Audiophilia Neurosa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är DU drabbad av Audiophilia Neurosa?

Jag? Inte en chans!
17
23%
Ja, i någon utsträckning
37
51%
Ja, så mycket att det tar bort nöjet av att lyssna på musik.
2
3%
Har varit, men är inte längre.
17
23%
 
Antal röster : 73

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Audiophilia Neurosa

Inläggav hifikg » 2012-07-26 23:26

En annan tråd mynnade ut i en diskussion om Audiophilia Neurosa och huruvida vi alla på detta forum är mer eller mindre drabbade. Jag kan villigt erkänna att jag "lider" av en liten släng AN. Men det har varit mycket värre. Under tio år betecknade jag mig som "nykter audiofil" och sen trillade jag dit igen. Fast jag var ju betydligt mer neurotisk på den tiden, även om jag var (tyckte jag då) sunt skeptisk också. Jag gick inte på vad som helst, men det hindrade ju inte att jag och kompisen tog hem en sats klisterremsor från Svalander. Det var Peter van Belt som lanserat något som skulle klistras på skivor, elledningar och t o m vattenrör (!) för att skapa hifi-nirvana. Klisterremsorna såg ut som sådana där glittriga saker som man använde för att stripa gamla Amazoner (det var säkert sådana också). Sådana såldes i fem- o tiometerslängder på OK för någon tia. Belts prylar kostade flera tusen kronor per meter, men demokitet kostade nästan gratis vill jag minnas (hoppas jag). Vi tejpade, snurrade och lyssnade intensivt. Hörde vi någon som helst skillnad? Nä... så klart inte, men håll med om att det var lite neurotiskt att ens prova. Och en gång drabbad av Audiophilia Neurosa är för alltid drabbad, det ligger där och puttrar under ytan. En vacker dag slår jag kanske till på en hifi-katt eller någon esoterisk olja att gnugga mina kontakter med. Vem vet...

Är DU drabbad av AN i någon grad? Och hur definierar vi AN? I den andra tråden (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=49970) finns förslag till definitioner och det finns även andra medlemmar som sagt sig vara drabbade, men den här tråden börjar från scratch.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2012-07-26 23:29

Värsta stadiet är nog när man börjar dissa tweak, kablar och hifi-möss. Då är man riktigt illa ute.

Svarade nej på frågan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-07-26 23:53

Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2012-07-27 05:17

Hm, jag har varit mer eller mindre besatt av ljudet, och har haft väldigt svårt att koncentrera mig på musiken.

Eftersom jag inte kan påstå att jag direkt trivdes i den situationen, så är jag väldigt glad över att det är ett passerat kapitel.

Jag var ju - EGENTLIGEN - inte speciellt road av vare sig tekniken, själva ljudegenskaperna eller apparaterna.
Jag ville ju bara få en givande musikupplevelse.
Men det fick jag nästan aldrig.

Kan väl passa på att nämna, att jag inte heller idag får så himla många jättegivande musikupplevelser - EGENTLIGEN...
Men, det bottnar nog snarast i att jag tycker att den mesta musiken är ganska trist och idelös
Egentligen...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 10:27

Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.

Ställ undan pryttlarna och ställ storbildsskärmen där i stället.
Musikvideo är underskattat och även att titta på tv med ljudet genom huvudanläggningen är underskattat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-27 10:32

Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.

Om det inte låter dåligt för då kan man bli nervös och måste slå på något annat bara för att se så allt är korrekt :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2012-07-27 10:48

Jag "lider" nog av raka motsatsen av AN, men har inget fint namn på det. Eller vad kallar man det när man njuter av hur vacker och funktionell teknik för fram musiken på ett så fantastiskt sätt, intresserar sig för de ev små variationer och karaktärer i återgivningen man trots allt kan finna om man letar noga och frossar i en aldrig förr helt åtkomlig musikskatt?

Sluta upp med det där j-a tagelskjortelyssnandet, fram med tekniken och låt den existera i symbios med musiken istället för att betraktas som nåt elakt och nödvändigt ont som "är ivägen" för upplevelsen, det är ju tvärtom! Precis som instrument är en del av musikupplevelsen live så är "altaret" en del av hemmaupplevelsen! Njut av det ni har, speciellt ni som är så lyckligt lottade att ni kan skryta med vad ni har!

Jag börjar fanimej bli förbannad på den där puristattityden, musik är inte nåt eteriskt utan alltid förbundet med kropp, instrument, teknik. DEAL WITH IT!!!ffs :evil: :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2012-07-27 10:50

adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.


Bra där! tack för det :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-07-27 10:51

Har aldrig varit nervös över dåligt ljud. Har aldrig haft panik med att ens åtgärda kända fel. Hamnar snarare i att jag hellre lyssnar än bygger klart.
Mina nuvarande grejor började jag byta för 12 år sedan och kör fortfarande enligt samma plan. Anläggningen innan hade jag intakt i 11 år utan att byta något.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-27 11:05

adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.

+1 :)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-07-27 11:27

Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.

mvh/Harryup


+ 1 .

Självklart har alla på detta forum en släng av AN.

Även nattlorden och IÖ. Inget konstigt med det.

Det är de prestigelösa som törs erkänna det.
Odogmatisk sekt- granskare

jannemannen
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav jannemannen » 2012-07-27 11:39

adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.



+1 ! Stämmer ganska bra på mig också !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 11:42

Det beror ju på hur du definierar det och vilka symptom som krävs.

Jag gör i alla fall saker helt annorlunda och rationellt idag jämfört med det eviga runtspringandet till butiker med plattor för att provlyssna en massa saker, läsande av tidningar, hemlån, vilt hoppande mellan olika högtalarprinciper osv som jag sysslade med förr i tiden. Så även om neurosen inte gått över helt, så är den förhållandevis dämpad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 12:19

Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Inläggav distad » 2012-07-27 12:22

Finns inget alternativ för min del i omröstningen då jag enbart testat lite kablar och kommer säkert göra det igen och Hifi-möss kommer däremot införskaffas i framtiden när det blir ett eget ljudrum, sedan om det blir bättre med dem vet jag inte, men alltid retar det någon om man har sådana stående på högtalarna 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 12:29

Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord. :)


Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-07-27 13:11

Nattlorden skrev:
Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord. :)


Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.


Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Inläggav flathead » 2012-07-27 13:28

Vi är nog en hel familj med Audio Damp eller nåt.

Musik spelas på minst 3 platser i huset av olika årsmodeller.

Och helst dygnet runt då vissa generationer verkar leva i en annan tidszon :? .

Själv gillar jag ju att bygga och det gör en nog imun mot AN.

Många usla konstruktioner har passerat :lol: .

Just nu förmedlas musiken av en mycket ineffektivt värmealstrande grushög 8O och rörförstärkaren står på sidanom.

Har gett upp tanken på perfekt lyssningsplats bobarheten får gå först.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 13:37

Richard skrev:Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.


Media behöver ta några ordentliga kliv framåt (eller bakåt) framför allt. Jag behöver definitivt inte ändra något så länge man producerar hårdkomprimerad 2-kanal.

Det området som är nödvändigt att hålla koll på teknikområdet är inom hembiosfären, inte inom 2-kanalsmusiken. Att dessutom ge sig på att fila på pyttepytteförändringar när det existerar massivt större förändringar via att lägga pengar på akustik vore suboptimering av rang.

Går jag in i en hifibutik och lyssnar så är tyvärr besvikelsen stor, det där nya bättre apparaterna har jag inte sett till. Lyssnade faktiskt på Dali Epicon 6 bara igår, kan säkert göra många lyckliga men lådljud i mellanregistret och glädjeavstämning i mellanbas går jag inte igång på oavsett hur fint övre registret mejslar ut detaljerna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2012-07-27 18:07

Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-07-27 18:30

jag lider i det lilla av an, men det är inget som syns eller som andra märker, jag har kontroll
Bikinitider

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-07-27 22:15

celef skrev:jag lider i det lilla av an, men det är inget som syns eller som andra märker, jag har kontroll


Du är prestigelös, därför törs du erkänna att du är en av ALLA som reggat sig som medlemmar på detta forum som lider av AN, oavsett om det är teknikbögeri eller vanlig audiofil- sjuka.

De som inte är prestigelösa törs inte skriva att de lider av AN, fastän de gör det, självklart. Det är ju, förnekelsen som är den största boven.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-28 00:55

Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...
Rätt musik är viktigare än rätt ljud. Som tur är har jag både och.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-07-28 01:06

Max_Headroom skrev:Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...
Rätt musik är viktigare än rätt ljud. Som tur är har jag både och.


Det är en subtil variant av AN, att leta musik som gör anläggningen bra. Been there, done that...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-07-28 01:10

Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Vad kallas den diagnosen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-07-28 01:41

KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Vad kallas den diagnosen?


Det är bara en avart av AN. Du vill förneka att du är drabbad, men tvekar för att du innerst inne vet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-07-28 02:57

hifikg skrev:
KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Vad kallas den diagnosen?


Det är bara en avart av AN. Du vill förneka att du är drabbad, men tvekar för att du innerst inne vet.


Nejnej. Här tvekas inte, jag vill ju vara drabbad! :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2012-07-28 06:32

Äh, förresten.

Audiofil, vette fan om jag var egentligen.
Snarare enbart nervös.
Eller, mer eller mindre jätte-upptagen med att grubbla över att jag aldrig fick till det.

Jag hade ju - för att spä på laxen en hel del - ingen lust att vare sig lägga ut fantasisummor eller frångå kravet på att utseendemässigt presentabelt vardagsrum.

Återstod gjorde ett evinnerligt vridande och flyttande på högtalare.
Det var närmast sjukt!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-07-28 07:50

Intressant är att hela 28% ( sic ! ) helt saknar självinsikt,och påstår att de inte har en släng av AN, men att de känner personer som har det.

Min fråga till dessa är, varför tillbringar ni då så mycket tid på detta forum då ? Ni har ju tom. reggat er här .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-28 11:33

Så du menar att bara för att man är medlem på ett forum så bör man klassas som att man har AN?

Jösses så många olika forum som jag är medlem på så borde jag ha en lista med psyikiska åkommor lika lång som armen :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster