Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Genom att fokusera på[...]
Naqref skrev:Richard skrev:Genom att fokusera på[...]
En känd metod som används av magiker. Genom att hela tiden tvinga publiken att fokusera på något oväsentligt så kan de luras bäst de vill. Samma trick har använts av Linnåterförsäljare sedan 80-talet för att få folk att bortse från grava ljudmässiga defekter.
hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner. Vissa av ritualerna och myterna som Linn använder sig av triggar exakt samma områden i hjärnan som religiösa riter och myter gör.
Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner. Vissa av ritualerna och myterna som Linn använder sig av triggar exakt samma områden i hjärnan som religiösa riter och myter gör.
adzer skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Nog för att både linn och apple har hängivna anhängare, men jag anser att apple gör mycket bra produkter och att kalla dess konsumenter för religösa är väldigt respektlöst.
Dock kan jag hålla med om att vissa av linns säljare kanske vart mer inne på teologi än teknologi ibland.
PappaBas skrev:Sladdmassage....
*Mata inte trollet*
roggaro skrev:men Richard, så heter han Naqref å tycker inte som du ju och det på två punkter redan
Svante skrev:Alltså, det där kan väl fungera - också.
Jag tycker att man ska lyssna på olika "sätt" dvs fokusera på olika saker. Det där kan vara ett sätt.
Om däremot man använder metoden för att utesluta andra sätt att lyssna är den snarast att betrakta som skygglappar.
Givetvis bör den blinda (och ostressade) varianten användas, men som den är beskriven har den en vetenskaplig svaghet. Om man lyssnar AAB måste man också lyssna BBA för att inte ge bias åt endera hållet. Och så måste man förstås få till tillräcklig signifikans, dvs bevisa att en skillnad verkligen finns.
Och till sist, det finns mycket få fysikaliska fenomen som ger frekvensändingar i det återgivna materialet. Det är därför osannolikt att en uppfattad tonhöjdsändring beror på en frekvensändring i signalen. Däremot är det fullt möjligt att någon upplever en tonhöjdsändring och att den upplevelsen korrelerar med något som är viktigt för återgivningen. De perceptuella etiketter man sätter på ljudkvaliteten är därför mycket svåra
att generalisera till många individer, men man kan förstås studera om en viss etikett som en person, eller grupp av personer, sätter på olika ljud.
Att resultatet i en preferensstudie inte är allmängiltigt är det dock lätt att konstatera, bla av diskussionerna här på Faktiskt. Av den anledningen är det ganska händigt att ha ett återgivningsperspektiv i stället, speciellt om man är konstruktör av apparater.
Goldfinger skrev:PappaBas skrev:Sladdmassage....
*Mata inte trollet*
Den där typen av inlägg kan vi vara utan, de är på intet sätt meningsfulla i några som helst sammanhang.
adzer skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Nog för att både linn och apple har hängivna anhängare, men jag anser att apple gör mycket bra produkter och att kalla dess konsumenter för religösa är väldigt respektlöst.
Naqref skrev:adzer skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Men snälla du, var kallar jag applekonsumenter för religiösa? Är du något biaserad att se saker som tenderar ligga farligt nära något som är obekvämt? Då är det indikation på just en av de tendenser av religionen.D v s du är med ditt beteende med att bevisa det du talar emot.
roggaro skrev:marknadföringen var det nog tal om som liknar en religion om jag nu inte tar HELT fel
bassman skrev:Ah-men-för-faen-Richard! Kom igen nu!
Fel forum mannen, det är ju bara vi här uppe i norr som vet hur man lyssnar på musik på rätt sätt..
Ta nu och gå till en Linnbutik och gör av med 200kk och var nöjd... det är ju ändå fredag![]()
hifikg skrev:Vad som förundrar mig är att en del tune dem anhängare hävdar att de hör skillnad på mycket små förändringar. Jag skulle vilja uppleva det i verkligheten. Finns det någon som skulle höra, blint, om jag flyttade en högtalare 32 mm framåt och den andra 27 mm bakåt?
adzer skrev:Naqref skrev:adzer skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Svårare att begripa varför de nästan går i döden för dem.
Men snälla du, var kallar jag applekonsumenter för religiösa? Är du något biaserad att se saker som tenderar ligga farligt nära något som är obekvämt? Då är det indikation på just en av de tendenser av religionen.D v s du är med ditt beteende med att bevisa det du talar emot.
Du säger att Apple inte är ett varumärke utan en religion. Ergo dess "kunder" är inte kunder utan religösa anhängare.
Jag kan inte tolka det på något annat sätt.
Så om man tar illa upp av att folk kallar en för felaktiga saker så är det ett medgivande på att det var sant? Med den semantiken kan man bara vara tyst eller hålla med, praktiskt.
Jag är ateist ut i fingerspetsarna därför orgillar jag att folk antyder ngåon form av religöskoppling till mina beslut.
Jag köper Apples produkter för att de är bra produkter. Att börja prata om religion när det gäller tekniska produkter är bara fel imo.
adzer skrev:roggaro skrev:marknadföringen var det nog tal om som liknar en religion om jag nu inte tar HELT fel
Om det var så så är jag jag nog kanske tom benägen att hålla med, men att deras marknadsföring liknar religion och att Apple inte är ett varumärke utan en religion är väldigt stor skillnad.
"Linn är likt Apple inga produkter och inga varumärken, de är religioner."
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster