Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2016-08-08 15:06

Eargasm skrev:
Den kan ockå vara att jag är så sjukt less på hur samhället fungerar idag, "släng och köp nytt".
Vad hände med kvaliten?


Det undrar jag med! (Idag har jag iofs en nästan ny klocka - år 1996.)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav ante_77 » 2016-08-08 16:20

Morello skrev:
Eargasm skrev:
Den kan ockå vara att jag är så sjukt less på hur samhället fungerar idag, "släng och köp nytt".
Vad hände med kvaliten?


Det undrar jag med! (Idag har jag iofs en nästan ny klocka - år 1996.)


Helt riktigt.

Själv har jag inte nog med pengar för att köpa en massa skräp.
Satsa på att köpa vad du vill ha och inte en massa substitut.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav dewpo » 2016-08-08 16:48

När jag byggde högtalare gjorde jag alla nybörjarmisstag man kan, jag stämde för lågt 34Hz och fick problem med att Xmax inte räckte till... Nu har jag överstämt 46Hz med dämpning i portarna och basen beter sig bättre... Jag byggde med bred baffle och symmetriskt placerat membran... och fick problem med kraftig baffle effekt med ripple... Först försökte jag kompensera enligt Seas rekommendationer med spole och motstånd parallellt, men valde för liten spole och litet motstånd... Sen ökade jag motståndet och fick reda på min rörförstärkare inte tycktes reagera som den skulle på ökad resistans i serie med diskanten... Så nu har jag byggt ett par av dessa "badboys" med enligt simuleringarna i det närmaste perfekt impedans korrigering... och äntligen är jag nöjd med hur det låter... så här är min nya favorit pryl...

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav hifikg » 2016-08-08 23:02

Morello skrev:Sportis, det blir bara trams att jämföra Aplle kontra alla andra tillverkare av persondatorer. Vilken persondator menar du specifikt när du pratar om batterier?
Jag har haft både SOny Vaio (rent junk) och Dell - båda har haft god kapacitet även efter flera års användning.
Märk väl att Apple inte själva utvecklar och tillverkar batterier. Apple är precis som de flesta andra aktörer i poersondatorbranschen bara en firma som skruvar ihop datorer av delar från de stora drakarna. Tex Samsung, Intel, freescale osv osv.


Som förstärkartillverkare då, varför skulle en vara bättre än en annan när man ändå bygger dem med standardprylar lite hur som helst ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Hifi-Perra
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Grannen!

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Hifi-Perra » 2017-02-13 04:30

Mina Klipsch RP-160M utan tvekan...Dessa låter f_sen bättre än mina Dynaudio Contour S3.4LE :mrgreen:

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-13 08:43

Squeezebox Touch. Ju mer jag letar efter en ersättare desto mer nöjd blir jag med den.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav chrisss » 2017-02-13 10:54

1) Rummet
2) Högtalarna
3) CR80 Infra
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Tell » 2017-02-13 12:02

När jag bytte ut min gamla 10-bands EQ mot en MiniDSP 2x4 (plus en Umik-1 mätmic) så var det som en helt ny värld som öppnade sig. Jag kunde äntligen dela basarna som jag ville samt att jag kunde korrigera o snygga till frekvenskurvorna på hela systemet. Antar iofs att ni redan har koll på hur en sån funkar, men för mig när jag köpte den för nåt år sen så blev skillnaden enorm. Har aldrig sen dess fått en lika stor wow-upplevelse från nån annan ljuduppgradering o då har jag ju också köpt ett par piP sen dess.
För övrigt har jag ganska nyligen uppgraderat till en MiniDSP 2x4HD o det är väldigt smutt att använda den som försteg genom att välja källa, ändra volymen o välja config med hjälp av en fjärris. Najs också med 2v ifrån utgångarna också :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Belker » 2017-02-14 09:32

+1 på miniDSP 2x4HD! Efter år av planlöst musiklyssnande diggar jag nu svep i REW och hänger på faktiskt igen. Har tack vare REW och miniDSP kunnat åtgärda rummet på ett systematiskt sätt. En uppgraderinscirkus har startat och en härlig hobby har fått en reboot!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav distad » 2017-02-14 20:10

Adam Audio A8X
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav aspe » 2017-02-14 23:55

... min nya musikförmedlare ... en Arcam rPlay och därtill TIDAL HIFI ... nu spelar det riktigt bra ... 8)
(... här behövs det inte nån extra DAC för att få kanonljud ... :D )

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav rajapruk » 2017-02-15 21:23

Min projektor, Infocus IN83, för 2000kr begagnat.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav HK430 » 2017-02-16 00:52

Är väldigt nöjd med alla nuvarande delarna i setupen, när jag köpt delarna och kopplat in dom för första gången har jag känt att nu är jag hemma på just den här fronten. Har fått så bra pris som jag kan på allt hittills och därför kostar uppgraderingar härifrån för mycket för att motivera.

Men det som gett mest ro i själen är mina ino i6, de är så självklara och ger minimalt med huvudbry i form av "tänk om det X låter bättre".

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav sladdbarn » 2017-02-16 14:12

Chromecast audio!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Ranefjord » 2017-02-18 12:50

Fortfarande nöjd med min Benchmark DAC2 HGC och mina Genelec 8040. Måste vara det bästa hifiköpet jag nånsin gjort.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Magnusjohansson
 
Inlägg: 356
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Magnusjohansson » 2017-02-28 23:05

Ino I6. Känns inte som det går att misslyckas med den produkten.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Tompa_39 » 2017-03-02 19:06

Min lilla Indeed T-amp clone TA-2020.

Har funkat klockrent nu i snart 3år, blir förvånad alltsomoftast hur bra ljud det kommer ur den lilla setup:en som består av en SB Duet, TA-2020 och ett par Tannoy v1i .stativare...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Almen » 2017-03-02 21:22

sladdbarn skrev:Chromecast audio!

Instämmer!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

pjocke
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2015-02-22

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav pjocke » 2017-03-03 08:33

Almen skrev:
sladdbarn skrev:Chromecast audio!

Instämmer!


Så även jag.

NisseGandhi
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-02-10

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav NisseGandhi » 2017-03-03 08:36

DDRC-24, dvs miniDSP 2x4HD med Dirac mjukvara.

Användarvisningsbild
markusA
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 2009-12-21

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav markusA » 2017-03-03 12:13

Jag är galet nöjd med hela min rigg men högtalarna är nog den biten jag har svårt att se mig någonsin byta ut. DIY med GedLee Summa som inspirationskälla.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav gflar » 2017-03-03 12:14

pjocke skrev:
Almen skrev:
sladdbarn skrev:Chromecast audio!

Instämmer!


Så även jag.


Ytterligare en här.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav PerStromgren » 2017-03-03 14:29

Jag gillar också Chromecast, men kanske ändå mer vårt Squeezeboxsystem av fem spelare runt om i huset. Det systemet står mer för sig själv, jämfört med Chromecast.

Så mycket ny musik som jag hört det senaste åren har jog aldrig hört förut. Spotify+Squeezebox rockar! Fast inte bokstavligen, det är mest jazz...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav IngOehman » 2017-03-03 16:13

Jag är ju som många kanske redan vet nästan helt datorinkompatibel, och gillar dessutom att ha fono- och videogram i lyssningsrummet.

Bortsett ifrån förlusten av faktiskt.se så skulle jag inte tycka det vore en dålig ide att en gång för alla stänga ned internet. Dels för att jag gillar koceptet att inte behöva vara uppkopplad, men även för att jag flera gånger än en konstaterat att det bara är en anläggning man har hemma (inklusive fonogramsamling) som är riktigt pålitligt. T ex spotify tar bort musik(!) då och då, så sådant som fanns förut inte längre finns att lyssna på.

Det enda jag lyssnar (och ibland tittar) på från nätet är märkvärdigt nog, youtube.

- - -

Men ändå blir man (eller rättare sagt jag) nyfiken på sådant som många verkar tycka är väldigt bra. Har sett flera nämna Chromecast. Så mina frågor är:

1. Vad är Chromcast?

2. Ger det tillgång till både musik man lagrat själv och sådana där provajdärs som finns på nätet?

3. Varför är det bättre än andra sätt att lyssna på musik? (Om det inte framgått av svaren på fråga 1 och 2.)

Låtsas att jag verkligen inte har en susning. Jag har avsiktigt ställt frågorna så, för att ingen skall förenkla svaret.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
markusA
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 2009-12-21

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav markusA » 2017-03-03 16:27

Chromecast är väl som så många andra varianter en liten dator som är fokuserad på media och har ett anpassat operativsystem. Samma familj som AppleTV m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav PerStromgren » 2017-03-03 16:35

1. En pryl som tar emot en (audio-)ström från Internet, styrd av en telefon eller en dator.
2. Bara från Internet om du inte har en egen server hemma.
3. Ingen skillnad, egentligen. Men du kan ju enkelt lyssna på youtube-musik i anläggningen via en Chromecast Audio.

Tekniken är rätt rakt på sak: du ger prylen en URL (Internet-adress, ungefär) som den ska hämta strömmen ifrån, så kopplar den upp och strömmar till din anläggning. Detta görs genom att koppla upp telefonen eller datorn mot det du vill ta emot och säger "lyssna genom Chromecast i stället!".

Men allt ovanstående är förenklat, som vanligt här på faktiskt... :wink:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav UrSv » 2017-03-03 16:48

IngOehman skrev:1. Vad är Chromcast?


Det är en typ av mottagare som man kan skicka info om strömmande media till dvs man kan starta uppspelningen i en musikspelare på sin dator eller telefon och sen välja att kasta ("casta" på modern svenska) den till en Chromecast. De existerar både för endast ljud och för bild med eller utan ljud.

IngOehman skrev:2. Ger det tillgång till både musik man lagrat själv och sådana där provajdärs som finns på nätet?


Ja, den kan spela både lokal musik och musik "från nätet". Det som skall strömma kan vara en webbtjänst/strömningstjänst som t.ex. Spotify och Tidal eller nåt eget som t.ex. Plex Media Server (mjukvara av typen "Mediaserver") där man har sin egen lagrade musik. Man behöver alltså ha något som kan leverera musiken i strömmande format och man kan lyssna på "egen" lokal musik genom den genom att skicka direkt.

IngOehman skrev:3. Varför är det bättre än andra sätt att lyssna på musik? (Om det inte framgått av svaren på fråga 1 och 2.)


Bättre är kanske inte ett bra ord. Smidigt och tillgängligt kanske passar bättre. Man kan ha flera Chromecast och strömma sin egen musik och den musik man får via strömningstjänster till valfri Chromecast varthelst man finner en sådan dvs hos kompisar, hemma och på jobbet. Man kan också köra på flera samtidigt dvs flerrumsljud.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav n-puh » 2017-03-03 17:12

IngOehman skrev:
Men ändå blir man (eller rättare sagt jag) nyfiken på sådant som många verkar tycka är väldigt bra. Har sett flera nämna Chromecast. Så mina frågor är:

1. Vad är Chromcast?

2. Ger det tillgång till både musik man lagrat själv och sådana där provajdärs som finns på nätet?

3. Varför är det bättre än andra sätt att lyssna på musik? (Om det inte framgått av svaren på fråga 1 och 2.)

Låtsas att jag verkligen inte har en susning. Jag har avsiktigt ställt frågorna så, för att ingen skall förenkla svaret.


Vh, iö


Egentligen bör man väl säga Google cast för chromecast är namnet på dom små dosorna från Google som kan ta emot data från strömmande tjänster.

Google cast är en öppen arkitektur för strömmande tjänster som vem som helst får använda och utveckla tjänster för utan behöva skriva på licensavtal med Google.

En smartphone eller dator kan vara en kontrollenhet där man talar om för en strömmande tjänst att skicka material till en chromecast-enhet man har tillgång till i samma datanätverk, ex via appar som Youtube, SVT-play, Spotify etc. Det strömmade materialet går till chromecasten medan appen i övrigt fortsätter att funka precis som vanligt.

Jämfört med inbyggda "smarta" funktioner i TV-apparater etc så blir sannolikheten större att funktionerna överlever än när tillverkaren inte längre vill tillhandahålla uppgraderingar till tv-modellen.

Egna strömmande tjänster kan också implementeras. Jag som använder Linux på datorn använder en ljudserver som heter pulse audio och den kan styra om ljud från ett eller flera program till nätverksenheter via sk sinks. Här finns också en sink för chromecast-enheter som jag kan styra om ljudet till. Då är strömningstjänsten alltså en funktion i ljudservern på datorn.

Så det besvarar vål frågorna 1, 2 och kanske indirekt fråga 3 (både externa tjänster och egna kan betjänas på ett smidigt sätt när man vill styra om strömmande media till en anläggning man råder över och det med en teknik som inte är låst till någon specifik tillverkare)

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Lazyworm » 2017-03-03 19:11

IngOehman skrev:Jag är ju som många kanske redan vet nästan helt datorinkompatibel, och gillar dessutom att ha fono- och videogram i lyssningsrummet.

Bortsett ifrån förlusten av faktiskt.se så skulle jag inte tycka det vore en dålig ide att en gång för alla stänga ned internet. Dels för att jag gillar koceptet att inte behöva vara uppkopplad, men även för att jag flera gånger än en konstaterat att det bara är en anläggning man har hemma (inklusive fonogramsamling) som är riktigt pålitligt. T ex spotify tar bort musik(!) då och då, så sådant som fanns förut inte längre finns att lyssna på.

Det enda jag lyssnar (och ibland tittar) på från nätet är märkvärdigt nog, youtube.

- - -

Men ändå blir man (eller rättare sagt jag) nyfiken på sådant som många verkar tycka är väldigt bra. Har sett flera nämna Chromecast. Så mina frågor är:

1. Vad är Chromcast?

2. Ger det tillgång till både musik man lagrat själv och sådana där provajdärs som finns på nätet?

3. Varför är det bättre än andra sätt att lyssna på musik? (Om det inte framgått av svaren på fråga 1 och 2.)

Låtsas att jag verkligen inte har en susning. Jag har avsiktigt ställt frågorna så, för att ingen skall förenkla svaret.


Vh, iö


Vet inte om det är intressant för dig men man kan även spela upp lokal musik i Spotifyklienten och hantera i sina spellistor precis som det som ligger ute på Spotifyservrarna.
https://support.spotify.com/se/using_sp ... cal-files/
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav IngOehman » 2017-03-03 19:16

Tack för alla svar!

Jag har faktiskt en sådan där dosa och tänker att jag kanske en dag skall fårsöka få den att fungera. Har inget bredband hemma dock, annat än det som jag kan dela ut med telefonen. Så telefonen måste bli inblandad som både bredband och styrdosa tänker jag mig...

Extra kul var att alla inte svarade riktigt likadant.

Jo - en intressant frågeställning uppkommer: När telefonen får rollen som styrenhet så könns det ju jobbigt att volymkontrollen tillhör anläggningen, som inte har någon fjärrkontroll... Så då blir frågan - har burken en volymkontrollerad utgång?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster