Tunemethod - steg för steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Förstår du tunemethod ?

1. Ja, jag har använt den praktiskt.
8
32%
2. Ja, i teorin
6
24%
3. Nja, jag har funderingar- motivera!
2
8%
4. Jag fattar ingenting av metoden
8
32%
6. Jag förstår en del av den- motivera !
1
4%

Antal röster : 25

Richard
Inaktiverad

Tunemethod - steg för steg

Inläggav Richard » 2012-05-11 16:38

Eftersom många frågat via PM hur Tunemethod fungerar så citerar jag en artikel av Fredrik Lejonclou om hur det hela fungerar.

Denna metod att placera högtalarna är helt överlägsen mätistrumenten eftersom ett instrument som är mycket bättre och mera relevant används, nämligen hörseln.

................

"The Tune Method kallas ofta för Tune Dem (Tune Demonstration) när den används under en demonstration av olika produkter. Den är ett sätt att jämföra två saker med varandra för att avgöra vilken som är bäst på att återge musik eller tal. Det kan handla om två elektroniska apparater, två olika placeringar av en högtalare i rummet, två nätkablar eller vad som helst i en anläggning eller ett lyssningsrum. Man får aldrig ändra mer än en parameter åt gången, annars går det inte att dra några slutsatser av jämförelsen!

Resultatet är inte mycket att diskutera – det handlar alltid bara om “bättre” eller “sämre”. Naturligtvis kan det finnas andra aspekter av ljudet som man vill diskutera, men utgången av en korrekt utförd jämförelse med Tune Method är alltid så enkel som ”den här spelar musiken bättre än den där”.

Genom att fokusera på hur lätt du kan följa musiken – eller för att vara mer exakt, melodin – så undviker du att bli distraherad av hur du uppfattar detaljer, ljudets karaktär eller andra mer subjektiva upplevelser. Utgången av en sådan jämförelse fungerar därför som en genväg till vad du kommer att tycka om du får lyssna en väldigt lång tid på de olika alternativen. Dina öron vänjer sig nämligen vid olika ljudkaraktärer, men det som avgör hur stor glädje du har av anläggningen är hur lätt du kan ta till dig musiken.

Ljudkaraktär är något väldigt subjektivt, men huruvida musiken återges med rena eller falska toner är inte subjektivt. Något som få känner till är att musikanläggningar presterar mycket olika på denna punkt. Och att en anläggning som spelar rent har förmågan att engagera lyssnaren och ge honom eller henne en större känslomässig upplevelse utan att trötta öronen.

Hur du gör

Metoden liknar hur en del musiker stämmer sina instrument. Tänk dig en skicklig gitarrist som knäpper tre strängar på sin gittarr: E, A, D. Han upprepar tonerna i sitt huvud för att få en inre “referens” och fokuserar sitt lyssnande: E, A, D. Sedan skruvar han på en av strängarnas stämskruvar och knäpper igen: E, A, D. Blev det mera rent? Ja, det var bättre! Om han är osäker så skruvar han tillbaka och jämför igen. Medan själva stämningen av instrumentet kräver skicklighet, så kan nästan vem som helst höra när strängarna spelar mindre falskt. Den här metoden kräver därför inget ”guldöra”! Alla kan lära sig den, bara man klarar att fokusera på musiken som spelas istället för vilken karaktär ljudet har.

När vi anpassar metoden till att gälla musikanläggningar, så använder vi något som kallas för en A-A-B-jämförelse:

* Spela på apparat A medan du i ditt huvud följer musikens melodi. Spela endast mellan 10 och 20 sekunder, för den mängden musik är lättast att memorera.
* Spela samma 10-20 sekunder en gång till på apparat A. Denna upprepning görs för att det vanligen är lättare att följa melodin den andra gången du hör den.
* Spela nu samma 10-20 sekunder med apparat B inkopplad istället för A.

Var det, med B, lättare eller svårare att följa med i melodin?
Kände du att melodin var mera ren (mindre falsk) med B än med A?
Kände du hur andra instrument (till exempel trummor) hjälpte dig att följa melodin (då är B bättre!) eller störde de din koncentration och verkade spela för sig själva? (Då är A bättre!)
Om du kände “ja, SÅ går den!” vid den senaste lyssningen, då är B bättre. Om du blev förvirrad och började undra hur melodin egentligen gick, så lutar det åt att A är bättre, men eventuellt får du göra jämförelsen en gång till.

Ju bättre anläggningen är på att återge musik eller tal, desto mindre behöver din hjärna arbeta med att tolka informationen den tagit emot. Resultatet är större njutning och lägre stressnivåer. En anläggning som presterar bra med Tune Method kommer därför att göra dig nyfiken på musik och film du aldrig tidigare varit intresserad av. Den kommer också att användas ofta, för den kräver ingen ansträngning av lyssnaren för att engagera.

När du jämför kan du använda nästan vilken sorts musik som helst, med vilka instrument som helst. Det är dock en fördel om låten börjar ganska direkt med en tydlig melodi. Använd inte samma låt till mer än ett par, tre jämförelser, sedan blir det lättare om du byter till en ny låt.

Det är ofta lättare att göra jämförelser med musik du aldrig hört förut, annars kommer du redan att ha melodin klar i huvudet, och det gör jämförelsen svårare. Varning för gamla favoriter! Ett gott råd är också att undvika audiofil-inspelningar och musik som har producerats för att låta vackert och behagligt. Musik som är stökig och har dålig ljudkvalitet kan vara betydligt enklare att jämföra med. Det beror på att ditt fokus då hamnar på vad musikerna försöker kommunicera, istället för att fastna i hur fint det låter.

Ett annat tips är att du bör hålla dig på ungefär samma plats i rummet när du lyssnar. Var spelar ingen roll, så länge det är samma plats vid alla tre tillfällena (A, A och B). Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grunder; vilket är budskapet och hur övertygande förmedlas det?

Avspänd och fokuserad

Om du börjar bli trött så sluta jämföra och gör något annat en stund. Det är nödvändigt att vara avslappnad när du jämför. Är du inte det, kommer du inte att kunna fokusera på musiken. Det kan göra att du börjar gå på känsla – vilket också kan fungera, men det är mer subjektivt och därmed inte alls lika tillförlitligt. Eftersom du behöver vara både avspänd och fokuserad, är det svårt att göra jämförelser med Tune Method under en så kallad blindtest. Alla situationer där du känner dig pressad att prestera ökar din stressnivå och minskar din förmåga att fokusera på musiken.

Notera dock att blindtester kan göras på ett sådant sätt att du själv styr över både musiken, volymen och växlingen mellan A och B. I sådana fall fungerar Tune Method utmärkt och själv arbetar jag på detta sätt vid utveckling av nya produkter.

Med lite övning är Tune Method väldigt lätt att utföra och resultaten är desamma från gång till gång. Det är också intressant att notera att människor som ofta är oense om ljudkvalitet kommer fram till exakt samma slutsatser när de börjar använda den här metoden.

Vanliga frågor

Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad eller frekvensomfång bättre när man jämför med Tune Method?

Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare att följa. Ett enkelt sätt är att i en väl uppställd anläggning ta bort den lägsta basen genom att bära ut subwoofern. Detta gör att musiken blir svårare att förstå och melodin svårare att följa. Samma sak händer om man tar bort en superdiskant, som återger endast de allra högsta frekvenser vi kan uppfatta. Man kan också visa att det är betydligt lättare att följa melodin när en musiker spelar live än när man återger inspelningen av samma framträdande. Vår hörsel är gjord för att uppfatta och analysera naturliga ljud. Ju mindre förvrängda ljuden är, desto lättare är det för vår hjärna att tolka informationen. Och desto mer kommer du att uppskatta musiken!"
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-11 17:57

Sladdmassage.... :roll:

*Mata inte trollet*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Tunemethod - steg för steg

Inläggav Naqref » 2012-05-11 18:11

Richard skrev:Genom att fokusera på[...]

En känd metod som används av magiker. Genom att hela tiden tvinga publiken att fokusera på något oväsentligt så kan de luras bäst de vill. Samma trick har använts av Linnåterförsäljare sedan 80-talet för att få folk att bortse från grava ljudmässiga defekter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-11 18:20

Naqref skrev:
Richard skrev:Genom att fokusera på[...]

En känd metod som används av magiker. Genom att hela tiden tvinga publiken att fokusera på något oväsentligt så kan de luras bäst de vill. Samma trick har använts av Linnåterförsäljare sedan 80-talet för att få folk att bortse från grava ljudmässiga defekter.

Där slog du nog huvve på picken! Fast så jäkla grava är inte defekterna imho. Jag kan förstå att människor kan leva med sådana system. Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-11 18:25

Vad som förundrar mig är att en del tune dem anhängare hävdar att de hör skillnad på mycket små förändringar. Jag skulle vilja uppleva det i verkligheten. Finns det någon som skulle höra, blint, om jag flyttade en högtalare 32 mm framåt och den andra 27 mm bakåt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-11 18:27

hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.

Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner. Vissa av ritualerna och myterna som Linn använder sig av triggar exakt samma områden i hjärnan som religiösa riter och myter gör.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-11 18:36

Naqref skrev:

Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner. Vissa av ritualerna och myterna som Linn använder sig av triggar exakt samma områden i hjärnan som religiösa riter och myter gör.

Apple är förstås något helt annat. Jag kan tänka mig en värld utan Linn, men en värld utan Apple? Nej tack!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-11 18:38

Naqref skrev:

Nog för att både linn och apple har hängivna anhängare, men jag anser att apple gör mycket bra produkter och att kalla dess konsumenter för religösa är väldigt respektlöst.

Dock kan jag hålla med om att vissa av linns säljare kanske vart mer inne på teologi än teknologi ibland.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-11 18:53

adzer skrev:
Naqref skrev:

Nog för att både linn och apple har hängivna anhängare, men jag anser att apple gör mycket bra produkter och att kalla dess konsumenter för religösa är väldigt respektlöst.

Dock kan jag hålla med om att vissa av linns säljare kanske vart mer inne på teologi än teknologi ibland.

Men de säljer inte teknologi.
Hur ofta ser du apple snacka om teknologin ?
http://www.youtube.com/watch?v=x-Fv5u0z_q4
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 18:57

Apple gör ju bra grejor . :)

Mycket bättre, driftstabilare och bättre fungerande än många PC.

Till ämnet, Nagref : vad är det som du inte tycker fungerar med tune- method ?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-11 19:07

PappaBas skrev:Sladdmassage.... :roll:

*Mata inte trollet*

Den där typen av inlägg kan vi vara utan, de är på intet sätt meningsfulla i några som helst sammanhang.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-11 19:08

men Richard, så heter han Naqref å tycker inte som du ju och det på två punkter redan :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-11 19:14

Alltså, det där kan väl fungera - också.

Jag tycker att man ska lyssna på olika "sätt" dvs fokusera på olika saker. Det där kan vara ett sätt.

Om däremot man använder metoden för att utesluta andra sätt att lyssna är den snarast att betrakta som skygglappar.

Givetvis bör den blinda (och ostressade) varianten användas, men som den är beskriven har den en vetenskaplig svaghet. Om man lyssnar AAB måste man också lyssna BBA för att inte ge bias åt endera hållet. Och så måste man förstås få till tillräcklig signifikans, dvs bevisa att en skillnad verkligen finns.

Och till sist, det finns mycket få fysikaliska fenomen som ger frekvensändingar i det återgivna materialet. Det är därför osannolikt att en uppfattad tonhöjdsändring beror på en frekvensändring i signalen. Däremot är det fullt möjligt att någon upplever en tonhöjdsändring och att den upplevelsen korrelerar med något som är viktigt för återgivningen. De perceptuella etiketter man sätter på ljudkvaliteten är därför mycket svåra att generalisera till många individer, men man kan förstås studera om en viss etikett som en person, eller grupp av personer, sätter på olika ljud.

Att resultatet i en preferensstudie inte är allmängiltigt är det dock lätt att konstatera, bla av diskussionerna här på Faktiskt. Av den anledningen är det ganska händigt att ha ett återgivningsperspektiv i stället, speciellt om man är konstruktör av apparater.
Senast redigerad av Svante 2012-05-11 19:17, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 19:17

roggaro skrev:men Richard, så heter han Naqref å tycker inte som du ju och det på två punkter redan :P

Han får naturligtvis tycka hur olika som helst. :)

Jag frågar honom igen: Naqref, vad är det som du tycker inte fungerar med tune- method ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-11 19:20

Fö går det inte att rösta, frågan är för retoriskt laddad och några av alternativen är inte svar på frågan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 19:21

Svante skrev:Alltså, det där kan väl fungera - också.

Jag tycker att man ska lyssna på olika "sätt" dvs fokusera på olika saker. Det där kan vara ett sätt.

Om däremot man använder metoden för att utesluta andra sätt att lyssna är den snarast att betrakta som skygglappar.

Givetvis bör den blinda (och ostressade) varianten användas, men som den är beskriven har den en vetenskaplig svaghet. Om man lyssnar AAB måste man också lyssna BBA för att inte ge bias åt endera hållet. Och så måste man förstås få till tillräcklig signifikans, dvs bevisa att en skillnad verkligen finns.

Och till sist, det finns mycket få fysikaliska fenomen som ger frekvensändingar i det återgivna materialet. Det är därför osannolikt att en uppfattad tonhöjdsändring beror på en frekvensändring i signalen. Däremot är det fullt möjligt att någon upplever en tonhöjdsändring och att den upplevelsen korrelerar med något som är viktigt för återgivningen. De perceptuella etiketter man sätter på ljudkvaliteten är därför mycket svåra
att generalisera till många individer, men man kan förstås studera om en viss etikett som en person, eller grupp av personer, sätter på olika ljud.

Att resultatet i en preferensstudie inte är allmängiltigt är det dock lätt att konstatera, bla av diskussionerna här på Faktiskt. Av den anledningen är det ganska händigt att ha ett återgivningsperspektiv i stället, speciellt om man är konstruktör av apparater.

Tack för ett intressant inlägg !

Håller med dig om att vid AAB test bör även BBA göras. Eftersom man med tunemethod fokuserar på musiken och inte ljudets kvalitet, så tenderar hjärnan att favorisera ett musikstycke man aldrig hört mera vid den andra lyssningen. Gör man så ett BBA - test också så får den andra testapparaten samma fördel.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-11 19:22

Goldfinger skrev:
PappaBas skrev:Sladdmassage.... :roll:

*Mata inte trollet*

Den där typen av inlägg kan vi vara utan, de är på intet sätt meningsfulla i några som helst sammanhang.

visst... det kan jag väl köpa :) men Richard har hållt på i två trådar för att dra igång saker pga "sjukdom" eller vad det nu var... så tredje gången gillt?

on topic: man får väl lyssna precis hur man vill om man blir glad av det? Men jag tycker de vidhängande utsagorna och förklaringsmodellerna är rent ut sagt "hittepå".

Jag spanade in den Lejonclou-siten och får säga att det är humor på hög nivå! :) Jag kan inte ta det på allvar....

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-11 19:26

För att istället visa på de Troll-strategier som Richard gör som går ut på att dra in människor i polemik där han angriper de utsagor de gör så kan vi vända på steken?

Richard: Varför anser du att Tune-dem fungerar? Vilka belägg har du för det annat än rent subjektiva upplevelser?

Hur bemöter du kritiken som ges mot den? Det är inte alla andra som skall behöva förklara varför det är fel utan kanske du som skall förklara varför det är rätt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-11 19:29

adzer skrev:
Naqref skrev:

Men snälla du, var kallar jag applekonsumenter för religiösa? Är du något biaserad att se saker som tenderar ligga farligt nära något som är obekvämt? Då är det indikation på just en av de tendenser av religionen. ;) D v s du är med ditt beteende med att bevisa det du talar emot.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-11 19:33

Jag tyckte förra gången jag tittade i tråden att ett av svarsalternativen var:
"... man blir aldrig färdig."
Men varför står inte det kvar?

För pekka71 skrev ju ett hjärtskärande inlägg i en annan tråd, som bevisade bortom varje tvivel att det är så det kan gå, att man blir aldrig färdig!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-11 19:37

hmmm min ström känns helt styv och låter inte bra alls? Skall jag ha någon speciell olja när jag masserar? Måste jag massera kabeln i rätt riktning? :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-11 19:41

Ah-men-för-faen-Richard! Kom igen nu!

Fel forum mannen, det är ju bara vi här uppe i norr som vet hur man lyssnar på musik på rätt sätt..

Ta nu och gå till en Linnbutik och gör av med 200kk och var nöjd... det är ju ändå fredag :P :P
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-11 19:42

Naqref skrev:
adzer skrev:
Naqref skrev:

Men snälla du, var kallar jag applekonsumenter för religiösa? Är du något biaserad att se saker som tenderar ligga farligt nära något som är obekvämt? Då är det indikation på just en av de tendenser av religionen. ;) D v s du är med ditt beteende med att bevisa det du talar emot.

Du säger att Apple inte är ett varumärke utan en religion. Ergo dess "kunder" är inte kunder utan religösa anhängare.
Jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Så om man tar illa upp av att folk kallar en för felaktiga saker så är det ett medgivande på att det var sant? Med den semantiken kan man bara vara tyst eller hålla med, praktiskt.

Jag är ateist ut i fingerspetsarna därför orgillar jag att folk antyder ngåon form av religöskoppling till mina beslut.
Jag köper Apples produkter för att de är bra produkter. Att börja prata om religion när det gäller tekniska produkter är bara fel imo.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-05-11 19:48

marknadföringen var det nog tal om som liknar en religion om jag nu inte tar HELT fel :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-11 19:54

roggaro skrev:marknadföringen var det nog tal om som liknar en religion om jag nu inte tar HELT fel :wink:

Om det var så så är jag jag nog kanske tom benägen att hålla med, men att deras marknadsföring liknar religion och att Apple inte är ett varumärke utan en religion är väldigt stor skillnad.

"Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 19:56

bassman skrev:Ah-men-för-faen-Richard! Kom igen nu!

Fel forum mannen, det är ju bara vi här uppe i norr som vet hur man lyssnar på musik på rätt sätt..

Ta nu och gå till en Linnbutik och gör av med 200kk och var nöjd... det är ju ändå fredag :P :P

Men mannen, dra nu upp smilgroparna och låt ett basackord i ett klockrent c- dur ackord ljuda istället med dina spikesförsedda keilidh. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 20:15

hifikg skrev:Vad som förundrar mig är att en del tune dem anhängare hävdar att de hör skillnad på mycket små förändringar. Jag skulle vilja uppleva det i verkligheten. Finns det någon som skulle höra, blint, om jag flyttade en högtalare 32 mm framåt och den andra 27 mm bakåt?

Det är det som är grejen. :)

Genom att lyssna på tydliga basslingor tex, så kan en skillnad så liten som en cm med högtalareplaceringen göra en tydlig skillnad på hur enkelt det blir att göra tonerna som spelas.

Men, det krävs att du lyssnar " bortom ljudet" och lyssnar till melodierna som spelas, istället för den tekniska ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-05-11 20:27

Tack för inlägget Richard, nu vet jag vad Tune Dem är. Den motsvarar mina förväntningar.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-11 20:50

adzer skrev:
Naqref skrev:
adzer skrev:
Naqref skrev:

Du säger att Apple inte är ett varumärke utan en religion. Ergo dess "kunder" är inte kunder utan religösa anhängare.
Jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Så om man tar illa upp av att folk kallar en för felaktiga saker så är det ett medgivande på att det var sant? Med den semantiken kan man bara vara tyst eller hålla med, praktiskt.

Jag är ateist ut i fingerspetsarna därför orgillar jag att folk antyder ngåon form av religöskoppling till mina beslut.
Jag köper Apples produkter för att de är bra produkter. Att börja prata om religion när det gäller tekniska produkter är bara fel imo.

Jag har vid flera tillfällen varit sugen på att köpa de där små bilderna på religiösa motiv som kallas ikoner och som associeras med den ryskortodoxa kyrkan. Är jag om jag skulle köpa en sådan, oavsett mitt motiv för köpet, vid något tillfälle att betrakta som religiös?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-11 20:54

adzer skrev:
roggaro skrev:marknadföringen var det nog tal om som liknar en religion om jag nu inte tar HELT fel :wink:

Om det var så så är jag jag nog kanske tom benägen att hålla med, men att deras marknadsföring liknar religion och att Apple inte är ett varumärke utan en religion är väldigt stor skillnad.

"Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner."

Medhåll.

Jag tycker inte det är rättvist att säga att det handlar om religion i båda fallen. :?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi