Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag använder min DAC som försteg. Det funkar, som jag ser det, alldeles utomordentligt. Men så såg jag ett antal riktigt dyrbara försteg på mässan och ser att någon säljer ett rörförsteg till vrakpris på Blocket (27.000, har kostat 80...) o då funderar jag förstås. Skulle ett försteg, kanske dubbelt så dyrt som min DAC, innebära en hörbar fördel? På vilket sätt?
Rent spontant känns det som ännu en pryl som står emellan avspelaren och högtalarna, med allt vad det innebär av möjligheter till förvrängning och kostnader för dyrbara kablar osv
Brukade använda försteg förra gången jag pysslade med audiofila utsvävningar, men då fanns inga DAC´ar.
hifikg skrev:Skulle ett försteg, kanske dubbelt så dyrt som min DAC, innebära en hörbar fördel? På vilket sätt?
Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Skulle ett försteg, kanske dubbelt så dyrt som min DAC, innebära en hörbar fördel? På vilket sätt?
Antagligen inte. Men det kanske har sådant din DAC inte har som t.ex. RIAA-steg så du kan spela gramofon. Dessutom kanske det är trevligt som prydnad i hemmet
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Skulle ett försteg, kanske dubbelt så dyrt som min DAC, innebära en hörbar fördel? På vilket sätt?
Antagligen inte. Men det kanske har sådant din DAC inte har som t.ex. RIAA-steg så du kan spela gramofon. Dessutom kanske det är trevligt som prydnad i hemmet
Det är vackert, men vid lyssning uppfattade jag ingen skillnad alls jämfört med DAC rakt in.
sprudel skrev:Jag hittade en uppgift från en test i Home Theater Hifi att ingångsimpedansen ska vara 20 kOhm. Omdet är RCA, eller balanserat vet jag inte.
Bäst är som sagt att prova med ett försteg från liknande serie av samma tillverkare och jämföra med när du kör "naket".
Jag driver mitt Plinius Sa-102 naket från Lavry da-10 och det går utmärkt. Samma tänk som du.![]()
Har för mig att Nuforce-dacen har ganska bra driv då deras Ref9 v3 se kräver det för att spela upp till dans. Karl 12 vet mer om detta.
sprudel skrev:Jag hittade en uppgift från en test i Home Theater Hifi att ingångsimpedansen ska vara 20 kOhm. Omdet är RCA, eller balanserat vet jag inte.
Bäst är som sagt att prova med ett försteg från liknande serie av samma tillverkare och jämföra med när du kör "naket".
Jag driver mitt Plinius Sa-102 naket från Lavry da-10 och det går utmärkt. Samma tänk som du.![]()
Har för mig att Nuforce-dacen har ganska bra driv då deras Ref9 v3 se kräver det för att spela upp till dans. Karl 12 vet mer om detta.
hifikg skrev:sprudel skrev:Jag hittade en uppgift från en test i Home Theater Hifi att ingångsimpedansen ska vara 20 kOhm. Omdet är RCA, eller balanserat vet jag inte.
Läser lite mer noga på datorn än på iPhonen tidigare idag och ser att du skriver 20kOhm, och DAC-9 erbjuder 0,01 resp 50 Ohm! Det är ju en himmelsvid skillnad, eller? Vad innebär några tusen Ohm hit eller dit? Hur låter en Ohm?
hifikg skrev:Läser lite mer noga på datorn än på iPhonen tidigare idag och ser att du skriver 20kOhm, och DAC-9 erbjuder 0,01 resp 50 Ohm! Det är ju en himmelsvid skillnad, eller? Vad innebär några tusen Ohm hit eller dit? Hur låter en Ohm?
Ragnwald skrev:hifikg skrev:Läser lite mer noga på datorn än på iPhonen tidigare idag och ser att du skriver 20kOhm, och DAC-9 erbjuder 0,01 resp 50 Ohm! Det är ju en himmelsvid skillnad, eller? Vad innebär några tusen Ohm hit eller dit? Hur låter en Ohm?
Du får skilja på utimpedans och rekommenderad last.
lennartj skrev:.....
Det finns nog blindtestförespråkare här på Faktiskt som menar att jag pratar i
nattmössan, men det är DU som ska lyssna, se och ta på prylarna och då anser jag att A/B-testning på hemmaplan är oumbärlig för bli långsiktigt nöjd. .....
markusA skrev:Sätt dig ned och skriv en lista över vilka funktioner du vill ha.
Rangordna listan efter hur viktig respektive punkt är.
Titta på listan och fråga dig själv om ett försteg skulle betyda något positivt för dig?
Själv kör jag datorn rakt in i dac'en och känner inte att jag tappat något?
På önskelistan/att göra listan finns heldigitalt försteg med inbyggda digitala filter, DAC och EQ.
Det kan finnas mer än en rätt lösning...
sprudel skrev:Hemma hos mig har inget försteg kunnat konkurrera med Lary direkt drivande ett anpassat slutsteg. Antagligen är det samma hos dig, så kör du på.![]()
Här är en lista av några av de slutsteg jag provat och impedansvärden.
Lavry har gott om kräm att driva slutsteg direkt enligt Dan Lavry, och det är en gosse som har rätt god kläm på vad han gör. Han är också en "transparentnisse" vad jag förstår.![]()
Han vill dock inte avslöja utgångsimpedansen på Lavry da 10, eller 11 på förfrågan.
Jag nyttjar RCA, obalanserat med max 75 cm långa RG 62 och Neutrik-kontakter.
Mac Intosh mc 402 obalanserat 10 kOhm, bal 20 kOhm
Bryston 14B STT-2 obalanserat 50kOhm, balanserat 20kOhm, gain 28,9 dB, bal 22,9dB
Plinius sa 102 obalanserat 47kOhm, balanserat 47 kOhm, gain 32 dB
Rotel RB 991 obalanserat 36Kohm, balanserat 45,2 kOhm, gain 31,8, bal 24,9dB
Pass Labs xa 30.5 obalanserat 20kOhm, balanserat 30kOhm, gain 26dB
Audio Research VT 100 mk III obalanserat 100kOhm, gain 23,5 dB
Linn Klimax Solo obalanserat 7kOhm, balanserat 7 kOhm, gain 28,6 dB obalanserat
Burmester 956 mk II inga värden funna, men det stämde inte alls, kräver nog Burmesterförsteg.
MacIntosh blev bättre med försteg, liksom Linn Klimax. Kanske beroende på den något lägre ingångsimpedansen på dessa 10 kOhm resp 7 kOhm.
markusA skrev:Ett försteg kan förbättra ljudet om källan och slutsteget är dåligt matchade eller om källan saknar "ork".
Men, bara för att det är möjligt betyder inte att det är så i just ditt fall. Bara att provlyssna lite och se vad du hittar.
hifikg skrev:markusA skrev:Ett försteg kan förbättra ljudet om källan och slutsteget är dåligt matchade eller om källan saknar "ork".
Men, bara för att det är möjligt betyder inte att det är så i just ditt fall. Bara att provlyssna lite och se vad du hittar.
När jag "bara" använder öronen så låter kombinationen DAC-9 och NAD 208 som en match made in heaven, men kan man lita på sina öron *s*
sprudel skrev:hifikg skrev:markusA skrev:Ett försteg kan förbättra ljudet om källan och slutsteget är dåligt matchade eller om källan saknar "ork".
När jag "bara" använder öronen så låter kombinationen DAC-9 och NAD 208 som en match made in heaven, men kan man lita på sina öron *s*
Jag skulle gärna prova en NAD 208 också faktiskt. Inte hört den, bara hört om den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster