Har Hifi-entusiaster blivit mer medvetna om akustik idag?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Har Hifi-entusiaster blivit mer medvetna om akustik idag?

Inläggav mangs » 2012-06-21 09:16

Jaq kanske har blivit färgad av de forum jag hänger på men min absoluta uppfattning är att mer och mer människor med intresse för hifi faktiskt numer intresserar sig mer för akustik än tex exotiska kablar? Förr pratades det nästan uteslutande om vilka apparater som skulle kombineras medan det idag handlar mycket mer om hur man skall placera ut högtalarna och behandla rummet. Termer som absorbenter och diffusorer är på var mans (nåja) läppar.

Det är ju inget konstigt fenomen egentligen med tanke på de flesta som börjat pilla med akustiken märker vilka förändringar som sker med relativt små ingrepp. Det som jag därmeot tycker är konstigt är att det än så länge finns relativt liten samlad kunskap i ämnet ifråga. Faktiskt är väl ett av de ställen där kunskapen kring detta ändå är tämligen hög men min tror är att i takt med att det blir mer och mer populärt att fixa akustiken i hemmen så kommer kunskapsnivån och utbudet av produkter höjas.

Hur uppfattar ni Hifi-intresserades intresse och kunskap av rumsakustik?
Senast redigerad av mangs 2012-06-21 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Har Hifi-entusiaster blivit mer medvetna om akustik idag

Inläggav Bill50x » 2012-06-21 09:21

mangs skrev:Jaq kanske har blivit färgad av de forum jag hänger på ...

Tror jag är en mycket bra sammanfattning!

Nu är de flesta av mina vänner inte så värst hifi-intresserade, mer av musiken. Men ingen av dem skulle ens flytta på en kudde om det så skulle låta bättre.

Ja, om vi då undantar de vänner jag har genom hifi-intresset :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-21 09:29

Tror detta forumet har ovanligt hög medvetenhet i frågan. Men den stora frågan är nog om det inte är hembio som är den ledande anledningen - skall man ändå göra stora ingrepp av kosmetiska och ljusdämpningsskäl och ha upp en massa högtalare, så är det enklare att passa på och fixa akustik.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-21 10:24

Det kanske är två olika hobbies ändå som vi pratar om. Vissa fascineras mer av apparater än välljud och tvärtom. Finns ju rätt mycket analogier med motorintresse. Där vissa enbart bryr sig om att ha en vad de inser fin bil medan andra älskar att trimma och förbättra motorer etc. Sedan har vi gruppen som tävlar med högpresterande bilar på anpassad racerbana och det är väl där Faktiskt faller in.

Det finns ju många som köper och lägger ned 1000-tals timmar och pengar på sin bil men ändå bara kör den på usla vägar. Sedan finns det de entusiatsterna som får ut betydligt mer ur sitt bilkörande när de får köra som de vill på bana. :)

Jag håller med om att medvetenheten kring ämnet är större på faktiskt men jag tycker det börjar spridas mer och mer till andra forum med. Oftast när något vill ha hjälp med ljudet så frågas det först om rummet och sedan kommer förslag på akustiska ingrepp. Förr tyckte jag det mer frågades om vilka kablar som snörade ihop utrustningen och hur snygg utrustningen var.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-21 10:50

mangs skrev:Jag håller med om att medvetenheten kring ämnet är större på faktiskt men jag tycker det börjar spridas mer och mer till andra forum med. Oftast när något vill ha hjälp med ljudet så frågas det först om rummet och sedan kommer förslag på akustiska ingrepp. Förr tyckte jag det mer frågades om vilka kablar som snörade ihop utrustningen och hur snygg utrustningen var.

Dels finns ju många av oss som är på mer än ett forum, dels tjuvläser nog fler faktiskt än vad de vill erkänna. 8) Men det är bra att det sprider sig. Hoppas samma sak kan hända gällande sönderkomprimerade plattor också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-21 11:09

Jag håller med mangs. På andra forum är det också mycket diskussion om rumsanpassning, men för att skilja sig från någon artificiellt upplevd Faktiskt-bias med preferens för absorption så verkar det som om man i högre grad väljer diffusion. Svanås prylar står högt i kurs på Euphonia tex.
Akustikreglering av lyssningsrum är tyvärr ett ganska komplext dilemma, mätningar likså, och framför allt tolkningar av desamma. Jag tror de flesta skulle spara mkt pengar på att anlita en meriterad konsult några timmar som ger förslag på adekvata åtgärder. Relativt billigt välljud ger det också om man jämför med vad elektronik och högtalare betingar i pris.
Att det är ruskigt kul att experimentera med akustikåtgärder på egen hand är en annan femma. Ett antal konstruktioner jag gjort har fått stanna, andra har gått i sopen, waste of money? Nej, tycker jag inte läropengar kan man kalla det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-22 10:11

Samtidigt har gemene man (den hifiintresserade) upptäckat att digital rumskompensering numera finns både som separata prylar och inbyggt i diverse grunkor.

Då behöver man ju inte fixa till rummet längre....skönt! :wink:
.....

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 10:18

E de något att ha de dära digital rumskompensering?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-23 11:01

LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?

Det beror på vad du har för rumsproblem och vilka fysiska akustikingrepp du kan/inte kan tänka dig.

Framförallt i basområdet är vi mest överrens om dess varande, högre upp divergerar både åsikterna och kvalitén på olia system.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-23 11:35

LeifB skrev:E de något att ha de dära digital rumskompensering?

Jag har inte trott det förut, men efter att hört Dirac demas så har jag nog ändrat mig. Det gjorde väldigt stor nytta. Naturligtvis ersätter det inte alla akustiska åtgärder i rummet, men det kan ju hjälpa till bra på slutet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 11:41

Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-23 12:04

LeifB skrev:Så vilken shit in som helst får det att låta perfekt i slutändan?

Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Alla steg bör optimeras oavsett vilket. Ju mindra digitalkorrigeringen måste göra, destu mer processorkraft kan läggas på att få det fint på de problematiska områdena.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-23 12:07

Svar ja på topic. Även oldschoolhandlare som envist stretat mot har ju ofta en liten, förvisso verkningslös, absorbent någonstans i lyssningsrummet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-23 12:10

Nattlorden skrev:

Nej, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Alla steg bör optimeras oavsett vilket. Ju mindra digitalkorrigeringen måste göra, destu mer processorkraft kan läggas på att få det fint på de problematiska områdena.

Ja skit in blir ju skit ut, men de kan mycket effektivt kompensera för resonnanser i rummet i det lägre registret.

Däremot kan de ju aldrig kompensera för en dålig inspelning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-23 12:29

Var det så du tydde mitt inlägg:
"Jag har inte trott det förut, men efter att hört Dirac demas så har jag nog ändrat mig. Det gjorde väldigt stor nytta. Naturligtvis ersätter det inte alla akustiska åtgärder i rummet, men det kan ju hjälpa till bra på slutet."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 12:37

Lite överdrivit kanske.
Hur stor skillnad gör de då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-23 14:07

tror det är ett ganska så lokalt fenomen detta med fokusering på rumsakustik. Samtidigt så tas det ju upp lite nu och då i olika sammanhang (mässor, tidningar osv) men jag upplever att rumsakustik får betydligt mindre utrymme än det borde.
För mig som förstod att det var viktigt (akustik, högtalar- och sittplacering) ändå sedan innan jag blev riktigt biten har jag länge upplevt det underligt att så få verkar tycka det är viktigt.
Från dom som kan lägga hundratusentals kronor på kablar och mystiska stenar men spelar i ett öppet kalt rum utan åtgärder till de som placerar högtalarna lite hur som helst..

Problemet är väl att det är rätt så lite pengar i akustikåtgärder och de tenderar att vara rätt så permanenta (engångsförsäljning) när de väl monterats. Det är ju synd då en stor del av ljudkvalitén sätts av rummet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 14:10

Kraniet

Om man som du säger lägger ner 100tals tusenlappar på "dyra" bra grejer och sen placerar högtalarna lite så där hur som helst i ett kalt betongrum så undrar jag ju varför man köper dyrhifi?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-23 14:15

LeifB skrev:Kraniet

Om man som du säger lägger ner 100tals tusenlappar på "dyra" bra grejer och sen placerar högtalarna lite så där hur som helst i ett kalt betongrum så undrar jag ju varför man köper dyrhifi?

ja jag med.. en snabb titt på minhembio så ser man att majoritet av de där lägger väldigt lite tid, pengar och energi på akustiken.

Man har ju lite nu och då om "seriösa" HiFi-nötter som talar brett och vitt om hur stor del av anläggningens pris som ska ligga i källa, förstärkare, kablar osv men där är väldigt sällan inkluderat akustikåtgärder.

Dagens designideal med spartanskt inredda rum utan textilier är ju dessutom rätt förödande för rumsakustiken.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 14:22

Håller fullständigt med där att man bör dämpa rummet i viss utsträckning och ha en viss symetri i hur man placerar ut högtalarna.

Tyvärr är det en viss andra hälft som inte låter fega grabbar göra som dom vill. :D

Normala hem är inte heller lämpade för optimalt placerade anläggningar. Eller hur ser ut hos er?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-23 14:34

LeifB skrev:Håller fullständigt med där att man bör dämpa rummet i viss utsträckning och ha en viss symetri i hur man placerar ut högtalarna.

Tyvärr är det en viss andra hälft som inte låter fega grabbar göra som dom vill. :D

Normala hem är inte heller lämpade för optimalt placerade anläggningar. Eller hur ser ut hos er?

Jag har kunnat göra vissa ingrepp. Sen är det klart att man får anpassa sig till rummet. Jag upplever jag fått till det rätt så bra dock.

En sambo som respekterar mitt intresse samtidigt som jag själv är intresserad av lösningar som "fungerar" i ett vardagsrum har gjort det rätt så smärtfritt. Men visst skulle jag kunna tänka mig göra mer. Men det är ju trots allt en hyresrätt man bor i så vissa ingrepp faller ju bort.

Basområdet har jag städat upp rätt så ordentligt med DSP vilket ju är den enklaste och billigaste lösningen med absolut högst WAF.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-23 15:24

Efter att ha hängt här på Faktiskt ett tag så har jag nog börjat tänka mer på rummet än tidigare, även om jag "alltid" varit medveten om att rummet påverkar ljudet. Fast nu har jag gått in i någon slags dead-end där jag inte vet varken ut eller in. Ljudet jag har är så fantastiskt bra att jag knappt vågar flytta på ett bord ens. Nåja, jag har ingen aning om jag borde absorbera eller diffusera och rädd för att ställa till det för mig så gör jag... ingenting. Kanske har jag på något magiskt sätt lyckats komma över det perfekta rummet. Eller så hör jag bara illa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 15:42

Härlig känsla där.
Att vara nöjd förunnar inte många.

Grattis !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-23 15:45

absolut inte!

dagens "medvetenhet" kring rumsakustiken beror helt och fullt på den senare tidens sjuka inredningsideal

rum som är kliniskt befriade från i stort sett allt utom några få hårda saker ger ett bedrövligt ljudklimat

frågor kring ljudklimatet väcks och om lösningar, faktiskts trådar är ett exempel på det

förr när bostadrummen var vettigt möblerade så var frågor om kablar och annat smått relevanta

jag tycker dagens frågor påvisar en tillbakagång i utvecklingen snarare än en utveckling som flera tycks påstå
Bikinitider

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-06-23 16:22

Jag tror dock inte det har förändrats speciellt mycket för oss lite äldre när det gäller möbleringen. :wink:

Efterklandstider och sånt är ju en sak som inte något har exakt samma. Reflexerna ställer ju till det en del med.

Ok, så basen är största boven i dramat.
Kan hålla med om det.
Rummets mått varierar och förstärkar vissa frekvenser m.m.

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-25 12:58

Men att en medvetenhet infunnit sig pga av rådande ideal med kala rum motsäger väl inte att kunskapen/medvetenhten därför är mindre?

Bara för att något inte upptäckts så innebär ju inte det att det inte finns och att det därmed inte går att få kunskap opm det men om det är ett verkligt problem blir ju folk itutade och kanske till och med söker kunskap. Jämför med miljödebatten. vem har bäst koll på vad som är miljövänligt och inte. De som levde på 1800-talet och de som lever idag? Detta trots att vi idag släpper ut 100000 gånger mer koldioxid etc än vad som gjorde på 1800-talet.

Sedan är det ju som så att de som helts struntar i akustik får normalt ett sämre resultat i ett rum som är sparsmakat än ett som är hämtat från tex 70-talet. Det kanske är just därför som folk börjat intressera sig åt detta icke-problem och att det även dragit med dem som haft det helt ok tidigare för nog är det så att även om man inrett ett rum tursamt finns det mycket att hämta genom justeringar av rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-25 13:11

mangs skrev:...så att även om man inrett ett rum tursamt finns det mycket att hämta genom justeringar av rummet.

Gissa om jag e nyfiken på hur mycket bättre det skulle kunna bli, men hur börjar man när man inte upplever några problem liksom. Om jag hänger upp en bunt diffusorer bakom lyssningsplatsen och feta absorbenter bakom mina högtalare kanske jag fördärvar min problemlösa tillvaro. Fast nyfiken e jag, så frågan är var börjar man?

Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko. Kanske finns det där ändå och kanske skulle jag få ut ännu mer av musiken om jag gjorde rummet ekofritt. Är ekofritt ett ideal att sträva efter? Ska eko absorberas? Takabsorbenter? Tyvärr kan jag inte lägga heltäckningsmatta, så nu har jag gjort det "sämsta möjliga" (läste jag någonstans) och lagt en fet matta mellan högtalarna och lyssningsplatsen. Den ger åtminstone högre trivselfaktor i rummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-06-25 13:22

Rummen har blivit sämre, men nog har dessutom apparaterna blivit bra mycket bättre. Kvaliteten som bara kunde garanteras av några fina prestigemärken fixas lätt av valfri asiatisk oem-entreprenör.

Men tankarna och intuitionen är kvar i en annan verklighet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-06-25 13:27

hifikg skrev:
mangs skrev:Jag kan t ex tycka att det ekar lite i mitt rum när jag pratar med besökare, men när jag lyssnar på musik upplever jag inget eko.

Hurdan musik tycker du bäst om att lyssna på? Torr, snygg, tajt, gles musik kan gynnas av lite efterklang tycker jag. Klingar lite besvärlig eller stökig musik behagligt hos dig?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-06-25 13:32

hifikg skrev: så frågan är var börjar man?

Du ringer någon som kan det där med akustik och ber denna komma hem och mäta upp ditt rum.

Kan ju vara bra att prata med minst en ifrån vardera "läger"

Här på Faktiskt skulle jag tro att övervägande personer skulle säga Öhman.
Frågar du på Euphonia så är jag övertygad om att dom skulle föreslå Matts.

Ring till båda och lyssna på vad dom har att säga, och kanske även lyssna i dom olika "skolornas" rum.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Nästa

Återgå till Generellt om hifi