NiklasF skrev:Hört priser på 12K per panel, är detta i närheten av vad du gav?
Skall köra den andra när tillfälle ges och sedan mäta för att se så att inte öron eller önsketänk tar överhanden.
Nu har inte jag samma modell som du men det kostade en del (och det var värt varje öre vill jag tillägga då ljudet fick ett enormt lyft) men en bra bit från 12K per kanal, jag PMar mer detaljer
Gör gärna en mätning och lägg upp så vi kan se, gärna både med/utan rummets efterklang. Elektrostater kan enligt mig ibland ha en upplevt lägre diskant nivå än de egentligen har då de sprider mer direkt och från hela panelen och är renare/snabbare (don't sue me) jämfört med tex en dome som sprider ljudet åt alla håll och därmed får mer efterklang från väggar etc.
Dessutom kan man ibland få stora problem med reflektioner från bakväggen i form av kam-filter effekt etc. Har du provat att dämpa väggen bakom högtalaren? jag noterade vid mätninagr att detta sänkte övre mellanregistret något medan diskanten höjdes någon dB och balansen blev betydligt bättre.
Diffusering gjorde för mig att hela området höjdes något och det gjorde att mellanregsitret fick för mycket energi.
Elektrostater är enligt mig helt fantastiska för att få fram närvarokänslan, mycket tack vare att man inte får med det egna rummet lika mycket men det kräver mycket tid och jobb för att ställa in hela systemet rätt och varje millimeters tweakning ger resultat.
ML brukar rekommendera ficklamps-testet för att få rätt position på panelerna så att diskantnivån skall bli rätt mot mellanregistret, det fungerar nog ok som utgångspunkt men var inte rädd att experimentera. jag märkte tex stor skillnad när jag började variera tilten på resp högtalare. Då var jag ju sedan givetvis tvungen att mäta avstånd till både bak och sidoväggar både från golv och toppkant på högtalare. Det var först när det diffade kring mm som allting föll riktigt på plats. En cm fel ger påtagliga fel i upplevelsen i sweetspot.
Lycka till!