Problem i nytt rum.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lirom

Problem i nytt rum.

Inläggav lirom » 2012-09-23 21:19

Jag har av olika skäl tvingats flytta grejorna från ett förhållandevis stort och luftigt rum till ett betydligt mindre och, ur ett lyssningsperspekiv, avsevärt sämre lämpat rum. Rummet är cirka 20 kvadrat och väggarna av betong. Jag har nu upptäckt att jag på kortsidan drabbas av mer eller mindre fullständig basutsläckning längs centerlinjen. Långssidan fungerar bättre men av någon outgrundlig anledning skapas en antydning till "lock i öronen känsla" på långsidan. Kan den möjligen finnas förslag på hur man, med hjälp av akustiska dämpningsmanövrar eller på annat vis, kan förbättra de akustiska egenskaperna i rummet?

Tilläggas kan att jag utöver mina egna grejor testat många olika kombinationer (vad skall man annars med vänner till) avseende kombinationer av såväl förstärkare som högtalare liksom placeringar men kan likväl konstatera att rummet tycks lida av vissa svagheter.

Mvh

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-09-24 07:11

20 kvadrat och betongväggar är alltså förutsättningarna. Kan du ta lite bilder och göra en skiss av rummet där du ritar in dörrar, fönster, högtalarnas placering och lyssningsposition samt större möbler? Har du en budget för din akustikbehandling?

Välkommen till Faktiskt!

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-09-24 20:31

Lock för örateffekten eller dra ur hörlurspluggen bara lite effekten beror på att du står mitt i eller mellan en basnod.
Ena örat får den negativa vågen och det andra örat den positiva.
Dessa noder kallas axialnoder eller stående våg.
Jag har en sådan på 63 Hz mellan sidovägg en på 69,3 Hz mellan golv å tak. Långs rummet hitta jag ingen då högtalarna inte nådde så djupt.

Åtgärd: Borra ett x antal hål i väggen in till grannen. Hålen måste dock stämmas av till problemfrekvenserna i ditt rum. Fyll grannlägenheten -om du har en- med rockwool.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-24 20:36

Försök att få en stor FET soffa, bokhyllor och grejjor. Betongväggar är ingen höjdare....
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lirom

Inläggav lirom » 2012-09-24 21:08

Hej,

Specifikationer – Rum - cirka 3,4 meter * 4,7 meter (blir visst en en aning under 20 kvadrat). Fönster centrerat på ena kortsidan och dörr på andra kortsidan. Dörren sitter inte centrerad utan på ena tredjedelen. En soffa på cirka 2 meters längd. Några kvadrat bokhyllor. Gott om mattor på golvet samt ett litet bord.

Jag har testat med ett flertal olika riggar och primärt laborerat med förstärkare och högtalare, bland annat Naim, Bladelius, Linn och Musical Fidelity, som drivit bland annat Dynaudio, Audiovector, Linn (såväl golvare som stativare). Jag kan konstatera att det sannolikt inte beror på valet av utrustning då resultatet, i stora drag, tyck bli det samma.

Budget – runt 20 papp, i nödfall kanske jag kan sträcka mig till 50 även om det gör ont – exklusive elektronik. Inga av möblerna är heller det minsta heliga.

Jag har förvisso en hyggligt trevlig granne men om jag börjar konka in rockwool i hans kök och borra hål i väggen misstänker jag att till och med han skulle opponera sig.

mangs

Inläggav mangs » 2012-09-25 11:53

Är det bara basfrekvenserna som du lider av?

För 20 papp skulle jag börja med att ta bort lite förstareflexer, stoppa in en Mini_DSP för att ta bort de värsta peakarna vid lyssningsposition samt då köra med flera subbar.

Ett rum i betong är väldigt jobbigt att få till akustiskt utan att det syns och tar plats.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-09-25 11:59

Åtgärder i ett sånt rum tar plats som mangs säger. Jag har ett rum på 21m2 av betong, du kan ju kika där och se vad jag gör för att fixa mina problem.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50405

Återgå till Generellt om hifi