Testar center.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Testar center.

Inläggav bassman » 2012-10-02 21:26

Svängde förbi en polare och han hade en Amphion Helium 520 center som låg och skräpade i garaget. Lånade den och kopplade in den i Denon 2308:an. Skall tillägga att jag inte haft center i bion tidigare.

För första gången använde jag kalibreringen vad den nu heter nåt på ady.... och jäklar vad konstigt det lät.. Den har eq:at hejvilt och jag vet inte vad jag skall säga :? Avstånden verkar den ha räknat ut ganska bra men vilka kurvor dom lagt i i piP frontarna och dom slutna mupparna den minst konstiga eq:n fanns i centern och jag tycker att känns "tjatig " och stark i nivå :o

Jag är väldigt kluven till resultatet och måste nog gå in och korrigra kurvorna lite men nu har jag sparat ner receptet och vette tusan hur jag skall komma in och påverka manuellt.?

Fan jag är helt slut efter att grottat i dessa menyer som inte är helt i min smak, så jag tar ett vinglas och lugnar ner nerverna 8)

Spelar mesta delen av film via dator så det är lite pyssel och mauellt pekande i VLC-spelaren till A/52 över S/PDIF där jag tycker att det funkar bra, kör ljudet optiskt från PC:n till Denonen.. Uhh jobbigt detta :oops:
Senast redigerad av bassman 2012-10-03 09:24, redigerad totalt 1 gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-10-03 08:09

Jo det är så man får göra... Skriva ner grundinställningen i Audye...varenuheter och korrigera själv utefter siffrorna.

Den har en otäck förmåga att släcka all bas också och nåt säger mig att du inte vill det...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-10-03 09:33

andyman_se skrev:Jo det är så man får göra... Skriva ner grundinställningen i Audye...varenuheter och korrigera själv utefter siffrorna.

Den har en otäck förmåga att släcka all bas också och nåt säger mig att du inte vill det...

Utan bas försmäktar man andyman :wink:

Det innebär att man får stänga av audyssey sedan gå in och i manuell setup och försöka korrigera dumheterna. Har jag fatta det rätt då?

Skall dyka ner i detta i afton efter jobbet, förbereder mig på mental härdsmälta :roll:

Inte konstigt att det finns så många biosystem ute till salu när det skall vara så jäkla omständigt att få det att lira riktigt bra!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-03 21:29

men jag förstår inte. varför kände du att du behövde koppla på audyssey bara för att du la till en center?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-10-03 22:14

Kraniet skrev:men jag förstår inte. varför kände du att du behövde koppla på audyssey bara för att du la till en center?

Jamen för att kolla hur denna fantastiska funktion funkar! Har meckat i menyerna i afton. Det slutade med att jag stängde av audyssey.

Avstånden verkar ligga sparade kvar i minnet. Däremot har jag ställt nivåerna så att det känns ok.. Får se om man får finjustera lite när nästa film skall ses!

Man blir lite nojjig när man inte är riktigt 100 säker på vad det som är aktiverat, men jag är ganska säker på att jag lyckats slå av dom "ljudförbättrande" grunkorna i den :roll: :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-03 22:26

Mina erfarenheter av audyssey är att det inte är någon bra funktion jämfört med att ställa in manuellt.

Kolla på displayen på förstärkaren så ser du ifall någon "ljudförbättrande"-funktion är på eller inte då dessa visas med ikoner.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-10-03 23:05

Jag sitter och funderar på om den mäter upp något stående i rummet runt 30-40hz.

Och för att motarbeta den dippa lägsta parametern som i mitt fall var 60hz.

Vilket resulterar i katastrof....

Återgå till Generellt om hifi