Hör du skillnad på kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Motivera skillnaden du upplevt

ingen skillnad?
14
40%
Nej
21
60%

Antal röster : 35

Användarvisningsbild
NADifierad

Hör du skillnad på kablar?

Inläggav NADifierad » 2012-02-11 22:43

Jag tror inte nämnvärt på kabel HokusPokus! Men det finns många som sätter tilltro till kablars påverkan av ljudet...
Har du haft någon Kabel hallehlujahmoment?
Jag frågar av nyfikenhet, då min skepsism har hindrat mig att testa själv :)
Edit: Blev lite kludd med omröstningsalternativen, men jag värdesätter svar i tråden högre, så skitsamma 8)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-11 22:51

Högtalarkablar och/eller signalkablar?

Räknas kabeln inklusive kontakten eller skall det vara olika kablar med likvärdiga kontakter?

Skall jämförelsen göras mellan vettigt konstruerade kablar eller räknas även 'lakritssnören' och andra skräpkablar med eventuella kontaktproblem?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-11 22:53

Ingen aning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 22:55

Hur funkar svarsalternativen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-11 23:01

Svarsalternativen funkar inte! Och jämförelsen börjar med lakritssnören.
Kontaktdonen är ointressanta om de fungerar...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-11 23:08

Det intressantaste här är nästan sättet på vilket frågan är ställd. "Hör ni skillnad på kablar". Det antyder att signalkedjan kan ses som en rad av länkar som inte påverkar varandra. Som en serie "svarta lådor" som var och en har sina överföringsfunktioner.

Så är det inte.

Det är mycket lätt att konstruera en koppling med en signalkabel som det är lätt att höra skillnad på olika kablar i. Det är bara att se till att den drivande förstärkaren har en hög utimpedans. I min elbastråd diskuterades det en del. Det är å andra sidan rätt lätt att konstruera en annan koppling där det knappast går att höra skillnad på samma kablar. Det är bara att se till att drivning och lastning av kabeln är vettig.

Min slutsats av det hele är att det inte är kabeln som ska bytas om man hör skillnad, det är systemfelet som ska rättas till så att kabeln kan fungera som den signalöverförande länk som den bör vara, oavsett kabellängd och andra elektriska egenskaper (inom rimliga gränser).

Så hör jag skillnad på kablar? Om jag finge önska mig ett svarsalternativ så vore det "Ja, om förutsättningarna är fel".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-11 23:11

OK! Men om vi utgår från en relativt vanlig Stereo/avr setup!?
Dvs inga främmande in och utgångsimpedanser!? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 23:26

Det intressanta tycker jag är att frågan kommer upp hyfsat ofta.

Det visar väl att det råder en exsensus kring hörbarheten?
Alltså, alldeles OAVSETT vad hörbarheten beror på.

Denna exsensus i sin tur ger - åtminstone mig - vid handen, att ÄVEN om hörbarhet föreligger, så är den av en såpass diminutiv karaktär att man borde avstå från att engagera sig i den.

Åtminstone om man har annat att engagera sig i, och som borde få den tiden istället.

Frågan kan nog snarast betraktas som akademisk. Om man skall uttrycka sig enkelt.
Alternativt kan det handla om ett engagemang i sin egen hörsels egenskaper, snarare än den praktiska effekten av kabelns inverkan på den musikaliska upplevelsen.
Eller möjligen kan engagemanget i frågan bottna i ett rent tekniskt intresse, helt oavhängigt den musikaliska aspekten.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-11 23:52

Jag hör inte skillnad i alla fall.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-11 23:58

jag byggde en signalkabel en gång i tiden som jag tänkte skulle låta fantastiskt bra men som lät riktigt uselt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-12 00:06

Jag har en riktigt usel optisk kabel som glappar och beter sig, garanterat skillnad mot en bra kabel.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-02-12 00:07

Bortsett från Svantes tankar finns det ju också en känslighetsfaktor utanför apparaterna, ju färre fel som finns i rum och högtalare desto större chans att små skillnader inte maskeras bort och blir ohörbara.
Det märks ganska tydligt när man får ordning på sådant att känsligheten ökar markant för små justeringar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-12 00:07

Urkopplad och inkopplad kan faktiskt.se göra en jäkla skillnad! Ibland i alla fall. Prova själv!
Senast redigerad av Nattlorden 2012-02-12 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-12 00:08

nadifierad skrev:OK! Men om vi utgår från en relativt vanlig Stereo/avr setup!?
Dvs inga främmande in och utgångsimpedanser!? :)

Alltså, det är inte frågan om de är främmande eller inte :D .

Alla förstärkare har någon utimpedans, det vanligaste är kanske 100 ohm för en analog lågnivåkabel. I en vanlig uppställning och med korta kablar är det knappast något problem, brytfrekvensen med 500 pF last blir flera MHz. Men med en högohmig utgång från en rörförstärkare eller passiv volymkontroll är saken annorlunda, då kan det bli hörbara skillnader när man byter kabel, speciellt om kabeln är lång.

Det här förklarar också varför en del hör skillnad och andra inte gör det, om de gör testet med olika förstärkare.

Och sen har vi hela placebodiskussionen också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-12 00:12

Goldfinger skrev:Bortsett från Svantes tankar finns det ju också en känslighetsfaktor utanför apparaterna, ju färre fel som finns i rum och högtalare desto större chans att små skillnader inte maskeras bort och blir ohörbara.
Det märks ganska tydligt när man får ordning på sådant att känsligheten ökar markant för små justeringar.

Sant, men det där för också med sig en försåtlig placebofälla... Om man hör skillnad på kablar har man en bra anläggning. Om man vill att anläggningen ska vara bra är det mänskligt att höra skillnader som inte finns.

Vilket för in hela diskussionen om blindtest. Igen. Men vi vill nog inte gå dit en gång till.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-12 00:12

Ja. Det är ganska komplext.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 00:17

Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-12 00:30

jodå visst hör jag det. Där finns ganska tydliga skillnader och det är inte jättesvårt att höra. Men jag skulle aldrig lägga massor med pengar på det. Finns bra mycket andra grejer som skulle göra mkt större skillnader så jag fokuserar på det.

Kan ta typexemplet när jag var hemma och lyssnade hos polaren sist. Blev så förvånad över att hans högtalare (infinity epsilon som körs biampat) lät bättre i diskant/mellanregister och sämre i basen. Gången innan var det precis tvärtom. Jag frågade om han ändrat något eller pillat. Efter lite funderande slog det honom att han bytat runt på kablarna och satt de bättre på diskant/mellan och de sämre på basen. Det var såpass stor skillnad att jag utan att veta det hörde skillnaden direkt.

Sen om det är värt flera 100 000 som kablarna kostar? Njae absolut inte. Jag kör med min billiga transparent-kabel inwall och den duger åt mig. Skitful men låter bra och är dessutom ganska billig (typ 150kr metern eller dylikt).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-12 00:52

i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.

Där talar vi verkligen om att det sitter olika saker som driver och tar emot från kabeln :D .

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 00:58

Svante skrev:
i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.

Där talar vi verkligen om att det sitter olika saker som driver och tar emot från kabeln :D .

Vadå, är det något jag missat ? :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-12 03:57

Jag uppfattar olikheter på olika antensignal. :)

Alltså, Svante har rätt, det är inte kabeln som låter, utan tillämpningen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-12 09:30

Beakungen skrev:jodå visst hör jag det. Där finns ganska tydliga skillnader och det är inte jättesvårt att höra. Men jag skulle aldrig lägga massor med pengar på det. Finns bra mycket andra grejer som skulle göra mkt större skillnader så jag fokuserar på det.

Kan ta typexemplet när jag var hemma och lyssnade hos polaren sist. Blev så förvånad över att hans högtalare (infinity epsilon som körs biampat) lät bättre i diskant/mellanregister och sämre i basen. Gången innan var det precis tvärtom. Jag frågade om han ändrat något eller pillat. Efter lite funderande slog det honom att han bytat runt på kablarna och satt de bättre på diskant/mellan och de sämre på basen. Det var såpass stor skillnad att jag utan att veta det hörde skillnaden direkt.

Sen om det är värt flera 100 000 som kablarna kostar? Njae absolut inte. Jag kör med min billiga transparent-kabel inwall och den duger åt mig. Skitful men låter bra och är dessutom ganska billig (typ 150kr metern eller dylikt).

150:- metern biliigt?? Jäklar.. Jag kör med 2,5mm kopparkabel jag köpte på jobbet. 40:- för 8m...
Din kabel hade kostat mig 1200:-.. Det spelar ingen roll om ljudet skulle transformeras fullständigt. Det skulle ändå bära emot att köpa kabel för sådana pengar. Däremot skulle jag av praktiska skäl kunna tänka mig att investera en hundring eller tvä på bra banankontakter.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-12 09:38

Vargen skrev:
Beakungen skrev:jodå visst hör jag det. Där finns ganska tydliga skillnader och det är inte jättesvårt att höra. Men jag skulle aldrig lägga massor med pengar på det. Finns bra mycket andra grejer som skulle göra mkt större skillnader så jag fokuserar på det.

150:- metern biliigt?? Jäklar.. Jag kör med 2,5mm kopparkabel jag köpte på jobbet. 40:- för 8m...
Din kabel hade kostat mig 1200:-.. Det spelar ingen roll om ljudet skulle transformeras fullständigt. Det skulle ändå bära emot att köpa kabel för sådana pengar. Däremot skulle jag av praktiska skäl kunna tänka mig att investera en hundring eller tvä på bra banankontakter.

haha ja tokbilligt ju ;) Ne men känner man personer som har högtalarkablar för 2-300 000 så tycker man 150kr metern är tokbilligt :P

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2012-02-12 09:39

Jag hade i tonåren ett par högtalare med dubbla 15" och piezo diskanter. När jag skulle kränga dom för ett par år sedan så provspelade jag dom med EKK kablarna jag hade till mina piP. Det gick inte att lyssna på. Inte för att ljudet någonsin varit bra men det skar så fruktansvärt i öronen. När jag sedan bytte till 10m lakritssnöre så dämpades den skrikiga diskanten avsevärt!

Svar ja, jag kan under vissa omständigheter höra skillnad mellan kablar.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-02-12 09:51

Ohm:s lag hör jag skillnaden/visdomen av i vissa långa fall.

//lech 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-12 10:16

Nattlorden skrev:Urkopplad och inkopplad kan faktiskt.se göra en jäkla skillnad! Ibland i alla fall. Prova själv!

Är det TP-kabeln då eller?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-12 10:23

Det säljs ju ohyggligt dyra kablar för audio, både signalkablar och högtalarkabel.
Jag har fått för mig att folk köper dessa för feelgood känslan, och sedan tror på att de gör ljudet bättre!?
Vad tror ni? :)
Någon skeptiker som har provlyssnat och omvänts? 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 10:30

Man kan ju även tänka sig att ALLA kablar - mycket menligt - kan inverka på ljudet.
Eller snarare på den musikaliska upplevelsen:

Sitter man och funderar på kabelinverkan medan man spisar sina vax, så är risken stor att man missar mycket av det musikaliska, som finns på vaxet.

Sitter man INTE och funderar på kabelinverkan medan man spisar sina vax, så är chansen större att man får ut betydligt mer av musiken istället.

:)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-12 10:34

Skriver som steveo1234 och håller med Strmbrg: Jag har inte tagit reda på
om jag hör skillnad. Plus att det inte är en oro jag vill föra in i min lyssning
hemma. Teoretiskt bra räcker för mig här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-12 15:41

Svante skrev:Alla förstärkare har någon utimpedans, det vanligaste är kanske 100 ohm för en analog lågnivåkabel. I en vanlig uppställning och med korta kablar är det knappast något problem, brytfrekvensen med 500 pF last blir flera MHz. Men med en högohmig utgång från en rörförstärkare eller passiv volymkontroll är saken annorlunda, då kan det bli hörbara skillnader när man byter kabel, speciellt om kabeln är lång.

Det här förklarar också varför en del hör skillnad och andra inte gör det, om de gör testet med olika förstärkare.

Jag tror nog också att en missanpassning kan vara anledningen till att vissa säger sig höra STOR skillnad på signalkablar. Högtalarkablar jag jämfört har haft EN VISS skillnad i ljudet.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nästa

Återgå till Generellt om hifi