squeezeboxutökning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-07 20:51

Bill50x skrev:
Mirage skrev:OK, jag var rädd att jag missat nåt. :)

Sen jag installerade 7.9.1 under förra året så tycker jag att den uppdateras påfallande ofta. Tidigare har LMS alltid varit väldigt stabilt, men med 7.9.1 så har det hängt sig ibland. Oftast så upptäcker jag det av att Ipeng inte hittar några spelare. När jag då går till servern för att kolla så finns det oftast en uppdatering att installera, och då är det bara att göra det så är det igång igen. Om det inte finns någon uppdatering tillgänglig så får jag starta om servern för att det ska börja fungera igen, min server kör WHS 2011. Nu är det inte precis ofta det här händer, men lite då och då....

Lustigt.Även om mitt minne inte är så bra numera så har jag en känsla av att en nyligen genomförd uppdatering av LMS var den första i år. Jag tillåter ingen automatisk uppdatering utan önskar att jag påminns om den.

Så hur kommer det sig att du har ständiga uppdateringar? Kan det ha med våra respektive datorer och spelare att göra

/ B


Ja, det är väl lite lustigt om detta varit olika. Det verkar dock lugnat ner sig nu, senaste uppdateringen var 22 februari. Jag kör som sagt WHS 2011, men det funkar inte med den variant som är för Windows Home Server så jag kör med den för vanligt Windows.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-07 21:09

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:Triods tillägg är för gammal. Den nya heter Spotty.

Min Triod fungerar 100%'igt. "Don't fix it if it ain't broken" :D

Tack för erbjudandet men jag har knappt några spellistor överhuvudtaget. Och skapar jag några så lär de inte innehålla mer än 80-talets blandband (dvs <50 låtar). Vill jag ha fler låtar som bara rullar på finns det färdiga listor och radiostationer.

Men VAD är en API-nyckel?

/ B


Triodes plugin bygger på ett system som Spotify sa skulle sluta fungera i fjol, men de har uppenbarligen inte stängt av detta än. Kör man Triodes variant får man nog vara beredd på att det slutar fungera vilken dag som helst. Spotty togs fram för att fungera med Spotifys nya system och är på många sätt bättre än Triodes gamla, samt är "framtidssäker". Det är inga större konstigheter att installera Spotty, jag har skrivit en rätt utförlig instruktion här: viewtopic.php?f=18&t=65923&start=30#p1942867

På frågan om varför man ska ha så långa spellistor så svarar jag att jag inte har någon egen som är flera hundra låtar lång, men det finns en del jag följer som är det. Här är en väldigt trevlig lång lista: https://open.spotify.com/user/anders.al ... s2M3r5D3Jw

Jag är inte smart nog att lista ut hur det här med taggar för Spotify funkar.... :oops:

Jag kan inte det här med API-nycklar, men det är något man ska ha för att komma åt musik från Spotify. Använder man Spotty som det är så delar man nyckel med alla andra som använder Spotty, men det finns alltså möjlighet att lägga in egen; vilket då ska påverka funktionen enligt ovan. Det står om detta och allt annat man behöver veta om Spotty i den långa tråden på Squeezeboxforumet: http://forums.slimdevices.com/showthrea ... Squeezebox
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-07 21:19

bootstrap skrev:För den som inte vet så kan man ta bort spotifys gräns på 500 låtar med Spotty genom att skaffa en egen Spotify API nyckel. Gå till inställningar och leta upp Spotify Client ID.


Får du fram 500 låtar i listorna med Spotty? Jag minns inte om det var i tråden för 2.0.0 eller 1.9.0, men mherger har skrivit att det ligger en begränsning på 188 låtar, i praktiken blir det dock ofta ett par färre. Anledningen till detta ska vara just detta att alla användare delar API-nyckel och om det då "anropas" för många låtar samtidigt kan det nå nån tidsgräns som gör att Spotify stänger ute Spotty helt. Om nu jag förstått detta rätt....

Jag har precis uppdaterat till Spotty 2.1.13 och testade att starta spellistan jag länkade till ovan, då fick jag 186 låtar. Det vore därför väldigt intressant om du får fram 500 låtar från en sådan lista.

Läste om det där med egen API-nyckel i Spotty 2.0.0-tråden för ett tag sen, men trodde att det var något krångligt. Är det inte det så ska jag nog försöka skaffa en sådan nån dag... :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-07 21:23

mn12 skrev:
Lennart skrev:Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

/Lennart


Jag kör iPeng 9. Den funkar bra - om man är van vid squeezebox är den ganska intuitiv. Jag har för mig att den hade lite kass prismodell (det var längesen jag köpte den så jag kan blandat ihop det med någon annan app) - ett tag fick man pröjsa för iPhone versionen och iPad versionen separat - vet inte om det fortfarande är så eller om jag bara blandat ihop det.

Jag kör utan att koppla upp mig med mitt squeezebox-konto centralt så jag vet inte hur det funkar. Spotty funkar i varje fall.


Jag kör också Ipeng 9 och tycker den funkar väldigt bra, på både Iphone och Ipad. Jag har inget minne att jag fick betala för bägge, men när de gick från 5 till 6 eller något sånt så var det i princip en helt ny app så då fick man betala igen. Vill man aktivera uppspelning i luren (eller paddan) så kostar det extra, men det har jag aldrig känt behov av.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: squeezeboxutökning

Inläggav i » 2018-03-08 08:36

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:Triods tillägg är för gammal. Den nya heter Spotty.

Min Triod fungerar 100%'igt. "Don't fix it if it ain't broken" :D

Tack för erbjudandet men jag har knappt några spellistor överhuvudtaget. Och skapar jag några så lär de inte innehålla mer än 80-talets blandband (dvs <50 låtar). Vill jag ha fler låtar som bara rullar på finns det färdiga listor och radiostationer.

Men VAD är en API-nyckel?

/ B


Utan kunskap om det här speciella sammanhanget antar jag att API står för Application Program Interface vilket är en (vanligtvis) dokumenterad metod/spec/Interface för att programmatiskt anropa en applikation/program. Dvs m h a kod i ett annat program. Vad API-nyckel är vet jag inte. Men det låter som att det kan vara en kod för att anropat program (Spotify?) ska acceptera anropet. Eller en anropsadress.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 10:24

Lennart skrev:Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

Min sambo kör med Squeezepad i sin iPad2, fungerar perfekt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Lennart » 2018-03-08 11:23

Bill50x skrev:
Lennart skrev:Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

Min sambo kör med Squeezepad i sin iPad2, fungerar perfekt.

/ B


Sökte på App Store men fann inget?

/Lennart

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 12:41

Lennart skrev:
Bill50x skrev:
Lennart skrev:Finns det någon fungerade SQ-box app för (IOS) Iphone/Ipad idag?

Min sambo kör med Squeezepad i sin iPad2, fungerar perfekt.

Sökte på App Store men fann inget?

Märkligt. Om jag på iPad'en går till App store så får jag vid sökning på "Squeeze" upp alternativet SqueezePad (Stefan Hansel Solutions UG). Men det kan ju vara för att appen redan finns installerad på paddan. I Android så försvinner en app helt när den inte finns tillgänglig för nya användare. Här kanske den finns kvar.

Men kolla på squeezepad.com där finns det info (som jag inte läst ännu...)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: squeezeboxutökning

Inläggav bootstrap » 2018-03-11 12:04

Bill50x skrev:
bootstrap skrev:Triods tillägg är för gammal. Den nya heter Spotty.

Min Triod fungerar 100%'igt. "Don't fix it if it ain't broken" :D

Tack för erbjudandet men jag har knappt några spellistor överhuvudtaget. Och skapar jag några så lär de inte innehålla mer än 80-talets blandband (dvs <50 låtar). Vill jag ha fler låtar som bara rullar på finns det färdiga listor och radiostationer.

Men VAD är en API-nyckel?

/ B


Vi har ju fått en rätt bra förklaring i tråden men här kommer en wiki länk också.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface_key

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: squeezeboxutökning

Inläggav bootstrap » 2018-03-11 12:08

Mirage skrev:
bootstrap skrev:För den som inte vet så kan man ta bort spotifys gräns på 500 låtar med Spotty genom att skaffa en egen Spotify API nyckel. Gå till inställningar och leta upp Spotify Client ID.


Får du fram 500 låtar i listorna med Spotty? Jag minns inte om det var i tråden för 2.0.0 eller 1.9.0, men mherger har skrivit att det ligger en begränsning på 188 låtar, i praktiken blir det dock ofta ett par färre. Anledningen till detta ska vara just detta att alla användare delar API-nyckel och om det då "anropas" för många låtar samtidigt kan det nå nån tidsgräns som gör att Spotify stänger ute Spotty helt. Om nu jag förstått detta rätt....

Jag har precis uppdaterat till Spotty 2.1.13 och testade att starta spellistan jag länkade till ovan, då fick jag 186 låtar. Det vore därför väldigt intressant om du får fram 500 låtar från en sådan lista.

Läste om det där med egen API-nyckel i Spotty 2.0.0-tråden för ett tag sen, men trodde att det var något krångligt. Är det inte det så ska jag nog försöka skaffa en sådan nån dag... :)


Min squezzebox har varit ned packad länge. Tror inte jag hade Spotty innan utan det var triod och sen en annan app som jag inte minns namnet på nu. Dom gav mig alltid 500 låtar. Spotty hade jag igång någon timme innan jag fixa egen nyckel och då fick jag också 500 låtar.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-11 22:52

Ja, med Triodes plugin fick jag också 500 låtar, men med Spotty max 188. Det var därför jag blev lite fundersam på om du fått 500 med Spotty utan egen API-nyckel, men så var det alltså förmodligen inte. Ska nog skaffa mig en egen API-nyckel för att testa detta jag med. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: squeezeboxutökning

Inläggav Mirage » 2018-03-18 09:27

En uppföljning till den tidigare diskussionen om hur ofta LMS 7.9.1 för Windows uppdateras.

Jag har just varit bortrest en vecka och efter att jag startat servern så öppnade jag LMS startsida (IP-adress:9000) i en webbläsare. Längst ned på sidan stod då att det fanns en uppdatering och när jag klickade på länken fick jag upp en sida med denna information.

LMS uppdatering.png
LMS uppdatering.png (252.33 KiB) Visad 1081 gånger

Det har alltså varit tre uppdateringar under den vecka jag varit borta. Inga stora förändringar kanske, men varje ny version de skickar ut gör ju att jag får ett meddelande på skärmen om att en uppdatering finns tillgänglig. Så då har jag nog inte drömt att det ibland är rätt tätt mellan uppdateringarna! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: coab och 17 gäster