Moderator: Redaktörer
Jag har inte testat alla cable coocers, men Nordosts CBID1 (Cable Burn In Device 1) är bra och det är den jag använder till att "koka" in kablarna med. Den kostade 16 000 när jag köpte den för 2 år sedan.
Style skrev:jag tror faktiskt att det finns nån slags försnurrare som ska ge betydande skillnad. Effekten är den vanliga, dvs den gräver ett par oktaver längre ned, mer svärta, mer luft, ett lugn man inte hört förut (sic!), och sist men inte minst: den blöta filten har dragits undan
Style skrev:glömde att 3D-bilden plötsligt kom fram också
en CD-cooker som både snurrar och värmer skivan
Martin skrev:Jag hoppas ni är medvetna om hur viktigt det är att spola tillbaka skivorna efter man spelat dem.
Om man inte gör detta så kommer yttre delen av skivan att ha rest längre i tiden än den inre vilket
gör att det musikaliska drivet förloras. Man måste alltså spola tillbaks skivan lika många varv i samma
hastighet efter att man spelat dem.
Givetvis måste jag även testa på DVD! Jag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.
På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
Men den stora upplevelsen var att BILDEN blev mera dynamisk. Dvs färgerna blev klarare och till och med texter och liknande blev skarpare och mera lättlästa. Det gick också betydligt lättare att leva sig in i filmen precis på samma sätt som återgivningen av stereoCD upplevs som mera levande.
I stället för att kolla och kolla och jämföra och jämföra så garvade vi bara och satte oss tillrätta för att kika på filmen i stället
Detta borde vara ett standardtillbehör om man har en seriös hemmabio!
Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
roger skrev:Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
Det var inte dåligt att få en sån förändring på ett digitalt, buffrat ljudformat.
roger skrev:Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
Det var inte dåligt att få en sån förändring på ett digitalt, buffrat ljudformat.
Bill50x skrev:roger skrev:Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
Ja, är det inte märkligt att vi överhuvudtaget hör skillnad på digitala apparater?
/ B
Bill50x skrev:roger skrev:Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.
Ja, är det inte märkligt att vi överhuvudtaget hör skillnad på digitala apparater?
/ B
roger skrev:
Apparater är det förstås skillnad i ljud på. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli djupare bas i ett buffrat och komprimerat ljudformat som t.ex. Dolby Digital eller DTS av att man slipar kanterna på en DVD? Om något är fel i avläsningen blir det ju bara pannkaka av alltihop, inte bara sämre bas osv.
Max_Headroom skrev:roger skrev:
Apparater är det förstås skillnad i ljud på. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli djupare bas i ett buffrat och komprimerat ljudformat som t.ex. Dolby Digital eller DTS av att man slipar kanterna på en DVD? Om något är fel i avläsningen blir det ju bara pannkaka av alltihop, inte bara sämre bas osv.
Jag kan försöka mig på en förklaring:
Det blir inte djupare bas av att slipa kanterna på en DVD. Inte på en CD heller. Den enda effekt jag kan tänka mig att det har är att det ger obalans i skivan. Vilket inte spelar någon roll om inte obalansen är stor, men då går inte skivan att spela alls. Möjligen med en massa hoppande, hook ups och annat oljud.
Att en eller flera personer upplever en ljudförändring behöver inte alls betyda att där finns någon.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:roger skrev:
Jag kan försöka mig på en förklaring:
Det blir inte djupare bas av att slipa kanterna på en DVD. Inte på en CD heller. Den enda effekt jag kan tänka mig att det har är att det ger obalans i skivan. Vilket inte spelar någon roll om inte obalansen är stor, men då går inte skivan att spela alls. Möjligen med en massa hoppande, hook ups och annat oljud.
Att en eller flera personer upplever en ljudförändring behöver inte alls betyda att där finns någon.
Jag kan tänka mig att det kan bli en skillnad. Läser man de sk white papers som finns när det gäller "svarven" så handlar det mycket om de reflektioner som sker inne i cd´n. Dvs det ljus som sprider sig i plastmaterialet och studsar mot kanten och tillbaka in mot mitten igen. Det presenteras mätdata för dessa skillnader, om de sedan går att höra har jag ingen aning. Men det är inte riktigt så flummigt som man kan tro.
Däremot tycker jag svarvade skivor är bättre av två anledningar. 1) De låter mindre mekaniskt om de varit ocentrerade från början (ganska vanligt fel)
2) De är med sina skarpa kanter lättare att få ur asken och man tappar dom inte lika lätt. Decca är ju tex hopplösa i det avseendet...
Och så ser det lite lagom nördigt ut
/ B
Användare som besöker denna kategori: Mats och 15 gäster