Historien om den självsvängande soffan.......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Historien om den självsvängande soffan.......

Inläggav Bamsefar » 2005-01-31 09:08

Det var en dag....

Nej inte riktigt så, men i förra veckan så upptäckte jag helt plötsligt att jag hade ett svagt men mycket noterbart muller i vardagsrummet 8O 8O

Hur jag än gjorde så var det kvar. Slet hela anläggningen i delar (det var den iofs redan till stora delar, men nu vart allt nedplockat i detaljnivå) - ingen förändring :? :?

Så här fortgick det ett par dagar, och jag började så smått bli förbannand på mina grannar som hade typ en transformator/fläkt eller vad det nu var som mullrade på ett sådant sätt och med en så pass låg frekvens att JAG av alla människor stördes av det :twisted: :twisted:

Sedan en afton, så la jag huvudet mot armstödet på soffan och VIPS så vart mullrandet starkare. Nu hade jag en ledtråd, det var något runt soffan 8O. Sagt och gjort ut med soffan, kollade alla elledningar osv. :cry: Nix nada skillnad :cry:

Då slog det mig att det kanske var de där två skakarna som jag har monterade i soffan som förde oväsen - men nu är det som så att dom har inte varit inkopplade på flera veckor. Högtalarkabeln som driver dessa är helt enkelt inte ansluten på förstärkarsidan...

...så jag kortslöt anslutningarna och vips var eländesljudet bort :D :D

Nu återstår frågan varför det kom i självsvängning - kan de plocka upp någon form av magnetisk energi i högtalarkabeln som går jämte en 16A KULO ledning ???

Ja jag vet inte - jag bryr mig igentligen inte, bara det är tyst när det skall vara tyst.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-01-31 10:30

en stilla undran VARFÖR har du skakare i soffan när du har basar från ingvar :D

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-01-31 10:46

Bamsefar.

Uppenbarligen klarar inte dina otransparanta stjärtvibratorer ett F/E test :D

Du skall ju ha originalet! Riktiga Buttkickers!!!

profbd

T.o.m Ingvar tycker att buttkickers kan ha en förhöjande inverkan på musikupplevelsen.

Jag är själv numera buttkickerägare och kan bara konstatera att i lagom dos är det mycket trevligt. En odistorderad baston utan övertoner hörs inte så mycket. Buttkickern gör att du förnimmer den bättre. Speciellt vid komplex musik.

Bild
Buttkicker - 4 ohm
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-01-31 12:29

Hmmm... Perpetuum mobile, någon? 8O
Det verkar ju som om dina Butt Kickers lyckas absorbera energi från omgivningen och omvandla denna till rörelseenergi!?
Kanske något för en patentansökan? Lösningen på energiförsörjningen: mer Butt Kickers åt folket! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-31 12:35

Låter som det borde vara induktion... skall vi gissa att oväsentdet höll 50Hz? Exakt hur kretsen lyckades fungera vill jag inte ge mig in på att gissa däremot...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-01-31 12:55

Förresten Bamsefar

på tal om x-files fenomen.

Kommer du håg våra tidiga TAG AV32R:or som plötsligt helt oprovocerat (ofta mitt på natten) satte på sig själv och började spela musik. Kusligt var det.

Problemet visade sig vara att programmeraren hade gjort en feature att om man vred på den digitaliserade volymknappen så startade hela anläggningen och började spela. Problemet var bara att volymkontrollen var så känslig att det kunde räcka med en tunnelbana i närheten av ditt hus för att vibrationerna skulle bli så stora att volymknappen gav utslag...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-31 13:38

Margaux skrev:Kommer du håg våra tidiga TAG AV32R:or som plötsligt helt oprovocerat (ofta mitt på natten) satte på sig själv och började spela musik. Kusligt var det.

Jodå, den testade jag en natt, klarvaken på mindre än en tusendels sekund (jag lovar att jag mätte det med mitt analoga tidtagarur :roll: :wink:).....

Buttkickers, korrekt inställd, är en bra sak även med Profundusbasar i lyssningsrummet. Nu är dock frågan om man har ett par infrabastorn i rummet, behöver man dom då ???
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi