Synpunkter på tonarmar från Moerch

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Synpunkter på tonarmar från Moerch

Inläggav Ranefjord » 2005-01-13 12:06

http://www.moerch.dk

Ställde in en sån här liten gynnare på juldagen. Fixade tredje antiskatingspåret på HiFi&News-skivan lätt som en plätt. Hur bra är de egentligen? Nån som lyssnat och lekt?

Bild
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-13 12:10

Hur klarar din egen rega det testet?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-13 12:14

Regan klarar inte tredjespåret speciellt bra. Får man skränandet jämt i båda kanalerna ska man vara glad. Första och andra spåret klarar den galant dock. På mörchen var det en ren o fin ton på tredje spåret. Fjärdespåret orkade jag inte ge mig in på men det finns goda möjligheter att få till det om man är lite trägen skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-01-13 23:33

Jag skulle tro att Mørch-armarna är väldigt bra. Låg friktion verkar de ha. Olika armrör för att anpassa rörlig massa. Från låga 3.8 (!) till 13.1 gram. Låg massa ger bättre spårningsförmåga pga mindre krafter på nålen i och med skivojämnheter. Detta är mer kritiskt att nålen inte utsätts för andra krafter om nålen är på "gränsen att inte spåra". Sådan test har jag gjort hemma.

I övrigt, perfect geometri på arm. Bra justeringsmöjligheter; nåltryck, antiskate, azimuth, dämpning samt tillbehör för vad jag tror är "on-the-fly" VTA adjustment.

Dyra, men inte speciellt mycket dyrare än de flesta armar förutom REGA. Prisuppgifter 2002 var från EUR810-EUR1783.

En vill-ha arm (3.8 gram) till Shure V15VxMR! Men den drömmen kommer förbli en dröm.

T

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-14 01:19

OK, då är de kanske så bra som jag tror. :) Känslan att hålla i den är ungefär som att hålla i en Rega RB1000. Den vill nästan glida ur handen på en så lätt den är i "lagret", eller unipivoten. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-14 10:38

Ett elände att ställa in. Silikonet blir efter ett tag gegigt istället för flytande. Skulle till varje pris undvika armar av denna sort då det är extremt svårt att balansera armvikt-fjädringsmjukhet-silikonbeskaffenhet för dagen. Ett mjukt ljud beror på att armen gärna "vickar" en del och låter nålen spåra till en viss del.
Armen ändrar tyvärr sina mekaniska egenskaper över tiden.
Skulle absolut föredra Regan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-14 15:17

Moerchs DP-6 arm tycker jag verkar vara ett stabilare alternativ än UP-4.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-01-14 19:33

På vinyl asylum finns det flera användare av Uni-pivoten, men jag har aldrig läst om några problem om stelnande silikon.

"Ett mjukt ljud beror på att armen gärna "vickar" en del och låter nålen spåra till en viss del."

??? Nålen är väl den del av armaturen som alltid spårar. Jag har aldrig hört att unipivoter vickar under spelning, det skulle ge katastrofala azimuth-fel och instabil kanalbalans/distorsion.

Nåväl, DP-6 skulle vara mitt alternativ om än dyrare. Unipivoter måste balanseras i sidled för att ställa azimuth, medans den konventionella DP-6 ställs in med hjälp av en ställskruv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-14 20:10

Hadcock och Moerch har samma problem med silikonet. Breuer och SME är mer lättflytande men samma sak i längden. Blir lite som en Silikonpasta om man skall överdriva efter att man har bearbetat in luft i silikonet iom att man använder armen.
Tar man en högklassig kullagerlagrad arm och en Unipivot kommer man märka skillnad på stabilitet i stereobilden. Vissa kombinationer kan spela bra, men det blir bättre med riktiga kullager.
Allt är förstås även pickupberoende.
Armarna var ok i mitten på 70-talet.

Användarvisningsbild
rush

Inläggav rush » 2005-01-15 18:52

Inga problem med UP-4, jag har haft en sedan -98
Är man noga med alla inställningar och väljer sin favoritpuppa så spöar den dom flesta i pris klassen, och några till,byt ut silikonet
lite då och då, någon gång om året så slipper ni "segheten",jag köpte SME typ:FD 2013 på Veteranhifi i Stockholm 200 spänn för några ml DYRT ja men vad göra.
Förövrigt fattas inga fel på den armen. Kolla upp justeringarna i mellanåt så är den grymt bra som sagt.
MVH PEGE Huddinge.

Användarvisningsbild
Berka

Inläggav Berka » 2005-01-16 00:00

Hei!

Har haft UP-4 och har nu DP-6. UP-4an fungerade fint den men jag fick ett bra erbjudande på en begagnad DP-6....
I DP-6 är silikon en oaktuell problemställning för den spelar faktisk bäst utan silikon. Fördelen med DP-6 är också att den är lättare att sätta upp. Testa en Mörch med lätt armrör (röd) og en Shure pu, f.eks. V15 VxMR. Detta är en god kombination.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-16 00:18

Gamla High Fidelity (tidningen alltså) tyckte om dessa Mörcharmar på slutet av åttio-, början på nittiotalet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-16 07:28

Berka skrev:Hei!

I DP-6 är silikon en oaktuell problemställning för den spelar faktisk bäst utan silikon.
Mvh
Anders

Har aldrig testat utan silikon, men det kan mycket väl stämma att det är bättre utan. Det var ganska ofta som Breuer armen lät bättre utan silikondämpning.

Johan_Lindroos skrev:
Gamla High Fidelity (tidningen alltså) tyckte om dessa Mörcharmar på slutet av åttio-, början på nittiotalet.

Hmmm, säker på att det inte var av samma orsak som att svenska grejor är världens bästa i Sverige?

Användarvisningsbild
se18658

Inläggav se18658 » 2005-01-28 18:01

Här sitter man och söker info om UP-4 och hittar detta inlägg :o

Jag äger nämligen en UP-4 med grönt armrör :D och undrar nu vilka pickuper som passar denna.

Vad skall man titta efter för parametrar för att generellt kunna matcha arm/pu :?:

Jag har försökt med hjälp av Mörchs egen :?: "Cartridge/Armtube list" fundera ut vad man skall titta efter men inte lyckats :oops:
Det verkar inte vara dynamiska compliansen då samma värde på olika pu:er ger olika rekomendationer (grön resp gul och då ligger röd i mellan).
Vissa tillverkare uppger bara den statiska, vissa båda och vissa ingen.

/Urban

Återgå till Generellt om hifi