Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Ja, vilka högtalare finns det som kan stå hyfsat nära vägg (ca 40 cm ifrån fast helst närmre) och ändå göra ett bra jobb? Att dämpa av högtalarväggen är enligt mina öron och erfarenheter enda sättet att få det så bra som möjligt men då ska man ju också vara villig att kompromissa bort estetiken i rummet mot välljud.
RogerGustavsson skrev:Carlsson och Larsen.
Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.
petersteindl skrev:Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.
Det finns fler sätt![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.
Det finns fler sätt![]()
MvH
Peter
Jocke skrev:petersteindl skrev:Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.
Det finns fler sätt![]()
MvH
Peter
Men nog hanterar du de tidiga reflexerna!Om jag förstår dig rätt, i senare inlägg, genom att gränsen mellan baffel och vägg "flyter samman", eller...?
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Carlsson och Larsen.
Mja, OA51 låter ju tom enligt konstruktören bättre med absorbent på väggen (s.k. elefantöra).
Skulle tänka mig att Larsenhögtalarna inte heller skulle må dåligt av något liknande, även om konstruktören försökt skärma av en del av ljudstålningen i den rikningen.
NiklasF skrev:Dom få gånger jag har hört Larsen så har dom låtit direkt illa, inget jag skulle rekommendera någon.
RogerGustavsson skrev:L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?
Inga av de konventionella högtalare jag har haft har låtit bra vid vägg. Ljudbilden som målas upp blir platt utan dämpning eller placering en bit ut.
NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?
Inga av de konventionella högtalare jag har haft har låtit bra vid vägg. Ljudbilden som målas upp blir platt utan dämpning eller placering en bit ut.
L6, är det den dom brukar köra med på mässorna?
Ett par tre gånger har jag försökt lyssna på dom då det har vart mässa, men det har låtit illa var gång.
Diskanten skär så det gör ont i öronen.
RogerGustavsson skrev:NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:L8 är den enda jag hört och den låter verkligen inte illa. Under vilka förhållanden har du hört Larsen?
L6, är det den dom brukar köra med på mässorna?
Ett par tre gånger har jag försökt lyssna på dom då det har vart mässa, men det har låtit illa var gång.
Diskanten skär så det gör ont i öronen.
Det brukar nog vara alla modeller med på mässorns, L4, L6 och L8. Var det John Larsen som demade? Han brukar skruva på väl högt....
petersteindl skrev:Jocke skrev:petersteindl skrev:Jocke skrev:Om konstruktionen alls hanterar de tidiga reflexerna så finns det väl 3 varianter - ökad, direktivitet (horn), dämpning eller stort avstånd till väggar.
Det finns fler sätt![]()
MvH
Peter
Men nog hanterar du de tidiga reflexerna!Om jag förstår dig rätt, i senare inlägg, genom att gränsen mellan baffel och vägg "flyter samman", eller...?
Jag vill få reflexen under 0,6 ms från direktljudet och då måste vägg och baffel "flyta samman". Tricket är att försöka få det övre frekvensområdet i Mid/woofern att se högtalarväggen som reflektor och baffel.
MvH
Peter
eriken skrev:Ja, vilka högtalare finns det som kan stå hyfsat nära vägg (ca 40 cm ifrån fast helst närmre) och ändå göra ett bra jobb? Att dämpa av högtalarväggen är enligt mina öron och erfarenheter enda sättet att få det så bra som möjligt men då ska man ju också vara villig att kompromissa bort estetiken i rummet mot välljud.
NiklasF skrev:Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.
Det har varit han i röda brallor och Converse och den äldre herrn som jag har för mig är han som är konstruktören som har demat.
RogerGustavsson skrev:NiklasF skrev:Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.
Det har varit han i röda brallor och Converse och den äldre herrn som jag har för mig är han som är konstruktören som har demat.
Den äldre torde vara John Larsen och han är tillverkaren. Naqref på detta forum är konstruktören.
NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:NiklasF skrev:Det har varit samma karaktär på dom samtliga gånger, men antar att smaken är som baken annars hade det ju inte funnits så många olika högtalartillverkare att välja mellan.
Den äldre torde vara John Larsen och han är tillverkaren. Naqref på detta forum är konstruktören.
Ok, skoj att kunna placera in folk lite bättre än " Han i röda brallor och Converse"
Vore ju skoj att höra dom utanför mässlokaler, finns ju trots allt ett gäng som talar gott om Larsen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster