Problem med högtalare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Problem med högtalare!

Inläggav Kevin_Mitnick » 2012-09-27 17:42

Hallå! Jag tänkte se om någon kan hjälpa mig med ett problem som uppstått med en av mina högtalare. Högtalarna är Tangent Lounge L6 och de är endast 6 månader gamla.

När jag spelar musik så låter det svagt från den ena högtalaren, och då endast diskant. Jag har testat att switcha utgångar på receivern så det är inget fel på den. Jag är rädd att min dotter har spelat högt och skadat högtalaren när jag inte har varit hemma. Jag vore väldigt tacksam för tips på vad jag kan göra åt detta. Är väldigt nöjd med högtalarna och har verkligen ingen lust att köpa nya. Finns det någon på detta eminenta forum som vet vad felet kan vara?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-27 18:39

Jag skulle tro att det här är lösningen:
http://www.tangent-shop.com/product.asp?product=173
Men man bör kolla att inte några kablar lossnat eller har dåliga lödningar först.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2012-09-27 19:28

paa skrev:Jag skulle tro att det här är lösningen:
Men man bör kolla att inte några kablar lossnat eller har dåliga lödningar först.

Tack för tipset. Är de svårt att byta ut element? Jag är helt novis på området.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-27 19:34

Kevin_Mitnick skrev:

Nej, troligen inte. Lossa skruvarna och lyft försiktigt ut högtalarelementet, Kolla då med ett enkelt batteri att elementet verkligen är trasigt. Membranet ska röra sig när du ansluter ett batteri till polerna. Om det är trasigt, köp ett nytt och montera exakt som det trasiga. Var noga med att kablarna går till exakt samma kontakt på högtalarelementet. De brukar vara färgmärta.
... tycker jag!

Per

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2012-09-27 19:38

PerStromgren skrev:
Kevin_Mitnick skrev:

Nej, troligen inte. Lossa skruvarna och lyft försiktigt ut högtalarelementet, Kolla då med ett enkelt batteri att elementet verkligen är trasigt. Membranet ska röra sig när du ansluter ett batteri till polerna. Om det är trasigt, köp ett nytt och montera exakt som det trasiga. Var noga med att kablarna går till exakt samma kontakt på högtalarelementet. De brukar vara färgmärta.

Kanon! Ska kolla detta snarast. Jag gillar verkligen högtalarna och skulle inte gilla att behöva byta :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-27 22:23

Kablarna kan sitta med flatstift på elementet och då är det ju hur enkelt som helst. Annars är dom lödda, och det är också hur enkelt som helst, om man har en lödstation med termostat, och lödtenn med flussmedel och inte värmer mer än precis lagom. Om du behöver hjälp så brukar det inte vara så svårt att få någon närbelägen forummedlem med de nödvändiga prylarna att löda loss och tillbaka en kabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2012-09-28 13:51

Tog idag ur elementet testade och med ett batteri. Elementet levde! Kände lite på kablar och testade sedan att koppla in högtalarkablar och satte på musik. Det fungerar! Vet ej vad detta beror på men jag är väldigt nöjd och glad. Tror dock att jag aldrig mer kommer att våga röra högtalaren. Den får stå där den står och damma igen. :wink: Tack för hjälpen grabbar!

Återgå till Generellt om hifi