Få liv i "vanliga" inspelningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Få liv i "vanliga" inspelningar

Inläggav 2-ch » 2012-08-23 08:03

Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.

Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.

Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-08-23 08:07

de flesta "vanliga" personer brukar uppskatta när det är någon sorts loudness inkopplad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
karhar680

Re: Få liv i "vanliga" inspelningar

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 11:58

2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.

Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.

Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?

Låter ju inte kul. Vad har du för utrustning? Är den specad för klassisk musik kan det vara svårt att få till det för hårdrock o liknande. För att få till basen behövs det rediga saker i basområdet. Loudnes , finns det fortfarande? Kanske kan en subwoofer hjälpa dig? :lol:

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Få liv i "vanliga" inspelningar

Inläggav 2-ch » 2012-08-23 12:39

karhar680 skrev:För att få till basen behövs det rediga saker i basområdet. Loudnes , finns det fortfarande? Kanske kan en subwoofer hjälpa dig? :lol:

För min fru är det inte kul alls. Själv är jag väldigt nöjd med den musik jag gillar att lyssna på :)
Vet inte att utrustningen skulle vara specad för något speciellt alls 8O
Det finns tillräckligt med headroom både i topp och basområdet för att få till det. Så det är inte där det ligger.
Nu är jag ute efter den där imponatoreffekten tror jag, men vet inte hur jag ska göra för att få till den.

Kraniet: Ja, lite loudness effekt kan nog bota en del. Den hängmattan kan jag prova att simulera med EQ:n.
Men ska man skippa housecurve och sedan skära bort allt under 40 eller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-23 12:50

Du kanske skulle titta på några gamla lite större JBL eller Altec-lådor, det skulle hon nog gilla, och vintage är det ju också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-23 13:21

paa skrev:Du kanske skulle titta på några gamla lite större JBL eller Altec-lådor, det skulle hon nog gilla, och vintage är det ju också.

Fick det plats och välsignelse så skulle jag inte tveka.
Ett par feta JBL eller galma Cerwin vore mumma att kunna koppla om till när andan faller på.
Men nu finns inte plats och vad beträffar välsingelsen... nä inte den heller :wink:

Men jag är övertygad om att det går att få till med det som redan finns.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 15:32

2-ch skrev:
paa skrev:Du kanske skulle titta på några gamla lite större JBL eller Altec-lådor, det skulle hon nog gilla, och vintage är det ju också.

Fick det plats och välsignelse så skulle jag inte tveka.
Ett par feta JBL eller galma Cerwin vore mumma att kunna koppla om till när andan faller på.
Men nu finns inte plats och vad beträffar välsingelsen... nä inte den heller :wink:

Men jag är övertygad om att det går att få till med det som redan finns.

En eq tror jag sabbar mer än den gör nytta? Varför inte prova en subwoofer. Finns små och smidiga, hela ljudbilden brukar klarna med lite mer drag i botten. Kan ju vara något annat som spökar också? :roll:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-23 15:45

Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-23 15:48

karhar680 skrev:En eq tror jag sabbar mer än den gör nytta? Varför inte prova en subwoofer. Finns små och smidiga, hela ljudbilden brukar klarna med lite mer drag i botten. Kan ju vara något annat som spökar också? :roll:

En eq på en tapein/utgång att kopplas in när andan faller på och ur när den inte behövs sabbar inte mycket som jag ser det. De 0,005% brus den tillför lär inte märkas.

Till det nedre registret har jag två stycken sånna häringa.

Bild

*edit shifts hann före :)
Senast redigerad av 2-ch 2012-08-23 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 15:50

shifts skrev:Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.

Aha, Är en novis när det gäller rör men har för mig att de inte passar så bra till rock på lite högre volym? Kan ha helt fel förståss :oops:
Kräver inte dom högtalarna hög effekt för att spela ut?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-23 15:51

"SVS-rör" syftade inte på slutsteg utan på subbasar modell stora. Bild ovan ditt inlägg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-23 15:51

karhar680 skrev:
shifts skrev:Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.

Aha, Är en novis när det gäller rör men har för mig att de inte passar så bra till rock på lite högre volym? Kan ha helt fel förståss :oops:

Se bilden ovan vadför slags rör det gäller... :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-23 15:53

2-ch får koppla in CD-n på phonoingången. Det bör ge en mysig färgning. :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 15:54

2-ch skrev:
karhar680 skrev:En eq tror jag sabbar mer än den gör nytta? Varför inte prova en subwoofer. Finns små och smidiga, hela ljudbilden brukar klarna med lite mer drag i botten. Kan ju vara något annat som spökar också? :roll:

En eq på en tapein/utgång att kopplas in när andan faller på och ur när den inte behövs sabbar inte mycket som jag ser det. De 0,005% brus den tillför lär inte märkas.

Till det nedre registret har jag två stycken sånna häringa.

Bild

*edit shifts hann före :)

Tänkte nog mer på att signalen får mer elektronik att kila igenom bara.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-23 15:58

KarlXII skrev:2-ch får koppla in CD-n på phonoingången. Det bör ge en mysig färgning. :twisted:

Ja det fungerade ju en stund för henne innan det small :lol: :lol:
Jag hörde hur det lär och det var en... udda upplevelse :wink:

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 15:59

Nattlorden skrev:
karhar680 skrev:

Se bilden ovan vadför slags rör det gäller... :mrgreen:

Haha, ja precis som jag sa. Ären novis om ens det när det gäller rör :oops:
Vet inte vad det är för subbar, men något borde vara fel om det inte låter ok för "vanlig musik". Har en xtz 12" sub och den ger så det räcker. :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-23 16:01

karhar680 skrev:Vet inte vad det är för subbar, men något borde vara fel om det inte låter ok för "vanlig musik".

De kan ju vara för bra... om grundfelet är att "vanlig musik" är kasst inspelad.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 16:09

Nattlorden skrev:
karhar680 skrev:Vet inte vad det är för subbar, men något borde vara fel om det inte låter ok för "vanlig musik".

De kan ju vara för bra... om grundfelet är att "vanlig musik" är kasst inspelad.

Kan nog stämma det. I min skivsamling är det väldigt stor skillnad på inspelningarna. En del låter väldigt fylligt medans andra är väldigt spinkigt inspelade. Men ska nog vara så tror jag? Beror nog på vad som blev gjort i studion.

Användarvisningsbild
lennartj

Använd tonkontroller

Inläggav lennartj » 2012-08-23 17:11

Även om man råkar ha delningsfilter/EQ typ DCX2496 tycker jag inte att det ersätter vanliga tonkontroller vars syfte är att korrigera inspelningar med tokig klangbalans. De räcker oftast till för sådana tillfälliga justeringar och det är lätt att hitta tillbaka till neutralläget.

Börjar man fippla med EQ/delningsfilter mellan olika olika inspelningar är det lätt att skruva bort sig så att man blir tvungen att göra om hela injusteringen från scratch, för att hamna rätt.

Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
karhar680

Re: Använd tonkontroller

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 17:25

lennartj skrev:Även om man råkar ha delningsfilter/EQ typ DCX2496 tycker jag inte att det ersätter vanliga tonkontroller vars syfte är att korrigera inspelningar med tokig klangbalans. De räcker oftast till för sådana tillfälliga justeringar och det är lätt att hitta tillbaka till neutralläget.

Börjar man fippla med EQ/delningsfilter mellan olika olika inspelningar är det lätt att skruva bort sig så att man blir tvungen att göra om hela injusteringen från scratch, för att hamna rätt.

Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.

Tycker nog tvätom, dagens in spelningar låter nog sämre, (mer komprimerad dynamik) Har en skiva med metallica, black album låter kanon. Säkert 20 år gammal. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-23 17:29

lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.

Jag föraktar inte tonkontroller. Men tyvärr är de alltför sällan lösningen på ngt återgivningsproblem. När man hittat felen (ofta i elektronikkedjan) så märker man att den tonala skillnaden inte längre är så viktig. Det viktiga är väl att höra vad som spelas och beröras därav? I det levande livet skiljer det sig mellan olika musik och mellan olika lokaler och det ska väl återspeglas i återgivningen hemma?

Man kan naturligtvis hälla salt på morötterna när de är smaklösa (som att öka basen på "tunna" inspelningar) men inte smakar det bra morot bara för det. Det smakar bara smaklös morot + salt.

/ B

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-23 17:39

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.

Jag föraktar inte tonkontroller. Men tyvärr är de alltför sällan lösningen på ngt återgivningsproblem. När man hittat felen (ofta i elektronikkedjan) så märker man att den tonala skillnaden inte längre är så viktig. Det viktiga är väl att höra vad som spelas och beröras därav? I det levande livet skiljer det sig mellan olika musik och mellan olika lokaler och det ska väl återspeglas i återgivningen hemma?

Man kan naturligtvis hälla salt på morötterna när de är smaklösa (som att öka basen på "tunna" inspelningar) men inte smakar det bra morot bara för det. Det smakar bara smaklös morot + salt.

/ B

Exakt, man ska väl inte eftersträva att det låter lika oberoende av skiva.
Finns säkert många orsaker att det låter som det gör. Tonkontroller
och loudnes icke. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-23 18:05

Jag tror att lite rumsakustikövningar borde vara nästa steg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-23 18:09

+1

Varför föreslår ingen spikes förresten? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-23 18:53

MagnusÖstberg skrev:+1

Varför föreslår ingen spikes förresten? :D

För att resultatet är oförutsägbart?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-23 19:26

karhar680 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

och loudnes icke. 8)

Jo,
med samma artist men olika utgivningar!
Jag håller inte med "transparensmaffian".
Det är idioti att plåga sig med att spela en tekniskt dålig produktion, men musik man gärna vill höra, när man har både kunskap och medel att göra något åt det.
Den som är feg, lider av överdriven auktoritetstro och inte vågar lita på sina öron får skylla sig själv.
När jag spelar musik på min anläggning gör jag det för min (och eventuella gästers) skull och då vill jag ha så få störande avvikelser som möjligt (t.ex onaturlig tonbalans) så att jag kan ta till mig musiken i stället för att kämpa mot obehagskänslor.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-23 19:45

lennartj skrev:
karhar680 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

och loudnes icke. 8)

Jo,
med samma artist men olika utgivningar!
Jag håller inte med "transparensmaffian".
Det är idioti att plåga sig med att spela en tekniskt dålig produktion, men musik man gärna vill höra, när man har både kunskap och medel att göra något åt det.
Den som är feg, lider av överdriven auktoritetstro och inte vågar lita på sina öron får skylla sig själv.
När jag spelar musik på min anläggning gör jag det för min (och eventuella gästers) skull och då vill jag ha så få störande avvikelser som möjligt (t.ex onaturlig tonbalans) så att jag kan ta till mig musiken i stället för att kämpa mot obehagskänslor.

+1 på det lennartj! Det bästa jag läst på länge :!:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-23 19:45

Bill50x skrev:

/ B

Det är ju vad jag också säger, tonkontrollerna ska inte användas för att åtgärda statiska återgivningsfel. De bör åtgärdas med akustifix, delningsfilter och eq. Tonkontrollerna bör reserveras för att korrigera inspelningar som inte är tekniskt korrekta och stör mig så att det är svårare att uppfatta hur det spelas och kunna beröras (vad som spelas går nog fram ändå).
Om inspelningar från olika lokaler båda låter bra, men på olika sätt är allt gott och väl, men om den ena har usel akustik skulle jag gärna dämpa rumsinformationen för att bli mindre störd, men det är sällan möjligt från tvåkanalsinspelningar i återgivningsledet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-23 19:48

Är det någon mer än mig som inte tycker det är något revolutionerande i det lennartj skriver?

Jag tror det är få på det här forumet som kategoriskt är emot att göra musiken njutningsfull.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-23 20:15

Fråga phon,vicka tonkontroller behövs för att göra ett sinussvep mer "njutningsfullt" . . . typ
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi