Jäklar va roligt med såna här klipp - det här tycker jag är skitkul!
Har bara hunnit lyssna på fåglarna men det lät väldigt övertygande!
På högskolan producerade jag i en fri kurs elektronisk musik i 5.1. Lät helt okej men eftersom kontrollrummet för surround såg ut enligt Tomlinsons standard med endast en högtalare per surroundkanal så märkte jag fort att panoreringar i ljudfältet bakom lyssnaren inte alls gick att få riktigt så tillfredsställande som jag hade hoppats
Vid panoreringar bakom lyssnaren fick jag spela samma ljud i båda de bakre kanalerna och samtidigt som ljudet rörde sig så fick jag successivt automatisera en fasvändning av kanalen som ljudet skulle panoreras bort från. Då blev det bättre, men effekten var frånvarande om man inte satt exakt i sweet spot framför mixerbordet - vilket var värdelöst om man var fler än en.
Med blodad tand mixade jag i en annan dylik kurs ett år senare om ny musik jag gjort till 7.1 med önskan att få till panoreringarna bättre. Då hade jag istället sju stycken PA-toppar ståendes i en uppställning likt en sjukant i ett stort rum. Då med två kanaler fram, två "front wide", två på sidorna strax bakom en och den sista kanalen rakt bak. Samma avstånd till alla högtalare.
Lät väldigt mycket bättre än 5.1 standarden.
Musiken i 5.1 har jag inte kvar längre men kanske har jag kvar det i 7.1 att dela med mig av om någon är sugen på att möblera om sina högtalare
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet