Moderator: Redaktörer
beyond skrev:roggaro skrev:javisst dämpning i bakväggen går bra och är än mer klassisk dämpning.
'live end dead end'
Äre inte tvärtom?
2-ch skrev:Det jag tänker på nu är det som ligger före dämpning och diffussion.
Visst, mattor och drapperier ska det bli, ny soffgrupp när jag hittar en tillräckligt liten. Men är det något annat viktigt att tänka på som jag missar.
Jag funderar hellre lite extra nu än när rummet väl är inrett och klart så att säga
Stereotypen skrev:Vad använder du dig av för högtalare?
paa skrev:Väggen som högtalarna står intill bör vara så stabil som möjligt. Om det är gipsvägg kan det vara en bra ide att slå på en skivtjocklek eller två extra på väggen.
Hur ser innertaket ut?2-ch skrev:Har under hårt spelande kännt på väggen om den flexar, men den håller sig ganska lugn. Det kan man tyvärr inte säga om golvet på planet ovanför
paa skrev:Hur ser innertaket ut?
Vävspänt?
Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Ja, men du har väl studiomonitorer hemma, ino?
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Jepp, jag har Ino, men inte studiovarianterna.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Vad skiljer dem åt?
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Vad skiljer dem åt?
Adhoc skrev:Rent allmänt är det bra om rummet är symmetriskt map dörrar och fönster och även att sidoväggarnas är lika, alltså inte den ena i betong och den andra en reglad vägg av enklare typ. Finns det en rumsände som inte har dörr eller fönster inom området där man kan förvänta sig en första reflex från fronthögtalarna, skulle jag ställa dom där.
Ska rummet ha dubbel funktion som vardagsrum också eller blir det mer renodlat ljud / biorum?
2-ch skrev:paa skrev:Hur ser innertaket ut?
Vävspänt?
Gipsskivor/reglar/golvspån/parkett.
paa skrev:Kan det vara möjligt att slå på lockpanel i taket, liknande som ino brukar rekommendera? Det skulle både kunna stabilisera den tunna gipsskivan, samt även diffussera takreflexen. Kolla några reportage från ino-rum, så syns det nog hur man kan göra med taket.
2-ch skrev:Jag trodde att dom skulle vara åt andra hållet, tvärs över inte längst med.
paa skrev:Hassesolos bygge finns beskrivet här:
http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/
Där verkar det bara vara dom yttre lockbräderna som läggs till, och det gamla gipstaket får agera inre lockbräder.
Det funkar säker bra det också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster