Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag har ingen hemmabiograf för jag tittar nästan aldrig på film
musik körs i den stereon, jag lyssnar nästan bara på spotify trots ganska sunkig ljudkvalitet
men jag lyssnar en hel del i lurar oxå
musik är fantastiskt
karhar680 skrev:Hej, är nyfiken på hur ni lyssnar på musik. Är det en två kanalare eller Av reciver? Själv har jag två kanalaren för cd skivor, separat anläggnig för film och en enkel apparatur i sovrummet. Kul att få veta bara
adzer skrev:Strömmar media från datorn optiskt till en Marantz receiver vidare till ett externt miniDSP delningsfilter. Från delningsfiltret går de högre frekvenserna(>110Hz) tillbaka till marantzen som driver mina Ino Audio toppar. De låga frekvenserna(<110Hz) går från delningsfiltret till ett behringer slutsteg och vidare till hemmabyggda basar.
I denna anläggningen spelar jag både film och musik.
penke62 skrev:adzer skrev:Strömmar media från datorn optiskt till en Marantz receiver vidare till ett externt miniDSP delningsfilter. Från delningsfiltret går de högre frekvenserna(>110Hz) tillbaka till marantzen som driver mina Ino Audio toppar. De låga frekvenserna(<110Hz) går från delningsfiltret till ett behringer slutsteg och vidare till hemmabyggda basar.
Vilka ut och ingångar använder du på Marantzen, och kör du bara 2-kanal eller surround också?
adzer skrev:penke62 skrev:adzer skrev:Strömmar media från datorn optiskt till en Marantz receiver vidare till ett externt miniDSP delningsfilter. Från delningsfiltret går de högre frekvenserna(>110Hz) tillbaka till marantzen som driver mina Ino Audio toppar. De låga frekvenserna(<110Hz) går från delningsfiltret till ett behringer slutsteg och vidare till hemmabyggda basar.
Vilka ut och ingångar använder du på Marantzen, och kör du bara 2-kanal eller surround också?
Jag använder pre-out L & R in till delningsfiltret och från delningsfiltret så går HP-delen till CD-ingången.
Högtalarna är kopplade på zone2/amp-assign.
Därefter så har jag ställt in zone på att spela CD-ingången med en fast volym på 0dB.
När jag sänker main-zone så sänks ju signalen till delningsfiltret och både toppar och basar sänks. Nivåkalibreringen sköts i delningsfiltret.
Jag för för nuvarande endast 2kanals, men kommer bli surround så småningom.
penke62 skrev:Ser ganska klokt ut ju.
adzer skrev:penke62 skrev:Ser ganska klokt ut ju.
Ja funkar ganska bra. Fördelen är att jag slipper ha ett extra slutsteg till topparna.
penke62 skrev:adzer skrev:penke62 skrev:Ser ganska klokt ut ju.
Ja funkar ganska bra. Fördelen är att jag slipper ha ett extra slutsteg till topparna.
Men kommer det att fungera till surround också, och hur gör du om du ska byta signalkälla? Kopplar om alltihop?
celef skrev:Det finns emellertid en gammal tjock-tv i vardagsrummet och en 37 tums plattdito i tv-rummet. Till den senare har jag anslutit ett par små Audio Pro via tvns hörlursutgång.
är det tillräckligt med kräm i hörlursuttaget?
adzer skrev:penke62 skrev:adzer skrev:penke62 skrev:Ser ganska klokt ut ju.
Men kommer det att fungera till surround också, och hur gör du om du ska byta signalkälla? Kopplar om alltihop?
Jadå inga problem att köra surround.
Varför behöver jag koppla om?
Om jag byter kanal på main-zone från tex datorn till en blu-ray spelare så skickas ju detta ljudet vidare till delningsfiltret och sedan vidare till zone2.
Så zone2 behöver aldrig någonting ändras på. Den spelar alltid upp samma ingång med samma förstärkning och sedan så behöver jag bara ändra på main-zone för att byta ingång eller volym.
penke62 skrev:Ber om ursäkt för att jag lånar tråden igen. Det här borde gå lika bra med Cantons kontrollBox som ditt filter?
penke62 skrev:Det ska provas. Frågan är hur Marantzens effektsteg står sig mot min NAD 2600. Ett jobb för morgondagen.
adzer skrev:penke62 skrev:Det ska provas. Frågan är hur Marantzens effektsteg står sig mot min NAD 2600. Ett jobb för morgondagen.
Testa är ju alltid gratis så kör på.
penke62 skrev:adzer skrev:penke62 skrev:Det ska provas. Frågan är hur Marantzens effektsteg står sig mot min NAD 2600. Ett jobb för morgondagen.
Testa är ju alltid gratis så kör på.
Räcker den till dina i6 så...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster