Högtalare som låter bra utan dämpning på högtalarväggen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Högtalare som låter bra utan dämpning på högtalarväggen?

Inläggav eriken » 2012-03-04 10:20

Ja, vilka högtalare finns det som kan stå hyfsat nära vägg (ca 40 cm ifrån fast helst närmre) och ändå göra ett bra jobb? Att dämpa av högtalarväggen är enligt mina öron och erfarenheter enda sättet att få det så bra som möjligt men då ska man ju också vara villig att kompromissa bort estetiken i rummet mot välljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-04 10:23

Carlsson och Larsen.

Richard
Inaktiverad

Re: Högtalare som låter bra utan dämpning på högtalarväggen?

Inläggav Richard » 2012-03-04 11:09

eriken skrev:Ja, vilka högtalare finns det som kan stå hyfsat nära vägg (ca 40 cm ifrån fast helst närmre) och ändå göra ett bra jobb? Att dämpa av högtalarväggen är enligt mina öron och erfarenheter enda sättet att få det så bra som möjligt men då ska man ju också vara villig att kompromissa bort estetiken i rummet mot välljud.

Det finns en massa stativhögtalare som låter ganska bra med odämpad bakvägg och placerade ganska nära den, tex boston a- 40 och linn tukan, heybrook hb 1 mfl, mfl.... Golvaren linn kaber mfl.

Dessa låter dessutom klart sämre med dämpning.
:)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-04 11:14

Mina burkar skall inte ha dämpning bakom, men hos mig gillar dom iofs att stå längre ut än 40cm.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

eriken

Inläggav eriken » 2012-03-04 11:31

RogerGustavsson skrev:Carlsson och Larsen.

Har inte hört Larsen men de ortoakustiska högalare jag hört har inte riktigt varit min kopp te.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-04 11:36

Mja, OA51 låter ju tom enligt konstruktören bättre med absorbent på väggen (s.k. elefantöra).
Skulle tänka mig att Larsenhögtalarna inte heller skulle må dåligt av något liknande, även om konstruktören försökt skärma av en del av ljudstålningen i den rikningen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-04 11:43

Dom få gånger jag har hört Larsen så har dom låtit direkt illa, inget jag skulle rekommendera någon.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-03-04 11:49

Infinity kappa 8 och neråt kan användas nära vägg utan dämpning. Du får klart en lite framträdande bas men det går att justera bort.

Har kört mina kappa 8a så nära som 10cm från vägg med stor behållning.

Men för bästa ljudbild ska de förstås stå en bit ut från vägg. De klarar sig dock utmärkt utan dämpning.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-04 13:02

Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-04 13:12

Totem Acoustic är kosntruerad för att står nära bakvägg utan dämning
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-04 13:16

Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.

Det finns fler sätt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-03-04 13:21

petersteindl skrev:
Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.

MvH
Peter

Jag har hört rykten om att högtalare som står nära odämpad vägg ska vara äggfomade.

:)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-04 13:34

De kan vara äggformade :) Det finns andra former. Det är avståndet från högtalarelementen till närstående vägg som är väsentligt. I Bremenäggens fall har jag flyttat en del av "väggen" närmare Mid/woofern d v s tätt intill membranet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-04 13:42

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Men nog hanterar du de tidiga reflexerna! ;-) Om jag förstår dig rätt, i senare inlägg, genom att gränsen mellan baffel och vägg "flyter samman", eller...?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-04 14:07

Jocke skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Men nog hanterar du de tidiga reflexerna! ;-) Om jag förstår dig rätt, i senare inlägg, genom att gränsen mellan baffel och vägg "flyter samman", eller...?

Jag vill få reflexen under 0,6 ms från direktljudet och då måste vägg och baffel "flyta samman". Tricket är att försöka få det övre frekvensområdet i Mid/woofern att se högtalarväggen som reflektor och baffel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-04 14:10

paa skrev:

Mja, OA51 låter ju tom enligt konstruktören bättre med absorbent på väggen (s.k. elefantöra).
Skulle tänka mig att Larsenhögtalarna inte heller skulle må dåligt av något liknande, även om konstruktören försökt skärma av en del av ljudstålningen i den rikningen.

Jo men det ingår absorbenter i alla Carlsson och Larsen. Det är möjligt att större är bättre.

NiklasF skrev:Dom få gånger jag har hört Larsen så har dom låtit direkt illa, inget jag skulle rekommendera någon.

L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?

Inga av de konventionella högtalare jag har haft har låtit bra vid vägg. Ljudbilden som målas upp blir platt utan dämpning eller placering en bit ut.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-04 16:59

jag tycker det borde synas på en högtalare om de fungerar bra mot vägg utan extra dämpande paneler bakom, carlsson och larsen och bremen är sådana exempel som är nämnda i tråden

men nämnda boston och linn syns inte ett spår tycker jag, på vilket sätt fungerar dom så annorlunda jämfört andra till synes väldigt lika högtalare som kräver dämppaneler?
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-04 17:03

De flesta högtalare mår väl bra av dämpning bakom? Förutom vissa
specifika då..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-04 17:17

RogerGustavsson skrev:L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?

Inga av de konventionella högtalare jag har haft har låtit bra vid vägg. Ljudbilden som målas upp blir platt utan dämpning eller placering en bit ut.

L6, är det den dom brukar köra med på mässorna?
Ett par tre gånger har jag försökt lyssna på dom då det har vart mässa, men det har låtit illa var gång.
Diskanten skär så det gör ont i öronen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-04 17:54

NiklasF skrev:
RogerGustavsson skrev:L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?

Ett par tre gånger har jag försökt lyssna på dom då det har vart mässa, men det har låtit illa var gång.

Det brukar nog vara alla modeller med på mässorns, L4, L6 och L8. Var det John Larsen som demade? Han brukar skruva på väl högt....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-03-04 17:59

RogerGustavsson skrev:
NiklasF skrev:

Det brukar nog vara alla modeller med på mässorns, L4, L6 och L8. Var det John Larsen som demade? Han brukar skruva på väl högt....

Man får inte säga att en högtalare låter illa om man hört dem på mässa, det har jag gjort och fick hårda slag på min hjässa

:roll:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-04 18:12

Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.

Det har varit han i röda brallor och Converse och den äldre herrn som jag har för mig är han som är konstruktören som har demat.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-04 18:56

petersteindl skrev:
Jocke skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag vill få reflexen under 0,6 ms från direktljudet och då måste vägg och baffel "flyta samman". Tricket är att försöka få det övre frekvensområdet i Mid/woofern att se högtalarväggen som reflektor och baffel.

MvH
Peter

Jag tycker att det "tänket" är det rätta - något så enfaldigt som högtalare "mitt i vardagsrummet" finns väl inte? "Gör om och gör klart", säger jag!^^

Användarvisningsbild
mx

Re: Högtalare som låter bra utan dämpning på högtalarväggen?

Inläggav mx » 2012-03-04 19:16

eriken skrev:Ja, vilka högtalare finns det som kan stå hyfsat nära vägg (ca 40 cm ifrån fast helst närmre) och ändå göra ett bra jobb? Att dämpa av högtalarväggen är enligt mina öron och erfarenheter enda sättet att få det så bra som möjligt men då ska man ju också vara villig att kompromissa bort estetiken i rummet mot välljud.

Saker från Linn brukar låta helt okej.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-04 20:26

nära-vägg-montering skapar ju oxå problem, vissa register har en tendens att bli rejält feta, hur kompenserar man för detta?

exempel när även lyssnaren är nära-vägg-[s]monterad[/s]placerad
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-04 22:54

NiklasF skrev:Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.

Det har varit han i röda brallor och Converse och den äldre herrn som jag har för mig är han som är konstruktören som har demat.

Den äldre torde vara John Larsen och han är tillverkaren. Naqref på detta forum är konstruktören.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-04 22:58

celef skrev:nära-vägg-montering skapar ju oxå problem, vissa register har en tendens att bli rejält feta, hur kompenserar man för detta?

exempel när även lyssnaren är nära-vägg-[s]monterad[/s]placerad

Kan du utveckla lite mer vad du avser! :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-03-04 23:02

Att någonting låter bra eller inte är ju så sjuuukt drygt att diskutera. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-04 23:13

RogerGustavsson skrev:
NiklasF skrev:Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.

Den äldre torde vara John Larsen och han är tillverkaren. Naqref på detta forum är konstruktören.

Ok, skoj att kunna placera in folk lite bättre än " Han i röda brallor och Converse" :)
Vore ju skoj att höra dom utanför mässlokaler, finns ju trots allt ett gäng som talar gott om Larsen.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-05 01:20

NiklasF skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ok, skoj att kunna placera in folk lite bättre än " Han i röda brallor och Converse" :)
Vore ju skoj att höra dom utanför mässlokaler, finns ju trots allt ett gäng som talar gott om Larsen.

Han i röda brallor borde väl vara Ola68? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi