Inspelning av skivor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inspelning av skivor.

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-28 22:31

Inspelning av kablar, förstärkare och elektronik är ju ett måste inom all "seriös" HiFi. I alla fall om grejjorna kostar minst 10kkr/styck.

Men hur är det med skivor? Borde inte dessa spelas in? Alltså roteras en vecka eller två före spelning, så spänningar i plasten jämnas ut, magnetfält harmoniseras eller nåt?
Detta är inget jag har hört talats om, märkligt nog. Åt vilket håll ska skivan snurras? Ska man byta rotationsriktning då och då, med vilka intervaller och hastigheter, accelerationer osv? Kan det vara så att området är så svårtutforskat och komplext att ingen, inte ens dom stora HiFi-tidningarna, vågat/kunnat utforska detta?

Vad säger faktisk.se's förståsigpåare?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-28 22:35

Alltså, att skivor måste spelas in känns ju rätt självklart.

Fast, det var ju inte på sättet som du menade :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-28 22:46

jag tror faktiskt att det finns nån slags försnurrare som ska ge betydande skillnad. Effekten är den vanliga, dvs den gräver ett par oktaver längre ned, mer svärta, mer luft, ett lugn man inte hört förut (sic!), och sist men inte minst: den blöta filten har dragits undan
Dogmatisk Mac-Taliban

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-28 23:44

Jag har inte testat alla cable coocers, men Nordosts CBID1 (Cable Burn In Device 1) är bra och det är den jag använder till att "koka" in kablarna med. Den kostade 16 000 när jag köpte den för 2 år sedan.

föjande går att läsa på ett "konkurrerande forum" :wink: .
Tja, vad ska man säga? Det går onekligen att tjäna pengar på de mest tveksamma produkter... 8O :)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-28 23:46

Style skrev:jag tror faktiskt att det finns nån slags försnurrare som ska ge betydande skillnad. Effekten är den vanliga, dvs den gräver ett par oktaver längre ned, mer svärta, mer luft, ett lugn man inte hört förut (sic!), och sist men inte minst: den blöta filten har dragits undan

Va? Blir inte ljudbilden djupare också? Då är det inget för mig. :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-29 00:10

glömde att 3D-bilden plötsligt kom fram också

en CD-cooker som både snurrar och värmer skivan
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-29 00:28

Style skrev:glömde att 3D-bilden plötsligt kom fram också

en CD-cooker som både snurrar och värmer skivan

Värma kan ju inte vara bra. I en gamal high fidelity jag har lägger dom skivor i frysen före avspelning. Mycket bättre ljud så, enligt artikeln.
Skälv tror jag man får en viss kylighet i diskanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-29 11:04

Jo, eftersom ettona är lite tyngre än nollorna, så måste man självklart snurra skivan lite först så att de trillar på plats lite närmare kanten, där de hör hemma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-01-29 11:46

Det är ju därför skivorna snurrar långsammare på de yttre spåren, så mycket ettor där att man inte hinner läsa dem annars.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-29 12:39

Jag hoppas ni är medvetna om hur viktigt det är att spola tillbaka skivorna efter man spelat dem. Om man inte gör detta så kommer yttre delen av skivan att ha rest längre i tiden än den inre vilket gör att det musikaliska drivet förloras. Man måste alltså spola tillbaks skivan lika många varv i samma hastighet efter att man spelat dem.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-29 13:18

Jag har köpt Highfidelity i många år och där fick man som bekannt med en skiva på den gamla goda tiden. Jag vet att det troligtvis är inbillning men jag har alltid tyckt att de har låtit allra bäst första gången de spelades 8O :D

Annars finns ju Nordost ECO-3 som jag kan rekommendera, fungerar även i referensen 668 (har testat) 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-29 13:40

Fast Rydberg, du vet ju själv att det där inte räknas.

Du måste testa ECO-3 trippelblint med f/e/d-test och med statifitisitisk signifitrans!

Annars är det ju typ som att bara gissa! :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-29 13:41

Martin skrev:Jag hoppas ni är medvetna om hur viktigt det är att spola tillbaka skivorna efter man spelat dem.
Om man inte gör detta så kommer yttre delen av skivan att ha rest längre i tiden än den inre vilket
gör att det musikaliska drivet förloras. Man måste alltså spola tillbaks skivan lika många varv i samma
hastighet efter att man spelat dem.

- Bra att du tar upp detta Martin, då detta är något den stora massan heelt har missat! Vill man vara
verkligt seriös med sitt välljud är detta ett måste! Vad man gör är att man lämnar in sina skivor minst
en gång i halvåret till ett proffs (OBS! ingen simpel DIY, utan riktig yrkesman) i Göteborg som medelst
varsam hand snurrar tillbaks Vinyl/CD à 595kr/skiva - okej det går att göra maskinellt fast liksom med
exklusiva viner och racerbilar :mrgreen:! och vill man nu att ens skivor ska gräva ett par oktaver längre ned,
få mer svärta, mer luft och ett lugn man inte hört förut o sist men inte minst: att "blöta filten" ska
dras undan samt att 3D-bilden plötsligt ska komma fram
äre bara till o langa fram plunkan o lida lite
ty kvalitet kostar men om man nu gillar dåligt ljud och är sådan som brukar handla på OnOff, köra sin
Skoda, och äta sitt datumutgångna RotMos inhandlad till 1/2 priset uppå SuperKlippet såå... kör du då
på det istället - blir säkert bra med det ska du se lille pojken / sockergrisen :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-29 13:47

Bild
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
Givetvis måste jag även testa på DVD! Jag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.

På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.

Men den stora upplevelsen var att BILDEN blev mera dynamisk. Dvs färgerna blev klarare och till och med texter och liknande blev skarpare och mera lättlästa. Det gick också betydligt lättare att leva sig in i filmen precis på samma sätt som återgivningen av stereoCD upplevs som mera levande.

I stället för att kolla och kolla och jämföra och jämföra så garvade vi bara och satte oss tillrätta för att kika på filmen i stället :-)

Detta borde vara ett standardtillbehör om man har en seriös hemmabio!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-29 13:49

xxx

Personangrepp?

/Jens Ranefjord -Karmapolismyndigheten

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-29 13:50

I stället för att kolla och kolla och jämföra och jämföra så garvade vi bara och satte oss tillrätta för att kika på filmen i stället
Precis, det låter som han ätit en kul svamp!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-29 13:50

Hej!

När A* provade så förbättrade (oftast (undantag Rocky 4 samt 5)) filmens handling avsevärt!
Rekommenderas å det grövsta och det går lika bra med metallfil och/eller flugsvamp!

Mvh A*

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-29 14:27

Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.

Det var inte dåligt att få en sån förändring på ett digitalt, buffrat ljudformat. :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-29 22:00

roger skrev:
Svalander skrev:På en bra men inte fantastisk 5.1-anläggning blev inte bara ljudet mera dynamiskt och fast. Basen upplevdes också "som vanligt" en oktav djupare.

Det var inte dåligt att få en sån förändring på ett digitalt, buffrat ljudformat. :roll:

- Fantastiskt.se sägA* :P! BioSub à 30Hz blifva plötsligen 15Hz som dessutom omvandlats till hörbara dito!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-29 23:28

å Arnolds brytning försvann!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-30 00:20

Hej!

Det absolut viktigaste när man bränna in sina hifikablar är att man har rejält välljudande säkringar
uti kabelinbrännare & proppskåp sitt, annars är det som o kasta e$oteriska nätkablar till pöbeln!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-30 18:00

roger skrev:

Ja, är det inte märkligt att vi överhuvudtaget hör skillnad på digitala apparater?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-30 18:04

Bill50x skrev:
roger skrev:

Ja, är det inte märkligt att vi överhuvudtaget hör skillnad på digitala apparater?

/ B

Nej 8) inte alls märkligt. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-30 20:51

Bill50x skrev:
roger skrev:

/ B

Apparater är det förstås skillnad i ljud på. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli djupare bas i ett buffrat och komprimerat ljudformat som t.ex. Dolby Digital eller DTS av att man slipar kanterna på en DVD? Om något är fel i avläsningen blir det ju bara pannkaka av alltihop, inte bara sämre bas osv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-30 21:51

roger skrev:
Apparater är det förstås skillnad i ljud på. Men kan någon förklara för mig hur det kan bli djupare bas i ett buffrat och komprimerat ljudformat som t.ex. Dolby Digital eller DTS av att man slipar kanterna på en DVD? Om något är fel i avläsningen blir det ju bara pannkaka av alltihop, inte bara sämre bas osv.

Jag kan försöka mig på en förklaring:
Det blir inte djupare bas av att slipa kanterna på en DVD. Inte på en CD heller. Den enda effekt jag kan tänka mig att det har är att det ger obalans i skivan. Vilket inte spelar någon roll om inte obalansen är stor, men då går inte skivan att spela alls. Möjligen med en massa hoppande, hook ups och annat oljud.

Att en eller flera personer upplever en ljudförändring behöver inte alls betyda att där finns någon.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-30 22:20

Max_Headroom skrev:
roger skrev:

Det blir inte djupare bas av att slipa kanterna på en DVD. Inte på en CD heller. Den enda effekt jag kan tänka mig att det har är att det ger obalans i skivan. Vilket inte spelar någon roll om inte obalansen är stor, men då går inte skivan att spela alls. Möjligen med en massa hoppande, hook ups och annat oljud.

Att en eller flera personer upplever en ljudförändring behöver inte alls betyda att där finns någon.

Jag kan tänka mig att det kan bli en skillnad. Läser man de sk white papers som finns när det gäller "svarven" så handlar det mycket om de reflektioner som sker inne i cd´n. Dvs det ljus som sprider sig i plastmaterialet och studsar mot kanten och tillbaka in mot mitten igen. Det presenteras mätdata för dessa skillnader, om de sedan går att höra har jag ingen aning. Men det är inte riktigt så flummigt som man kan tro.
Däremot tycker jag svarvade skivor är bättre av två anledningar. 1) De låter mindre mekaniskt om de varit ocentrerade från början (ganska vanligt fel)
2) De är med sina skarpa kanter lättare att få ur asken och man tappar dom inte lika lätt. Decca är ju tex hopplösa i det avseendet...

Och så ser det lite lagom nördigt ut :-)

/ B

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-31 00:50

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
roger skrev:

Jag kan tänka mig att det kan bli en skillnad. Läser man de sk white papers som finns när det gäller "svarven" så handlar det mycket om de reflektioner som sker inne i cd´n. Dvs det ljus som sprider sig i plastmaterialet och studsar mot kanten och tillbaka in mot mitten igen. Det presenteras mätdata för dessa skillnader, om de sedan går att höra har jag ingen aning. Men det är inte riktigt så flummigt som man kan tro.
Däremot tycker jag svarvade skivor är bättre av två anledningar. 1) De låter mindre mekaniskt om de varit ocentrerade från början (ganska vanligt fel)
2) De är med sina skarpa kanter lättare att få ur asken och man tappar dom inte lika lätt. Decca är ju tex hopplösa i det avseendet...

Och så ser det lite lagom nördigt ut :-)

/ B

Jo, men det jag reagerade på var när man påstod sig få bättre ljud på en 5.1-inspelning (jag förutsätter då Dolby Digital eller DTS). Ljudet är då komprimerat och "packas upp" on-the-fly. Om dataströmmen är felaktig kommer ljudet inte förändras i form av "sämre 3d, mindre bas" osv, det kommer klicka eller bli tyst.

Återgå till Generellt om hifi