Koppla iPod till stereon

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomat

Koppla iPod till stereon

Inläggav Tomat » 2005-02-10 16:17

Hallå. Jag vill kunna koppla in min iPod mini till min stereo. Har ingen lust att köpa detta tillbehör http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/S66btsm12C7s32cIqBT1nmJekpZ/4.0.0.11.1.0.6.9.21.0.1.0.1.1.2.1.0.3 för 800 spänn.

Har en mp3-spelare för svag utsignal eller nåt sånt för en stereo? Vill bara kunna spela mp3's med någorlunda ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-10 18:07

Tillbehöret som Apple säljer innehåller såvitt jag kan se även nätdel/stativ för spelaren och någon extra kabel som jag inte förstår till vad den ska användas.

Enklast är att du skaffar en kabel med två phono-pluggar i ena änden (till din förstärkare) och den typ av kontakt i andra änden som passar iPoden. Har du bara en hörlursutgång är det väl en tre-polig teleplugg, 3,5 eller 2,5 mm. Sådana kablar finns billiga på varuhusen, så det är inte kostsamt att prova om det fungerar. Hörlursutgången bör kunna driva ingången på din förstärkare.

Om det finns en linjeutgång på iPoden, använd den. Men jag har ingen aning om vad det är för kontakt på en eventuell sådan.

/ B

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-02-10 18:21

Har ingen aning om det är något speciellt med minin, men min iPod kopplar jag in med en 3,5mm till RCAer-sladd till stereon och det fungerar riktigt, riktigt bra. Helst från line-out, men det funkar förstås även från hörlursutgången. Kör med supras variant av konverterarkabel.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2005-02-10 19:39

OK tack.

Jag har två utgångar på min mini, en vanlig hörlursutgång den mindre varianten samt ett uttag bredvid som jag inte känner igen.

Den är ca 3mm bred och 1mm hög. Kanske nån sorts tillbehörsutgång.

Tillbehöret som Apple säljer innehåller såvitt jag kan se även nätdel/stativ för spelaren och någon extra kabel som jag inte förstår till vad den ska användas.
Jaså det var det som det var. Trodde det var nåt som förstärka utsignalen. Nätdel klarar jag mig nog utan, kommer endast ha den inkopplad nån gång ibland, typ fest. Sen ett snitsigt stativ går nog DIY:a. :)

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-02-11 00:52

Personligen så tycker jag det låter ruskigt dåligt när man spelar MP3 via Ipod:en .. Grötigt (hör mp3 till) , klent ? Så mycket mer dynamik på en CD-skiva ,)

Användarvisningsbild
HankHank

Inläggav HankHank » 2005-02-11 12:04

Bill50x skrev:Tillbehöret som Apple säljer innehåller såvitt jag kan se även nätdel/stativ för spelaren och någon extra kabel som jag inte förstår till vad den ska användas...

Det stämmer, det paketet innehåller en dockningsstation med line-out. Jag tycker mig höra skillnad i ljudet när man kopplar in från den isf hörlursjacket.
Den extra kabeln kopplar man mellan transformatorn och dockningsstationen eller mellan datorn och dockningsstationen.

Tomat skrev:OK tack.
Jag har två utgångar på min mini, en vanlig hörlursutgång den mindre varianten samt ett uttag bredvid som jag inte känner igen.

Den är ca 3mm bred och 1mm hög. Kanske nån sorts tillbehörsutgång.

Det är uttaget till den trådbundna fjärrkontrollen (extra tillbehör till mini tror jag)

Återgå till Generellt om hifi