Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Maccis » 2016-08-02 13:15

Och du har ställt in touch, så du bara behöver nudda vid plattan för klick?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-02 13:23

Jag pratar om den taktila klickfuntionen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-02 13:24

Använder man den fysiska klicken på en pekplatta så använder man den fel anser jag. Apples platta är kanske den bästa i branschen. Sen så sitter man som sagt självklart inte och arbetar långa stunder utan en riktig mus om det är något som kräver mycket musrörelser.

Jag hade faktiskt apples externa styrplatta ett bra tag till en stationär arbetsplats och den är bra nog att kunna arbeta med om det inte är för musintensivt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-02 13:40

Alldeles oavsett det har ju Apple valt att implementera den taktila plattan, så varför gjorde man det inte så den går att använda? Varför gjorde man ett chassie som förstör armband och klockor? (En polare förstörde länken till sin Rolex på några få månader) Varför är skärmen blank så att användaren besväras av reflexer från lampor och dyl? Varför gjorde man tangentbordet standardfientligt? Varför har man proprietära kontaktdon som gör anslutning till andra enheter (projektor, ethernet etc) komplicerad?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-02 13:52

Morello skrev:Alldeles oavsett det har ju Apple valt att implementera den taktila plattan, så varför gjorde man det inte så den går att använda? Varför gjorde man ett chassie som förstör armband och klockor? (En polare förstörde länken till sin Rolex på några få månader) Varför är skärmen blank så att användaren besväras av reflexer från lampor och dyl? Varför gjorde man tangentbordet standardfientligt? Varför har man proprietära kontaktdon som gör anslutning till andra enheter (projektor, ethernet etc) komplicerad?


Den taktila plattan fungerar bra som den är och hade den vart mjukare så hade man riskerat att klicka i onödan.

Alla metallchassin kan skrapa din klocka och vise versa kan din klocka skrapa alla chassin. Detta är inget unikt för Apple och jag skulle inte använda en metalllänk på armen när jag sitter vid en laptop.

Blanka skärmar är faktiskt väldigt vanligt på bärbara. Jag personligen föredrar mer matta på just bärbara, men Apple är långt från enda tillverkaren som har blanka skärmar. Många verkar föredra dessa helt enkelt.

Tangentbordet är det inget fel på alls. Mycket bättre än många andra enligt mig, men tangentbord till bärbara är över lag inte jättebra om man behöver skriva mycket anser jag. Arbetar jag seriöst på ett skrivbord så är det riktigt mekaniskt tangentbord och en riktig mus om gäller för mig.

Vilken bärbar du än har så får man ha med sig skärm adaptrar nu mera. Jag har haft allt från hdmi, vga, displayport, mini displayport mm på mina datorer. Väldigt sällan som något annat än vga går att ansluta på arbetsplatser och konferenser. Så adapter är det som gäller.

Detta är väldigt OT så nu tänker jag inte diskutera mer här, men jag hoppas du inser att det är väldigt många personer som uppskattar Apples produkter som de är och att du (som vanligt) tycker annorlunda påverkar inte det.

ps.
Kan påpeka att jag längre inte har någon Apple dator då jag hittat andra som passar mina behov bättre, men jag uppskattar dem fortfarande. Väldigt trevliga maskiner.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-02 14:09

Nej, det krävs en blästrad eller satinerad finish för att skapa problem och där är Apple tämligen unika.

VGA-don var rätt länge sedan man använda. HDMI brukar ju vara standard - färutom på Apple då som valt en annan kontakt, så i vårt konferensrum finns en adapter för Apple-folket. :mrgreen:

Nåväl, vi sätetr punkt här tycker jag - vi är helt OT. Du gillar Apple och jag anser det vara dumheternas högborg - inga problem med det. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Maccis » 2016-08-02 14:15

Morello skrev:Jag pratar om den taktila klickfuntionen.


Och vem använder den?! Nä, då får man skylla sig själv.

Tangentborden på nyaste Macbook är riktigt sköna att skriva på.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav -Palle- » 2016-08-02 14:23

@Morello
Se filmen om Steve Jobs, den är väldigt intressant. Jag är inget fan alls av Apples produkter men filmen uppskattade jag!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Flint » 2016-08-02 15:13

-Palle- skrev:@Morello
Se filmen om Steve Jobs, den är väldigt intressant. Jag är inget fan alls av Apples produkter men filmen uppskattade jag!

Instämmer. Intressant det där med vad som driver vissa personer, på gott och ont.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav joakimfors » 2016-08-02 19:32

Morello skrev:Nej, det krävs en blästrad eller satinerad finish för att skapa problem och där är Apple tämligen unika.

VGA-don var rätt länge sedan man använda. HDMI brukar ju vara standard - färutom på Apple då som valt en annan kontakt...


Undrar vad den HDMI-formade kontakten på sidan av min MBP gör? :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Harryup » 2016-08-02 19:52

Brukar bli så när datorer och operativ jämförs. Man är inte riktigt uppdaterad utan uttalar sig om det som man känner till mest om som vanligtvis varandes bäst. I synnerhet om det är det man använder. Sen kanske man inte håller koll på olika årsmodeller heller utan man ser något som ser nytt ut och så tror man att det är så det är, fast maskinen kanske är 5 år gammal. Sen är det ytterligare en skillnad om man använder datorn för enskilt bruk eller i nätverk och som användare ser man kanske inte alltid problem som dyker upp utan IT-avdelningen fixar. Generellt så har vi på den firma där jag jobbar överlägset mest problem med datorer där användarna "kan datorer", de som inte anser sig kunna så bra ställer heller inte till något. Vi lever i en blandad miljö och använder den dator som är mest lämpad för jobbet för stunden. Därför finns det mer än en person på jobbet som har både Mac och Win utan problem och hoppar där emellan. Däremot har jag inte stött på någon som hejar både på AIK och HIFDIF.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Harryup » 2016-08-02 21:07

För att vara mera on topic så just nu är jag precis lika nöjd som Mourinho över min nya center.
En JBL Array 880.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 21:08

Harryup skrev:För att vara mera on topic så just nu är jag precis lika nöjd som Mourinho över min nya center.
En JBL Array 880.

/Harryup


Aha, så Mourinho är nöjd med din center. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Harryup » 2016-08-02 21:11

petersteindl skrev:
Harryup skrev:För att vara mera on topic så just nu är jag precis lika nöjd som Mourinho över min nya center.
En JBL Array 880.

/Harryup


Aha, så Mourinho är nöjd med din center. :)


Ja, vi är båda nöjda över min center och vi är båda nöjda med hans center.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav hifikg » 2016-08-02 21:44

Trådsplitt? Eller rensning? Så mycket galenskap trodde jag inte fanns hos en tillverkare av kvalitets hifi, jag undrar jag om jag skulle trivas med ett sådant försteg, det kanske fungerar som en päce... brrr...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-03 01:52

Morello skrev:Till den behöver du ett ultralågbrusigt RIAA-steg :wink: (ut=100 µV?)


Framförallt behöver den renoveras framöver då rubinnålarmen gick av strax bakom nålen :cry:.

T.ex. till min Denon DL-1000A behöver jag däremot ha ett lågbrusigt RIAA, men det funkar utmärkt med min Dynavector DV-6A (MC-trafo) och Dynavector P-75. Men antagligen så är RIAA-steget i mitt Accuphase C-280L ännu lågbrusigare det är dock inkopplat till en annan tonarm som är för tung för mina pickuper med lägst utnivå. Plus att jag är lite för noggrann med injusteringen av pickupen som sitter där för att orka byta :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Eargasm » 2016-08-03 23:09

hifikg skrev:
Morello skrev:Musplattan är så styv att den är oanvändbar - det är nog min största invänding mot Apple-maskiner.
Samt den blästrade finishen som gör att man msåte plocka av sig armbandsuret innan man använder maskinen. Å skärmen är ju kass den med då den är blank.


Armbandsur är otidsenligt. Har inte burit något detta årtusende. Musplattan är branschens bästa, något som jag läst i PC-tidskrifter hos min frisör, någon PC har jag förstås aldrig provat. Blanka skärmar är ett gissel, men för många jobb krävs ändå en extern, kalibrerbar, skärm och då kan man välja bort den blanka ytan. Sedan jag bytte till SSD går min, relativt gamla, MBP som en liten raket och kommer att få göra tjänst i minst ett par år till. Givetvis har jag en Mac som matar musikanläggningen också, allt annat vore otänkbart. Den styrs omväxlande av en iPad och en iPhone beroende på humör. Fast bäst i min setup är förstås OA-52.2, för att gå on topic igen.


Ursäkta mig men det enda som som är o-tidsenligt är att _inte_ bära ett armbandsur..

För övrigt vad gäller Apple-diskussionen anser jag dem leverera kvalitet ut i minsta detalj, och att sedan Microsoft (stort) lanserade "Office 2016 for Mac" så ser jag inga anledningar att köra Windows, hade det inte varit så att jag är en (snart) medelåldes man som är så fånig att jag fortfarande spelar online på datorn så hade jag inte ägt någon windows-burk idag.

Ps. Reaktionstiderna är inte vad de var men jag läxar ständigt upp ungtupparna som tur är, ingen skall någonsin förkasta erfarenhet :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav hifikg » 2016-08-04 00:11

Eargasm skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Musplattan är så styv att den är oanvändbar - det är nog min största invänding mot Apple-maskiner.
Samt den blästrade finishen som gör att man msåte plocka av sig armbandsuret innan man använder maskinen. Å skärmen är ju kass den med då den är blank.


Armbandsur är otidsenligt. Har inte burit något detta årtusende. Musplattan är branschens bästa, något som jag läst i PC-tidskrifter hos min frisör, någon PC har jag förstås aldrig provat. Blanka skärmar är ett gissel, men för många jobb krävs ändå en extern, kalibrerbar, skärm och då kan man välja bort den blanka ytan. Sedan jag bytte till SSD går min, relativt gamla, MBP som en liten raket och kommer att få göra tjänst i minst ett par år till. Givetvis har jag en Mac som matar musikanläggningen också, allt annat vore otänkbart. Den styrs omväxlande av en iPad och en iPhone beroende på humör. Fast bäst i min setup är förstås OA-52.2, för att gå on topic igen.


Ursäkta mig men det enda som som är o-tidsenligt är att _inte_ bära ett armbandsur..

För övrigt vad gäller Apple-diskussionen anser jag dem leverera kvalitet ut i minsta detalj, och att sedan Microsoft (stort) lanserade "Office 2016 for Mac" så ser jag inga anledningar att köra Windows, hade det inte varit så att jag är en (snart) medelåldes man som är så fånig att jag fortfarande spelar online på datorn så hade jag inte ägt någon windows-burk idag.

Ps. Reaktionstiderna är inte vad de var men jag läxar ständigt upp ungtupparna som tur är, ingen skall någonsin förkasta erfarenhet :D


Varför släpa på armbandsur när det finns klockor precis överallt omkring oss ändå + att man har både solen och sin inbyggda klocka (min slår sällan fel på mer än en kvart, förutom nattetid när jag somnar berusad *s*
Sitter nöjd :)

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Eargasm » 2016-08-04 00:45

hifikg skrev:
Eargasm skrev:
hifikg skrev:
Armbandsur är otidsenligt. Har inte burit något detta årtusende. Musplattan är branschens bästa, något som jag läst i PC-tidskrifter hos min frisör, någon PC har jag förstås aldrig provat. Blanka skärmar är ett gissel, men för många jobb krävs ändå en extern, kalibrerbar, skärm och då kan man välja bort den blanka ytan. Sedan jag bytte till SSD går min, relativt gamla, MBP som en liten raket och kommer att få göra tjänst i minst ett par år till. Givetvis har jag en Mac som matar musikanläggningen också, allt annat vore otänkbart. Den styrs omväxlande av en iPad och en iPhone beroende på humör. Fast bäst i min setup är förstås OA-52.2, för att gå on topic igen.


Ursäkta mig men det enda som som är o-tidsenligt är att _inte_ bära ett armbandsur..

För övrigt vad gäller Apple-diskussionen anser jag dem leverera kvalitet ut i minsta detalj, och att sedan Microsoft (stort) lanserade "Office 2016 for Mac" så ser jag inga anledningar att köra Windows, hade det inte varit så att jag är en (snart) medelåldes man som är så fånig att jag fortfarande spelar online på datorn så hade jag inte ägt någon windows-burk idag.

Ps. Reaktionstiderna är inte vad de var men jag läxar ständigt upp ungtupparna som tur är, ingen skall någonsin förkasta erfarenhet :D


Varför släpa på armbandsur när det finns klockor precis överallt omkring oss ändå + att man har både solen och sin inbyggda klocka (min slår sällan fel på mer än en kvart, förutom nattetid när jag somnar berusad *s*


Att äga och bära en evighetsmaskin är svårt att förklara, att titta på urverket, alla dessa små detaljer och krumelurer som alla har en roll att spela för att äventyret skall kunna fortgå tycker jag är spännande. Mekaniken och hantverket är helt fantastiskt.
Ibland drar jag upp mitt 113 år gamla men mycket väl fungerande Omega fickur och sitter snudd på förstelnad och tittar på hur urverket tickar på, just de gamla fickuren ger så mycket behållning.

Den kan ockå vara att jag är så sjukt less på hur samhället fungerar idag, "släng och köp nytt".
Vad hände med kvaliten?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Conan » 2016-08-04 07:54

Morello skrev:Nej, det krävs en blästrad eller satinerad finish för att skapa problem och där är Apple tämligen unika.


Undrar om inte ytbehandlingen du menar är anodisering vilket ger en hård och slitstark yta som lätt kan slita på andra ytor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav hifikg » 2016-08-04 08:55

Eargasm skrev:Att äga och bära en evighetsmaskin är svårt att förklara, att titta på urverket, alla dessa små detaljer och krumelurer som alla har en roll att spela för att äventyret skall kunna fortgå tycker jag är spännande. Mekaniken och hantverket är helt fantastiskt.
Ibland drar jag upp mitt 113 år gamla men mycket väl fungerande Omega fickur och sitter snudd på förstelnad och tittar på hur urverket tickar på, just de gamla fickuren ger så mycket behållning.

Den kan ockå vara att jag är så sjukt less på hur samhället fungerar idag, "släng och köp nytt".
Vad hände med kvaliten?


Ur den aspekten kan jag hålla med dig, men allt det där ser du ju inte när uret sitter på armen (jo, jag vet, det finns genomskinliga konstruktioner). Jag har inte slängt någon enda klocka, har alla kvar, använder dem bara inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-04 09:25

Conan skrev:
Morello skrev:Nej, det krävs en blästrad eller satinerad finish för att skapa problem och där är Apple tämligen unika.


Undrar om inte ytbehandlingen du menar är anodisering vilket ger en hård och slitstark yta som lätt kan slita på andra ytor.


Först blästrad, sedan exolerad/anodiserad. Det är lika dumt som att montera en slipduk (grovlek ~400) framför tangentbordet - ungefär.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav hifikg » 2016-08-04 09:27

Morello skrev:
Conan skrev:
Morello skrev:Nej, det krävs en blästrad eller satinerad finish för att skapa problem och där är Apple tämligen unika.


Undrar om inte ytbehandlingen du menar är anodisering vilket ger en hård och slitstark yta som lätt kan slita på andra ytor.


Först blästrad, sedan exolerad/anodiserad. Det är lika dumt som att montera en slipduk (grovlek ~400) framför tangentbordet - ungefär.


Nä, det e perfekt, min MBP ser knappt använd ut efter tre hårda år, den är alltid med i fält och fick sin första repa för någon vecka sedan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Mirage » 2016-08-04 10:05

OT:
Det här med att ytan på en MacBook kan repa klockarmband var en nyhet för mig, men jag kan nog bekräfta det. Min gamla 20 år gamla Seiko i titan gick sönder för ett par månader sen och den var ändå så välanvänd att jag inte tänkte på några repor. För ett par veckor sen köpte jag ett en begagnad klocka med länk i rostfritt stål. Spännet hade en del revor, men urmakaren pustade det så att det såg ut som nytt innan jag hämtade klockan. Efter bara någon vecka noterade jag att det var några små revor längs främre kanten på spännet och funderade lite på när jag lyckats göra dem. Eftersom jag gillar min MBP får det bli klocka av när längre inlägg på forum ska skrivas! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-04 10:16

Jag skulle tejpa området där klockan ligger an mot "slipduken".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Conan » 2016-08-04 11:18

Morello skrev:Först blästrad, sedan exolerad/anodiserad. Det är lika dumt som att montera en slipduk (grovlek ~400) framför tangentbordet - ungefär.


Anodisering är en jädrans bra ytbehandling av aluminium. :) Finns inget annat som ger samma ytfinish, korrosionstålighet & slitstyrka. Ville man skulle man kunna göra ytan mindre "abrasiv" genom att efterbehandla med nån polymer t.ex. men det kostar ju också.

Bra ide att tejpa där klockan skulle kunna komma åt. Om man tvättar med lite sprit först, så tänk på att låta det torka ordentligt eftersom anodiserade ytor kan suga ordentligt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-04 15:00

Maccis skrev:
Morello skrev:Jag pratar om den taktila klickfuntionen.


Och vem använder den?! Nä, då får man skylla sig själv.

Tangentborden på nyaste Macbook är riktigt sköna att skriva på.

Min Mackbook 2015 är helt magiskt bra, o jag har använt otaliga PC-laptops under 20år. Bara strul med HW o mjukvara i PC...
Tangentbord o mus är super, nudda med två fingrar så slipper du trycka hårt (ställ in hur plattan ska agera helt som du vill)
Skärmen på nya generationen är inte så blank som tidigare retina.
Batteriet håller 10tim, även efter 15mån användning, alla mina PC har behövt nytt batteri varje år för att kunna ha 2.5tim driftstid.

Enda minus är kostnaden.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-04 15:22

"Strul med mjukvaran till PC" - jag anatr att du menar strul emd windows eller program för windows?
Dessa problem är helt kalrt mindre med PC från Apple med Apples OS då det knappt finns några mjukvaror som kan krångla. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-04 15:25

Sportis, det blir bara trams att jämföra Aplle kontra alla andra tillverkare av persondatorer. Vilken persondator menar du specifikt när du pratar om batterier?
Jag har haft både SOny Vaio (rent junk) och Dell - båda har haft god kapacitet även efter flera års användning.
Märk väl att Apple inte själva utvecklar och tillverkar batterier. Apple är precis som de flesta andra aktörer i poersondatorbranschen bara en firma som skruvar ihop datorer av delar från de stora drakarna. Tex Samsung, Intel, freescale osv osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-04 16:14

Morello skrev:Vilken persondator menar du specifikt när du pratar om batterier?

IBM Thinkpad, Dell, Fujitsu har vi hart drösavis av på firman genom åren (även hemma) - vi räknar ett år mellan batteribytena.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 16 gäster