HiFin's gråa baksida.... =(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

HiFin's gråa baksida.... =(

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 08:35

Jahhh, då va man här igen, jag har nu insett en sak som ska ta till vara på!

Jag klarar inte av att vara i uppgraderingstagen...
Det fördärvar mig verkar det som och totalt förtar glädjen att lyssna på musik, när jag väl hamnar i "lyssna kritiskt efter detaljer läget" så är det ett jäkla helvete att gå över till att lyssna på musiken igen.

Jag hör bara felen som finns, allt som jag inte är nöjd med och små jäkla skitgrejer också som inte har någon egentlig betydelse...
Sådant som jag inte kan göra något åt utan att flytta in i en studio miljö.

Ja, hopplöst... Nu ska jag genomgå samma sega trista process med att återigen lära mig att lyssna på musik igen verkar det som.
Bäst brukar vara att helt enkelt ge fan i att bry sig ett tag, några månader av att bara skita i stereon helt och helst inte ens använda den till att lyssna på musik med.

Jag har alltid hållit på med denna hobby för att jag varit nyfiken på återgivningen och hur den "förändras" men också för att jag älskar att lyssna på musik !
Men jag har märkt att när jag blir för materalistisk i tänkandet så går det utför med musikglädjen fullständigt och jag har då svårt att komma tillbaka.
När jag är riktigt detaljkritisk under en period så är det alltså väldigt svårt att komma ur detta igen vilker är enbart negativt.

Hur är det för er ?
Någon som har samma problem ?!

Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-02-07 08:47

Nej, inte alls. Jag har en anläggning som jag köpt billigt och presterar långt över mina förväntningar. Så jag är ganska 'hemma', i alla fall sett till huvudgrejorna.

Eller så kan jag säga att jag accepterar de fel som rummet tillför och är nöjd med det :)

Tycker det är trist att du känner så, hoppas det släpper och du kan återgå till att njuta av musiken!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-07 09:01

Jag aktar mig från att gå in i utvärderingsläget när jag sitter hemma. Vill
inte oroa mig för dåligt ljud och fundera för mycket kring det. Vet flera av
begränsningarna hemma och det är bara att acceptera tills den dag då de
sakta men säkert betats av.

Sitta och lyssna efter minimala ändring av kablar, filformat, digitala källor
osv. det skulle helt klart ta död på min musikglädje. I ett undersökande syfte
skulle jag tycka det är skitkul, men absolut inte som någon slags grundtillstånd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: HiFin's gråa baksida.... =(

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 09:03

DVD-ai skrev:Hur är det för er ?

Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.

Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 09:23

Jag löser problemet påföljande sätt: Älska din anläggning! :) Inte bokstavligen kanske, men om man väljer sin musikanläggning efter mer än bara ljudkriterier så vaccineras man mot utbytes/uppgraderingsfeber.

Anläggningen blir en följeslagare genom livet och musiken, man förlåter ev. brister mycket lättare :D Den blir en del av hemmet, en fast punkt, en musikförmedlare och inte bara ljudalstrande teknik som är "expendable".

Det är därför jag gillar vintage, då finns andra dimensioner än den ofta frustrerande ljudmässiga att förhålla sig till. Jävligt bra placebo osv.

*går och smeker förstärkaren och viskar "Preciousssss....." :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-07 09:29

Jag har ett måtto att bli glad av att lyssna inte lägga pannan i veck och fundera om det är korrekt.

Sedan jag fick styr på rummet i källaren är det frid å fröjd :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 09:38

Max_Headroom skrev:

Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.

Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.

Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 09:41

bassman skrev:Jag har ett måtto att bli glad av att lyssna inte lägga pannan i veck och fundera om det är korrekt.

Sedan jag fick styr på rummet i källaren är det frid å fröjd :)

Mmm, e ju just det, att jag har för högt ställda krav...
Hittils har jag inte hört mycket som varit så bra som jag innerst inne skulle vilja ha det, och hemma är det en del rumsliga dumheter som ställer till det...

jag vill liksom ha mer än jag kan få i dagsläget!

Men sedan som sagt, jag måste åter igen komma ur detta förädiska och värdelösa läge!
tillbaka till musiknjutarläget som jag vill befinna mig i, och gjorde till för ca 4 månader sedan...
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-07 09:46

Sitter också larvigt nöjd, men ibland kommer de där små djävlarna krypande och tycker att det är dags för "något nytt" men ingen har lyckats visa något som är bättre inom rimliga gränser, så jag lägger ner planerna gång på gång. När jag var helt ute ur svängen sålde jag av en del prylar så jag blev "tvungen" att skaffa nytt försteg när intresset tog fart igen. Det blev en DAC med förstegsfunktion. Perfekt uppgradering av de gamla prylarna. Ljudmässigt kan jag inte påstå att den låter sämre än det Krellförsteg jag hade tidigare och dessutom ger det mig möjlighet att lyssna via datorn och därmed tillgång till högupplöst ljud. Känns modernt. Och förbaskat bekvämt. Samtidigt är det trevligt att bläddra bland fysiska skivor också, så de finns kvar och tar stor plats.

Oftast lyssnar jag på musiken, men ibland lutar jag mig lite framåt och lyssnar mer analyserande efter eventuella fel. Blir nöjd och lutar mig tillbaka igen. Skulle jag satsa nya pengar på mitt hifiintresse så vore det nog rummet som skulle få sig en extra duvning. Jag tror att det skulle kunna låta bättre vid höga ljudnivåer. Å andra sidan lyssnar jag väldigt sällan på särskilt hög volym. Orsak och verkan kan man fundera på.

På hembiosidan finns det mycket jag kan göra med både ljud och bild, men jag tittar inte på film på "det viset". Min skivsvarv skulle också behöva en rejäl genomgång eller t o m bytas ut, mot något enklare.

Får se vad helgens stundande besök på hifimässan väcker för begär.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 09:48

DVD-ai skrev:Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?

Jag tycker det verkar som om ett fokus på enbart ljudet leder till dessa problem, eftersom man (mer eller mindre aktivt) förtränger att hifi & musik handlar om en helhet - miljö, rum, musik, apparater, ljud - osv.

Man måste hitta en mix som passar en själv - inte bara fokusera på ljudåtergivningen, då skulle åtminstone jag bli helt nipprig.

Ibland blir det lite hets oss hifi-nördar emellan, man fokuserar lite för mycket på nån speciell aspekt och glömmer bort helheten som är personlig. Att försöka trolla bort allt annat och "bara ha kvar musiken" (floskelvarning) är liksom fåfängt.

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-02-07 09:48

Jag håller med trådskaparen. Men känner att ja kanske inte är lika illa drabbad.
Mitt detox är som en skrev, vintage. Springer mycket på 2 hand å köper allt möjligt skrot i teknikväg. Oerhört skoj att labba med det man ramlar över, blir svårt att vara för kritisk när det gäller vintage som låter olika pga. Anledningar som är ja många.

Så när jag känner mig trött/less på min mainstereo. Då ökar intresset för mitt skrot jag har. Skönt alternativ som oxå förmedlar musik. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 10:01

DVD-ai skrev:
Max_Headroom skrev:

Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?

Byt skiva. Spela "Ramblin Rose" med MC5. Laviupptagningen. Låter skit oavsett, men musiken är så bra att du inte bryr dig om hur det låter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 10:04

Sluta spela tills du saknar musik. Köp nya plattor. Lyssna från andra platser än sweetspot... när du lagar mat, dammsugar m.m.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-02-07 10:05

Jag tror det klokaste du kan göra är att låta bli att lyssna på ett tag. Ta två veckors avhållsamhet att börja med och börja sen utforska lite ny eller gammal musik på t.ex. Spotify via datorn (och dess sunkiga högtalare) eller via mobilen med lurar.

När du sen verkligen inte kan hålla dig att höra musiken bra återgiven så sätter du på huvudanläggningen igen. Börja gärna spela musik du aldrig hört tidigare så kanske det är lättare att inte hamna i "jämförelse-mode". Undvik helt dina gamla "hifi-fonogram" minst ett år, eller sälj dem! :)

Och hamnar du tillbaka i hifi-neurotikan så börja på ruta ett igen. Lycka till!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:10

Tack för tippsen ! :D

Jo, så som Conan och Nattis föreslagit är vad jag gjort tidigare och nu tänker göra igen, jag måste ta en paus fullständigt från HiFi lyssnandet !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 10:18

Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!

Av och till har jag kännt samma problem.
Jag tycker det är lättare att släppa kontrollbehovet när jag tittar på film eller musikprogram på TV. Min rekommendation är alltså i sådana fall att köra audiovisuella visningar ett tag. Om felen är så stora att de stör även då så behöver dom nog åtgärdas, men annars är det bara att slappna av.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-07 10:21

Jag lyssnar aldrig kritiskt hemma. Sluta inte lyssna på musik, testa att byta ut dina högtalare ett tag mot något riktigt skit. Jag lånade min lillasysters högtalare i många år. För mig har det gått så långt att jag egentligen inte bryr mig alls hur det låter hemma.
När jag är hemma är det filmen och musiken som är fokuset.

Det är väldigt avslappnande att bara sitta och njuta till bra musik eller en bra film. Det får man inte förstöra med att börja analysera ljudet eller bilden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 10:30

En tråd till om det här. Trist att det drabbar musikälskare till och från.

Undrar som sagt om ni inte tar det lite för allvarligt?

Jag körde utan anläggning ett tag när jag tyckte jag var för fokuserad. Såg film mest.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:30

Exakt, det är skitdumt !

Jag klarar inte av det utan att hamna i orda cirklar, inte längre i alla fall har jag märkt...

Så jag ska ärligt sluta med det nu och försöka att aldrig försätta mig i den situationen igen...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-07 10:31

Gör något roligt, skaffa säsongskortet och börja se Aik's hockeymatcher.
Brukar se en eller ett par matcher i veckan sen kan man endera fira med någon trevlig musik eller kanske spela Finlandia eller något annat om det mot förmodan inte skulle gått så bra.
Personligen så har jag inga återfall till hifilyssning mellan våra små tester av Squeezeboxar etc. Annars är det bara att spela på.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 10:31

DVD-ai skrev:Så jag ska ärligt sluta med det nu och försöka att aldrig försätta mig i den situationen igen...

Brodera en tavla med den texten och häng på väggen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:33

HAHA ! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-07 10:56

Sup dig full, helvitti va roligt det blir att lyssna till musik då. Tyvärr svårt att konservera känslan utan att hamna i ytterligare ett missbruk :roll: :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-07 11:03

Jag har samma problem för första gången, men kanske på en annan nivå..
Är musikälskare först och främst, och har levt med en rätt enkel anläggning i många år. Bytte ut en komponent av en händelse, vilket gav att jag lyssnade på "ljud" (för att märka skillnaderna) snarare än musiken. Nu kan jag inte sluta, och är plötsligt missnöjd med "ljudet" utan att egentligen ha reflekterat över det alls tidigare.
Hoppas det är en fas..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-07 11:13

Jakten på välljud kan ta död på musikintresset. Även ett kontinuerligt lyssnande gör att man trubbas av. Det finns förmodligen en skillnad mellan olika åldersgrupper. Vi lite äldre har kanske inte samma behov av ständig exponering av musik via portabla anläggningar? Jag lyssnar numera nästan aldrig på musik i bilen eller använder musik som utfyllnad i bakgrunden. Som redan sagts, avstå från att lyssna ibland och suget kommer ofta tillbaka.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 11:14

Mitt råd:

Skit i din anläggning!

Alltså om du har problem med att den distraherar dig och konkurrerar med musiken.
Om du gillar att ägna tankar åt anläggningen och hur det låter, så är ju rådet ganska dumt förstås.

Enklare sagt än gjort kanske, men jag tycker att det är eftersträvansvärt i alla fall.

Samma sak gäller för foto, för min del. Jag blir mer och mer ointresserad av manickerna och vad de "går för", men mer och mer engagerad i mitt eget fototänkande.

Jag tror nu inte att den ENDA metoden att koppla bort tänkandet på apparater och hur det låter är att skaffa den "jättebästa anläggningen och det supersjysstaste rummet".
Som jag ser det, så spelar det ingen roll HUR målet uppnås, det viktiga är ATT det uppnås, och det kan nog finnas smartare sätt än att krångla med prylarna, mätvärden och sk uppgraderingar.

Man kan ju börja med sig själv som lyssnare, tex.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:28

Som sagt, tack för alla fina råd, jätte tack ! :D

Ja jag har senaste tiden lyssnat ganska mycket på musik med portabelt ljud, jag ska ge fan i det också ett tag och låta skallen vila!

Jag brukar dock inte lyssna på musik hela tiden som så många gör... jag har gärna musikfritt! :)
fritt från ljud i allmänhet är en befrielse ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-07 11:32

Jag mådde lite dåligt efter att en hantverkare gjort ett jobb som kanske var bristfälligt - det gick i vilket fall att finna fel. Det gör ju nästan alltid det. I kraft av min stora vishet insåg jag att det klapprande golvet eller vad det nu var var just det rätta för att balansera vad som annars hade varit lite för stelt eller tillrättalagt eller ogästvänligt.

But it wouldn't be make-believe
If you believed

Anläggningen kanske är en underbar personlighet mer än en perfekt människa. Vilken, hm hm, ville man ärligt talat helst ha att umgås med?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:35

Det jag vill ha mer av som jag upplever at tdet fattas hemma, det är "fylligheten" som jag upplever beror på placeringen av anläggningen :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 11:41

Mitt råd:

Köp en "alternativanläggning". En som du inte behöver ha alls samma höga krav på. Skitkul att kolla begmarknaden efter fynd och komponera ihop något spännande, utan extrema krav på "perfekt, transparent återgivning med full bandbredd"! Denna anläggning ska också avsevärt skilja sig från din huvudanläggning i komposition.

Du är ju trissenisse. ;-) Köp en liten röris tillsammans med ett par lättdrivna högtalare. En dac till detta och sedan är det bara att streama spotify så det står härliga till! Du kommer att hitta musik som du känner att du måste ha på skiva och snart har du vidgat dina musikramar och ditt skivbibliotek och plötsligt får du en helt oemotståndlig lust att lyssna i din "huvudanläggning" igen, för att se hur den låter i förhållande till ditt lilla alternativsystem. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi