Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:Jag tycker hörseln är väldigt opålitlig, luktsinnet är mer pålitligt.
petersteindl skrev:Jag hittar inte. Man kan inte lita på något av sina sinnen vad det än vara må under vilka betingelser som helst. Hur skall man kunna lita på det man ser? Jag ser en blyertspenna men det kan vara en elefant. Jag tittar om det kommer en bil då man går över vägen och jag ser en bil komma i hög fart, men varför skall man lita på det. Det kan vara placebo. Då går man över och bilen tutar, åtminstone tror man att man möjligtvis hör tut, kanske. Det är inget att lita på. Men sedan tror man att man känner sig överkörd men det skall man inte lita på. Känselsinnet är övervärderat. Näe, sånt kan man inte lita på. Det är ju bara nåt subjektivt. Då är det bättre att man ringer föreningsmedlemmar, branschorganisationer, facktidskrifter och besserwisserförståsigpåare och frågar om man ser en bil och hör den tuta. Det kan ju vara placebo. Vad säger du? Jaha, om jag blindtestat. Nej men jag gör det nu så får vi se konfidensen. Ingen bil eller tutande är nollhypotesen och den måste ju provas. Så det är bara att gå.
Tut tut, eeeeeeeeeehh... tjong pang bom. ...
...Hur känns det? Jag känner ingenting, alltså har jag inte blivit överkörd. Det fanns ingen bil. Hurra, nollhypotesen vann.
Nej, lita aldrig på dina sinnen. Hur skall man veta att man t.ex. sitter i ett konserthus? Det kan man inte veta. Tänk på Popper. Det måste ju vetenskapligt bevisas först. Och det är ju svårt med alla teser, axiom och annat man måste ta hänsyn till. Är man överhuvudtaget vaken? Existerar nåt? Man får nog ringa kompisexperten och fråga.
MvH
Peter
Nasjo skrev:Flint skrev:Beskriv då med egna ord istället era trökskallar.
Nä, vi får vara snälla och låta hen bevisa det hen vill bevisa
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Bara jag som även använder ögonen?
Till vad?
Till att avgöra om jag ska köpa en högtalare, förstärkare etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster