Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Låt signalkällan självt driva slutsteget via en passiv analog volymkontroll och jämför ljudet. Det säger en hel del.
Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
hifikg skrev:Skulle jag vinna något på att koppla förbi försteget i min DAC och använda ett 200.000 kronors Krell istället?
Bill50x skrev:En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Bill50x skrev:Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska. Inga färgningar utan man mäter helt enkelt att försteget är en buffert och orkar driva efterföljande slutsteg, att det isolerar de olika ingångarna från varandra, rak frekvensgång och allt det där som anses så viktigt...
En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Mao dessa två försteg borde ge ungefär samma prestanda?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Skulle jag vinna något på att koppla förbi försteget i min DAC och använda ett 200.000 kronors Krell istället?
Tja... Många antaganden som måste göras på en gång.
Först måste man anta att du vill att försteget inte skall göra annat än ändra volymen.
Sen måste man anta att en sak som är så dyr är det pga att det försökt göra precis det snarare än en specialframlyssnad färgning.
Och sen får man fundera över hur stort fel som din dac kan tänkas göra och huruvida att byta till något med ett mindre fel är hörbart.
Sen hade jag nog velat tänka tanken... Vad hade jag fått ut av de 200.000:- lagda på akustik/högtalare istället.
DQ-20 skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Vet inte riktigt hur du tänker men det kan vi ju ta reda på. Om vi börjar med: vem menar du är klåpare?
/DQ-20
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
[img]http://www.holographicaudio.com/uploads/_CGSmartImage/pre25_frontLTB-63d4c87e474ee77e394578098211c27e.jpg[img]
[img]http://www.stereophile.com/images/archivesart/bould2010.jpg[img]
Nej, varför då? Dom olika tillverkarna kan ju ha helt olika målsättningar med sina respektive produkter.
Bill50x är säkert bara ute efter att provocera. Eller så vet han inte.DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska. Inga färgningar utan man mäter helt enkelt att försteget är en buffert och orkar driva efterföljande slutsteg, att det isolerar de olika ingångarna från varandra, rak frekvensgång och allt det där som anses så viktigt...
En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Hur brukar du F/E-testa dina försteg? Eller kör du ABX?
/DQ-20
Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
PRE25 från HA har mycket fina prestanda, men samtidigt finns det försteg med mer funktioner som tex. inbyggt RIAA, fjärr, tape-loop, balanserat in/ut, fler ingångar/utgångar osv osv osv.
Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
PRE25 från HA har mycket fina prestanda, men samtidigt finns det försteg med mer funktioner som tex. inbyggt RIAA, fjärr, tape-loop, balanserat in/ut, fler ingångar/utgångar osv osv osv.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:
Nej, varför då? Dom olika tillverkarna kan ju ha helt olika målsättningar med sina respektive produkter.
Så hur menar du att de skulle skilja? Menar du att bara för att Boulder-försteget är stort/dyrt färgar det?! Eller menar du att HA är sämre än klåpare?!
miaber skrev:Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
Pre 25 finns med komplex fjärrkontroll.
http://www.holographicaudio.com/products/details/Preamplifier/pretwentyfive-remote.html
MagnusÖstberg skrev:Bill50x är säkert bara ute efter att provocera. Eller så vet han inte.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska.
Låter billiga försteg väldigt olika sinsemellan? Mer så än dyra försteg?
Bill50x skrev:
På senare tid har jag dock testat två Linn-försteg, inte blint men dock nivåanpassat. De jag jämförde var Kairn Pro och 5103 och det var en liten men tydlig skillnad mellan dem. 5103 var i alla avseenden bättre, snyggare ljud utan att förlora spänsten. Renare, tydligare i basen - ja helt enkelt bättre. Men handhavandemässigt skittrist med gummiknappar, ful låda, väsnande fläkt. Så jag valde att behålla Kairn Pro istället, större var inte skillnaderna än att jag kunde leva med dem. Och de hade samma begagnatvärde (trots att 5103 kostade mer än dubbelt så mycket som Kairn som nytt) och samma tillverkare så jag utesluter placebo. / B
phon skrev:Bill50x skrev:
På senare tid har jag dock testat två Linn-försteg, inte blint men dock nivåanpassat. De jag jämförde var Kairn Pro och 5103 och det var en liten men tydlig skillnad mellan dem. 5103 var i alla avseenden bättre, snyggare ljud utan att förlora spänsten. Renare, tydligare i basen - ja helt enkelt bättre. Men handhavandemässigt skittrist med gummiknappar, ful låda, väsnande fläkt. Så jag valde att behålla Kairn Pro istället, större var inte skillnaderna än att jag kunde leva med dem. Och de hade samma begagnatvärde (trots att 5103 kostade mer än dubbelt så mycket som Kairn som nytt) och samma tillverkare så jag utesluter placebo. / B
Lyssning i all ära, men hur MÄTER dom då?![]()
Jag skulle villja veta den absoluta spänstnivån för båda stegen, och se en kurva på den uppmätta snygghetsgraden i ljudet.
Skiljer sig spänsten åt vid olika frekvenser? Är snyggheten nivåberoende? Många frågor blir det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 27 gäster