Tänkte lägga mitt första inlägg här...
Man kan drabbad av stressrelaterad tinnitus, men det går att bota. Dessvärre finns det inte mycket att göra åt den riktiga varianten.
Jag har hur som helst hjälpt en person med tinnitus, alltså den stressrelaterade. Det som händer är att när man blir stressad, så kommer man oavsiktligt spänna vissa muskler, vanligt är att man "toppandas" vid stress. Dvs man använder andra muskler än diafragman, som ska sköta det. Det är muskler kring halsen som kopplas in då. När dessa blir späna/korta/överarbetade kan det blidas triggerpunkter, som skulle kunna orsaka tinnitussymptom.
En annan muskel som kan bli spänd vid stress är tuggmuskulaturen, i kinderna. Man biter ihop munnen helt enkelt när man blir för stressad, vanligen under natten. Kan ge samma symptom.
Det är nog många som känner igen sig att man antingen biter ihop, eller "lyfter axlarna" och spänner dom(toppandas) när man är stressad.
Hur som helst, pluggar nu till naprapat, och det är i samband med det som jag behandlat dom här musklerna och symptomen. Så, om ni vet att ni inte haft tinnitus förut, men fått det nyligen. Och samtidigt känner er stressad eller liknande, så kanske det finns hopp.
Tjosan vad mycket det blev, jaja...
/Johnny