Harryup och hans Oppo.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-03-10 13:41

Faktum är att spelaren idag gärna spelade spår 15 av 17 då man la in en ny skiva. Eller 1'42" in i första låten. Efter att ha gjorde den strömlös så försvann hyssen. Jag misstänker att den kan bli tystare men en firmware uppgradering. Idag har jag inte hört den ifrån soffan så den linuxen var kanske lite upprör igår.
Huvudsaken att den någon gång hörst ifrån soffan så är den ju helt klart att klassa som tröskverk. Så det verkar sköta sig bättre igen. Ungfär som en satelittemottagare som man behöver göra strömlös nån gång då och då.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-03-11 02:45

KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:Eftersom jag hörde spelaren på runt 3,5 meters håll måste jag säga att det skulle vara störande med musik som har helt tysta partier om man har ett i övrigt lågt bakgrundsbrus/låg störnivå i rummet.

Jag skulle nog modda spelaren.

Jag hörde den också från soffan igår, det gjorde jag inte sist.
Den kanske börjar bli inspelad nu. :)

Det kanske bara är vintern som håller på att ge sig, och med den även
kallraset från fönstret, som därför inte längre räcker till för att hindra
fläkten från att starta?

(Jag bara gissar.)

Ni var ju några stycken i rummet dessutom, och därmed några hundra
watt extra värmeeffekt.

Jag har ju skrivit det många gånger redan, men de synpunkter på ljud
från apparaten som nämnts gäller alltså för när fläkten går. Att appa-
raten inte hörs när fläkten inte går är inte så märkligt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-11 09:49

KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?

Hörrö tykorövo, är det bara då man får jämföra saker eller vadå?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-03-11 13:33

NiklasF skrev:
KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?

Hörrö tykorövo, är det bara då man får jämföra saker eller vadå?


Det kan ju vara en fördel. En annan fördel är väl om bägge parter har erfarenhet av bägge apparaterna. Det är liksom lite intressantare då.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-03-12 04:07

MagnusÖstberg skrev:Eftersom jag hörde spelaren på runt 3,5 meters håll måste jag säga att det skulle vara störande med musik som har helt tysta partier om man har ett i övrigt lågt bakgrundsbrus/låg störnivå i rummet.

Jag skulle nog modda spelaren.

Ja, nog kan man behöva göra något åt den allt.

Frågan är vad (som kan ta hand om problemet utan att påverka
varken garanti eller faktisk driftsäkerhet).

Du hade några ideer tidigare som lät väldigt enkla men de var ju
inte så konkreta direkt, snarare lite hemlighetsfulla. ;)

Har du lust att utveckla?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-12 08:34

KarlXII skrev:
NiklasF skrev:
KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?

Hörrö tykorövo, är det bara då man får jämföra saker eller vadå?


Det kan ju vara en fördel. En annan fördel är väl om bägge parter har erfarenhet av bägge apparaterna. Det är liksom lite intressantare då.


Jo för perra och dom på HBB har säkert inte en aning eller hur, jag har fått till mig av dessa att skall jag köra via hdmi så finns det ingen anledning att köra på en 95.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-03-12 08:40

NiklasF skrev:
KarlXII skrev:
NiklasF skrev:
KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?

Hörrö tykorövo, är det bara då man får jämföra saker eller vadå?


Det kan ju vara en fördel. En annan fördel är väl om bägge parter har erfarenhet av bägge apparaterna. Det är liksom lite intressantare då.


Jo för perra och dom på HBB har säkert inte en aning eller hur, jag har fått till mig av dessa att skall jag köra via hdmi så finns det ingen anledning att köra på en 95.


Men tro på dom då. Vad är problemet? Jag är inte intresserad av en 93'a av den anledningen att jag vet inte om jag alltid kommer använda HDMI. Samt att sök på Oppo 95 mods så finns det en del mycket initierade jämförelser apparaterna emellan.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-12 08:51

Allt blir bara en soppa nu :)
Jag kommenterade dig, Kalle tyckte inte jag skulle säga så mycket, osv osv

Jag skulle gärna ha en 95:a, men har en 93:a pga att jag inte kunde köpa en br-spelare för dom pengarna en 95:a betingar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-03-12 09:59

NiklasF skrev:Allt blir bara en soppa nu :)
Jag kommenterade dig, Kalle tyckte inte jag skulle säga så mycket, osv osv

Jag skulle gärna ha en 95:a, men har en 93:a pga att jag inte kunde köpa en br-spelare för dom pengarna en 95:a betingar.


Nejdå ingen Soppo.
Det är väl jättebra om du är nöjd med din 93'a och jag är nöjd med min 95'a. Det kanske inte finns någon skillnad spelarna emellan på HDMI eller också kanske det gör det och dina vänner har helt enkelt missat det.
Det kommer vi förmodligen aldrig få veta. Men för mig var det viktigt att inte välja bort de analoga utgångarna då jag inte trodde att dom möjligen var ett bra alternativ. Nu verkar det efter de senaste testerna att Oppo 95'n kanske låter väl mörkt på analog ut och lite piggare på HDMI ihop med en Denon 4308. Kanske det är annorlunda ihop med något annat.
Men jag har hört reaktionen ifrån en vederhäftig person som testat på annan plats och fått fram samma där så möjligen är den lite väl mörk.


mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-03-12 23:31

Jag tyckte 95,an verkade vara en skänk från ovan tills jag upptäckte att den inte spelar mp3. Har fortfarande en del musik i det formatet. Tänk en bättre mediaspelare kopplad till det fina ljudkortet....

Kanske kan det lösas med updateringar av programvaran?

När det gäller fläkten: Skulle man inte kunna bygga om bottenplåten och installera en 120 mm fläkt som får snurra görsakta?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-13 00:11

AndersP skrev:Jag tyckte 95,an verkade vara en skänk från ovan tills jag upptäckte att den inte spelar mp3. Har fortfarande en del musik i det formatet. Tänk en bättre mediaspelare kopplad till det fina ljudkortet....

Kanske kan det lösas med updateringar av programvaran?

När det gäller fläkten: Skulle man inte kunna bygga om bottenplåten och installera en 120 mm fläkt som får snurra görsakta?


Du skrämde skiten ur min vän just nu, han testade direkt och du har fel Oppon spelar upp mp3 så fint så...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-03-13 01:09

Harryup skrev:Faktum är att spelaren idag gärna spelade spår 15 av 17 då man la in en ny skiva. Eller 1'42" in i första låten. Efter att ha gjorde den strömlös så försvann hyssen. Jag misstänker att den kan bli tystare men en firmware uppgradering. Idag har jag inte hört den ifrån soffan så den linuxen var kanske lite upprör igår.
Huvudsaken att den någon gång hörst ifrån soffan så är den ju helt klart att klassa som tröskverk. Så det verkar sköta sig bättre igen. Ungfär som en satelittemottagare som man behöver göra strömlös nån gång då och då.

mvh/Harryup

Det var inga hyss om du tidigare spelat spår 15 på den ena skivan och tryckt på eject och sammalunda 1'42" in på den andra. Oppon kommer ihåg var senaste uppspelningen avbröts på ett antal skivor om du inte avaktiverar funktiionen i någon mer eller mindre undangömd meny, jag har sett valet någon gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-03-13 01:10

lennartj skrev:
Harryup skrev:Faktum är att spelaren idag gärna spelade spår 15 av 17 då man la in en ny skiva. Eller 1'42" in i första låten. Efter att ha gjorde den strömlös så försvann hyssen. Jag misstänker att den kan bli tystare men en firmware uppgradering. Idag har jag inte hört den ifrån soffan så den linuxen var kanske lite upprör igår.
Huvudsaken att den någon gång hörst ifrån soffan så är den ju helt klart att klassa som tröskverk. Så det verkar sköta sig bättre igen. Ungfär som en satelittemottagare som man behöver göra strömlös nån gång då och då.

mvh/Harryup

Det var inga hyss om du tidigare spelat spår 15 på den ena skivan och tryckt på eject och sammalunda 1'42" in på den andra. Oppon kommer ihåg var senaste uppspelningen avbröts på ett antal skivor om du inte avaktiverar funktiionen i någon mer eller mindre undangömd meny, jag har sett valet någon gång.


Tyvärr nya skivor.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-03-13 01:18

Vad var de för skiva?

Kanske någon haft med sig en likadan tidigare och spelat i din apparat?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-03-13 01:20

Nä, den var lite allmänt seg och svarade lite motvilligt på fjärren också. Startade om det ifrån strömlös och sen dess har den funkat och fläkten har inte hörts ifrån soffa igen. Linux Linux

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-13 01:23

Jag uppfattade det som Lennart menade att den memorerat skivan som spelats innan.
Man kanske ska trycka två gånger på stopp, innan man byter skiva?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-13 01:46

Ragnwald skrev:Jag uppfattade det som Lennart menade att den memorerat skivan som spelats innan.
Man kanske ska trycka två gånger på stopp, innan man byter skiva?


Nej, Oppon är som en DVD-spelare. Den minns där du slutat sista låten eller filmen. Sätter du in CDn eller DVDn igen så kommer den ihåg var den senast slutade denna skiva.

Denna funktion kan man deaktivera i menyerna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-03-13 01:47

AndersP skrev:Jag tyckte 95,an verkade vara en skänk från ovan tills jag upptäckte att den inte spelar mp3. Har fortfarande en del musik i det formatet. Tänk en bättre mediaspelare kopplad till det fina ljudkortet....

Kanske kan det lösas med updateringar av programvaran?

När det gäller fläkten: Skulle man inte kunna bygga om bottenplåten och installera en 120 mm fläkt som får snurra görsakta?

Jag har aldrig råkat ut för att min BDP-95 inte spelar upp mp3, men det finns många olika sätt att görs det. Jag har säkert inte provat alla, men tror jag provade även mp3 från min NAS via DLNA trots det usla användarinterfacet. Just nu spelar jag i alla fall "Traveling Miles" med Cassandra Wilson som jag rippat själv med VBR i högsta kvalitetsläget, som låter utmärkt från en USB-sticka som jag satt i främre USB-uttaget.
Jag har firmware BDP9xEU-61-1219.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-03-13 14:32

Ragnwald skrev:Jag uppfattade det som Lennart menade att den memorerat skivan som spelats innan.
Man kanske ska trycka två gånger på stopp, innan man byter skiva?

Stämmer. Du uppfattade det helt korrekt.

Och du har också helt rätt i att man kan hindra detta fenomen genom att
trycka på stopp två gånger.

Att det är så är mer eller mindre standard för alla DVD- och Bluray-spelare,
även om det säkert finns något undantag.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Harryup och hans Oppo.

Inläggav regent8 » 2019-08-23 08:35

Jag köpte i veckan en bdp-95.
Löser fläktljudet på ett enkelt sätt. Den får stå i ett annat rum, i en garderob.
Har inte fått hem den än då den är på leverans.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Harryup och hans Oppo.

Inläggav IngOehman » 2019-09-03 18:00

finurlig lösning på fläktbullret!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Harryup och hans Oppo.

Inläggav ErikAndersson » 2019-09-03 20:28

Lite ot kanske, men jag tittar mycket på brända filmer och har 3st spelare av olika märken, det som inte funkar på en kan kanske funka på den andra eller den tredje och i värsta fall endast datorn. Jag har funderat länge på en spelare som tar ALLA formaten, vilket OPPO tycks göra.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster