Kan en dålig inspelning låta bättre på en dålig anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan en dålig inspelning låta bättre på en dålig anläggning?

Inläggav PerStromgren » 2012-07-13 11:23

I hifikg:s medlemstråd om ESL63:orna diskuterade Nattlorden, jag och andra huruvida en dålig anläggning kan göra dåliga inspelningar mera njutbara. Nattis tog upp Madonnas "4 minutes" som exempel.

Vad tycker du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-07-13 11:25

Nej. Det finns musik som låter bäst när den inte spelas alls men det är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-13 11:34

Men om det låter bättre ur en dålig anläggning så är det ju inte en dålig anläggning längre, utan just en bra anläggning på det den spelar.

( Bra ide att bryta loss mitt ot i förra tråden )
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-13 11:35

Nej.
Om dålig(t inspelad) musik låter bra på en dålig anläggning - då är inte den dåliga anläggningen så dålig ändå... Den är helt klart bättre på vissa punkter än vad en anläggning optimerad för mässjazz och körmusik. För det är ju oftast "högljudd" musik(rock, punk, avant garde typ) som de sk finanläggningarna fallerar på.

Ofta kan riktigt bra inspelad musik låta hänförande vackert på finanläggningen, tyvätt alltför ofta bedövande tråkigt och helt utan den nerv som live-musik erbjuder.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 11:36

Man kan störa sig mindre när det inte är lika uppenbart vad som är fel. Det blir naturligtvis inte total-bättre kvalitetsmässigt, men det är väl bättre att kunna lyssna på en låt än att behöva avstå?

mer exakt:
Om all musik låter bedrövligt i bilen så sticker inte den bedrövliga inspelningen ut lika mycket, om alls.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2012-07-13 11:57

Hm, jo jag tycker nog att det kan vara som rubriken antyder. Jag har exempelvis svårt att lyssna på Raveonettes via några av mina olika hörlurar (som i sig har olika karaktär), men det funkar ok via datorhögtalarna. Det finns något påträngande, jobbigt i inspelningarna som förstör hela lyssningen om anläggningen klarar av att återge detta.

/en john

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 12:03

Måste det inte egentligen handla om att vissa anläggningar har en karaktär (i.e. "dålighet", eller "färgning") som passar viss typ av musik eller inspelning?

Alltså t.ex. att två olika högtalare kan vara lika bra totalt sett, men med lite olika karaktäristik. Lägger man sen till musik till ekvationen så får man olika helheter som funkar olika bra för lyssnaren.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-13 12:05

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 12:22

phloam skrev:Måste det inte egentligen handla om att vissa anläggningar har en karaktär (i.e. "dålighet", eller "färgning") som passar viss typ av musik eller inspelning?

Alltså t.ex. att två olika högtalare kan vara lika bra totalt sett, men med lite olika karaktäristik. Lägger man sen till musik till ekvationen så får man olika helheter som funkar olika bra för lyssnaren.

Inte på den nivån dåliga inspelningar som dagens diskussion började via. Ditt exempel passar bättre till "högtalare för musikstilen X"-diskussion.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-13 14:55

Det finns anläggningar som har en tedens att dölja felen i dåliga inspelningar, men likaväl döljer de detaljerna i bra inspelningar.

Så jag skulle svara ja. Det finns dåliga anläggningar som kan spela upp en dålig inspelning mer njutbart än en bättre anläggning under rätt omständigheter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 15:05

adzer skrev:Det finns anläggningar som har en tedens att dölja felen i dåliga inspelningar, men likaväl döljer de detaljerna i bra inspelningar.

Precis... så den relativa kvalitetesskillnaden mellan bra och dåligt material blir minskad på båda sidorna, därför reagerar man inte så mycket när man byter musik.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 15:08

Ok, då säger jag så här, att en "dålig" inspelning knappast är gjord för att man ska sitta i sweetspot och njuta av återgivningskvalitén, utan både musik och inspelning passar kanske bättre i ett sammanhang där man inte fokuserar så mycket på ljudkvaliteten utan mest på själva musiken - t.ex. fest, bakgrund, dans, mobilt, dator.

Då finns det anläggningar som är mer lämpade i sammanhanget, t.ex. PA eller mobil eller kontorsradio. De ger naturligtvis också relativt bra ljud, men man sitter inte gärna hemma med iPhone och plugs eller har ett PA i vardagsrummet heller för den delen. Fel kontext, fel helhet s.a.s.

Så en "dålig" anläggning med "dålig" inspelning kan i rätt sammanhang skapa en helhetsupplevelse som funkar bättre än upplevelsen av en skitbra anläggning plus en dålig inspelning :)

Bättre så? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 15:12

Du får gärna tycka så, själv tänker jag sätta ned foten hårt och helt sonika påstå:

Dåliga inspelningar är misslyckande eller inkompetens.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 15:23

Nattlorden skrev:Du får gärna tycka så, själv tänker jag sätta ned foten hårt och helt sonika påstå:

Dåliga inspelningar är misslyckande eller inkompetens.

Å så drar vi igång mastringsdebatten igen..... :D

Jag kan hålla med, med stor reservation för att det hifi-folk kallar dåligt mycket väl kan vara medvetna val hos producent/artist.

En felaktig inspelning är en annan sak än att en aspekt av någons konstnärliga output värderas som "dålig".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-13 15:28

Nä, den debatten kan ni skippa tycker jag.

Låt var och en tycka som de vill om vad som menas med dålig inspelninng, det behöver inte defineras.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 15:34

MagnusÖstberg skrev:Låt var och en tycka som de vill om vad som menas med dålig inspelninng, det behöver inte defineras.

Inspelningar som blir smärtsamma på högre nivåer, menar du att det är ex. Madonnas och Amanda Jensens medvetna konstnärliga val att det skall vara så?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-13 15:43

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Låt var och en tycka som de vill om vad som menas med dålig inspelninng, det behöver inte defineras.

Inspelningar som blir smärtsamma på högre nivåer, menar du att det är ex. Madonnas och Amanda Jensens medvetna konstnärliga val att det skall vara så?

Om du tycker att det är så, och inte gillar det, så är de väl dåliga för dig.

Andra kanske skiter i det eftersom de lyssnar via sin lilla transistorradio.

Känns mest som om ni är uttråkade om ni vill köra det spåret för hundrade gången. Varför inte samla in regnvatten i dunkar istället, det kan te x användas för att spola toaletten med. Då gör ni en miljöinsats dessutom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 15:53

MagnusÖstberg skrev:Om du tycker att det är så, och inte gillar det, så är de väl dåliga för dig.

Andra kanske skiter i det eftersom de lyssnar via sin lilla transistorradio.

Fast nu pratar du om konsumtionen av det. Jag talar om dess inneboende egenskaper kontra artistens intentioner. Kommer artisten att säga "det är precis så jag vill ha det" om jag hade demat deras låt för dem, eller kommer de att säga "f*n vad det låter illa, hur har det kunnat bli så?" ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-13 15:57

Och det har inte ältats menar du? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 16:08

MagnusÖstberg skrev:Och det har inte ältats menar du? :D

Jag har inte haft Madonna på besök än, så den diskussionen återstår att tas. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-13 17:11

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Det finns anläggningar som har en tedens att dölja felen i dåliga inspelningar, men likaväl döljer de detaljerna i bra inspelningar.

Precis... så den relativa kvalitetesskillnaden mellan bra och dåligt material blir minskad på båda sidorna, därför reagerar man inte så mycket när man byter musik.

Jupp precis.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 17:15

MagnusÖstberg skrev:Varför inte samla in regnvatten i dunkar istället, det kan te x användas för att spola toaletten med. Då gör ni en miljöinsats dessutom.

Trafiktrådar och annat stängs ju så vad ska man göra i regnet? Återstår Generellt om mastering, gah :)

Nej men iaf det enda som är riktigt dåligt är om artisten inte är nöjd. Allt annat får vi använda hifi (eller ej) för att lyssna på så gott det går.

Då kan det vara skönt med nån alternativ anläggning som inte inbjuder till ljudanalys :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-07-13 17:30

Bara en tråd 2003 och två 2011, det låter som ett av de mindre diskuterade ämnena här! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 17:55

phloam skrev:Då kan det vara skönt med nån alternativ anläggning som inte inbjuder till ljudanalys :)

Många har en sådan som rullar till och från jobb.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-13 18:00

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Då kan det vara skönt med nån alternativ anläggning som inte inbjuder till ljudanalys :)

Många har en sådan som rullar till och från jobb.

Med Focal 165 och en JBL 12" för att få rock n rollen och öset ja, helt rätt ;)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-07-13 18:02

Är väl ganska självklart att musik kan låta bättre på en dålig anläggning.
Tex om en låt har jättemycket hängmattskurva och man spelar den i en anläggning som har lite mycket mellanregister så kommer ju frekvenskurvan bli rakare än i en helt neutral anläggning :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-07-13 18:24

Har en skiva med Dio som lät helt ok innan uppgraderingen till OA51.3. Nu låter den rônk.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-07-13 18:46

phloam skrev:...De ger naturligtvis också relativt bra ljud, men man sitter inte gärna hemma med iPhone och plugs eller har ett PA i vardagsrummet heller för den delen.

gör man inte? :twisted:

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 18:54

NiklasF skrev:

Vad skulle det fixa som inte pi60s-s + 8st NHT 12" fixar?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-13 18:59

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:

Vad skulle det fixa som inte pi60s-s + 8st NHT 12" fixar?

Jag har lyssnat på dom där NHT fast bara x 4, frågade ägaren om han inte skulle sätta på basmodulerna. Men dom var visst redan på :?

;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi