Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Du vinner mycket om du klarar av att öka tillgänlig yta till att bredden kan bli 4-4,5 meter men det leder ju till 30% större rum.
Iqbad skrev:MagnusÖstberg skrev:Du vinner mycket om du klarar av att öka tillgänlig yta till att bredden kan bli 4-4,5 meter men det leder ju till 30% större rum.
Jag kan naturligtvis gå upp lite i bredd, men då måste jag gå bort från 1:1.4:1.9.
Vad är den man vinner på ett bredare rum? Är det viktigare än att ha rätt proportioner?
Finns det någon annan kombination som skulle ge ett bättre resultat?
Komorok skrev:Om du begränsar dig till den golvyta du har valt så tror jag du har valt bra
mått redan. Men släpper du på begränsningen om 20m^2 så har du stora
vinster att göra. Dels kan du få ett större lyssningsavstånd vilket gör ljudet
mer avslappnad och ger mer detaljerad ljudbild och dels får du ned de
fundamentala rumsmoderna lägre i frekvens vilket gör att de stör mindre.
Rumsmoderna som har med rumsbredden och rumshöjden att göra går att
undertrycka bra med smart placerade basmoduler. Den längsgående tacklas
med basabsorbenter, vilket den kloke dimensionerar för ändå då de hjälper
till att göra basåtergivningen artikulerad.
Iqbad skrev:Vad tror ni är den bästa typen av basfälla att satsa på?
landa skrev:Jag kanske har missförstått. Men eftersom man brukar rekommenderas dämpning bakom högtalare och diffusering bakom lyssnare. Hur hänger det ihop?
landa skrev:Jag kanske har missförstått. Men eftersom man brukar rekommenderas dämpning bakom högtalare och diffusering bakom lyssnare. Hur hänger det ihop?
Iqbad skrev:Då är det också möjligt att få plats med basfällor/absorbenter te.x i bakväggen. Men, är detta verkligen korrekt? En ljudisolerande innervägg kommer ju att vara mycket mer eftergivlig än den yttre betongväggen, hur ska man tänka här?
<...snip...>
Vad tror ni är den bästa typen av basfälla att satsa på?
hifikg skrev:Visst heter det väl "noder" alltså rumsnoder osv?
Iqbad skrev:Men vad är teorin bakom att man minst ska ha 4.5 i bredd?
Iqbad skrev:... men det verkar finnas en viss mystik i att det är så svårt att designa en bra lyssningsmiljö och att det är bara ytterst få personer som kan få det till.
MagnusÖstberg skrev:Jo, men att göra det perfekta rummet utan att få plats tjänar ju inget till, lika lite som att många gör rum det inte går att andas i
Naqref skrev:Det där är bara ett sätt för att vidmakthålla sin kundkrets. Hur mycket jobb skulle rörmokare ha om alla insåg att det mesta de gör faktiskt är rätt enkelt? Det är faktiskt väldigt lite magi inblandat. Med en bra grundkunskap och lite sunda idéer så kan man komma väldigt långt på egen hand. Vissa saker kan man i o f s behöva ha hjälp med och det kan vara att mäta upp vilka resonanser som man bör bekämpa och hur mycket.
adzer skrev:Det "går" säkert att simulera, men då måste du verkligen ha koll på var enda liten detalj i rummet och det kommer förmodligen ändå inte bli helt 100% som du tänkte dig.
Man får bygga för att få så bra som möjligt och sedan får man justera basfällorna i efterhand.
MagnusÖstberg skrev:Jo, men att göra det perfekta rummet utan att få plats tjänar ju inget till, lika lite som att många gör rum det inte går att andas i
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster