Cd-spelare och CD-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Cd-spelare och CD-spelare

Inläggav Nefilim » 2012-08-02 16:16

Jag är det någon större skillnad på sådana?
En CD-spelare för 30KKR och en för 5KKr? Oavsett brand?

Jag har numera en mycket billig Sony som kostade ny ca
5KKR för en 4-5 år sedan, men jag upplever att den levererar
mycket bra. Jag har ägt dyra spelare tidigare, men upplever denna
som mycket bra, och mitt ljudminne, som säkert är ganska kort,
men för mig presterar den bra. Visserligen en SACD-spelare.

Sony SCD-XE597

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/uan/141

Bild

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-08-02 16:26

Intressant fråga!

Jag undrar också vad som utmärker en bra spelare, villka siffror ska man titta på och vad bör dessa siffror visa för att få en vettig spelare?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-02 16:29

smile skrev:Intressant fråga!

Jag undrar också vad som utmärker en bra spelare, villka siffror ska man titta på och vad bör dessa siffror visa för att få en vettig spelare?

Det viktigaste är väl ändå att lyssna?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 16:30

Om en spelare funkar som den ska skickar den ju ut samma bitar som är lagrade på skivan... Då ligger rimligtvis ev skillnader mellan spelare i den analoga domänen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-02 16:33

Jocke skrev:Om en spelare funkar som den ska skickar den ju ut samma bitar som är lagrade på skivan... Då ligger rimligtvis ev skillnader mellan spelare i den analoga domänen.

Dessutom kan man ju använda en extern DAC!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 16:47

Nefilim skrev:
Jocke skrev:Om en spelare funkar som den ska skickar den ju ut samma bitar som är lagrade på skivan... Då ligger rimligtvis ev skillnader mellan spelare i den analoga domänen.

Visst kan man men det är ju fortfarande så att om den gör vad den ska på den analoga sidan - möjligt att kolla... - så är det analogdelen som gör skillnad...

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2012-08-02 16:55

Jocke skrev:
Nefilim skrev:

Visst kan man men det är ju fortfarande så att om den gör vad den ska på den analoga sidan - möjligt att kolla... - så är det analogdelen som gör skillnad...

fast med en extern DAC så flyttar du ju den analoga domänen utanför cd-spelaren och gör den endast till en transportör av ettor och nollor. :)

Edit: dc-spelaren --> cd-spelaren :oops: en dc-spelare är väl en sån där med racket, gula bollar och kraftigt stånkande.
Senast redigerad av staffanw 2012-08-02 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-02 16:57

DC-spelaren? Men en Drive måste ju oxå va bra!?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-02 17:04

Nefilim skrev:DC-spelaren? Men en Drive måste ju oxå va bra!?

Många menar ju att även transporten (dvs cd-spelare minus da-omvandlare) har betydelse för hur det låter.

Det finns de som hävdar att alla cd-spelare låter likadant eftersom det bara är ettor och nollor som som hanteras. Några menar att skillnader kan finnas men att det då enbart beror på da-omvandlingen.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-02 20:28

Ljuduppfattningen om CD-spelare, inklusive vilka skillnader man tycker sig höra, kanske delvis grundar sig på vad man VET respektive INTE vet om hur de fungerar?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-02 20:31

Strmbrg skrev:Ljuduppfattningen om CD-spelare, inklusive vilka skillnader man tycker sig höra, kanske delvis grundar sig på vad man VET respektive INTE vet om hur de fungerar?

Mycket möjligt. Ibland är kunskap inte av godo utan man lyssnar och tycker :-)

Rent teoretiskt kan ju inget digital gå fel. Det handlar ju bara om ettor och nollor och när de slutar komma som de ska så blir det tyst. Så därför låter alla CD/DVD-spelare lika, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 20:33

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:DC-spelaren? Men en Drive måste ju oxå va bra!?

Många menar ju att även transporten (dvs cd-spelare minus da-omvandlare) har betydelse för hur det låter.

Det finns de som hävdar att alla cd-spelare låter likadant eftersom det bara är ettor och nollor som som hanteras. Några menar att skillnader kan finnas men att det då enbart beror på da-omvandlingen.

/ B

Klart att det kan bli fel även på den digitala sidan men om det som kommer ut är samma som på skivan är det knappast något fel på transporten!^^

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-02 20:51

Allmänt kan man (dvs jag) säga att skillnaderna mella olika CD-spelare är så små att man kan strunta i dom. Som många redan varit inne på så är det främst i analogdelen som det spökar och hur sårt är det att få till en sidan i dagens läge? Inte svårt alls, kläm i ett par lämpliga IC-kretsar så är det klart. Typ.
Vi val av CD-spelar så kan man börja och se vad som finns på marknaden med dom funktioner och knappar man vill ha på fronten. Själv vill jag ha alla knappar och funktioner på fronten och då blir urvalet i prinicp bara en eller 2 spelare varav ingen för hemmabruk. Ja ja, men ni andra har ju att välja på.
Sedan får man gå på utseende och allmän "kul å ha känsla". När man har några kanditater så kan man försöka höra någon skillnad. Lyckas man med det köper man den man gillar bäst.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-02 20:52

Det sitter väl digitala filter i DA-omvandlarna och dessa kan väl utformas på lite olika sätt? Noise-shaping och liknande finns det väl också olika lösningar på?

På digitalsidan hos mig kan jag välja mellan 6 olika digitala filter och också olika uppsamplingsalternativ. De digitala filtren hör jag inte värst mycket skillnad på. De olika uppsamplinsalternativen däremot skulle vem som helst höra stora skillnader mellan. Detta beror antagligen på att man i de högre uppsamplingsalternativen kan använda sig av en annan slags noise-shaping.
Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-02 20:56

Min Pioneer PD 77 (med käcka Legato Link o allt) låter exakt som min CD-fix när jag kör med samma DAC, skulle bli mycket förvånad om jag skulle höra någon skillnad på en gammal 300 kronors DVD-spelare om jag kan ta ut signalen digitalt o köra genom samma DAC. Finns det ens en teoretisk förklaring till att rotationen skulle kunna orsaka olika ljudkvalitet? Sen kan jag tänka mig att ett schyst drivverk håller längre och kanske t o m för mindre oväsen rent mekaniskt. Min PD-77 har blivit kinkig på äldre dar, börjar jag stampa takten hoppar pickupen som vore det en LP-12.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-02 20:57

Jocke skrev:Klart att det kan bli fel även på den digitala sidan men om det som kommer ut är samma som på skivan är det knappast något fel på transporten!^^

Självklart inte.

Detsamma gäller alla andra apparater, om det som kommer ut är lika det som kommer in så är det inget fel.

Frågan är förstås (när det gäller transporter och andra digitala enheter), kan det vara något annat fel än just det digitala innehållet? Kan det vara tidsmässiga fel beroende på klockor och annat? Kan det vara analoga störningar som tar sig fram mellan apparater? Kan det vara mindre lämplig matchning mellan tex just transport och DAC?

När jag i början på 80-talet läste om det digitala ljudet i form av CD bestämde jag mig för att hänga på låset och köpa en spelare så fort de släpptes. Som tur är/var hade LTS ett tidigt möte (i Gbg) där man demade en Philips CD-spelare mot en normal vinylspelare. Det lät så katastrofalt illa att jag bestämde mig för att skjuta upp ett inköp av en CD-spelare. I början av 90-talet köpte jag en CD-spelare, billigast möjliga, bara för att kunna spela de (få) CD´s jag köpt och som inte gick att köpa i annat format. Det tog ytterligare ett antal år innan jag köpte någon mer seriös CD-spelare, de jag lyssnade på lät helt enkelt inte bra.

Så mycket för det perfekta digitala ljudet.

Men visst inser jag att det digitala formatet i sig inte bär skulden utan snarare implementeringen. Många tror fortfarande att bara det är digitalt så är det perfekt. De som tror så har mycket att lära!

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 21:05

Bill50x skrev:Detsamma gäller alla andra apparater, om det som kommer ut är lika det som kommer in så är det inget fel.

Frågan är förstås (när det gäller transporter och andra digitala enheter), kan det vara något annat fel än just det digitala innehållet? Kan det vara tidsmässiga fel beroende på klockor och annat? Kan det vara analoga störningar som tar sig fram mellan apparater? Kan det vara mindre lämplig matchning mellan tex just transport och DAC?

När jag i början på 80-talet läste om det digitala ljudet i form av CD bestämde jag mig för att hänga på låset och köpa en spelare så fort de släpptes. Som tur är/var hade LTS ett tidigt möte (i Gbg) där man demade en Philips CD-spelare mot en normal vinylspelare. Det lät så katastrofalt illa att jag bestämde mig för att skjuta upp ett inköp av en CD-spelare. I början av 90-talet köpte jag en CD-spelare, billigast möjliga, bara för att kunna spela de (få) CD´s jag köpt och som inte gick att köpa i annat format. Det tog ytterligare ett antal år innan jag köpte någon mer seriös CD-spelare, de jag lyssnade på lät helt enkelt inte bra.

Så mycket för det perfekta digitala ljudet.

Men visst inser jag att det digitala formatet i sig inte bär skulden utan snarare implementeringen. Många tror fortfarande att bara det är digitalt så är det perfekt. De som tror så har mycket att lära!

/ B

Klart att om tajmingen inte är rätt så är ju inte signalerna identiska... ^^

Har också gjort jämförelser mellan LP och CD en gång i tiden och kommit till samma slutsats som du. Tror inte att det enbart handlade om spelarna utan att musikbranschen saknade erfarenhet av att producera digitalt. Den första CD´n jag kunde njuta av på samma sätt som vinyl var Brothers in arms men då hade ju de som "ägde" formatet (Philips tror jag) pyntat en massa för att etablera sin "uppfinning".

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-08-02 21:07

Man kan väl även ha nätdelen separat. Man kan ju bygga den och isolera kretsar från varandra, men frågan är om du hör någon skillnad...... :?

Även klockan i spelaren kan ju ha mer eller mindre bra precision. Vet att det finns spelare som använder NASA teknik, men återigen, hör man någon skillnad?
Även signal/brusförhållande kan ju vara extrema, men igen, kan man höra skillnad?

Jag vet inte då jag inte provat speciellt mycket.

Vid ett tillfälle dock lyssnade jag på 2 cd spelare och hörde skillnad.

Jag tyckte det var konstigt att jag kunde höra så tydlig skillnad, men egentligen var det inte så konstigt för den dyrare cd spelaren ca 100.000:- hade en högre utsignal.

Så jag "upplevde" att den dyrare spelaren var bättre p.ga. att den spelade starkare.
Så man/jag kan bli lurad också.

Edit: Transporten har jag i alla fall hört skillnad på mellan dyr/billig spelare.

Den billigare lät betydligt mer, än den dyrare, som i princip var ljudlös.
Senast redigerad av verdad 2012-08-02 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-02 21:16

Blotta frågan om ifall skillnader finns eller inte - och om dessa är hörbara eller inte - visar kanske just, att skillnaderna är såpass små att man kan strunta i dem?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-02 21:23

Strmbrg skrev:Blotta frågan om ifall skillnader finns eller inte - och om dessa är hörbara eller inte - visar kanske just, att skillnaderna är såpass små att man kan strunta i dem?

Det hade varit bra om det förhöll sig på detta viset. Jag tycker nog att skillnaderna är ganska stora. Om nån är tveksam till att kunna höra skillnad mellan 16/44 och 24/192 så är ni välkomna att provlyssna. Blindtest lär inte behövas :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-08-02 21:25

Stereotypen skrev:
Om nån är tveksam till att kunna höra skillnad mellan 16/44 och 24/192 så är ni välkomna att provlyssna. Blindtest lär inte behövas

Vilken cdskiva innehåller 24/192?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-02 21:33

verdad skrev:Stereotypen skrev:
Om nån är tveksam till att kunna höra skillnad mellan 16/44 och 24/192 så är ni välkomna att provlyssna. Blindtest lär inte behövas

Vilken cdskiva innehåller 24/192?

Vet ej. Vad jag menade var den skillnad som upplevs om man på min uppsamplare samplar upp från 16/44 till 24/192.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-08-02 21:46

Stereotypen skrev:
Vad jag menade var den skillnad som upplevs om man på min uppsamplare samplar upp från 16/44 till 24/192.

Men det är väl en Dac.
Trådrubriken löd ju: "cd spelare och cd spelare",

inte "Dac och Dac" :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 21:51

DAC finns väl såväl interna som externa?^^

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-02 21:58

verdad skrev:Stereotypen skrev:
Vad jag menade var den skillnad som upplevs om man på min uppsamplare samplar upp från 16/44 till 24/192.

Men det är väl en Dac.
Trådrubriken löd ju: "cd spelare och cd spelare",

inte "Dac och Dac" :)

En cd-spelare betecknar jag en apparat som läser av en cd-skiva och ger ut en analog signal. Således inbegrips da-omvandlare.
En cd-spelare utan da-omvandlare skulle jag vilja kalla cd-transport eller cd-drive.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-02 22:00

Stereotypen skrev:
Strmbrg skrev:Blotta frågan om ifall skillnader finns eller inte - och om dessa är hörbara eller inte - visar kanske just, att skillnaderna är såpass små att man kan strunta i dem?

Det hade varit bra om det förhöll sig på detta viset. Jag tycker nog att skillnaderna är ganska stora. Om nån är tveksam till att kunna höra skillnad mellan 16/44 och 24/192 så är ni välkomna att provlyssna. Blindtest lär inte behövas :)

Tja, jag vet inte om det hörbart att stöka till vågformen med att gå från 16/44,1 till 24/192. Den blir inte mer lik den signal man hade från början efter uppsamplingen i alla fall, men det kankse inte var meningen?
Men jag har läst om flera som hört skillnad och också sett hur vågformen ändras.
Uppsampling bör undvikas, om det går.
Senast redigerad av Max_Headroom 2012-08-02 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-02 22:00

hifikg skrev:Finns det ens en teoretisk förklaring till att rotationen skulle kunna orsaka olika ljudkvalitet?

Jadå, det finns det. Inte rotationen i sig, för då läser man bara av ettor och nollor. Men hur behandlas dessa senare? Klockas de på rätt sätt? Finns det analoga störningar som påverkar signalen?

Jag har tidigare haft en teori om att en statiskt uppladdad skiva kan påverka drivelektroniken genom sin pulserande magnetism. En CD som är statiskt uppladdad har inte samma spänning över hela ytan eftersom plasten är isolerande. Man kan alltså mycket väl ha potentialskillnader på tusentals volt med bara några centimeters avstånd. Elektrisk uppladdning skapar ett magnetiskt fält som varierar beroende på spänning. Tänk er ett sådant pulserande magnetiskt fält med frekvensen 300-600 Hz (cd´ns rotationshastighet), tror du/ni att ett sådant kan påverka närliggande elektronik? Jag säger inte att det är så, bara att det kan finnas en teoretisk möjlighet.

Nu är ju detta inte så viktigt, nu när man i allt högre grad spelar strömmande från en server. Vad man dock kan fundera på i sammanhanget är: varför låter en strömmande apparat ofta bättre än en långt dyrare cd-spelare?

/ B

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-02 22:04

Max_Headroom skrev:
Stereotypen skrev:

Tja, jag vet inte om det hörbart att stöka till vågformen med att gå från 16/44,1 till 24/192. Den blir inte mer lik den signal man hade frn början efter uppsamplingen i alla fall, men det kankse inte var meningen?
Men jag har läst om flera som hört skillnad och också sett hur vågformen ändras.
Uppsampling bör undvikas, om det går.

Som jag har förstått det så är själva uppsamplingen bara ett verktyg för att kunna implementera mer avancerade algoritmer i da-omvandlaren.
Att enbart uppsampla har alltså ingen fördel i sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-02 22:04

I korta snabba tester är det kanske så, men i längden blir dessa små skillnader mycket tydliga/viktiga.

Jag brukar tjata om detta, och jag gör det nu igen. Bara för att en förändring är stor betyder inte det att den är viktig. Motsatsen gäller naturligtvis också, små förändringar kan vara av avgörande betydelse.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-02 22:05

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Finns det ens en teoretisk förklaring till att rotationen skulle kunna orsaka olika ljudkvalitet?

Jadå, det finns det. Inte rotationen i sig, för då läser man bara av ettor och nollor. Men hur behandlas dessa senare? Klockas de på rätt sätt? Finns det analoga störningar som påverkar signalen?

Jag har tidigare haft en teori om att en statiskt uppladdad skiva kan påverka drivelektroniken genom sin pulserande magnetism. En CD som är statiskt uppladdad har inte samma spänning över hela ytan eftersom plasten är isolerande. Man kan alltså mycket väl ha potentialskillnader på tusentals volt med bara några centimeters avstånd. Elektrisk uppladdning skapar ett magnetiskt fält som varierar beroende på spänning. Tänk er ett sådant pulserande magnetiskt fält med frekvensen 300-600 Hz (cd´ns rotationshastighet), tror du/ni att ett sådant kan påverka närliggande elektronik? Jag säger inte att det är så, bara att det kan finnas en teoretisk möjlighet.

Nu är ju detta inte så viktigt, nu när man i allt högre grad spelar strömmande från en server. Vad man dock kan fundera på i sammanhanget är: varför låter en strömmande apparat ofta bättre än en långt dyrare cd-spelare?

/ B

Hur starkt skulle ett sådant fält bli?

Om inte annat en anldning att skaffa lös DAC.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi