Motkoppla mera!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Motkoppla mera!!!!

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 09:09

Vissa medlemmar här på forumet har FAKTISKT rätt. Så mycket motkoppling som möjligt är jam-jam. Jag har nu motkopplat mina förstärkare 120Db! Resultatet är förbluffande: Inget brus,inget brum samt inget ljud. Allt är tyst! Ytterliggare en fördel är att förstärkarna inte kan återge dansbandsmusik! De ni grabbar! :D :D :D :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Motkoppla mera!!!!

Inläggav Flint » 2012-04-01 09:33

ErikAndersson skrev:Vissa medlemmar här på forumet har FAKTISKT rätt. Så mycket motkoppling som möjligt är jam-jam. Jag har nu motkopplat mina förstärkare 120Db! Resultatet är förbluffande: Inget brus,inget brum samt inget ljud. Allt är tyst! Ytterliggare en fördel är att förstärkarna inte kan återge dansbandsmusik! De ni grabbar! :D :D :D :D

Med 120dB motkoppling tror jag att dina steg hellre bör kallas försvagare än förstärkare men disten lär ju bli skapligt godkänd även för en fanatisk pappersdatanörd. Mitt hemliga mål är 227dB nfb och 10^-18% thd. Jag har läck lite och intresset är enormt bland eliten här på forumet och PM-posten går så varm att jag har tvingats sätta kylflänsar på mitt tangentbord för att inte skada fingrarna. 8O

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Motkoppla mera!!!!

Inläggav aisopos » 2012-04-01 09:48

ErikAndersson skrev:Resultatet är förbluffande: Inget brus,inget brum samt inget ljud. Allt är tyst!

Kan det vara lösningen då man har lite för ljudligt bakgrundsnivå i lyssningsrummet.

Man ställer in din supermotkopplade stärkare i ett hörn och kan sen njuta av ytterligare dryga 30dB dynamik i sitt lyssnande. :D

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2012-04-01 09:54

Haha ! -klockrent ! Om man drar en tjock kabel mellan utgång och ingång så har man den PERFEKTA förstärkaren, oändlig återkoppling/motkoppling.
( kan dock bli vissa probem med rökutveckling ibland men det är bara att prova... )
/ Tord

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 09:56

ErikAndersson
Jag tror att du i smyg sänder reklamradio. Med 120dB motkoppling är risken stor att demojazzen och den numera dynamikkrympta soppan som kallas musik hamnar på FM-bandet och i grannens klockradio istället. Det lär kvittra fint runt slutrören. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 10:09

Jag har nu gjort en specialkabel mellan CD-spelare och högtalare. Det finurliga är att koppararenan inte är konstant genom kabeln. Arean ökas från CD-spelaren till högtalaren och då uppnås lämplig mängd drivelektroner som reglerar hastigheten på konen. För att ställa in rätt nivå så har jag uppfunnit en lösning med ett kopparbläck som slider som kortsluter kabelns konicitet i högtalaränden. Då kan man reglera lämpligt areaslut och på så sätt få korrekt och transparent volym på tonerna. Sträjt wire with gäjn. Nu återstår att göra lösningen wireless genom att rikta elektronflödet i luften.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 10:29

Flint skrev:ErikAndersson
Jag tror att du i smyg sänder reklamradio. Med 120dB motkoppling är risken stor att demojazzen och den numera dynamikkrympta soppan som kallas musik hamnar på FM-bandet och i grannens klockradio istället. Det lär kvittra fint runt slutrören. :)

Grannen har ingen klockradio, det vet jag säkert. :D

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 10:30

petersteindl skrev:Jag har nu gjort en specialkabel mellan CD-spelare och högtalare. Det finurliga är att koppararenan inte är konstant genom kabeln. Arean ökas från CD-spelaren till högtalaren och då uppnås lämplig mängd drivelektroner som reglerar hastigheten på konen. För att ställa in rätt nivå så har jag uppfunnit en lösning med ett kopparbläck som slider som kortsluter kabelns konicitet i högtalaränden. Då kan man reglera lämpligt areaslut och på så sätt få korrekt och transparent volym på tonerna. Sträjt wire with gäjn. Nu återstår att göra lösningen wireless genom att rikta elektronflödet i luften.

Du får fel tryffelkonstant som du tänker,dessutom ökar intraktionsdisten :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 10:38

ErikAndersson skrev:
Flint skrev:ErikAndersson

Grannen har ingen klockradio, det vet jag säkert. :D

Sände du med för hög effekt så att den brann upp? 10 st parallellkopplade GM70, eller?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-01 10:47

Jag har upptäckt att vacuum är olinjärt. Det gav mig en idé att prova att fylla elektronrören med något annat än vacuum. För exakt ett år sedan kom jag fram till att diväteoxidgas gjorde rören helt linjära. Jag har hållt det hemligt tills nu då alla patent är klara.

En fördel jag upptäckte idag är att dessa rör inte påverkas av motkoppling. Man kan således köra med som utan och få samma resultat. Därmed bör debatten om motkopplingens vara eller icke vara komma till vägens slut.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 10:51

Jax skrev:Jag har upptäckt att vacuum är olinjärt. Det gav mig en idé att prova att fylla elektronrören med något annat än vacuum. För exakt ett år sedan kom jag fram till att diväteoxidgas gjorde rören helt linjära. Jag har hållt det hemligt tills nu då alla patent är klara.

En fördel jag upptäckte idag är att dessa rör inte påverkas av motkoppling. Man kan således köra med som utan och få samma resultat. Därmed bör debatten om motkopplingens vara eller icke vara komma till vägens slut.

Ja, förutsatt att vi kan enas om den rätta definitionen på/för begreppet "vägens slut".

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-01 11:10

Flint skrev:Ja, förutsatt att vi kan enas om den rätta definitionen på/för begreppet "vägens slut".

http://en.wikipedia.org/wiki/Slut
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 11:17

En vägens nattens fjäril. Den definitionen blir bra och svår att misstolka.

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-04-01 12:06

Eriks tips är jättebra.

Jag har upptäckt att man uppnår samma effekt genom att bygla mellan den röda och den svarta högtalarkontakten.

Då slipper man hålla på och löda i förstärkaren och den tid man sparar kan man då använda till att inte köpa de där dansbandsplattorna som var det ursprungliga problemet.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 12:09

ErikAndersson skrev:
petersteindl skrev:Jag har nu gjort en specialkabel mellan CD-spelare och högtalare. Det finurliga är att koppararenan inte är konstant genom kabeln. Arean ökas från CD-spelaren till högtalaren och då uppnås lämplig mängd drivelektroner som reglerar hastigheten på konen. För att ställa in rätt nivå så har jag uppfunnit en lösning med ett kopparbläck som slider som kortsluter kabelns konicitet i högtalaränden. Då kan man reglera lämpligt areaslut och på så sätt få korrekt och transparent volym på tonerna. Sträjt wire with gäjn. Nu återstår att göra lösningen wireless genom att rikta elektronflödet i luften.

Tryffelkonstanten kan man motkoppla till rätt värde. Interaktionsdisten nollar man med framkoppling. Det blir jättebra och dessutom tar framkopplingen och tillbakakopplingen ut varandra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-01 12:12

Dansbandsmusik är 100% dist i alla tänkbara former. Både mentalt sett och rent tekniskt. Dock bra att spela för att utvärdera hur dåligt och erbarmligt segt en anläggning kan låta.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 12:14

petersteindl skrev:
ErikAndersson skrev:

Tryffelkonstanten kan man motkoppla till rätt värde. Interaktionsdisten nollar man med framkoppling. Det blir jättebra och dessutom tar framkopplingen och tillbakakopplingen ut varandra.

Jättebra, då blir ju resultatet inget ljud alls. :D

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 12:17

Flint skrev:Dansbandsmusik är 100% dist i alla tänkbara former. Både mentalt sett och rent tekniskt. Dock bra att spela för att utvärdera hur dåligt och erbarmligt segt en anläggning kan låta.

Dansbands "musik" är jättebra vid utställningar och mässor när man önskar tömma rummet. När jag ordnade mässan på Piperska muren för länge sedan hade jag för detta ändamål inköpt Bröderna Djup, men tyvärr så fegade jag. :cry:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-04-01 12:22

ErikAndersson skrev:Dansbands "musik" är jättebra vid utställningar och mässor när man önskar tömma rummet.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-01 13:18

ErikAndersson skrev:
Flint skrev:Dansbandsmusik är 100% dist i alla tänkbara former. Både mentalt sett och rent tekniskt. Dock bra att spela för att utvärdera hur dåligt och erbarmligt segt en anläggning kan låta.

Dansbands "musik" är jättebra vid utställningar och mässor när man önskar tömma rummet. När jag ordnade mässan på Piperska muren för länge sedan hade jag för detta ändamål inköpt Bröderna Djup, men tyvärr så fegade jag. :cry:

Eller också kör man några av Stig Carlssons skräckexempel på free improvised jazz eller varför inte lite Allan Petterssons symfoni de döda på torget 8)

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-04-01 13:34

petersteindl skrev:
ErikAndersson skrev:

Eller också kör man några av Stig Carlssons skräckexempel på free improvised jazz eller varför inte lite Allan Petterssons symfoni de döda på torget 8)

De döda på torget är en höjdare, sedan kan man avsluta med en glad och trevlig film tex Tystnaden, Jungfrukällan eller Sjunde inseglet. :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-01 14:00

ErikAndersson skrev:

Då har du "tunat" fel, har jag läst på ett annat forum. Allt ska låta bra om det är rätt "tunat". Långt utanför lyssningsrummet dessutom!
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi