaffa sig en ”electronic crossover” från leverantören och 6 separata slutsteg som
kan driva speciellt utvecklade högtalare som kan hantera signalen som analyserats, slagits isär, satts
ihop av någon liten programvara, för att låta.
Ja just det låta. Ingen vet om det låter som originalet, eller hur mycket bitarna är ändrade för
att skapa ett speciellt ljud, som låter.
Hur vet jag att all dyr utrustning inte ändrar musiken? Vem kan man lita på när dessa ”Bitpipande”
leverantörer städar bort skräp ur musiken. Gör man verkligen inget annat än försöka städa. Finns
det möjligen någon väl bevarad hemlig undersökning, där tillverkare noga tagit reda på
”Så Ska Det Låta – för att sälja” . Men att ”Så Ska Det Låta” inte låter som det gör i verkligheten är
det ingen som bryr sig om, bara det går att sälja.
Fortfarande är det ju analogt in – analogt ut, eller?
P.S Det här är ett inlägg som jag försökt skriva med glimten i ögat. Om jag lyckats glimta, har jag ingen aning om.
Jag tänker heller inte kommentera eller diskutera. Det här är en liten reflektion från en demokväll. D.S