Vilken efterklang är eftersträvansvärt. Vilken är din erfarenhet? Jag hittar inte att frågan har varit belyst på Faktiskt.se. Men hade den stora förmånen att få två mätkunniga personer med erfarenhet av akustik hem till mig igår. Det var Sprudel och Adhoc. Inte bara mikrofoner, datorer och program utan även lasermåttband mätte så att säga in soffans höjd över havet. Dörrar stängdes, basportar pluggades och soffan flyttades runt. Takhöjden mättes och noder/moder beräknades så snabbt att det snarare var erfarenheten som gjorde beräkningarna i huvudet. När soffan (lyssningspositionen) vara 323 cm från TV:n och en strumpa var inpluggad i basporten då mätte anläggningen som bäst. Då var dock fortfarande efterklangen vid 64 Hz något höga 0,54 .Men ändå lägre efter en flytt av soffan på 20 cm. Efterklangen vid 63 hz var vid den gamla positionen 0,70.
Vid 125 hz blev efterklangen 0,42 och i övrigt under 0,38.
Mätningarna visar dock att mina mål att få ner efterklangen från tidigare betydligt högre nivåer har lyckats. Har dock aldrig haft ambitionen att komma ner till exempelvis 0,30.
Det är nog drygt tre/fyra år sedan jag mätte sist. Sedan snarare försökt lyssna in anläggningen medans jag provat olika diffuserande och absorberande åtgärder.
Men vilket mål bör man ha på efterklangen och varför. Vilken är din erfarenhet.