En fråga om olja.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

En fråga om olja.

Inläggav adagio » 2012-01-31 11:15

Inte ormolja eller kanske föresten.
Olja till centrumlagret på en skivspelare i detta fall en kuzma stabiS.
Oljan behövde bytas, den var nästan svart. jag hade bara en skvätt kvar av orginaloljan. Jag kollade runt lite och såg att tipsen på nätet är lika många som det finns tipsare.
Jag hade en skvätt Selenia Racing oil 10-60 som användes som påfyllning till min alfa GTA.
Denna tog jag några droppar av (någon ml) jag hade provat att blanda oljorna innan, inga problem, oljorna hade samma viskositet.
Nu till sak: kan motorolja vara skadligt för ett lager??

Det finns de som påstår det och råder folk att aldrig använda motorolja.
Sen finns de som hävdar att fin motorolja är helt rätt och att bla michell använder det. Buden är många transmisionsolja, symaskinsolja, maskinolja, + hundra olika fetter.
Det verkar inte finnas någon konsensus och olika tillverkare förespråkar olika.
Grejjen är ju att alla skivspelarmärken säljer sina egna (egenvalda, förmodligen vanliga överdiskoljor) till grymmepriser ca 250kr för en liten plastflaska med ca tre påfylningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-31 11:40

Motorolja, hypoidolja, hydraulolja osv innehåller en massa tillsatser som ska göra ett specialjobb i resp. fall och som inte är till fördel för ren lagersmörjning.
Det som borde passa bäst för ren smörjning, torde vara maskinolja.
Men, nu är ju inte tallrikslagringen något lager med hög belastning eller högt varvtal eller extrema temperaturer, så jag kan tänka mig att det egentligen inte är så kritiskt, annat än att man får rätt viskositet som passar med toleranserna i lagret. Fel viskositet kan göra så att tallrikslagret börjar vobbla och låta illa. Risken för det är större när oljan är för tunn än för tjock.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-31 12:01

paa skrev:Motorolja, hypoidolja, hydraulolja osv innehåller en massa tillsatser som ska göra ett specialjobb i resp. fall och som inte är till fördel för ren lagersmörjning.
Det som borde passa bäst för ren smörjning, torde vara maskinolja.
Men, nu är ju inte tallrikslagringen något lager med hög belastning eller högt varvtal eller extrema temperaturer, så jag kan tänka mig att det egentligen inte är så kritiskt, annat än att man får rätt viskositet som passar med toleranserna i lagret. Fel viskositet kan göra så att tallrikslagret börjar vobbla och låta illa. Risken för det är större när oljan är för tunn än för tjock.

Det finns en hel del på Svalander, men Rega använder "vanlig" EP (SAE-90) och avråder från symaskinsolja på sin hemsida. Jag tror på EP (extreme pressure). För övrigt ska man inte behöva byta olja särskilt ofta. Återigen så skriver Rega att oljan i deras lager räcker ca 20 år.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-31 12:13

Jag tror inte på EP. Det innehåller väl svavel som binder ihop metallatomerna till någon sorts molekyler, så att det inte ska skära i hårt belastade kugghjul och liknande.
Man når inte upp till sådana yttryck i skivspelarlager.
Största felet med symaskinsoljan är nog att den är lite för tunn.
F.ö. så kan man tillägga att SAE 50 t.ex är tjockare än SAE 80.
Det är olika nummerserier för motoroljor och växellådsoljor, för att minska förväxlingsrisken, och dessa nummer har ingen direkt koppling till någon absolut viskositet.

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-31 12:23

Ja oljan, iaf till detta lager, får inte vara för tunn. Sen är det viktigt att oljefilmen bibehålles, när olja åldras förstörs förmågan att hålla filmen lagom tjock och det blir ett glapp, kan bara säga att Skilnaden är stor på före och efter bytet. Innan byten var toleransen i lagret inte alls lika perfekt, det gick tom att känna ett visst glapp men nu sitter det som en smäck! Likaså vid isätttningen blir själva landningen jättelångsam och lagret sjunker mycket sakta på plats precis som vid den första monteringen.
Skilnaden ljudmässigt är också den betydande, mycket bättre flow och inte alls så spattigt som det kunde bli med en del skivor.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-31 12:47

Rätt viskositet är viktig för vad som nämnts ovan, men fel typ av olja (sammansättning) kan fräta på lagerytorna.
Har för mig att lagerhålet är av brons och tallrikspinnen är av stål. En kombination som ger minsta friktion även utan olja.
Oljefilmen ska förutom ge minimal friktion, även skydda mot galvanisk reaktion, den ska vara extremt ren.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-31 12:53

Motorolja har tillsatser som ska neutralisera syror som bildas vid förbränningen av bränslet, så det är ju lite off ifrån neutralt från början!

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-31 13:05

Centrumpinnen är kolstål och Lagerhuset är någon form av micarta, resin/textil.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-31 13:13

Har svårt att tro själva lagerbanan skulle vara tillverkad i micarta (plast).
Men allt är ju möjligt i denna speciella bransch. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-31 14:29

Vävbakelit är väl inte helt otroligt? Men mer sannolikt på 50 år gamla prylar kanske, som t.ex hushållsassistentens degblandare från ca 1960, som jag just meckat med. Men man ska nog ändå inte döma ut vävbakelit ohört.

adagio

Inläggav adagio » 2012-01-31 16:36

Varför skulle man dömma ut något ohört eg.
Denna resin/textil ska ha utmärkta resonansegenskaper och ge ett mycket tyst och fint lager.
Ibland kan vi hifinördar vara lite väl snobbiga, tycker jag.

Återgå till Generellt om hifi