Hur "studsar" basen i rummet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Hur "studsar" basen i rummet

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-27 17:34

Jag förstår att dessa frågor kan vara lite mer komplicerade än min frågeställning men det är likafullt en fråga som plågar mitt symmetriska sinne.

Ljud spelas alltså enligt röda pilen.

Rummet ser för närvarande ut som "rum A". Riktiga mått är ungefär 6 meter långt & 5 meter brett. Förrådet i bakkant är alltså ca 3 meter. Jag tänker att förrådet i bakkant kan användas för att sluka bas. Förrådet kommer alltså att vara just ett förråd. Väggen mellan förråd och ljudrum är dock bärande så det går inte plocka bort den helt.

Fråga 1.
Hur kan/bör man bäst tänka detta förråd. Ska man tänka Helmholtz (med varierande mängd dämpning i "lådan", beroende på årstid) eller är det helt andra modeller man ska jobba med. Panelabsorbent?

Fråga 2:
Esteten & fysikern i mig säger att det hade vart bäst om man kunde få en öppning i varje hörn (som "Rum B") där man bygger någon typ av dörr som släpper igenom lågbasen. (Samtidigt misstänker jag att basen beter sig lite som vatten och smiter in där det finns ett hål och att man kan få en lika effektiv åtgärd enligt "rum A" om man vet vad man gör.)

Fråga 3:
Ljud studsar ju mellan parallella väggar men om man öppnar upp enligt "Rum B" och INTE täpper igen (dämpar) hålen måste man då räkna på att man ev. kan få stående vågor BÅDE på 6 meter samt på 9 meter ute i kanterna? Diskant & mellanregister är ju

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-27 18:10

Så här ser tydligen bilden ut:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-27 21:10

Ja om du har olika längder i rummet kan fler stående vågor uppstå men de blir mer spridda och inte lika kraftiga vilket oftast bara är bra.

Basen dämpas bäst i hörnen så därför tror jag på B.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-28 00:08

Om jag har förstått det rätt så blir det mer tryck än vågor när våglängden börjar bli i samma storleksordning som rummet och större. Så det där med studs och är nog inte helt rätt tänkt, när det gäller lågbasen.
Tänk att kammaren bakom skall fungera lite som en kondensator: Ta upp tryck vid vågtopparna/tryckmax, för att sedan släppa ut lite vid vågdal/tryckmin.

Det går nog att bygga med öppet i båda hören, eller bara det ena, fast på olika sätt. D.v.s. man kan få båda lösningarna att fungera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-28 00:52

vidrigt med riktig lågbas, för där fungerar endast jordskorpan som svänger vid ca: 2Hz :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-28 07:10

Sätt lite rejält strömningsmotstånd i öppningarna, tjocka draperier eller "dörrar" med dämpmaterial.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-08-28 16:26

stampat jordgolv e bäst 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-28 22:54

Max_Headroom skrev:Om jag har förstått det rätt så blir det mer tryck än vågor när våglängden börjar bli i samma storleksordning som rummet och större. Så det där med studs och är nog inte helt rätt tänkt, när det gäller lågbasen.
Tänk att kammaren bakom skall fungera lite som en kondensator: Ta upp tryck vid vågtopparna/tryckmax, för att sedan släppa ut lite vid vågdal/tryckmin.

Det går nog att bygga med öppet i båda hören, eller bara det ena, fast på olika sätt. D.v.s. man kan få båda lösningarna att fungera.

Just det! Givetvis bör man tänka på tryck!

Återgå till Generellt om hifi