Fullgod ljudåtergivning = omöjligt? + konsultkostnad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Fullgod ljudåtergivning = omöjligt? + konsultkostnad?

Inläggav m_persson79 » 2005-02-07 02:12

Edit
Vet någon vad det kostar att hyra in en akustikkonsult som kan mäta upp ens rum och komma med förslag till reglering och dylikt?

Jag läser med stort intresse inlägg här på faktiskt.se

Enorm kunskap (!) från några medlemmar som isidor, svante, m.fl.

Iom att akustik är uravancerat så undrar man ibland att riktigt god ljudåtergivning är smått omöjligt att få till...

morello skrev i normans helmholtz-inlägg att man måste ha mycket teoretisk kunskap + möjligheter att praktisera dessa iform av mätningar, och, i princip, full förståelse för dessa. (tolkade jag det som)

Jag har pysslat med DIY litegrann.. mäter med LspCad, och simulerar med samma program. Har även ett allmänt intresse för rumsakustik (har läst Elektroakustik, the master handbook of acoustics + en massa artiklar på nätet), MEN
när man läser vissa inlägg hajjar man i princip noll.
Fast det verkar som att man borde,, jag menar, författarna skriver det ofta som om det vore elementärt.

Man blir ju något frustrerad.. 8O

Är den ända lösningen för "objektivt" välljud att hyra in en välrenommerad akustikreglerare eller?

PS. Inget ont mot morello, isidor & co... grymt givande kontra "ordbajs" på andra forum.. :!: :!: :!:
Senast redigerad av m_persson79 2005-02-12 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fullgod ljudåtergivning = omöjligt?

Inläggav Svante » 2005-02-07 11:04

m_persson79 skrev:morello skrev i normans helmholtz-inlägg att man måste ha mycket teoretisk kunskap + möjligheter att praktisera dessa iform av mätningar, och, i princip, full förståelse för dessa. (tolkade jag det som)

Jovisst ska man ha full kunskap om resultatet ska bli bra. Hur når man dit då? Jo, man gör misstagen så att man lär sig. En misslyckad konstruktion är lyckad om man lär sig nåt av den. Av den anledningen kan det vara fiffigt att börja med enkla billiga saker och sedan avancera. Det blir inte så dyrt då. De första konstruktionerna man gör blir inte bra, det är bara att räkna med, och det gör inget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 13:43

Nja, skrev jag verkligen så. Jag menar att en vis dos av teoretiska studier är nödvändigt för att laborerandet ska bli lärorikt. Totalt famlande i mörker brukar inte vara så bra. På samma sätt brukar lärare uppskatta om studenterna är förberedda inför laborationerna i skolan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 16:55

Morello skrev:På samma sätt brukar lärare uppskatta om studenterna är förberedda inför laborationerna i skolan.

Vissa lärare kräfva dessa förberedelser. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-07 18:45

Morellos inlägg är ibland dubbelt svåra att läsa då Herr Gustaf inte sällan använder sig av alternativa ord och uttryck. Super, tycker jag. Uppfriskande och ibland dessutom utbildande.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-07 19:28

Jag är osså grymt imponerad av det kunnande som finns här. Forumet är verkligen en tillgång i det avseendet.

Sen är jag rätt övertygad om att vissa bättre vetande skribenter behagas av att inte vara förstådda... :wink:

Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 22:36

Svante skrev:
Morello skrev:På samma sätt brukar lärare uppskatta om studenterna är förberedda inför laborationerna i skolan.

Vissa lärare kräfva dessa förberedelser. 8)

:lol: Hade en lärare en gång i tiden som kastade ut studenter i korridoren om de inte gjort förberedande uppgifter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-02-08 01:33

Svante: Jojo.. man har lärt mycket av sina misstag. 8O :? :lol:

Men jag menar alltså att få fullgod återgivning.

Jag antar att det krävs en akustikkonsult av något slag.. om man inte vill spendera 100-tals timmar att läsa, mäta osv

För mig gör det inget, jag är ju hobbyintresserad av just akustik.. men för folk som inte är det..

Vidare så undrar jag om akustisk försumbarhet som det sällan talas om..

Om jag tar en kudde från sängen och slänger in i lyssningsrummet så låter det ju inte annorlunda fast kudden i sig har lite absorberande förmåga..

Vart går gränsen.. att lyssna sig till det är ju som känt smått hopplöst :? :wink:

Finns det några kända gränsvärden?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-08 02:16

Nu måste jag som slumrande hifi-nörd från 80-talet undra vad faan är DIY?? Jag har aldrig hört förkortningen förut...har jag sovit SÅ länge?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-02-08 02:47

Ratata:

Förmodligen. :P

DIY = DoItYourself

(era lata j-vlar :lol: :lol: )

Edit
Spana in DIY-delen av forumet.. våldsamt mycket samlad kunskap.

Återgå till Generellt om hifi