Moderator: Redaktörer
dano skrev:Hej
Börjar bli lite desperat över att skaffa en ny vinylspelare. Sålde min Technics 1200 då jag var trött på den helt enkelt av någon anledning och behövde pengarna för att köpa en Thorens 165. Det visade sig tyvärr att den inte var i det skicket som utlovats så nu har jag varit utan spelare i en månad.
Letar lite överallt på nätet och i affärer i Göteborg utan framgång. Igår sprang jag på dessa:
Thorens td 280 mk11
Dual 506
Sonab 85s
Jvc JLA1
Men enligt Rehifi var ingen av dessa att rekommendera och inte i närheten av Thorens 160-serien
Börjar bli desperat och tänker att en Dual 505 duger väl åt mig om jag skaffar en någorlunda pickup.
Nu till frågan (även om ni gärna får svara på vad för remdriven skivspelare ni rekommenderar för max 3000kr)
Vad är det för skillnad egentligen mellan 505, 505-2, 505-3 osv. Någon av dessa som är bättre/sämre eller är det samma?
Är så osäker på vad jag skall köpa då jag hade min 1200 i 20 år nästan och kan inget om andra skivspelare.
Tack på förhand
Jocke skrev:Tror mig minnas att 505(-1) hade något ovanligt pickupfäste med en grunka att montera pickisen i som sedan fästes med en skruv i tonarmen. Tvåan hade ett löstagbart pickup-skap och trean var en tvåa i trälåda om jag minns rätt.
PekkaJohansson skrev:Här hittas information om CS 505 i olika generationer och andra Dual-spelare: http://dual-reference.com/.
RogerGustavsson skrev:Den sidan har konstiga uppgifter om tillverkningsår för 505-2 (84-89) och 505-3 (75-76). Kan väl inte stämma?
dano skrev:Kan det vara drivremmen?
Jocke skrev:Glebster skrev:Ursäkta jag lånar tråden lite men hur står sig Thorens td320 mkII i sammanhanget? Har ev. en på gång med monterad mc1 turbo puppa...
320 är väl i grund och botten en 160 med massivt chassie?
Glebster skrev:Jocke skrev:Glebster skrev:Ursäkta jag lånar tråden lite men hur står sig Thorens td320 mkII i sammanhanget? Har ev. en på gång med monterad mc1 turbo puppa...
320 är väl i grund och botten en 160 med massivt chassie?
No clue, vad innebär massivt chassi? Är detta en för- eller nackdel jmfrt med 160an?
Glebster skrev:Ursäkta jag lånar tråden lite men hur står sig Thorens td320 mkII i sammanhanget? Har ev. en på gång med monterad mc1 turbo puppa...
Micke23 skrev:TD320 har innertallrik av metall och är den mest påkostade i den serien (jmf. 316 och 318). TD166 är ett exempel med innertallrik av plast och där man försökt spara in lite. TD320 är precis lika välkonstruerad som min TD125, såvitt jag kan bedöma.
RogerGustavsson skrev:Micke23 skrev:TD320 har innertallrik av metall och är den mest påkostade i den serien (jmf. 316 och 318). TD166 är ett exempel med innertallrik av plast och där man försökt spara in lite. TD320 är precis lika välkonstruerad som min TD125, såvitt jag kan bedöma.
Har inte TD-125 ett gjutet inre aluminiumchassi som är rätt resonant? TD-320 har väl ett chassi med mindre egenklang? Upphängningarna skiljer sig väl åt? Är det inte bladfjädrar hos TD-320, nästan som BeO?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster