Har du haft någon Kabel hallehlujahmoment?
Jag frågar av nyfikenhet, då min skepsism har hindrat mig att testa själv
Edit: Blev lite kludd med omröstningsalternativen, men jag värdesätter svar i tråden högre, så skitsamma
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:OK! Men om vi utgår från en relativt vanlig Stereo/avr setup!?
Dvs inga främmande in och utgångsimpedanser!?
Goldfinger skrev:Bortsett från Svantes tankar finns det ju också en känslighetsfaktor utanför apparaterna, ju färre fel som finns i rum och högtalare desto större chans att små skillnader inte maskeras bort och blir ohörbara.
Det märks ganska tydligt när man får ordning på sådant att känsligheten ökar markant för små justeringar.
i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.
Svante skrev:i skrev:Jag hör klar skillnad på toslink och t ex RG59 på mina lineingångar! Toslink spelar "tystare" kan man säga.
Där talar vi verkligen om att det sitter olika saker som driver och tar emot från kabeln.
Beakungen skrev:jodå visst hör jag det. Där finns ganska tydliga skillnader och det är inte jättesvårt att höra. Men jag skulle aldrig lägga massor med pengar på det. Finns bra mycket andra grejer som skulle göra mkt större skillnader så jag fokuserar på det.
Kan ta typexemplet när jag var hemma och lyssnade hos polaren sist. Blev så förvånad över att hans högtalare (infinity epsilon som körs biampat) lät bättre i diskant/mellanregister och sämre i basen. Gången innan var det precis tvärtom. Jag frågade om han ändrat något eller pillat. Efter lite funderande slog det honom att han bytat runt på kablarna och satt de bättre på diskant/mellan och de sämre på basen. Det var såpass stor skillnad att jag utan att veta det hörde skillnaden direkt.
Sen om det är värt flera 100 000 som kablarna kostar? Njae absolut inte. Jag kör med min billiga transparent-kabel inwall och den duger åt mig. Skitful men låter bra och är dessutom ganska billig (typ 150kr metern eller dylikt).
Vargen skrev:Beakungen skrev:jodå visst hör jag det. Där finns ganska tydliga skillnader och det är inte jättesvårt att höra. Men jag skulle aldrig lägga massor med pengar på det. Finns bra mycket andra grejer som skulle göra mkt större skillnader så jag fokuserar på det.
Kan ta typexemplet när jag var hemma och lyssnade hos polaren sist. Blev så förvånad över att hans högtalare (infinity epsilon som körs biampat) lät bättre i diskant/mellanregister och sämre i basen. Gången innan var det precis tvärtom. Jag frågade om han ändrat något eller pillat. Efter lite funderande slog det honom att han bytat runt på kablarna och satt de bättre på diskant/mellan och de sämre på basen. Det var såpass stor skillnad att jag utan att veta det hörde skillnaden direkt.
Sen om det är värt flera 100 000 som kablarna kostar? Njae absolut inte. Jag kör med min billiga transparent-kabel inwall och den duger åt mig. Skitful men låter bra och är dessutom ganska billig (typ 150kr metern eller dylikt).
150:- metern biliigt?? Jäklar.. Jag kör med 2,5mm kopparkabel jag köpte på jobbet. 40:- för 8m...
Din kabel hade kostat mig 1200:-.. Det spelar ingen roll om ljudet skulle transformeras fullständigt. Det skulle ändå bära emot att köpa kabel för sådana pengar. Däremot skulle jag av praktiska skäl kunna tänka mig att investera en hundring eller tvä på bra banankontakter.
Svante skrev:Alla förstärkare har någon utimpedans, det vanligaste är kanske 100 ohm för en analog lågnivåkabel. I en vanlig uppställning och med korta kablar är det knappast något problem, brytfrekvensen med 500 pF last blir flera MHz. Men med en högohmig utgång från en rörförstärkare eller passiv volymkontroll är saken annorlunda, då kan det bli hörbara skillnader när man byter kabel, speciellt om kabeln är lång.
Det här förklarar också varför en del hör skillnad och andra inte gör det, om de gör testet med olika förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster