Moderator: Redaktörer
Stefanw skrev:Jäpp! Högtalare och rummet och inspelningen är viktigare än i vilket format det är sparat...inom rimliga gränser förstås... Tänker på mp3 i 128kbit i första hand, det hör jag oftast, men inte alltid.....
PerStromgren skrev:En anledning till att högtalarna är viktiga är att elektroniken är hyggligt lätt att få bra för begränsade pengar, medan högtalare inte har något motsvarande kvalitetsknä. Skillnaden mellan en förstärkare för 5 och 50k är kanske inte så stor, medan skillnaden mellan högtalare för motsvarande pengar ofta är rejäl.
mx skrev:Jag hör inte skillnad på ALAC och AAC 256 kbit/s på Linn Akurate, på min egen
rigg med Dynaudio och Marantz, hemma hos eriken med pi60... and so on.
Jag hör kanske dåligt och tur är väl det.
Bill50x skrev:mx skrev:Jag hör inte skillnad på ALAC och AAC 256 kbit/s på Linn Akurate, på min egen
rigg med Dynaudio och Marantz, hemma hos eriken med pi60... and so on.
Jag hör kanske dåligt och tur är väl det.
Beror mycket på vilken typ av musik man lyssnar på och HUR man lyssnar. Och visst, skillnaden är ofta liten eller obefintlig. Men jag föredrar ändå lossless, lagringsutrymme är billigt och man är framtidssäkrad. Jag vet några som förde över sina vinyler till kassett och sålde skivorna, just för att det var så mycket händigare med kassetterna och att det var minimal skillnad på ljudet (med ett bra kassettdäck). Gissa om dessa personer har ångrat sig några gånger sedan dess?
/ B
celef skrev:mx skrev:Jag tycker att ljudet ur min iPad och iPhone är riktigt bra.
båda får ju normlat dåliga ljudomdömmen, hur kopplar du?
hifikg skrev:celef skrev:mx skrev:Jag tycker att ljudet ur min iPad och iPhone är riktigt bra.
Får de? Jag har aldrig hört att någon sagt att någon Apple pryl låter dåligt. Tvärtom. Min gamla Mac 2009 spelar bättre än det mesta rakt ut ur 3,5 mm porten. Nyare modeller vinner mer på en bra DAC, men dåligt låter de inte. Var har du hört det?
Den var ny..celef skrev:mx skrev:Jag tycker att ljudet ur min iPad och iPhone är riktigt bra.
adzer skrev:Jag håller med om att högtalarna är viktigare än skillnaden mellan MP3 och CD iaf.
Snukhummer!!KarlXII skrev:Det viktigaste i kedjan är det som faktiskt är sämst. Sug på den.
celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:mx skrev:Jag tycker att ljudet ur min iPad och iPhone är riktigt bra.
Får de? Jag har aldrig hört att någon sagt att någon Apple pryl låter dåligt. Tvärtom. Min gamla Mac 2009 spelar bättre än det mesta rakt ut ur 3,5 mm porten. Nyare modeller vinner mer på en bra DAC, men dåligt låter de inte. Var har du hört det?
england mannen, i england
Kraniet skrev:Ovanligt (utanför faktiskt) att höra att högtalare ska vara viktigare än andra saker
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster