Kan ljud från surround-anläggningar ..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Kan ljud från surround-anläggningar ..

Inläggav n-puh » 2012-04-04 20:34

.. panoreras in i lyssnares lilla glänta?

Jag tänker på filmljud där kulor och granater swischar in genom det område lyssnaren sitter omgiven av sina surroundljudshögtalare. Eller flygplan som lyfter och flyger över lyssningsplatsen.

För mig förefaller det som att allt ljud liksom måste kunna lokaliseras nånstans bakom högtalarna och inte mellan två eller flera högtalarare vars ljud strålar in i varandra. Altså med konventionella surroundljudsystem kan vi väl inte vända ut och in på ljudfältet. :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-04-04 21:19

Jag är inte säker på vad du menar, men tror att det du säger nog kan åstadkommas med mycket enkla anläggningar. Ett surroundsystem med minst 4 ljudkällor utöver huvudhögtalarna kan generera ljudfält som skulle göra mången 2-kanalsentusiast imponerad.

Ladda hem " Norrlanda myr " från SR och prova själv:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2445

Var noga med att trimma kanalbalansen och frestas inte att spela klippet för starkt.

Visst är det häftigt! :D
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-04-04 22:13

AndersP skrev:Jag är inte säker på vad du menar, men tror att det du säger nog kan åstadkommas med mycket enkla anläggningar. Ett surroundsystem med minst 4 ljudkällor utöver huvudhögtalarna kan generera ljudfält som skulle göra mången 2-kanalsentusiast imponerad.

Ladda hem " Norrlanda myr " från SR och prova själv:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2445

Var noga med att trimma kanalbalansen och frestas inte att spela klippet för starkt.

Visst är det häftigt! :D


Drog ner allihop och testade i Oppon via Usbsticka precis, fick faktiskt lite intresse för att leta efter musik i 5.1 tack vara dig :)

Högtalarna försvinner HELT ur ljudbilden, har du mera kort i rockärmen så fram med dom nu ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-04-04 22:40

jo visst försvann dom??? inte ett smack hör jag 8O
så vad e felet? provade lite snabbt att i XP ticka för 5:1 nada..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-04-04 23:20

KAN det vara att jag har en ren digital förstärkare :mrgreen: :o rent av 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-04-05 00:44

NiklasF skrev:
AndersP skrev:Jag är inte säker på vad du menar, men tror att det du säger nog kan åstadkommas med mycket enkla anläggningar. Ett surroundsystem med minst 4 ljudkällor utöver huvudhögtalarna kan generera ljudfält som skulle göra mången 2-kanalsentusiast imponerad.

Ladda hem " Norrlanda myr " från SR och prova själv:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2445

Var noga med att trimma kanalbalansen och frestas inte att spela klippet för starkt.

Visst är det häftigt! :D


Drog ner allihop och testade i Oppon via Usbsticka precis, fick faktiskt lite intresse för att leta efter musik i 5.1 tack vara dig :)

Högtalarna försvinner HELT ur ljudbilden, har du mera kort i rockärmen så fram med dom nu ;)

kan det där FAKTISKT vara ironi :?:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2012-04-05 01:23

AndersP skrev:Jag är inte säker på vad du menar, men tror att det du säger nog kan åstadkommas med mycket enkla anläggningar. Ett surroundsystem med minst 4 ljudkällor utöver huvudhögtalarna kan generera ljudfält som skulle göra mången 2-kanalsentusiast imponerad.

Ladda hem " Norrlanda myr " från SR och prova själv:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2445

Var noga med att trimma kanalbalansen och frestas inte att spela klippet för starkt.

Visst är det häftigt! :D


Mjo, den där hade jag missat. Mycket illusoriskt. Det var länge sen jag var inne och tankade hem ljudfiler från SR Multikanal. Tyvärr har jag egna fåglar hemma som gärna vill överösta fågelkvittret på denna inspelning. På nåt vis saknas de där riktigt påtagliga effekterna av att nåt lunkar fram och slickar en på ena örat. Det som kan övertyga mig om att inspelade ljud kan nå in i min egen lilla lyssningsglänta så fullkomligt övertygande att man ryggar undan. Som 3D i bild med föremål som vill peta en i magen. Riktigt nära alltså. :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-04-05 13:53

Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Inläggav n-puh » 2012-04-05 16:44

Ok, får testa.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-04-05 18:35

Hmm, Zappa-plattan tog jag upp för att det är den bästa (live)inspelningen i surround som jag känner till. Ljudet fram kommer från scenen. Ljudet bak är reflekterat ljud från scenen samt publiken. Man behöver inte läsa innersleeven för att veta att det är utomhus och vidsträckt. Det är så det borde göras istället för att panorera typ körtjejerna i höger bak och brasset vänster bak som så ofta görs. Nivån på DVD-audiospåret ligger väldigt och onödigt långt från max så man måste kunna vrida på en hel del på volymkontrollen, säkert 25 - 30 dB extra.

Guldnotplattan "LÅTAR" är också mycket bra, men innehåller en del artificiella monokomponenter i bakkanalerna, bla orgelns bröstverk som förtar lite av närvaron. Man har avhållt sig från högpassfiltrering så ta det försiktigt. Finns en del infra där som man kanske hade velat slippa typ....

När jag kopplar DD EX eller DTS ES med mittkanal bak och denna har tillräcklig nivå kan jag ibland, med rätt programmaterial uppleva ljud mitt inne i huvudet. Typ som mono i hörlurar. Bra exempel är hisscenen i Terminator 2. Samma effekt borde fås om alla bakhögtalare återger samma signal, men det vet jag inte säkert.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-04-07 11:51

Bild

Detta album är remastrat till surround ( PCM 24/96 ) av bandmedlemmen Jerry Harrison 2003. Finns fortfarande att få tag på tillsammans med gruppens övriga album i form av en CD och en DVD-audio i samma förpackning.
Här var det slut på 8- och 16-spårs bandare i billiga studios. Nu fanns budget för inspelning i stor studio med Eno bakom spakarna.
Man har gått tillbaka till 24-kanalstejpen/tejperna och börjat om med med alla möjligheter som inte fanns 1980. Man visar samtidigt de gamla inspelningarna stor respekt vilket i dag är sällsynt. Resultatet är en studioprodukt på så sätt att den inte försöker återge en musikhändelse troget eller så, men den gamla inspelningen var inte heller gjord med det som mål. Tvärtom var den ett fyrverkeri av afrikanska rytmer, sex och kanske lite knark. Denna remaster bara förstärker det intrycket.
Det är sånt här jag brukar plocka fram när surroundskeptiker visar sig i mitt hem.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 13:11

Blir sjukt sugen på en demo hemma hos dig Anders med lite genomgång och förklaringar om olika alster.

Du skulle inte kunna ordna en "Feelgood Gävle"?

Jag anmäler mig på stört!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-04-07 15:49

:lol:

Det är nog en hel del smågrejer som måste fixas här hemma innan jag vågar ta hem " guldöron " som dig och vissa andra faktiskt medlemmar. Men tackar mjukast i alla fall.

Feelgood Gävle är annars en kul ide, men det får bli på sensommaren i så fall. Min motorsport tar all tid på vintern så det blir bara den varma årstiden jag kan ta hem folk. Nu ska Orion uppgraderas till 3.3 först och sedan måste biobasarna byggas klart, men sen kanske. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 15:57

Jättekul!

Guldöron har jag inga, men seriöst trevligt vore det iallafall :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2012-04-07 17:15

Jäklar va roligt med såna här klipp - det här tycker jag är skitkul!
Har bara hunnit lyssna på fåglarna men det lät väldigt övertygande!


På högskolan producerade jag i en fri kurs elektronisk musik i 5.1. Lät helt okej men eftersom kontrollrummet för surround såg ut enligt Tomlinsons standard med endast en högtalare per surroundkanal så märkte jag fort att panoreringar i ljudfältet bakom lyssnaren inte alls gick att få riktigt så tillfredsställande som jag hade hoppats :)
Vid panoreringar bakom lyssnaren fick jag spela samma ljud i båda de bakre kanalerna och samtidigt som ljudet rörde sig så fick jag successivt automatisera en fasvändning av kanalen som ljudet skulle panoreras bort från. Då blev det bättre, men effekten var frånvarande om man inte satt exakt i sweet spot framför mixerbordet - vilket var värdelöst om man var fler än en.

Med blodad tand mixade jag i en annan dylik kurs ett år senare om ny musik jag gjort till 7.1 med önskan att få till panoreringarna bättre. Då hade jag istället sju stycken PA-toppar ståendes i en uppställning likt en sjukant i ett stort rum. Då med två kanaler fram, två "front wide", två på sidorna strax bakom en och den sista kanalen rakt bak. Samma avstånd till alla högtalare.

Lät väldigt mycket bättre än 5.1 standarden.
Musiken i 5.1 har jag inte kvar längre men kanske har jag kvar det i 7.1 att dela med mig av om någon är sugen på att möblera om sina högtalare :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-07-20 13:51

AndersP skrev::lol:

Det är nog en hel del smågrejer som måste fixas här hemma innan jag vågar ta hem " guldöron " som dig och vissa andra faktiskt medlemmar. Men tackar mjukast i alla fall.

Feelgood Gävle är annars en kul ide, men det får bli på sensommaren i så fall. Min motorsport tar all tid på vintern så det blir bara den varma årstiden jag kan ta hem folk. Nu ska Orion uppgraderas till 3.3 först och sedan måste biobasarna byggas klart, men sen kanske. :)


Även jag skulle hemskt gärna lyssna på din anläggning om det skulle kunna stämma nån gång. Har inget krav på häftiga happenings eller så.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-07-28 23:52

Förresten, när är det sensommar då, i slutet av juli, eller i augusti?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2012-07-30 19:12

Oktober :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2012-07-30 20:20

Det är på väg att komma en ny teknik för detta.
AMD, MAD, ADM eller nåt kallas det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-07 16:06

AndersP skrev:Oktober :lol:


:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2022-09-07 13:06

paa skrev:
AndersP skrev::lol:

Det är nog en hel del smågrejer som måste fixas här hemma innan jag vågar ta hem " guldöron " som dig och vissa andra faktiskt medlemmar. Men tackar mjukast i alla fall.

Feelgood Gävle är annars en kul ide, men det får bli på sensommaren i så fall. Min motorsport tar all tid på vintern så det blir bara den varma årstiden jag kan ta hem folk. Nu ska Orion uppgraderas till 3.3 först och sedan måste biobasarna byggas klart, men sen kanske. :)


Även jag skulle hemskt gärna lyssna på din anläggning om det skulle kunna stämma nån gång. Har inget krav på häftiga happenings eller så.

Nu tio år senare, är dom uppgraderade till 3.3 nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kan ljud från surround-anläggningar ..

Inläggav AndersP » 2022-09-07 17:20

Värst vad otåliga vissa är...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan ljud från surround-anläggningar ..

Inläggav paa » 2022-09-16 21:22

Vi får väl kolla läget om 10 år igen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster