Audiophilia Neurosa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är DU drabbad av Audiophilia Neurosa?

Jag? Inte en chans!
17
23%
Ja, i någon utsträckning
37
51%
Ja, så mycket att det tar bort nöjet av att lyssna på musik.
2
3%
Har varit, men är inte längre.
17
23%
 
Antal röster : 73

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav petersteindl » 2018-09-20 16:34

matssvensson skrev:
ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!

Vilken härlig inställning! Heja!!! :D :D


+1 :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 16:43

Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..


Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?

För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv... :)
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.

Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav mrGaskill » 2018-09-20 17:12

Spanien, veranda och vin... va, va, var det för fel på det? :P Nej, helt rätt. Pula på.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 20:08

mrGaskill skrev:Spanien, veranda och vin... va, va, var det för fel på det? :P Nej, helt rätt. Pula på.


Det är också fin fint, det finns massor av olika fin fint :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tangband » 2018-09-20 20:48

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:
ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!

Vilken härlig inställning! Heja!!! :D :D


+1 :D

Mvh
Peter

+2 :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tell » 2018-09-21 11:33

DVD-ai skrev:
Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..


Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?

För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv... :)
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.

Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.


Ja såklart, jag tog väl i lite extra bara för att jag precis råkat läsa nåt om nån högtalarkabel med inbyggd tesla-spole för 250kkr, man blir lite less då :P
För det finns såklart komponenter som ger skillnad, typ just högtalare, rum och också DSPs. Men inte nödvändigtvis att typ dyrare högtalare är bättre heller, utan bara annorlunda. Sen finns det såklart dom som håller på bara för att dom gillar teknik o det är ju också fine. Är väl lite där jag är nu också, jag gillar teknik o ser det lite som en utmaning att få ihop bra grejer på en liten budget, o jag tycker min anläggning låter nästan så bra det kan gå nu trots att jag inte ens lagt 10kkr. Jag tycker mig jag närmar diminishing returns punkten alltså. Skulle väl vara bättre rum och fler basar då. 130st 18"are hade nog varit lagom. Men jag nöjer mig rätt bra som det är nu ändå :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tangband » 2018-09-21 17:23

Tell skrev:
DVD-ai skrev:
Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..


Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?

För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv... :)
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.

Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.


Ja såklart, jag tog väl i lite extra bara för att jag precis råkat läsa nåt om nån högtalarkabel med inbyggd tesla-spole för 250kkr, man blir lite less då :P
För det finns såklart komponenter som ger skillnad, typ just högtalare, rum och också DSPs. Men inte nödvändigtvis att typ dyrare högtalare är bättre heller, utan bara annorlunda. Sen finns det såklart dom som håller på bara för att dom gillar teknik o det är ju också fine. Är väl lite där jag är nu också, jag gillar teknik o ser det lite som en utmaning att få ihop bra grejer på en liten budget, o jag tycker min anläggning låter nästan så bra det kan gå nu trots att jag inte ens lagt 10kkr. Jag tycker mig jag närmar diminishing returns punkten alltså. Skulle väl vara bättre rum och fler basar då. 130st 18"are hade nog varit lagom. Men jag nöjer mig rätt bra som det är nu ändå :)


Tell, visst är det trevligt att priset sällan spelar stor roll, för det du beskriver stämmer förvånansvärt ofta. Jag ger själv inte mycket för superdyr hifi om den inte också låter svinbra. Jag har hört en sådan stativhögtalare som spelar brallorna av alla andra, vad man än bär in och jämför med - Linn akudorik exakt med katalystdacar. Superdyr (200000:- ) och superbra! :)
Sedan finns det en hel del passiva högtalare och lite färre aktiva burkar med rent löjliga prislappar som ibland inte heller ens låter bra, fast de kostar 100000:- . Det kan göra mig fundersam.

Men det är ju en fri marknad och utbudet är verkligen helt enormt. Det finns alla möjligheter att lyssna på nästan allt och eftersom du verkar lite yngre än mig själv så har du kanske mycket grejor som är olyssnade.
Det ska va kul med hifi :)

Du har även rätt i att de största skillnaderna ofta finns i just högtalarna, och många är överens om att dsp tekniken och aktiva filter är de senaste fem årens största verkliga ljudförbättrare, till rätt låg kostnad dessutom.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav DVD-ai » 2018-09-22 09:04

Det man ska komma ihåg ovksä är att det kan ta väldigt lång tid att få till ljudet med en viss uppsättning i ett specifikt rum, så man ska inte ha brottom.
Jag upplever ofta att man kommer långt på 1vecka men fram kommer jag sällan inom kortare period än några månader.
Då jobbar jag oftast så att jag gör max en justering/dag utifrån en teoretiskt vettig utgångspunkt, men med tiden så lär man sig och hör egenskaper hos rummet som behöver hanteras och vartefter så är konceptet klart.
Jag har inte brottom med att rå till de helt rätt, men jag behöver dock lyckas med det inom sinom tid och just nu så är jag där att jag upplever ljudet hemma vara helt rätt sedan 2v tillbaka när jag gjorde sista justeringarna.
Då syftar jag på ”sista grova justeringarna” som behövdes för att allting ska vara på, upplevelsemässigt, rätt plats i rummet.

I detta rum så blev då resultatet att jag har bättre ljudbild än någonsin tidigare i något rum, det är en ren fröjd !
Dit hade jag inte kommit om jag varit nöjd med att det låter riktigt bra.
Lyssningsavståndet är större än i något tidigare bonde också, 4,10m landade det på nu och det är verkligen något som jag alltid upplevt varit fördelaktigt för bredare sweetspot samt stabilare ljudbild allmänt.

Jag tycker det är jätte roligt att testa och experimentera när man redan är ”framme”, fram till dess så är där en ovisshet om det kan bli bra nog och vad som behöver göras för att komma dit.
Vissa fel kan jag helt enkelt inte leva med om jag ska kunna njuta av musiken på det sätt som jag vill, jag är för perfektionistisk...
Är jag inte framme där jag problemfritt kan njuta så är det ett problem främst och först därefter att jag löst problemet så kan det utvecklas till att vara en rolig jakt på att optimera.

Det är jobbigt att vara fast i missnöjet och den frustrerande jakten på att komma dit att alls kunna lyssna, jag har själv varit där för några år sedan och jag kan inte rekommendera det till någon.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tangband » 2018-09-22 10:21

Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav darkg » 2018-09-22 19:25

Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset


Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? Det är ju bara, om ens det, ett svepskäl för att få syssla med nåt intressant och kul. Sen kanske man inte fattar det, men så måste det ändå vara, menar darkg. Det förklarar dessutom att irrationella tillvägagångssätt är populära.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tangband » 2018-09-22 19:44

darkg skrev:
Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset


Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .


Det där påståendet stämmer väl inte ? Det finns ju många på det här forumet som är besatt av att mäta eller lyssna fram det perfekta ljudet ? Inte minst konstruktörer ? :wink:

Jag antar att du var väldigt ironisk :D . Dethär forumet är ju fullt av ljud-nördar, mig själv inräknad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav darkg » 2018-09-22 20:16

Tangband skrev:
darkg skrev:
Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset


Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .


Det där påståendet stämmer väl inte ? Det finns ju många på det här forumet som är besatt av att mäta eller lyssna fram det perfekta ljudet ? Inte minst konstruktörer ? :wink:

Jag antar att du var väldigt ironisk :D . Dethär forumet är ju fullt av ljud-nördar, mig själv inräknad.


Jo, om än med ett leende tror jag att det bara är en skenbar förklaring till beteendet. Huvudsaken är att få hålla på. Som vilken hobby eller vilket nörderi som helst. Det kan teoretiskt vara så att jag projicerar.
Don’t just do something, sit there.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 16:57

Jag kan emellanåt när jag inte känner mig tillfredställd med ljudet från skivan byta pickup eller prova skivan på en annan anläggning. Ibland händer det oftare än att jag hinner lyssna igenom hela skivan, skiva efter skiva..

Just nu har jag stört mig på att min canada pressning (Chrysalis) utav Blondie Parallel Lines inte lät tillfredställande och upptäcker att UK pressen utav Blondies Best of låter mycket behagligare och det gör även made in USA pressningen utav Autoamerican. Så nu tänker jag hålla utkik efter made in usa och UK pressar utav Parallel Lines och Eat To the Beat. Det roliga är att exempelvis Jethro Tull på Chrysalis Canadapressning låter riktigt bra.. mycket bättre än Sonet´s pressningen jag hade utav Aqualung. Men jag har ju hört/läst att man i Canada hade en tendens att använda masterskivan tills den gick sönder när det gällde massupplagor utav en artist.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 17:09

nigthdreamerssky skrev:Jag kan emellanåt när jag inte känner mig tillfredställd med ljudet från skivan byta pickup eller prova skivan på en annan anläggning. Ibland händer det oftare än att jag hinner lyssna igenom hela skivan, skiva efter skiva..

Just nu har jag stört mig på att min canada pressning (Chrysalis) utav Blondie Parallel Lines inte lät tillfredställande och upptäcker att UK pressen utav Blondies Best of låter mycket behagligare och det gör även made in USA pressningen utav Autoamerican. Så nu tänker jag hålla utkik efter made in usa och UK pressar utav Parallel Lines och Eat To the Beat. Det roliga är att exempelvis Jethro Tull på Chrysalis Canadapressning låter riktigt bra.. mycket bättre än Sonet´s pressningen jag hade utav Aqualung. Men jag har ju hört/läst att man i Canada hade en tendens att använda masterskivan tills den gick sönder när det gällde massupplagor utav en artist.


P.s. Nu provade jag med min Ortofon X5a på Paralell Linen och fick ett klart acceptabelt resultat. Autoamerican och best of funkade bra med Grado ZF1 samt Kenwood N-39 pickuperna, men inte Canadapressarna.. Så där är det emellanåt, jag upptäcker alltid diverse avvikelser..

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster