Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav BellsnWhistles » 2017-03-03 19:20

Jag ändrar till VILKA prylar, mina "keepers":

1. Denon DCD-625. Köpte den för över 20 år sedan på LTS rekommendation, fungerar fortfarande perfekt. Otrolig kvalitet. Använder inbyggda DA-omvandlaren ELLER så går den via... ->
2. DSPeaker Anti-Mode 2.0. Flexibel välljudande DA med flera ingångar, kan användas som försteg, har en väl fungerande rumskorrigering samt flera olika justermöjligheter för frekvensgång om man behöver kompensera rum/högtalare/inspelning på ett ickeförstörande sätt (i den digitala domänen).
3. Holographic Audio PRE 25 remote. Vackert, totalt transparent, andas kvalitet. Lite motsägelsefullt att det just nu är på service för trasig volympot men efter det kommer det bara bli ännu bättre!
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav darkg » 2017-03-03 19:31

Angående volymkontroll, Chromecast:
För min del fungerar det bra att kontrollera volymen med kontrollenheten (en platta i mitt fall) dvs strypa digitalt (?) Men signalen från Chromecasten är för kraftig så lagoma volymer skulle innebära otrevligt pillande (och som jag tror hörbar bitförlust) nära nollan. Om signalen är sådan, med hjälp av en volymkontroll eller fast dämpning, att lagoma volymer finns en bit upp på plattans skala fungerar det bra, för mig, att volymkontrollera i plattan / Spotify.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav n-puh » 2017-03-03 22:20

IngOehman skrev:Jo - en intressant frågeställning uppkommer: När telefonen får rollen som styrenhet så könns det ju jobbigt att volymkontrollen tillhör anläggningen, som inte har någon fjärrkontroll... Så då blir frågan - har burken en volymkontrollerad utgång?


Vh, iö


Ehm, jo det har den (Google cast API är inte så tydlig på den punkten men utifrån att en sender app kan fråga receivern om volymen och behålla ett värde som en annan app ställde in så kan det knappast vara på nåt annat sätt - annars skulle ju ljudvolymen alltid riskera göra skutt när man byter app eller kanske t o m styrenhet).

Själva poängen är dock att det inte finns något gränsnitt i form av knappar, fjärkontroll etc mot chromecasten utan all form av navigerande och styrande sker med hjälp av styrenheten som måste implementera volymreglering och mute. Det ska funka psss för dlna.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav NADifierad » 2018-04-22 21:29

För tillfället är jag mest nöjd med min nya förförstärkare/DSP/DAC. Najda :) .
http://www.waf-audio.com/index.php?lang=en
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Tangband » 2018-04-22 21:37

Yamaha wxc 50. Allt bara fungerar och det låter tillräckligt bra för mig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav DVD-ai » 2018-04-23 05:54

Idag känns det som att i32s är det jag är mest nöjd med i min anläggning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav distad » 2018-04-23 09:28

Linn Kolektor 1500kr begagnad,rer krona så måste det bli den. Annars är det fronthögtalarna Adam Audio A8X
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-23 10:12

För mig varierar det. Just nu är det mitt sista inköp, ett par hörlurar av modell STAX SRS-3100. Tidigare har det varit mina Quad-elektrostater och min Quad Vena. Men de är fortfarande glädjekällor, förstås!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav peterh » 2018-04-23 11:22

Jag gillar skarpt min "power sequencer", en arduino som sätter på för och slutsteg i rätt ordning och som
alltid skyddar vid dippar i elnätet.
Arduino är underskattat som byggmodul i vad man än bygger, kostar lite och är oändligt flexibel.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 14:08

Nu skall jag vara lite kontroversiell (okej, mer än vanligt då....) - inte för att det är min BÄSTA pryl, eller för att det är den jag gjort mig av med sist av allt... men för vardagsnöjdheten så är det nog att ha Spotify i Sonos:en... det är inget annat som "orsakat" lika mycket och lika varierat musiklyssnande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Ted_B » 2018-04-24 10:05

Jag tänkte skriva mina pi60s först men den prylen jag är återkommande glad över att ha köpt är min gamla Denon DCD-1520 från ca 1990.
En riktigt tung pjäs jämfört med alla nyare ihåliga lådor som säljs, jag hoppas den håller lika länge till.

Efter att senaste åren mest strömmat musik, senaste tiden via Chromecast audio, så var det närmast en chock hur mycket bättre jag tycker det låter via cd.
Det har fått mig att börja handla begagnade cd-skivor från tiden innan loudness-war och har köpt ett antal skivor som saknats i samlingen.

Egentligen är det väl kombinationen pi60s och cd-spelaren som gör att det låter så bra, jag tycker inte skillnaden varit så stor med mina tidigare högtalare.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 10:29

Ted_B skrev:Jag tänkte skriva mina pi60s först men den prylen jag är återkommande glad över att ha köpt är min gamla Denon DCD-1520 från ca 1990.
En riktigt tung pjäs jämfört med alla nyare ihåliga lådor som säljs, jag hoppas den håller lika länge till.

Efter att senaste åren mest strömmat musik, senaste tiden via Chromecast audio, så var det närmast en chock hur mycket bättre jag tycker det låter via cd.
Det har fått mig att börja handla begagnade cd-skivor från tiden innan loudness-war och har köpt ett antal skivor som saknats i samlingen.

Egentligen är det väl kombinationen pi60s och cd-spelaren som gör att det låter så bra, jag tycker inte skillnaden varit så stor med mina tidigare högtalare.


Fast jag tror inte det är någon större skillnad mellan din CD-spelare och strömmat ljud i lossless-format, förutsatt att det är samma original. I regel har strömmande tjänsterna inte de mest välljudande utgåvorna, de som släpptes innan loudness war tog över. Känner annars igen den där jakten på mindre förstörda utgåvor!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-04-24 10:37

RogerGustavsson skrev:Fast jag tror inte det är någon större skillnad mellan din CD-spelare och strömmat ljud i lossless-format, förutsatt att det är samma original. I regel har strömmande tjänsternante de mest välljudande utgåvorna, de som släpptes innan loudness war tog över. Känner annars igen den där jakten på mindre förstörda utgåvor!

Har rakt motsatt erfarenhet.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav UrSv » 2018-04-24 10:41

Inte jag heller. Det verkar mest vara "Remastered" och senare utgåvor som tillgängliggörs.

För att återanknyta till tråden: Jag är mest nöjd med min piPs
Senast redigerad av UrSv 2018-04-24 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 10:44

sportbilsentusiasten skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast jag tror inte det är någon större skillnad mellan din CD-spelare och strömmat ljud i lossless-format, förutsatt att det är samma original. I regel har strömmande tjänsternante de mest välljudande utgåvorna, de som släpptes innan loudness war tog över. Känner annars igen den där jakten på mindre förstörda utgåvor!


Har rakt motsatt erfarenhet.



Du menar att remastrade utgåvor låter bättre? Bild Eller menar du att strömmat låter bättre än CD?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Ted_B » 2018-04-24 11:52

Jag tror han menar att de strömmande tjänsterna ofta har de remastrade och mer illaljudande utgåvorna.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 12:46

Fan, nu ser jag! Har ju stavat helt galet och inte fått till ett "inte" i min mening... :oops: Spotify, Tidal, Itunes m.fl. har ofta bara senaste skitutgåvan.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-24 13:08

RogerGustavsson skrev:Fan, nu ser jag! Har ju stavat helt galet och inte fått till ett "inte" i min mening... :oops: Spotify, Tidal, Itunes m.fl. har ofta bara senaste skitutgåvan.


Jag korrigerade din text, men nu ser dialogen litet konstig ut. Nåja, jag tror alla förstår.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav IngOehman » 2018-04-24 15:32

Alla verkar vara överens om att utgåveskillnaderna är den stora skillnaden. Och att tidiga utgåvor spelade i en riktig CD-spelare är bäst!

Sämst är senare utgåvor, strömmade lossy, med komprimerande algoritmer på köpet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 15:43

Någon länkade till Michael Fremers youtube-video där han berättar om rättstvisten om en av Michael Jacksons album. https://youtu.be/6qHvOaUYwWQ
Nu blev det en utgång till fördel för originalets ostympade version. Gissa vilka vilken version som ligger på strömningstjänsterna?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2018-04-24 15:52

Javisst är det CD, alternativt till hårddisk inlästa CD, som gäller även anno 2018.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-24 15:56

RogerGustavsson skrev:Någon länkade till Michael Fremers youtube-video där han berättar om rättstvisten om en av Michael Jacksons album. https://youtu.be/6qHvOaUYwWQ
Nu blev det en utgång till fördel för originalets ostympade version. Gissa vilka vilken version som ligger på strömningstjänsterna?


Den sämsta fortfarande?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-24 16:06

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Någon länkade till Michael Fremers youtube-video där han berättar om rättstvisten om en av Michael Jacksons album. https://youtu.be/6qHvOaUYwWQ
Nu blev det en utgång till fördel för originalets ostympade version. Gissa vilka vilken version som ligger på strömningstjänsterna?


Den sämsta fortfarande?



När jag kollade på Tidal senast var det i varje fall ingen av de bättre. Kollade på Bad och Thriller.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav IngOehman » 2018-04-24 16:22

Jag tror jag i den här tråden tidigare skrivit att det jag är mest nöjd med i min anläggning är skivsamlingen.

Men det finns en sak till som kan vara värd att nämnas - knappen på väggen med vilken man sänker duken! Vet att typ alla tycker det är modernare och bättre med trådlös fjärrkontroll, men jag delar inte den uppfattningen. Det känns mycket mera äkta-bio att trycka på en knapp fast monterad på väggen för att låta duken rullas ned!

Dessutom är det en väldigt fin och åtråvärd knapp, som knappt går att få tag på. En tvålägesvippa (omkopplare) med mittläge! Någon som vet varför sådana inte finns att köpa i Sverige? Det är ju precis vad man vill ha till både en bioduk och till en markis!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2018-04-24 16:26

Fonogrammen brukar inte anses vara en del av anläggningen.

Jag kommer osökt att tänka på den kortslutning som själva montaget av knappen orsakade. :mrgreen:
Om jag hade en biografduk skulle jag nog hellre se en klassisk vippströmställare med förnicklad arm!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-24 16:46

Om man får lov att vara lite självgod så är jag nog mest nöjd just nu med min egenskrivna DSP. Inte bara för att den fungerar väldigt bra(enligt mina behov) utan också för att det är så jäkla tillfredställande att lösa problem själv... och det blev mycket färre kablar. Mindre antal kablar skall inte underskattas!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav Morello » 2018-04-24 19:44

Jag passar också på att vara lätt fömäten: mitt nya försteg, Sybarite Audio No1622, är jag pyramidalt nöjd med. Inte bara prestanda i det absoluta toppskiktet (objektivt, ej tryffelskala - nota bene), utan också ett handhavande som passar mig perfekt. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav PerStromgren » 2018-04-24 20:17

Jag tycker gott att herrar Morello och Arvidsson kan få vara självgoda, ni är ju tämligen kompetenta i era respektive gebit!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav AndersP » 2018-04-26 07:08

IngOehman skrev:Jag tror jag i den här tråden tidigare skrivit att det jag är mest nöjd med i min anläggning är skivsamlingen.

Men det finns en sak till som kan vara värd att nämnas - knappen på väggen med vilken man sänker duken! Vet att typ alla tycker det är modernare och bättre med trådlös fjärrkontroll, men jag delar inte den uppfattningen. Det känns mycket mera äkta-bio att trycka på en knapp fast monterad på väggen för att låta duken rullas ned!

Dessutom är det en väldigt fin och åtråvärd knapp, som knappt går att få tag på. En tvålägesvippa (omkopplare) med mittläge! Någon som vet varför sådana inte finns att köpa i Sverige? Det är ju precis vad man vill ha till både en bioduk och till en markis!


Vh, iö

En vippa som man trycker på?
3 lägen - ok, men vill du stå och "hålla" när duken körs upp och ner eller vill du trycka en gång för att få duken att köra upp eller ner?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Vilken pryl är du mest nöjd med hittills i din setup?

Inläggav gopnik » 2018-04-26 14:24

IngOehman skrev:Dessutom är det en väldigt fin och åtråvärd knapp, som knappt går att få tag på. En tvålägesvippa (omkopplare) med mittläge! Någon som vet varför sådana inte finns att köpa i Sverige? Det är ju precis vad man vill ha till både en bioduk och till en markis!

(Till) från (till)? En sån här? Man skulle ju behöva en snygg väggdosa till...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster