Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.
Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.
Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?
karhar680 skrev:För att få till basen behövs det rediga saker i basområdet. Loudnes , finns det fortfarande? Kanske kan en subwoofer hjälpa dig?
paa skrev:Du kanske skulle titta på några gamla lite större JBL eller Altec-lådor, det skulle hon nog gilla, och vintage är det ju också.
2-ch skrev:paa skrev:Du kanske skulle titta på några gamla lite större JBL eller Altec-lådor, det skulle hon nog gilla, och vintage är det ju också.
Fick det plats och välsignelse så skulle jag inte tveka.
Ett par feta JBL eller galma Cerwin vore mumma att kunna koppla om till när andan faller på.
Men nu finns inte plats och vad beträffar välsingelsen... nä inte den heller
Men jag är övertygad om att det går att få till med det som redan finns.
karhar680 skrev:En eq tror jag sabbar mer än den gör nytta? Varför inte prova en subwoofer. Finns små och smidiga, hela ljudbilden brukar klarna med lite mer drag i botten. Kan ju vara något annat som spökar också?
shifts skrev:Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.
karhar680 skrev:shifts skrev:Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.
Aha, Är en novis när det gäller rör men har för mig att de inte passar så bra till rock på lite högre volym? Kan ha helt fel förståss![]()
Kräver inte dom högtalarna hög effekt för att spela ut?
2-ch skrev:karhar680 skrev:En eq tror jag sabbar mer än den gör nytta? Varför inte prova en subwoofer. Finns små och smidiga, hela ljudbilden brukar klarna med lite mer drag i botten. Kan ju vara något annat som spökar också?
En eq på en tapein/utgång att kopplas in när andan faller på och ur när den inte behövs sabbar inte mycket som jag ser det. De 0,005% brus den tillför lär inte märkas.
Till det nedre registret har jag två stycken sånna häringa.
*edit shifts hann före
KarlXII skrev:2-ch får koppla in CD-n på phonoingången. Det bör ge en mysig färgning.
Nattlorden skrev:karhar680 skrev:shifts skrev:Hans två gigantiska SVS-rör plus NHT 3.3 har en del pulver att leverera vid behov – tror jag.
Aha, Är en novis när det gäller rör men har för mig att de inte passar så bra till rock på lite högre volym? Kan ha helt fel förståss![]()
Kräver inte dom högtalarna hög effekt för att spela ut?
Se bilden ovan vadför slags rör det gäller...
karhar680 skrev:Vet inte vad det är för subbar, men något borde vara fel om det inte låter ok för "vanlig musik".
Nattlorden skrev:karhar680 skrev:Vet inte vad det är för subbar, men något borde vara fel om det inte låter ok för "vanlig musik".
De kan ju vara för bra... om grundfelet är att "vanlig musik" är kasst inspelad.
lennartj skrev:Även om man råkar ha delningsfilter/EQ typ DCX2496 tycker jag inte att det ersätter vanliga tonkontroller vars syfte är att korrigera inspelningar med tokig klangbalans. De räcker oftast till för sådana tillfälliga justeringar och det är lätt att hitta tillbaka till neutralläget.
Börjar man fippla med EQ/delningsfilter mellan olika olika inspelningar är det lätt att skruva bort sig så att man blir tvungen att göra om hela injusteringen från scratch, för att hamna rätt.
Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
Bill50x skrev:lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
Jag föraktar inte tonkontroller. Men tyvärr är de alltför sällan lösningen på ngt återgivningsproblem. När man hittat felen (ofta i elektronikkedjan) så märker man att den tonala skillnaden inte längre är så viktig. Det viktiga är väl att höra vad som spelas och beröras därav? I det levande livet skiljer det sig mellan olika musik och mellan olika lokaler och det ska väl återspeglas i återgivningen hemma?
Man kan naturligtvis hälla salt på morötterna när de är smaklösa (som att öka basen på "tunna" inspelningar) men inte smakar det bra morot bara för det. Det smakar bara smaklös morot + salt.
/ B
karhar680 skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
Jag föraktar inte tonkontroller. Men tyvärr är de alltför sällan lösningen på ngt återgivningsproblem. När man hittat felen (ofta i elektronikkedjan) så märker man att den tonala skillnaden inte längre är så viktig. Det viktiga är väl att höra vad som spelas och beröras därav? I det levande livet skiljer det sig mellan olika musik och mellan olika lokaler och det ska väl återspeglas i återgivningen hemma?
Man kan naturligtvis hälla salt på morötterna när de är smaklösa (som att öka basen på "tunna" inspelningar) men inte smakar det bra morot bara för det. Det smakar bara smaklös morot + salt.
/ B
Exakt, man ska väl inte eftersträva att det låter lika oberoende av skiva.
Finns säkert många orsaker att det låter som det gör. Tonkontroller
och loudnes icke.
lennartj skrev:karhar680 skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
/ B
Exakt, man ska väl inte eftersträva att det låter lika oberoende av skiva.
Finns säkert många orsaker att det låter som det gör. Tonkontroller
och loudnes icke.
Jo,
med samma artist men olika utgivningar!
Jag håller inte med "transparensmaffian".
Det är idioti att plåga sig med att spela en tekniskt dålig produktion, men musik man gärna vill höra, när man har både kunskap och medel att göra något åt det.
Den som är feg, lider av överdriven auktoritetstro och inte vågar lita på sina öron får skylla sig själv.
När jag spelar musik på min anläggning gör jag det för min (och eventuella gästers) skull och då vill jag ha så få störande avvikelser som möjligt (t.ex onaturlig tonbalans) så att jag kan ta till mig musiken i stället för att kämpa mot obehagskänslor.
Bill50x skrev:lennartj skrev:Jag tycker tonkontroller är ett med orätt föraktat hjälpmedel för att få musik man tycker om att låta bra och slippa lida av plågsamt obalanserat ljud som är alltför vanligt (bland guldkorn) när det gäller lite äldre inspelningar.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster