Vad händer om man inte delar basmoduler och toppar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Vad händer om man inte delar basmoduler och toppar?

Inläggav mx » 2012-09-21 13:13

Säg att jag delar mina basmoduler vid 80 Hz, men även låter mina toppar att
spela fullrange. Vad är det som kan uppstå för problem? De flesta verkar
rekommendera att dela av både uppåt och nedåt. Förutom Richard på forumet. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-21 13:34

Det mest uppenbara är väl att du får en för hög nivå vid och under delningen med inslag av utsläckningar samt att topparna kommer få ett tyngre jobb vilket resulterar i mer dist.

Jag kan inte se några fördelar med att göra så.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-09-21 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-21 13:45

Med baskapabla toppar kan man väl jämföra det med att ha flera basmoduler, med de fördelar och nackdelar det för med sig?

Vill till exempel minnas att Jacro tyckte om att ha ett shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-21 13:45

njoak skrev:Med baskapabla toppar kan man väl jämföra det med att ha flera basmoduler, med de fördelar och nackdelar det för med sig?

Vill till exempel minnas att Jacro tyckte om att ha ett shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.

Vad innebär det?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-21 13:49

mx skrev:Vad innebär det?

Vilket av det? :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-21 13:50

njoak skrev:
mx skrev:Vad innebär det?

Vilket av det? :)

[...] shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-21 13:55

mx skrev:[...] shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.

Aha. Ett shelvingfilter ser ut som ett trappsteg ungefär. Här innebär det då att nivån under brytfrekvensen bara är sänkt med några dB och inte "bortklippt" som med ett högpassfilter.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-09-21 13:56

OK. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-21 13:56

Största risken är att de släcker ut varandra i överlappet.
Det blir en oreglerad dipp någonstans i området.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-21 14:08

Hur fungerar Inos basstöds-modeller, används de inte precis så?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-21 14:11

PerStromgren skrev:Hur fungerar Inos basstöds-modeller, används de inte precis så?

Jo.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-09-21 14:26

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Hur fungerar Inos basstöds-modeller, används de inte precis så?

Jo.

Njaee inte riktigt.. man har ju kontrollboken före slutsteget för att få rätt basnivå...

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-09-21 14:28

Dynamic skrev:
Almen skrev:

Jo.

Njaee inte riktigt.. man har ju kontrollboken före slutsteget för att få rätt basnivå...

Vad gör den med signalen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-21 14:32

Jo men där är basstödet designat för att spela tillsammans med exakt den högtalaren. Du har dessutom en kontrollbox mellan som du kan ställa nivåerna på.

Att bara ta en slumpmässigt vald bas med en slumpmässigt vald fullregistare och förvänta sig att de skall spela snyggt ihop är att önska lite väl mycket.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-21 14:36

njoak skrev:Vill till exempel minnas att Jacro tyckte om att ha ett shelvingfilter på sina toppar istället för högpassfilter.

Dynamic skrev:
Almen skrev:

Jo.

Och vad är kontrollboxen om inte ett shelving-filter?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-09-21 14:55

Almen skrev:

Och vad är kontrollboxen om inte ett shelving-filter?[/quote]

Mjo men jag menade såklart att det filtret fanns för att nivån blev för hög om man körde helt ofiltrerat.. missförstod inläggen lite.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-21 15:03

Dynamic skrev:
Almen skrev:
Dynamic skrev:

Och vad är kontrollboxen om inte ett shelving-filter?

Mjo men jag menade såklart att det filtret fanns för att nivån blev för hög om man körde helt ofiltrerat.. missförstod inläggen lite.

Ah. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-21 15:47

jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps, jag spelade så ett tag och blev totalt galen på ljudet, jag fasvände subwoofrarna och sänkte ljudet men bara när de var helt avstängda lät det bra, med ett schjysst delningsfilter så låter systemet bara normalt helt utan egenheter
Bikinitider

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-21 15:49

Det blir ju ett .5 system helt enkelt? Går ju att göra med en konding.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-09-21 17:10

celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps, jag spelade så ett tag och blev totalt galen på ljudet, jag fasvände subwoofrarna och sänkte ljudet men bara när de var helt avstängda lät det bra, med ett schjysst delningsfilter så låter systemet bara normalt helt utan egenheter

Det är det som är det svåra. Med fel placering på basar och fullregistertalare blir det sämre att bara fylla på. Men det går att få grejerna att spela helt ok i fas. jag försöker få talspolar i samma läge i djupled eller så nära det är möjligt.

Min erfarenhet är att man får ett hyfsat utgångsläge om bas och fullrangehögtalaren går att placera på det viset.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-09-21 17:21

Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.

Just nu kör jag iofs delat, men jag tycker gott att alla som vill skall testa att köra huvudhögtalarna fullregister.

Nästa steg för mig är att köra huvudhögtalarna lite "dämpade" i basen med hjälp av en mini-DSP... Typ 3-6 dB dämpade under 50-80 Hz....

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-21 17:33

jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.

Just nu kör jag iofs delat, men jag tycker gott att alla som vill skall testa att köra huvudhögtalarna fullregister.

Nästa steg för mig är att köra huvudhögtalarna lite "dämpade" i basen med hjälp av en mini-DSP... Typ 3-6 dB dämpade under 50-80 Hz....

Mvh/Janne

Fast om du applicerar eq på huvudhögtalarna, så tillför du även delay och då borde det bli ytterligare trixigt att få dem att lira i symbios med basmodulerna!? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-21 18:55

bassman skrev:
celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps, jag spelade så ett tag och blev totalt galen på ljudet, jag fasvände subwoofrarna och sänkte ljudet men bara när de var helt avstängda lät det bra, med ett schjysst delningsfilter så låter systemet bara normalt helt utan egenheter

Det är det som är det svåra. Med fel placering på basar och fullregistertalare blir det sämre att bara fylla på. Men det går att få grejerna att spela helt ok i fas. jag försöker få talspolar i samma läge i djupled eller så nära det är möjligt.

Min erfarenhet är att man får ett hyfsat utgångsläge om bas och fullrangehögtalaren går att placera på det viset.

nej det funkar inte, du får en ojämn summering, överlappande register sådär låter jäkligt illa för det ger antingen toppar eller dalar i tonkuran, jag har försökt med mätinstrument och en drös med tonkontroller med mer eller mindre dåligt resultat men aldrig dåligt, möjligt att det finns några omständigheter som ger ett perfekt resultat men dessa är få så därför fortsätter jag säga nej det går inte

det är ungefär som att försöka bygga en tvåvägare helt utan delningsfilter mellan bas och diskant, det kan gå med gynsamma element men annars är det i princip omöjligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-21 19:13

celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps,

Jag anser att det är dödsstraff på sådant beteende.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-21 19:30

jannemannen skrev:Jag har länge kört mina huvudhögtalare fullrange. I många fall har jag faktiskt tyckt att ljudet blivit bättre då.

Mvh/Janne

....det beror väl kanske också hur transparent delningsfiltret är?

Denon avr 1507 har för dåligt filter för att delningen ska kunna användas, eller föredras, eftersom ljudet som helhet blir sämre med topparna delade, trots att integreringen mellan subbasar blir en aning bättre med inkopplat filter. Men allt annat blir sämre. Det duger inte. Med goda högtalare hörs det direkt.

Ett bättre filter kanske gör det hela utan kompromisser.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Re: Vad händer om man inte delar basmoduler och toppar?

Inläggav Richard » 2012-09-21 19:33

mx skrev:Säg att jag delar mina basmoduler vid 80 Hz, men även låter mina toppar att
spela fullrange. Vad är det som kan uppstå för problem? De flesta verkar
rekommendera att dela av både uppåt och nedåt. Förutom Richard på forumet. :)

Jag tror man bör lyssna sig fram till vad som blir bäst i ett givet system. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-09-21 20:42

nadifierad skrev:

Mvh/Janne

Fast om du applicerar eq på huvudhögtalarna, så tillför du även delay och då borde det bli ytterligare trixigt att få dem att lira i symbios med basmodulerna!? :)

Så kan det bli ! Kanske... Jag har som sagt inte testat än. Men jag är ganska öppen för många olika lösningar. Jag tycker att det är lite roligt att "labba" lite... :wink:

Mvh/Janne

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-09-21 20:43

MagnusÖstberg skrev:
celef skrev:jag tycker ljudet suger fett om man låter dela subwoofers men inte topps,

Jag anser att det är dödsstraff på sådant beteende.

Skjut mig först då ! :D

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-21 20:46

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-22 01:03

Själv kör jag numera mina Magnepan 1.6 fullrange sedan kör jag med två subbar som jag delar vid 50 Hz. Vill bara fylla ut där Magnepan tappar av. Fungerar faktiskt väldigt bra. Har inte märkt några problem alls med fas och ser i mitt otränade öga även bra ut på mätningar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi