spela fullrange. Vad är det som kan uppstå för problem? De flesta verkar
rekommendera att dela av både uppåt och nedåt. Förutom Richard på forumet.
Moderator: Redaktörer
njoak skrev:Med baskapabla toppar kan man väl jämföra det med att ha flera basmoduler, med de fördelar och nackdelar det för med sig?
Vill till exempel minnas att Jacro tyckte om att ha ett shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.
mx skrev:[...] shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.
PerStromgren skrev:Hur fungerar Inos basstöds-modeller, används de inte precis så?
njoak skrev:Vill till exempel minnas att Jacro tyckte om att ha ett shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.
Dynamic skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Hur fungerar Inos basstöds-modeller, används de inte precis så?
Jo.
Njaee inte riktigt.. man har ju kontrollboken före slutsteget för att få rätt basnivå...
Almen skrev:
Njaee inte riktigt.. man har ju kontrollboken före slutsteget för att få rätt basnivå...
Dynamic skrev:Almen skrev:Dynamic skrev:
Och vad är kontrollboxen om inte ett shelving-filter?
Mjo men jag menade såklart att det filtret fanns för att nivån blev för hög om man körde helt ofiltrerat.. missförstod inläggen lite.
celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps, jag spelade så ett tag och blev totalt galen på ljudet, jag fasvände subwoofrarna och sänkte ljudet men bara när de var helt avstängda lät det bra, med ett schjysst delningsfilter så låter systemet bara normalt helt utan egenheter
jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.
Just nu kör jag iofs delat, men jag tycker gott att alla som vill skall testa att köra huvudhögtalarna fullregister.
Nästa steg för mig är att köra huvudhögtalarna lite "dämpade" i basen med hjälp av en mini-DSP... Typ 3-6 dB dämpade under 50-80 Hz....
Mvh/Janne
bassman skrev:celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps, jag spelade så ett tag och blev totalt galen på ljudet, jag fasvände subwoofrarna och sänkte ljudet men bara när de var helt avstängda lät det bra, med ett schjysst delningsfilter så låter systemet bara normalt helt utan egenheter
Det är det som är det svåra. Med fel placering på basar och fullregistertalare blir det sämre att bara fylla på. Men det går att få grejerna att spela helt ok i fas. jag försöker få talspolar i samma läge i djupled eller så nära det är möjligt.
Min erfarenhet är att man får ett hyfsat utgångsläge om bas och fullrangehögtalaren går att placera på det viset.
celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps,
jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.
Just nu kör jag iofs delat, men jag tycker gott att alla som vill skall testa att köra huvudhögtalarna fullregister.
Nästa steg för mig är att köra huvudhögtalarna lite "dämpade" i basen med hjälp av en mini-DSP... Typ 3-6 dB dämpade under 50-80 Hz....
Mvh/Janne
mx skrev:Säg att jag delar mina basmoduler vid 80 Hz, men även låter mina toppar att
spela fullrange. Vad är det som kan uppstå för problem? De flesta verkar
rekommendera att dela av både uppåt och nedåt. Förutom Richard på forumet.
nadifierad skrev:jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.
Mvh/Janne
Fast om du applicerar eq på huvudhögtalarna, så tillför du även delay och då borde det bli ytterligare trixigt att få dem att lira i symbios med basmodulerna!?
MagnusÖstberg skrev:celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps,
Jag anser att det är dödsstraff på sådant beteende.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster