Tinnitus - Hur påverkar det er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikpolly

Tinnitus - Hur påverkar det er?

Inläggav patrikpolly » 2003-10-06 08:53

Hej!

Många ljudmänniskor här, antar att det finns en del som lider :?: av tinnitus?

Är själv drabbad, antagligen från för mkt dj-ande för några år sedan.

Hur tycker ni andra spm är drabbade att det stör er?
Om det finns fler som har det, men det borde det finnas?

MVH patrik

Driver butiken HiEnd of Sweden i Stockholm

http://www.hiend.se

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-06 09:35

Jag har som tur är iprincip klarat mig ifrån det. men det händer iofs men väldigt sällan att det tjuter lite i öronen när det blir helt tyst när man ska sova och det varit högljut på jobbet och det är irriterande men det släpper rätt snabbt.

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-10-06 10:02

Ska visst relatera mkt till stress.

För mig är kommer det i perioder, men min fader har det konstant.
Rätt tråkigt...

Han har hållt på mkt med hifi, äger skeletonskivspelare och sånt.

Tyvärr taggar han ner nu, eftersom han inte tycker det är kul att lyssna längre.

Hoppas min tinnitus inte ökar...

Mvh Patrik

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-06 12:51

Ska visst relatera mkt till stress.

Aha ok då är det inte säkert att det beror på ljudnivån, eftersom det är rätt så stressigt på jobbet ibland.

Men man kan ju vara glad att man inte har fått det pga hörselnedsättning man har ju varit ung och dum och (hobby) hårdrocksmusiker med förkärlek att lira på max.

Användarvisningsbild
thomas

Inläggav thomas » 2003-10-06 17:32

för ett par år sen var det var j-ligt nära att tower of power (av alla band!) tog min hörsel. TOP live i sandviken var liksom gräddet på moset som fick bägaren att svälla över. under ett par år var jag riktigt ljudkänslig, inga problem med toner - däremot så lät allt hårt och obehagligt.

men flitigt användande av bla EARs plastgranar så gick det över. Ett generellt tips till alla är att skaffa ett par bra=lite dyrare proppar som man alltid har med sig. är man på krogen, på konsert, jobbet what ever kan man alltid skydda sig. och bra proppar skär mycket bättre frekvensmässigt, vilket ökar sannolikheten att man står ut.

Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav Johnny » 2003-10-07 09:55

Tänkte lägga mitt första inlägg här...

Man kan drabbad av stressrelaterad tinnitus, men det går att bota. Dessvärre finns det inte mycket att göra åt den riktiga varianten.

Jag har hur som helst hjälpt en person med tinnitus, alltså den stressrelaterade. Det som händer är att när man blir stressad, så kommer man oavsiktligt spänna vissa muskler, vanligt är att man "toppandas" vid stress. Dvs man använder andra muskler än diafragman, som ska sköta det. Det är muskler kring halsen som kopplas in då. När dessa blir späna/korta/överarbetade kan det blidas triggerpunkter, som skulle kunna orsaka tinnitussymptom.

En annan muskel som kan bli spänd vid stress är tuggmuskulaturen, i kinderna. Man biter ihop munnen helt enkelt när man blir för stressad, vanligen under natten. Kan ge samma symptom.

Det är nog många som känner igen sig att man antingen biter ihop, eller "lyfter axlarna" och spänner dom(toppandas) när man är stressad.

Hur som helst, pluggar nu till naprapat, och det är i samband med det som jag behandlat dom här musklerna och symptomen. Så, om ni vet att ni inte haft tinnitus förut, men fått det nyligen. Och samtidigt känner er stressad eller liknande, så kanske det finns hopp.

Tjosan vad mycket det blev, jaja... :oops:

/Johnny

Användarvisningsbild
dajz

Inläggav dajz » 2003-10-07 10:15

Jag har personer i min omgivning som lider av tinitus och det är nog personligen min största skräk att få tinitus.
Jag använder öronproppar när det ska lyssnas på musik på lokala krogen.. lika så när man står på ståplats på hockymatcher...

Kan bara säga: Var rädd om er... ni har bara en hörsel

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-10-07 10:36

Jo det är bra att det finns lösningar.

Hörseln är det viktigaste vi har tycker jag.

MVH patrik

Användarvisningsbild
vecc

Inläggav vecc » 2003-10-07 15:21

Jag lider av eländet sen 15 år tillbaka. Spelade alldeles för högt på scen när jag lirade ute. Saken blev ju inte bättre av att jag under kanske 5 års tid besökte i princip alla konserter som finns. Åkte 4 år i rad till både Monsters & Reading festivalerna i England.

Idag har jag extremt svårt att sova, men om det beror på det eviga tjutandet i örat (japp ett öra) eller nåt annat det vet jag inte.

Hursomhelst, det är nåt så innih*e irriterande. Så lyd mitt råd, var försiktiga med volymkontrollen. Och om man är på konsert, hörselskydd/propp. Jag hade gett hur mycket som helst för att slippa skiten, men tyvärr är det if dagsläget kroniskt :/

-Vecc

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-07 16:55

spelar själv i ett band och rekommenderar alla att ha öronproppar på konserter och dylikt.
Om jag går på nattklubb brukar jag öronproppar ibland.
Dom spelar så himla högt där också så man får skrika till polarna när man står i baren och vinglar.... :x :wink: 8)

I varje fall, tinitus är inget trevligt och jag är inte drabbad ännu, men man vet aldrig...
Ibland piper det en kort stund i örat någon minut eller så men sen försvinner det, vet inte riktigt vad det kan bero på.
Kanske suttit för länge framför anläggningen med hög lyssningsvolym?? :D
Men det är fler faktorer än hög volymstyrka som kan ge tinitus, även stress är negativt för hörseln och kan inverka.

mvh,

Användarvisningsbild
vecc

Inläggav vecc » 2003-10-07 19:13

ni som känner att det kan pipa i öronen ibland - Föreställ er hur det kommer kännas om det pipet alltid finns. Ack så otrevligt det är :/

-Vecc

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-07 23:37

vecc:

Det är absolut något jag vill undvika som sagt så får jag det korta stunder ibland men hela tiden skulle vara fruktansvärt. en gitarist jag lirade med en gång i tiden hade det på ena örat (som han var döv på) min lillsyra har det sedan födseln både tinnnitus och hörselskada plus synskada.
och när jag var på en ute på en fest för ett tag sedan spelade de så högt att man fick ont. Man kände vindraget från basarna och det kändes som om det var betydligt högre än en tidigare Motörhead konsert man varit på.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-08 00:28

det kändes som om det var betydligt högre än en tidigare Motörhead konsert man varit på.

Det låter verkligen illa, för dom gamla gubbarna gillar ju att spela brutalt högt!!

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-08 00:35

Dock är det märkligt hur tåliga vissa är. På vår lilla musikpub i min hemstad brukar en trummis hjälpa till med ljudet ibland. Han har turnerat en hel del och har på senare tid spelat i coverband regelbundet. Han har även jobbat en hel del som ljudtekniker. Killen har säkert hållit på i 30 år och måste ha utsatts för extrema ljudmängder (och ljudtryck). Trots att han alldrig har använt hörselskydd har han tydligen inga hörselproblem och verkar höra hur bra som helst. Jag skulle nog ha blivit döv för länge sedan...

Märkligt är det också med det extrema ljudtrycket på diverse uteställen och krogar. Visst, är jag på en hårdrocksspelning får ljudet gärna vara högt, men varför måste man dra upp bakgrundsmusiken så att hornhinnorna lossnar när folk är ute och tar en öl. Obegripligt :evil: . Jag misstänker att mina öronproppsvägrande vänner lär få vissa problem i framtiden...

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-10-08 11:08

Öronproppar är ett måste tycker jag.
Speciellt om man är intresserad/jobbar med HiFi.

Mitt värsta ljudminne är jazzfestivalen i sthlm för kanske 4-5 år sedan.

Maynard Fergusson som är känd för att kunna spela höga toner på sin trumpet skulle lira.

Hans band jammade på i ca 15 min medan han stod bakom scenen (och samlade luft??!! :twisted: .

Till slut kom han fram och blåste på som F*n, dessutom var volymen alldeles för hög. Jag var halvt döv på ena ärat tre dagar efter :(

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2003-10-08 11:31

Jag lider tyvärr också av tinitus. Som tur är så märker jag bara av det i tyst miljö. I början hade jag svårt att somna efter jag lagt för att sova. Som tur är har jag nu vant mig vid ett svagt fläktljud från datorn som jag somnar till. Så jag slipper tänka på att jag har tinnitus.

Tilläggas bör att jag stör mig väldigt på att jag var tillräckligt dum att inte använda öronproppar. Numera har jag alltid med mig proppar när jag går på krogen!

Användarvisningsbild
Macken

Inläggav Macken » 2003-10-13 12:58

Även jag lider av detta. Har haft tinitus så länge jag kan minnas. Vet inte när jag fick det, eller hur jag fick det. Har ett svagt minne av att det tjutit i öronen redan i lågstadiet. Det är bara vänster öra det tjuter i. Känner av det varje dag men försöker att inte tänka på det. Försöker förtränga det.

Om man vill slippa höra skiten och få en tyst stund så kan man sätta sig med lurar och en tongenerator. Sedan rattar man in den frekvens där man har tjut i öronen. Då kan man släcka ut tjutet. Har personligen inte fått det att fungera, men vet att min far lyckades få det helt tyst (även han har tinitus)(Vet inte om han fasvände tonen).

Jag är inte särskillt känslig för ljud, förutom väldigt höfrekventa ljud. TV-apparater brukar ge ifrån sig ett väldigt ljust tjutande ljud. Detta ljud brukar jag höra väldigt väl, medans andra närvarande inte hör någonting.

Totalt tystnad är nog det som är jobbigast av allt. Då "förstärks" tjutandet så pass att det blir jobbigt, annars brukar jag kunna förtränga det.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-13 17:51

Jag får skatta mig lycklig som inte har dessa symptom. Jag säger symptom eftersom orsaken inte är helt klarlagd. Min bror har svår tinnitus men han har tänkt bort den på något sätt. Hjärnan tar bort bruset efter ett tag verkar det som. Men det är svårt att ha helt tyst omkring sig. :(
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-10-13 21:52

Vissa discjockeys spelar skadeglatt högt på krogen. Jag fick tinnitus på en sådan krog + att det var extremt dåligt ljud, det är ingen bra kombination. :cry:

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-10-13 23:22

Jag har hört sus i öronen några gånger efter att ha sovit väldigt mycket för lite. Jag tror det är rätt vanligt att få temporär tinnitus vid sömnbrist.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 01:38

Klart otrevligt med örontjut, har klarat mig från permanenta skador än så länge.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-30 04:25

Tycker att människor är alltför toleranta mot ljudtekniker. Det skulle inte
skada med en tradition att kasta något äckligt men ofarligt på
ljudteknikern om det låter illa (t ex för starkt).

Man kunde också förbjuda öronproppar. Om alla satte fingrarna i öronen
i stället när det behövdes så skulle kanske arrangören haja att volymen
bör sänkas. Volymen är ju relativt distorsionen inte sällan helt åt fanders
vid elförstärkt, levande musik. :cry:

Men det där kanske var ett sidospår ...

Dags att sova. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-06-30 22:04

Ett bra sidospår E, instämmer. Jag har tinnitus sen 15 år tillbaka orskat av gitarrmangel på för hög volym i lokaler med taskig akustik. Dessutom blev det väl en å annan konsert för mycket. Spiken sattes av Wilmer X.

Den enda boten jag kan komma på är musik återgiven i en bra hifianläggning eller akustisk livemusik, det filtrerar bort tjutet.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-01 00:40

Fick tinnitus efter att under ett år vid ett antal tillfällen utsätta mig för på tok för starka ljud, dels som musiker och dels som ljudläggare i en teaterföreställning. Förmodligen fick jag en skada/överbelastning under hösten 1996 som ledde till en permanent skada våren 1997, då jag under hög stress jobbade med ljudläggning.

Det mentalt fruktansvärt under 6 månader. Sedan dess har det avtagit.
Under en period gick jag på behandling på Danderyds sjukhus. Sex timmar per dygn bar jag små brusgeneratorer i örat. Tanken var att maskera tinnitusen med brus, för att på det sättet "lära" hjärnan att tänka bort tonen i örat. Detta ska ha fungerat bra i kombination med samtal i något projekt de gjort i New York.
Det som har hjälpt är annars att "bli vän" med ljudet. Och att kunna välja ljudmiljöer som maskerar det. Rinnande vatten fungerar bra. Bakgrundsmusik har jag svårt för, men det fungerar förståss också. Lite lagom stadsljud är en bra maskör.
2000 gjorde jag, halvt medvetet, halvt omedvetet musik/ljud till en dansföreställning där ett stycke var nästan identiskt med min tinnitus. Det fick heta "Tinnere" som ju betyder "ringa".

På senare tid har min tinnitus blivit något värre, i kombination med att hörseln blivit något sämre. Inte så kul, men jag har inte haft tid att oroa mig för det. Oron kommer kanske den dagen tempot inte är lika högt. Fasar lite för det.

Amit

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-07-01 09:02

Har haft tinnitus i två veckor, orsakades av en förkylning troligtvis. (alltså ingen riktigt tinnitus men ändå tjut och piP i örat. Det var ett helvete har aldrig uppskattat tjutande datorer (fläktljud) mm som jag gjorde då.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-07-01 13:58

Jag kan bara tillägga att nog verkar allmäntillståndet bidra hur mycket man störs av eventuell tinnitus, vilket försämras av trötthet eller annan kroppslig nedsatthet. En bra men synnerligen svår metod att minimera besvären är att träna upp förmågan att mentalt förtrycka tankarna på detta, som fungerar bra för mig. Märkte t.ex. först nu när jag läste detta inlägg att det piper i öronen.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-07-02 01:11

Klarat mig. De hörseltester jag genomlidit har också givit mig en bra hörsel - dock har jag aldrig fått se några audiogram (eller vad de kan tänkas heta) över min hörsel. Jag är musiker och har spelat trummor i ett rockband (en hel del live) i knappa tio år, med något års uppehåll. Jag tycker däremot att jag hör dåligt - hör ofta fel vid vardagligt tal - men det kan ju lika gärna höra någon annan kroppsdel till?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-02 03:36

Man kanske skulle sammanställa vad som oftast tycks orsaka tinnitus, typ:

- Konsertbesök'
- Musikutövning
- Klubb/Uteliv

...tycks dominera?

Vill lägga till Militärtjänst (Har själv en nedsättning i mellanregistret på ena örat pga det) Sortera under "Arbetsrelaterad" kanske.

Olycksfall - en kompis fick tinnitus efter ett oprovocerat slag bakifrån i huvudet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-02 08:08

Jag lider inte av det själv, men det drabbar "mig" på så sätt att det tar tid från mina föreläsningar. Jag brukar försöka lägga en del tid på att varna för det när jag går igenom hur hörseln fungerar. Backat med lite läskiga bilder på hur ett kattöra som ursatts för 130 dB i en timme ser ut inuti.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-07-02 12:43

Vem fan utsätter en katt för 130 dB i en timme?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi