Söker elektrostatreparatör.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Söker elektrostatreparatör.

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-19 21:54

Ja tyvärr är det väl så att det bara är att bita ihop och erkänna för sig själv att dom behöver en översyn :|

Har vi kunniga erfarna folk här på forumet så man slipper skippa iväg dom till butik?

Martin Logan SL3 som ( vad det verkar som ) inte orkar ladda hela panelen med spänning så dom spelar gissningsvis upp till 10Khz sen är det inte mycket mer.
Kan ju vara något annat fel, vad vet jag :(

Skulle det vara panelerna i sig så får jag ringa försäkringsbolaget då dom visst inte är helt gratis, men håller tummarna för att det finns någon här som mekat med detta innan och kan lösa det för en vettig peng.

Hänger ut en krok nu även om det inte är aktuellt med renovering imorgon ;)
Senast redigerad av Evil_Homer 2012-07-21 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-20 00:48

Jag tror att 10kHz är generöst sagt...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-20 00:49

Tipsade om "min" elektrostatexpert via PM, vet inte om han vill att hans mail läggs ut i forum. Lycka till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-20 01:46

I samband med Martin Logan läser man ofta att elektrostatpanelerna fått bytas. Samma sak om Audiostatic. Det svagt ledande skiktet på membranen kan ge sig rätt snabbt ibland. Acoustat verkar hålla länge av någon anledning. Martin Logan verkar vara smidiga att göra med, åtminstone om man bor i USA.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-20 07:22

hifikg skrev:Tipsade om "min" elektrostatexpert via PM, vet inte om han vill att hans mail läggs ut i forum. Lycka till!

Tackar, skall skicka han ett mail :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-20 11:20

Glad pack finns väl på välsorterade ica butiker :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-20 11:58

Mmmm ;)

Nu tror jag ju inte att det är filmen i sig som gett sig.
Misstänker att inte hela panelen orkar laddas upp, har mailat hifikg's tips och ska bli spännande att se vad han har att säga.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-21 12:15

Tack vare hifikg's kontakt så har jag fått lite råd om vad som kan fela.
Har jag lite tur så kostar det mig inte en krona, återkommer efter helgens om det löste sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-21 13:31

NiklasF skrev:Tack vare hifikg's kontakt så har jag fått lite råd om vad som kan fela.
Har jag lite tur så kostar det mig inte en krona, återkommer efter helgens om det löste sig.

:) visst e det en reko kille, den där Jerker!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-21 16:19

NiklasF skrev:Tack vare hifikg's kontakt så har jag fått lite råd om vad som kan fela.

Väntar med spänning på hur det löser sig!

Dessvärre är det sällan så enkelt med lite äldre elektrostatpaneler som är helt öppna som i detta fall. Quad är ju ordentligt kapslade och brukar klara sig längre än de helt öppna som t.ex. Audiostatic, Final och Martn Logan.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-21 18:39

RogerGustavsson skrev:

Väntar med spänning på hur det löser sig!

Dessvärre är det sällan så enkelt med lite äldre elektrostatpaneler som är helt öppna som i detta fall. Quad är ju ordentligt kapslade och brukar klara sig längre än de helt öppna som t.ex. Audiostatic, Final och Martn Logan.

+1 jag dito, hoppas på det bästa.!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-06 18:54

Efter tips ifrån hifikg´s kontakt så gjorde jag slag i saken och tog och rengjorde och lade rätt på listerna för den vänstra elektrostatpanelen idag.

Riktigt snuskigt vid baselementet!

Bild

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-07 13:02

Återkom gärna med hur det går. Jag köpte ett par martin Logan med liknande karaktär, dvs de tappade rejält över 8kHz och där såg man tydligt att membranet var oerhört smutsigt. jag försökte md rengöring men insåg hur mycket jobb det skulle vara och tog det enklare steget och beställde nya elektrostater. De var inte helt gratis men jag resonerae som så att jag älskade högtalarna och om jag lagt 30-50timmar på rengöring och resultatet blivit ok så hade jag ändå undrat om det lät så bra som om de var nya.

I mitt fall räckte inte att skölja av dem i duschen utan det hade behövs söndermontering och rejäl avtorkning av membranet. Skulle dock vara kul att höra hur det går för dig i din rengöring.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-07 13:11

Hört priser på 12K per panel, är detta i närheten av vad du gav?

Skall köra den andra när tillfälle ges och sedan mäta för att se så att inte öron eller önsketänk tar överhanden.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-07 15:30

NiklasF skrev:Hört priser på 12K per panel, är detta i närheten av vad du gav?

Skall köra den andra när tillfälle ges och sedan mäta för att se så att inte öron eller önsketänk tar överhanden.

Det kostade en del men en bra bit från 12K per kanal, jag PMar

Gör gärna en mätning och lägg upp så vi kan se. Elektrostater kan enligt mig ibland ha en upplevt lägre diskant nivå då de sprider den från hela panelen och är renare/snabbare (don't sue me) jämfört med tex en dome som sprider ljudet åt alla håll och därmed får mer efterklang från väggar etc.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-07 15:41

NiklasF skrev:Hört priser på 12K per panel, är detta i närheten av vad du gav?

Nu har inte jag samma modell som du men det kostade en del (och det var värt varje öre vill jag tillägga då ljudet fick ett enormt lyft) men en bra bit från 12K per kanal, jag PMar mer detaljer

Gör gärna en mätning och lägg upp så vi kan se, gärna både med/utan rummets efterklang. Elektrostater kan enligt mig ibland ha en upplevt lägre diskant nivå än de egentligen har då de sprider mer direkt och från hela panelen och är renare/snabbare (don't sue me) jämfört med tex en dome som sprider ljudet åt alla håll och därmed får mer efterklang från väggar etc.

Dessutom kan man ibland få stora problem med reflektioner från bakväggen i form av kam-filter effekt etc. Har du provat att dämpa väggen bakom högtalaren? jag noterade vid mätninagr att detta sänkte övre mellanregistret något medan diskanten höjdes någon dB och balansen blev betydligt bättre.

Diffusering gjorde för mig att hela området höjdes något och det gjorde att mellanregsitret fick för mycket energi.

Elektrostater är enligt mig helt fantastiska för att få fram närvarokänslan, mycket tack vare att man inte får med det egna rummet lika mycket men det kräver mycket tid och jobb för att ställa in hela systemet rätt och varje millimeters tweakning ger resultat.

ML brukar rekommendera ficklamps-testet för att få rätt position på panelerna så att diskantnivån skall bli rätt mot mellanregistret, det fungerar nog ok som utgångspunkt men var inte rädd att experimentera. jag märkte tex stor skillnad när jag började variera tilten på resp högtalare. Då var jag ju sedan givetvis tvungen att mäta avstånd till både bak och sidoväggar både från golv och toppkant på högtalare. Det var först när det diffade kring mm som allting föll riktigt på plats. En cm fel ger påtagliga fel i upplevelsen i sweetspot.

Lycka till!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-07 17:43

Om panelerna blir skitiga av dammet bör det gå att skydda panelerna på något sätt. Typ en nylonstrumpa för välväxta spiror eller liknande.. ;-)

Är det ett vanligt problem/fenomen på M L?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-07 17:52

Jo placeringen är verkligen avgörande, sweetspoten är liten men när man får till det så är ML svårslagna, att sitta och lyssna utanför så ramlar stereobilden ihop ganska brutalt.

Har någon av er ett svep 20hz-20khz i bakfickan så får ni gärna ladda upp så jag kan kika utan micen :P

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-07 17:54

bassman skrev:Om panelerna blir skitiga av dammet bör det gå att skydda panelerna på något sätt. Typ en nylonstrumpa för välväxta spiror eller liknande.. ;-)

Dom börjar bli till åren, då är det visst inte så ovanligt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-07 18:26

NiklasF skrev:
Har någon av er ett svep 20hz-20khz i bakfickan så får ni gärna ladda upp så jag kan kika utan micen :P

På LTS hemsida finns det testsignaler. http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-07 18:28

NiklasF skrev:
bassman skrev:Om panelerna blir skitiga av dammet bör det gå att skydda panelerna på något sätt. Typ en nylonstrumpa för välväxta spiror eller liknande.. ;-)

Dom börjar bli till åren, då är det visst inte så ovanligt.

Vad är till åren? 10, 15, 20, 25 år

Kan vara intressant att veta ifall man ramlar över ett par :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-07 18:45

Vad kan dom vara, 10-15,påminn mig inte om hur gammal jag är :cry:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-07 18:49

NiklasF skrev:Vad kan dom vara, 10-15,påminn mig inte om hur gammal jag är :cry:

Ok då vet jag.. Man är inte äldre än man känner sig hälsar farbror Bassman :) 8)

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-07 19:06

Jag har hört att om man dammsuger panelerna lite då och då samt inte röker i närheten så bör de klara sig. Damm, fett och tjära är en dålig kombination

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-08 12:58

Mina AudioStatic elektrostater med drygt 25 år på nacken är absolut inte trötta. Dessutom ger dessa en bredare ljudbild än Martin Logan.

Jo jag har jämfört, för när man lyssnar på ML så bör man helst sitta
i "tandläkarstol".
Mitt minne är blott ett minne numera.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-08 16:53

Kan instämma att Martin Logan är väldigt känsliga för ändring av huvudets placering.

Martin Logan är också de högtalare jag hört som bäst målat upp scenen framför mig med alla musiker och dessutom fått fram sångaren precis som hen står där i mitten och sjunger till mig.

jag tror de två ovanstående har med varandra att göra. Det faktum att det är en dipol och elektrostat med paneler som beamar ljudet mot lyssnaren är ju betydligt bättre på att trolla bort det egna lyssningsrummet så om man placerar ut högtalarna med omsorg och placeras sig själv bra är det mest ljudet ut från högtalarna man lyssnar på.

För mig som enbart finlyssnar i min favoritfåtölj är detta perfekt. För den som vill spela för 20personer samtidigt i en stor lokal är det mindre bra.

De som har ett avlångt vardagsrum och vill spela på längden borde överväga dipoler/elektrostater då deras spridningsmönster kommer mest till sin rätt i den miljön.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-08 17:08

mangs,

Precis så tyckte även Bo Bengtsson en gång i tiden men han verkar ha omvärderat det till förmån för mera bredspridande högtalare. Hans Audiotronic med ESL-diskanter var extremt smalspridande och det kändes verkligen jobbigt att lyssna helt stillasittande. Med Martin Logan är det trots deras reklam om spridning också en väldigt liten sweetspot. Den krökning de har av membranen gynnar mest stabiliteten i plåtarna, membranet får märkligt asymmetriskt beteende, rätt olikt t.ex. Quad ESL.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-08 17:20

Nefilim skrev:Mina AudioStatic elektrostater med drygt 25 år på nacken är absolut inte trötta. Dessutom ger dessa en bredare ljudbild än Martin Logan.

Jo jag har jämfört, för när man lyssnar på ML så bör man helst sitta
i "tandläkarstol".

Hmm, jag tyckte mina Audiostatic 240MD var betydligt mer riktade än de ML jag haft. Ovan nämnda BB tyckte dock att basen var förvånansvärt bra när han lyssnade på dem hemma hos mig en gång för sådär hundra år sedan :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-11 19:40

Har inte hunnit med att rengöra den högra högtalaren än, men tycker mig ha hört att det har släppt, men vet ju hur mycket placebo kan ställa till det.
Fick mig en länk med LTS 20-20Khz @20sek och se på fan, det lirar upp till 14-15sek innan det tystnar, och det kan ju likväl vara mina öron som säger stopp där.

Kan det verkligen ha löst sig att göra dom strömlösa ett par dygn? 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-12 18:52

Finns en del skrivet rengöring av ML's elektrostatpaneler på www.diyaudio.com. Duschning verkar påverka känsligheten men inte frekvensgången. Antagligen blir man av med lite strökapacitanser (som stjäl verkningsgrad) när man tvättar dem. Nya paneler sägs kosta $1000.

SL3 enligt ML:

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 120611.gif

Sequel II före/efter tvätt:

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 120804.png

http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 120807.png

Nästa

Återgå till Generellt om hifi